Vraag

Kan ik mijn vastelijn VoIP lijn overzetten naar een IP-phone PABX

  • 12 November 2022
  • 2 reacties
  • 67 Bekeken

Beste,

 

Ik ben net overgestapt naar een PRX abonement waar ook een vaste lijn is inbegrepen. Die komt via de FXS poort van mijn Internet box. Ik heb helemaal niets aan een analoge lijn en zou graag die in mijn IP pabx opnemen. Is het mogelijk om de Sip gegevens te bekomen van dit nummer om die dan in de PABX te configureren? 

Alvast bedankt voor jullie advies,

 

Martin


2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Martin Maertens Ik heb je PB gestuurd. 

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb helemaal niets aan een analoge lijn en zou graag die in mijn IP pabx opnemen. Is het mogelijk om de Sip gegevens te bekomen van dit nummer om die dan in de PABX te configureren?

 

Dat is theoretsich mogelijk. Het heeft uiteraard geen zin dat de B-box jouw VOIP overzet naar analoog, en dat jij dit analoog signaal terug moet omzetten naar IP voor jouw PABX. ..

Je hebt hiervoor de login gegevens nodig van je VoIP (IMS) account.

Dit houdt dus in:

  • jouw VoIP usernaam (terug te vinden in jouw modem).
  • jouw VoIP paswoord.

De inloggegevens zien er dan ongeveer als volgt uit:

  • telefoonnummer = +3256123456 (zonder de “0”)
  • username = HGW_056123456@ims.belgacom.be (met de “0”)
  • paswoord = op te vragen via de klantenddienst (088 22800)
  • SIP server = ims.belgacom.be

Indien jouw telefoonnummer in de Bbox3 eindigt op A1, dan zou je het volgende moeten doen:

  • telefoonnummer = +3256123456A1
  • username = HGW_1_056123456@ims.belgacom.be (met de “0”)

Dan zijn er nog 2 hurdles:

  1. paswoord kan je krijgen op de Heldpesk, maar dat hangt helemaal af van wie je aan de lijn krijgt. Sommige Helpdesk medewerkers weten absoluut niet waarover je het hebt, bij een andere krijg je dit paswoord telefonisch al bij het eerste verzoek 😯.
  2. Het Proximus VoIP gebeuren speelt zich af via VLAN20. Je moet dus een router hebben, waarbij je de VLAN voor VoIP zelf kan instellen (zoals een Fritz!Box). Geen idee of VoIP ook lukt via internet (PPPoE over VLAN10).

Tenzij je natuurlijk over een B-box4 beschikt, want dan is jouw lijn overgezet naar “Single VLAN”.

Bij single VLAN gaat alles over VLAN 20 (internet via DHCP, VoIP, TV, router management) …

 

Sucess

Er zijn al mensen die het werkend hebben gekregen op een FritzBox 7590, dus het is niet onmogelijk. 😉

Reageer