Beantwoord

LTP Invoerkabel + extra aansluiting?

  • 10 April 2020
  • 19 reacties
  • 2470 Bekeken

Hallo

Graag had ik wat aanpassingen gedaan aan het netwerk. Hierbij zou wat moeten veranderen aan de LTP (invoerpunt van de Belgacom kabel). Toen ik het beschermkapje afnam, zag ik dat enkele kabels loszaten (foto in bijlage). Dit lijkt me niet helemaal correct aangesloten. Ik vermoed dat de kabel rechtsboven de belgacom-invoerkabel is. 

De bedoeling van deze aanpassing is het eindpunt aan de andere kant van donkergrijze kabel (zie foto 2) (hoogstwaarschijnlijk internet (?)) te veranderen van locatie. Dit betekent dat de 6polige schakelaar (zie foto 1 hieronder) verplaatst moet worden en deze kabel doorgeknipt moet worden. 

Wat is dan de functie van de 2 andere aangesloten kabels? Welke kabels zijn dit? 

Is er een mogelijkheid om in dit LTP punt (wit bakje op foto) een tijdelijke kabel aan te sluiten, zodat geverifieerd kan worden dat het netwerk werkt, alvorens de andere kabel definitief te verwijderen?

Of kan dit rattennest ook op een gemakkelijkere manier veranderd worden?

 

Dank bij voorbaat

 

icon

Beste antwoord door SamuelD 15 April 2020, 10:02

Bekijk origineel

19 reacties

met deze layout kun je zien hoe je de kabels moet verbinden op de NTP2007 (je eerste foto)

op je eerste foto links is de ntp2007 invoerafsluitdoos en rechts de TF2007 is de vdsl filter.

NTP-2007
♦️ zwarte schroefconnector (a,b): binnenkomende BGC Telefoon lijn.
♦️ Groene schroefconnector (a2,b2) "TEL": Telefoon lijn naar binnehuis telefoon contactdozen
♦️ Blauwe schroefconnector (a1,b1) "DSL": Telefoon lijn naar binnehuis VDSL aansluiting (modem)
♦️ 2 x zwarte RJ11 connectors "Phone": bijkomende aansluiting binnehuis telefoon
♦️ 6-pin connector : voor DSL Full rate splitter 6-pins stekker met RJ11 DSL uitgang .

 

 

@Martin ; bedankt voor de respons

kan u mij wat meer vertellen over die LTP? 

LTP is het lijn terminatie punt dus op je eerste foto links wat de NTP2007 is waar de invoerlijn op aangesloten wordt. (zwart aansluitblokje) 
dan plug je hierop de de TF2007 wat de vdsl filter is zodat het analoge telefoon signaal gespitst wordt van het vdsl signaal dat dien als inputsignaal voor je bbox.

Normaal moetde NTP2007 direct gezet waar de proximus lijn binnenkomt.

van daaruit vertrek (groen aansluitblokje) je met een telefoniekabel (VVT) verder in huis om analoge telefoons aan te sluiten 

En vanuit het  blauw aansluitblokje vertrek je met een telefoniekabel (VVT ) naar bv een RJ11 aansluitdoos bv in de living waarop je dan het rj11 kabeltje kunt aansluiten van je bbox.

Reputatie 7
Badge +4

Meten is weten … waarschijnlijk betreft het 1 invoerkabel en gaat het bij de andere over al dan niet meer gebruikte binnenbekabeling.

Tussen de 2 draden van het “actieve” paar wordt normalerwijze 48 V DC gemeten (normaal is er 1 actief paar en 1 niet gebruikt “retour”-paar; eventueel kunnen er meerdere niet gebruikte paren zijn)

Zoals aangestipt door @Martin vervangt u dit oude LTP-bakje best door een NTP2007  rechtstreeks op de Proximus-invoerkabel  indien mogelijk (zie uw 1e foto en de geopende versie in het bericht van @Martin); Proximus installeert zowiezo een NTP2007 indien nog niet voorhanden bij een nieuwe installatie of een aanpassing van de oude)

Ter info:

http://www.weethet.be/Belgacom_soorten_invoerkabels.html

https://www.google.be/search?q=LTP+Belgacom+foto&tbm=isch&ved=2ahUKEwjMtancz97oAhWas6QKHdpIDiEQ2-cCegQIABAA&oq=LTP+Belgacom+foto&gs_lcp=CgNpbWcQA1AAWABglvQRaABwAHgAgAEAiAEAkgEAmAEAqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=98yQXozeGZrnkgXakbmIAg&hl=nl#imgrc=4S4FbExARdns2M

 

 

De invoerkabel zal inderdaad wel deze links vanonder zijn en de andere zullen voor verder verdeling zijn in huis verderop.

Beste @Martin @M_016 

Op de website staat er het volgende:

Klopt het dat het LTP het hieronder vermelde ‘aansluitpunt’ is? En dat dus het vragen van een technicus voor het heraansluiten van de kabels gratis is?

Als er een installatie van een nieuw product nodig is, stellen we u bij de bestelling een afspraak voor technische installatie voor.

Als u een technisch probleem met een bestaand product hebt, probeer dan eerst onztips voor probleem met internet of tv. Raakt uw probleem niet opgelost? Neem dan contact op met onze technische dienst. Zij trachten uw probleem telefonisch op te lossen. Lukt dit niet, dan plant onze medewerker samen met u een technische interventie in.

Deze interventie is in principe gratis. Dit hangt af van de plaats en technische omstandigheden van het probleem.

  • Infrastructuur van Proximus tot aan het aansluitpunt: gratis, behalve voor de verticale bekabeling in een appartementsgebouw. U blijft eveneens aansprakelijk in geval van misbruik (bv. opzettelijk beschadigen van het aansluitpunt, enz.)
  • Infrastructuur vanaf het aansluitpunt: € 85
    U bent zelf verantwoordelijk voor uw privé-bekabeling en de apparaten (telefoon, modem, decoder) die zich bevinden na het aansluitpunt. Dit forfait dekt de verplaatsing van de technicus, de tijd om het probleem op te lossen en het kleine materiaal (bijkomend aansluitpunt, USB-kabel, enz.). Dit forfait is ook van toepassing indien er een probleem is met uw modem, decoder, enz. en u wilt dat er een technicus langskomt om het toestel om te wisselen in plaats van het omruilen van het toestel in een afhaalpunt.
  • Voor herhaalde interventies binnen een periode van 14 dagen wordt het forfaitaire bedrag slechts 1 keer aangerekend.
  • Voor een interventie buiten de kantooruren wordt een toeslag aangerekend.
Reputatie 6
Badge +3

Het heraansluiten is niet gratis wanneer je een verplaatsing van je toegangspunt nodig hebt.

 

Enkel bij een technisch probleem waarbij de oorzaak bij proximus zit, is een gratis interventie. 

Dat zou als voorbeeld bij een los draadje gratis kunnen zijn.

 

Let op, door corona minder technische interventies door proximus. Niet dringende interventies worden niet meer gedaan. Dus voor een verplaatsing komen ze zeker niet. 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

Klopt het dat het LTP het hieronder vermelde ‘aansluitpunt’ is

Ja

http://www.weethet.be/Belgacom_soorten_invoerkabels.html

Bovenstaande Line terminatie punten worden sedert 2007 vervangen door het onderstaande
contact, 

&

Best het antwoord van een Proximus-medewerker afwachten (vanaf dinsdag)

Deze interventie is in principe gratis. Dit hangt af van de plaats en technische omstandigheden van het probleem.

=

Indien de lijn nog actief is kunt u op de invoerkabel tussen de draden van het actieve paar 48 Vdc meten en kunt u in pincipe tot nader order verder met het bestaande tot u een vdsl2 aansluiting nodig hebt → NTP2007 vereist

Indien de lijn niet meer actief is vrees ik dat u zowiezo een aansluitingskost (standaard 59 euro) zult betalen (en zal zowiezo een NTP2007 geplaatst worden)

Succes

 

 

Inderdaad de LTP is het lijn terminatie punt en nu wordt er een NTP2007 geplaatst voor koperlijnen en een ONTP voor glasvezel (indien er al glasvezel aanwezig wel te verstaan)

Dus je kan hiervoor een technieker laten komen rekening houdende met de corona beperkingen.

Maar dinsdag kan je ook meer een een officieel antwoorfd krijgen van iemand van Proximus zelf.

As je geen producten zoals Internet , TV  hebt denk ik niet dat ze dit grtis komen doen maar je wacht hiervoor beter het antwoord van hen af zodat je 100% zeker bent.

PS; M_016 heeft terwijl ik aan het typen was u ook al van antwoord bedient zie ik en ik die dacht dat hij paaseieren aan het zoeken was :relaxed:

NB: ik weet dat ze dit wel al gratis komen doen hebben hebben bij klanten die bv internet en TV hebben omdat de NTP2007 bv niet direct geplaatst stond daar waar de introkabel binnen komt.

@frank @Martin @M_016 bedankt voor uw responsen

NB: ik weet dat ze dit wel al gratis komen doen hebben hebben bij klanten die bv internet en TV hebben omdat de NTP2007 bv niet direct geplaatst stond daar waar de introkabel binnen komt.

Wij hebben inderdaad internet en tv van proximus.

Best het antwoord van een Proximus-medewerker afwachten (vanaf dinsdag)

 

Bedoelt u daarmee dat een proximus medewerker in dit forum antwoord geeft? of moet ik contact opnemen met hen?

Het heraansluiten is niet gratis wanneer je een verplaatsing van je toegangspunt nodig hebt.

 

dit zou in principe niet verplaatst moeten worden. Gewoon anders aangesloten worden (modem verplaatst van bureau naar garage, waardoor de NTP 2007 ook verplaatst wordt.)

 

Alvast bedankt

Bedoelt u daarmee dat een proximus medewerker in dit forum antwoord geeft? of moet ik contact opnemen met hen?

Als hier een vraag gesteld wordt en als de mensen van Proximus nemen hier de draad op dan zullen je antwoorden op je vraag.

dit zou in principe niet verplaatst moeten worden. Gewoon anders aangesloten worden (modem verplaatst van bureau naar garage, waardoor de NTP 2007 ook verplaatst wordt.)

Als ik het goed begrepen heb staat je LTP nu in de garage waar de  kabel van Proximus binnenkomt en de NTP- & TF2007 staat nu in je bureau, dan is dit de situatie die ik daarnet aangehaald, namelijk:

(NB: ik weet dat ze dit wel al gratis komen doen hebben hebben bij klanten die bv internet en TV hebben omdat de NTP2007 bv niet direct geplaatst stond daar waar de introkabel binnen komt.)

Als je nu voor de zekerheid de vraag nog eens duidelijk stelt aan @Proximus of dit gratis is om dit ter plaatse te komen uitvoeren dan ben je ook 100% zeker.

Als bijkomende info: als je natuurlijk de modem naar de garage verhuist zou het ook kunnen dat je wifi ontvangst bv in de living om maar iets te zeggen niet zo goed meer is, maar de bbox modem moet niet perse in de garage geplaatst worden omdat je NTP2007+TF2007 in de garage zal komen te staan want ze laten toe van je bbox elders te plaatsen tov van de NTP met een telefoniekabel van max 20m lang.

Beste @Martin 

Bedankt voor deze extra uitleg, maar hier wordt rekening mee gehouden. Hierbij wat extra uitleg:

Er zijn wijzigingen gebeurd aan het huis waardoor we nu overal ethernet kabels voorzien hebben, die uitkomen langs 1 kant in de garage. Aan deze ethernet kabels wordt een mesh wifi netwerk verbonden, zodat iedere ruimte in (en rond) deze driehoek gevormd door de 3 access points, gedekt wordt door goeie wifi.

 

Dan zal er inderdaad geen probleem mogen zijn met de wifi ontvangst in je huis zelf, al staat de bbox in  de garage

Reputatie 7
Badge +4

@lvansteenkiste Als ik het goed begrijp is dus de vraag om de  NTP2007+TF2007 te verplaatsen naar je garage op je bestaande aansluiting op je huidig adres door een technicus  van Proximus te laten doen ? 

@SamuelD klopt!

Reputatie 7
Badge +4

 

@lvansteenkiste  In principe kan dit inderdaad door een technicus van Proximus gedaan worden, ik kan je niet echt garanderen of het betalend zal zijn of niet. Dat kan enkel de technicus beslissen nadat hij de situatie heeft gezien. In elk geval klopt dit : 

  • Infrastructuur van Proximus tot aan het aansluitpunt: gratis, behalve voor de verticale bekabeling in een appartementsgebouw. U blijft eveneens aansprakelijk in geval van misbruik (bv. opzettelijk beschadigen van het aansluitpunt, enz.)

Dat wil zeggen in je geval dat het aansluitpunt in je garage zit en alles er achter dus eigenlijk wel betalend kan zijn. Langs de andere kant kan het ook gratis zijn omdat het in principe niet zo veel werk is voor een technicus. 

 

In elk geval kunnen we voor dit momenteel geen technicus sturen , zoals hierboven al is vermeld door @frank doen we enkel dringende interventies en het verplaatsen van een NTP zit daar niet onder.

@SamuelD bedankt voor deze bijkomende uitleg, ik hou de website in de gaten om later een technicus te vragen. 

Reageer