Beantwoord

Roaming & internationaal bellen; semantiek

  • 19 January 2018
  • 7 reacties
  • 415 Bekeken

Het is wel zeer misleidend en ook niet echt logisch dat je in het buitenland naar andere EU landen kan bellen aan proximus abonnementstarief, maar wanneer je vanuit België naar een EU land belt dan moet je wel internationale kosten betalen.
Een beetje raar en het blijkt ook niet dadelijk uit de communicatie. Tenzij je de semantische reflex hebt dat roaming niet hetzelfde is als internationaal bellen.
Blijkbaar moet het getelefoneer vanuit België naar de rest van Europa nog wat uitgemolken worden.
Shame on you proximus.
icon

Beste antwoord door LorentzV 26 June 2018, 11:58

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Frank,
De afschaffing van de roaming tarieven geldt voor (de meeste) landen in het buitenland, lid van de EU.
Bellen vanuit België naar het buitenland is echter geen roaming maar een internationaal gesprek. Dat is voor elk land het geval.
Je vindt op volgende link een zeer handige tool:

Roamingtool.

Voor roaming vind je alle info hier:
https://www.proximus.be/euroaming

Mvg,
De logica ontsnapt mij totaal. Als ik met mijn Tuttimus 10Gb abonnement vanuit Spanje naar Nederland of Griekenland bel, dan kost me dat niks. Als ik vanuit België naar Nederland bel, kost me dat 0,75€ per minuut...
Als je kort bij de grens woont, kan je dus beter een buitenlands netwerk opvangen en van daaruit gratis bellen naar de hele EU.
Reputatie 6
Badge +3
De toepassing van de Europese Commissie van vorige zomer zorgde ervoor dat roaming gratis werd binnen de EU. Roaming houdt in dat je gebruik maakt van jouw diensten via een buitenlands netwerk. Bellen vanuit België naar een nummer toebehorend aan een netwerk van een ander land is internationaal verbruik en bleef ongewijzigd.

Groetjes,
Lorentz.
De vraag is dan wel correct beantwoord, maar het blijft onlogisch dat je vanuit een EU-land (behalve België in ons geval) betere condities hebt om te bellen dan uit je eigen land.
Reputatie 6
Badge +3
Ja inderdaad juridisch correct antwoordaar totaal klantonvriendelijk systeem van proximus om zijn eigen klanten zo bestelen. Dat is een echte schande.
Ik heb hetzelfde boerenbedrog vandaag mogen ondervinden, helaas. Voor een gewone gebruiker betekent de afschaffing van de roamingkosten zoveel als: vrij bellen internationaal binnen het abonnement. Dat was dan ook de reden dat ik mijn vaste telefoon had opgezegd. Geen woord van waarschuwing over internationale gesprekken in de Proximus-winkel. Integendeel: ik merkte achteraf dat mijn hele pakket erdoor veranderd was en dat ik nu méér moest betalen voor mijn gsm-abonnementen. Waardoor het voordeel van de afschaffing van de vaste telefoon al grotendeels was verdwenen. Ik voel me als klant bedrogen.
Reputatie 7
Badge +4
Tja, ik vrees dat bovenstaande eerder aan EU (Commissie/parlement) dan aan Proximus e.a. kan verweten worden...
Trouwens uw roaming verbruik dient ook redelijk te blijven (in vergelijking met uw normaal verbruik)
Ter info:
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm

Reageer