Vraag

NTP opbouw doosje vervangen door Niko inbouw ADSL splitter

  • 18 August 2019
  • 23 reacties
  • 1379 Bekeken

Hallo,
In de woning die ik gekocht heb is er een Proximus aansluiting met een NTP doosje in opbouw in de living.
Mijn bbox komt vlakbij tegen de muur te hangen.
Kan ik dat NTP doosje vervangen door een niko ADSL splitter in inbouw, bvb https://www.niko.eu/nl-be/producten/schakelmateriaal-en-wandcontactdozen/audio-tv-data-telefoon/adsl-vdsl-splitter-rj11-productmodel-niko-5e72f56c-a2e6-55e8-a2c3-0e70e73197e0
Ik voorzie daar een aantal inbouw aansluitingen voor UTP kabels voor netwerk en televisie vertrekkende van de bbox, dus het zou veel mooier zijn als alles inbouw wordt i.p.v. die NTP in opbouw te houden
Alvast bedankt!

23 reacties

Er zijn er die zo'n nico's geplaatst hebben en beweren dat dit even goed werkt voldoet trouwens ook aan ITU-T G.993.2, soit er blijft discussie over en daarom verwijs ik je ook naar een topic die hier vroeger al over geopende werd > klik hier
ook op een ander topic op het bevriend userbase.be/forum >~ klik hier
Reputatie 7
Badge +4
Uw installatie is zonder NTP (Network Termination Point) niet conform en kan aanleiding geven tot discussies en/of kosten in geval van problemen en/of bij tussenkomsten

Betrokken NTP als eindpunt van het Px-netwerk kan uiteraard ook elders geplaatst worden en is vergelijkbaar met NIU (Network Interface Unit) van Telenet, een technieker zal de correcte werking van het openbare netwerk altijd verifiëren vanaf het betrokken punt met Bbox Px of Hgw Tnt aldaar rechtstreeks aangesloten

Zal een Niko ADSL/VDSL-splitter RJ11 correct functioneren, waarschijnlijk wel als het de enige directe verbinding met de Px-netwerk is in uw opstelling
Heel simpel, gewoon als er eventueel problemen moesten optreden in je Proximus installatie en het moet daarom zeker niet aan de nico splitter gelegen zijn (gezien ik al een installatie weet bij verre geburen hier met nico vdsl filter zonder problemen) dan in dit geval en er eventueel een technieker zou moeten aan te pas komen, dan sluit je gewoon voorlopig de Proximus NTP2007/TF2007 terug effen aan om te zien of het daaraan gelegen is, en als het probleem dan toch nog blijft, dan kan de technieker gerust komen om je installatie na te zien, waardoor dit geen aanleiding kan geven tot discussies en/of kosten voor de tussenkomst.

NB:
" Betrokken NTP als eindpunt van het Px-netwerk kan uiteraard ook elders geplaatst worden …."
Dit heeft nochtans ook al geleid tot kosten bij sommigen zelfs mijn pa zijn broer heeft dit meegemaakt!
Bedankt Martin en M_016!
Ik concludeer:
  • Dat het waarschijnlijk zal werken, maar niet gegarandeerd.
  • Dat, als het niet werkt, ik best de NTP terug plaats alvorens een technieker te laten komen om extra kosten te vermijden.
Reputatie 7
Badge +6
jvhe, nog wat technische info:
De Niko RJ11 zijn 'distributed' wat maakt dat deze ok zijn voor ADSL maar vaak problemen geven op VDSL (lees: problemen op hoge frequenties). Zeker wanneer je er meerdere gaat gebruiken (bijvoorbeeld: living + bureau) omdat je dan 'aftakkingen' gaat maken. Resultaat is dan dat je VDSL signaal gestoord wordt en je op een lagere 'repair' snelheid komt.

Het spreekt voor zich dat Proximus dit niet ondersteunt en niet adviseert maar zoals hier ook aangehaald, zijn er die de Niko's hebben geplaatst en geen hinder hebben.
Fyi, de NTP2007 van Proximus is een 'centralized' splitter welke bedoeld is voor een rechstreekse connectie van je dsl signaal naar je b-box.

Edit: zelfs bij gebruik van 1 Niko splitter, is de kans op storing zelfs al vrij hoog hoor ik van onze field techniekers.
Een NTP dient altijd gebruikt te worden zoals hij genoemd wordt; als netwerkterminatiepunt. Dit wordt gebruikt in diverse metingen, en heeft ook de juiste VDSL2 filters. Niko inbouwkastjes hebben dit niet.

Er bestaan ook inbouw NTPs, die jammer genoeg enkel de techniekers ter beschikking hebben. Hiervoor zal ik dus iemand even moeten laten langskomen, als dit goed is voor jou?
Opgelet, zonder enige aanpassing kunnen deze niet mooi geplaatst worden als je twee of meerdere inbouwkastjes vlak naast elkaar hebt. Hiervoor heb je best een volledig apart inbouwgat nodig.
Mijn plan is de Niko te plaatsen, waar de kabel binnenkomt (waar nu NTP zit).
Dan onmiddellijk de bbox.
Vandaar verder met UTP naar de verschillende plekken waar een digibox of router of ... zou kunnen komen.
als ik het goed begrepen heb, is de kans redelijk groot dat dat zal werken.
thx!
@jvhe , Toch mss wat verduidelijken ivm " Niko RJ11 zijn 'distributed' " distributed slaat op het gebruik indien je ADSL aansluiting hebt en op verschillende punten je wilt en moogt aftakken en niet als je VDSL aansluiting hebt waar je maar op één punt moogt aftakken net als de NTP/TF2007 waar er ook maar ene mag staan, vandaar dat het niet meer goed werkt als je er meer dan één zou plaatsen maar dat geldt zowel voor deze van nico als deze van proximus.
Als je die van nico gebruikt en er er treden later problemen op dan weet je wat je te doen staat zoals reeds beschreven hier > klik hier

NB: het is te vergelijken als je een fritzbox gebruikt ipv van een bbox dan zet je best ook bij problemen je bbox terug indien een technieker moet langskomen 😉
(of om zeker te zijn , uit te testen of het wel iets met de fritzbox te maken heeft)
Reputatie 7
Badge +6
@jvhe Ter info, ik hoor nu net van onze field techniekers dat ook bij slechts 1 Niko contactpunt de kans op storing toch al groot is. Het blijft dus een risico. 🙂
Een NTP is een essentieel onderdeel van ons netwerk. Deze dient er dus te staan zodat alle metingen correct kunnen verlopen, als deze niet gezien wordt kan dit snel leiden tot de conclusie dat de kabel onderbroken lijkt.
Deze valt ook onder onze verantwoordelijkheid. Elke wijziging hieraan moet ook door ons gebeuren. Pas vanaf de splitter plug eindigt onze verantwoordelijkheid.
Ik zal maar best het adres van deze die een nico gebruiken niet doorgeven dan 😉 ☺️
Ik zal maar best het adres van deze die een nico gebruiken niet doorgeven dan 😉 ☺️



PS: Dit is maar een grapje 😉 Ik beloof plechtig geen heksenjacht te starten.
👍
'k heb in ieder geval toch mijn pa en de anderen maar direct gewaarschuwd 😄
Reputatie 6
Badge +2
Mijn plan is de Niko te plaatsen, waar de kabel binnenkomt (waar nu NTP zit).
Dan onmiddellijk de bbox.


Indien je geen vaste lijn hebt, is een VDSL2 splitter ook niet nodig, en kan je gerust een Niko inbouw RJ11 doos plaatsen waar de NTP nu staat.
Let wel: ik heb het hier over een eenvoudige Niko RJ11 inbouwdoos, niet de Niko ADSL/VDSL-splitter RJ11. Die zou ik je ten zeerste afraden.

Je kan ook van Niko zo'n dubbele inbouwdoos gebruiken, aan de ene kant gebruik je een RJ11, en daarnaast een RJ45 (voor je netwerk/TV) ...

Het is wel zo dat Proximus dit niet ondersteunt, maar het zal wel perfect werken (indien correct aangesloten 😉) ...
Wat in dit geval er later problemen vastgesteld worden op je lijn en een technieker gestuurd wordt, als ik de uitleg van PX volg, dient het netwerkterminatiepunt met de NTP2007 afgesloten te worden, die wordt gebruikt bij diverse metingen, dus is de kans wel groot in dit geval dat je onkosten zullen aangerekend worden, nee?
Reputatie 7
Badge +4
@philippe_d
Let wel: ik heb het hier over een eenvoudige Niko RJ11 inbouwdoos, niet de Niko ADSL/VDSL-splitter RJ11. Die zou ik je ten zeerste afraden.
Waarom (technisch)?
https://www.niko.eu/nl-be/producten/schakelmateriaal-en-wandcontactdozen/audio-tv-data-telefoon/adsl-vdsl-splitter-rj11-productmodel-niko-5e72f56c-a2e6-55e8-a2c3-0e70e73197e0
Is blijkbaar toch ITU-T 993.2 conform?
Dat begrijp ook niet goed aangezien er de zelfde resultaten gehaald worden als je probeert met een NTP/TF2007 of met NICO!
Het enigste wat ik wel weet dat het al gebeurd is, dat door technieker er hierdoor kosten aangerekend werden vandaar ook mijn vraag aan Philippe_d die wel heel veel kennis/ervaring heeft op dit vlak.
! Wat voor velen wel kan problemen opleveren is als men de NTP wil vervangen door NICO-ADSL/VDSL, het wel kan tot problemen leiden indien men niet goed op de hoogte is van de werking van de NTP en er ook nog een vast telefoontoestel moet aangesloten worden.
Tip: @ M_016 mss best eens je vraag stellen @ philippe_d, aangezien je beiden forumleden bent op userbase.be/forum.
Bij rtt mensen in zak gezet en blijven laten betalen huren voor semafoon nadien blijven doorrekenen tot eruit of veranderd
Bij Belgacom huren van vast toestel is na vijf jaar afbetaald, mensen die zelfs 20 jaar bij blijven of bleven bleven het bedrag aangerekend krijgen voor vast toestel(toen was dat nog niet voor standaard 75 in aankoop met Belgacom erop
Bij proximus tijd van vandaag vooral internet of klantendienst verkeerd pack ik had gezegd minimus
Ik stuur test aankoop ondertussen en verwittig Brussel maar
Oja orange bv en bv mobile vikings en... Is ook van proximus
Ze huren of gebruiken hun netwerk maar indien financiële problemen moeten ze zoveel proc van al de inkomsten afstaan
Tip: best dat je een nieuwe topic opstart aangezien dit onderwerp/probleem off topic is.
Dan kunnen de mensen van het Proximus forumteam maandag op je topic reageren.
Reputatie 6
Badge +2
@philippe_dLet wel: ik heb het hier over een eenvoudige Niko RJ11 inbouwdoos, niet de Niko ADSL/VDSL-splitter RJ11. Die zou ik je ten zeerste afraden.
Waarom (technisch)?
Is blijkbaar toch ITU-T 993.2 conform?

VDSL2/vectoring is G.933.5!

Wat voor velen wel kan problemen opleveren is als men de NTP wil vervangen door NICO-ADSL/VDSL, het wel kan tot problemen leiden indien men niet goed op de hoogte is van de werking van de NTP en er ook nog een vast telefoontoestel moet aangesloten worden.
Ik had het hierboven dus duidelijk over een internetlijn zonder vaste lijn.
Ik heb hierbij 3 elementen waarom een gewone Niko RJ11 aansluitdoos de voorkeur verdient boven die oude ADSL brol:
  1. De Niko "adsl-vdsl-splitter-rj11" is duurder dan de gewone Niko RJ11 contactdoos.
  2. De Niko "adsl-vdsl-splitter-rj11" bevat ongewenste electronica die de metingen van Proximus kunnen verstoren en ook compleet overbodig gezien je geen splitter nodig hebt als je geen vaste lijn hebt, of als je vaste lijn via de B-box3v aangesloten is (VoIP).
  3. Je spaart nog plaats: in de Niko RJ11 contactdoos is er nog plaats voor een 2de aansluiting. Hier kan je een RJ45 naast steken voor een UTP kabel).
Dan is er inderdaad eigenlijk geen probleem voor u om een RJ11 Nico aansluitdoos te gebruiken en je nergens aftakkingen hebt (= stubs vormt) ergens op die lijn.
Tenzij het tegenstelde bewezen wordt en er dus ergens door Proximus zou gespecifieerd staan dat de inkomende lijn moet afgesloten worden met een NTP2007,
maar dan mag je ook "in principe" geen Nico ADSl/VDSl aansluitdoos gebruiken en dan zou je ook moeten een NTP2007 plaatsen, deze zou dan direct aan de lijn kunnen geplaatst staan die binnenkomt van Proximus en kun je dan wel verderop met een Nico Rj11 aansluitdoos werken.

Reageer