Beantwoord

Fiber, ligt in de kelder en desondanks is de aansluiting onmogelijk!?


Na drie vruchteloze pogingen via het alom gekende 080022800 nummer richt ik me in wanhoop tot hier …

Ons gebouw, bestaande uit 19 appartementen, werd bij aansluitingswerken bij een bewoner reeds voorgaand jaar reeds voorzien van de kabel met fiber zodat men niet weer zou moeten graven en hangt nu mooi naast onze aansluitkast (die na een halve eeuw dienst ook wel aan vervanging toe is).. Mijn verbazing is dus groot wanneer blijkt dat ik geen fiber aansluiting kan krijgen, desondanks dit in het belendende appartementsgebouw geen probleem is.

Ik vermoed dat het te maken heeft omdat de installateur willens nillens de aansluiting op de voorgevel wilt doen, daar waar dit onvermijdelijk schade aanbrengt bij onze gevel en wij als eigenaars dit niet willen. Het gebouw heeft vier etages en voldoet dus aan de voorwaarden van minder dan 5 verdiepingen wat in de prachtige Proximus filmpjes vermeld wordt om de bekabeling binnen het gebouw te leggen. Aangezien ik zelf op de gelijkvloerse etage woon, lijkt me dit dus geen probleem te zijn. Echter volgens de verschillende telefonistes op 080022800 kan dit niet en geven ze mijn klacht door of kortweg, ik hoor er nooit meer iets van. De laatste maal, ik beken was ik behoorlijk kortaf maar ik ben het uitermate moe dat iemand aan de andere zijde van de lijn in alle anonimiteit denkt mij te moeten betuttelen. Ik weet waar ik over praat, dit in tegenstelling tot de telefonische correspondenten die vooral poeslief zijn wanneer men je iets kan aansmeren.  

Kan iemand mij dus eindelijk eens zeggen wanneer ik een fiber aansluiting kan krijgen a.u.b.???

 

Met mijn dank voor uw aandacht.

 

Danny

 

 

icon

Beste antwoord door Martin 17 July 2021, 12:21

Bekijk origineel

33 reacties

Meer dan een jaar later en ik weet nog steeds niets meer behoudens dat iedereen de schuld/verantwoordelijkheid in de schoenen van iemand anders tracht te schuiven. Inderdaad hoeven we het niet te nemen dat in tegenstelling met de advertentiefilmpjes voor Fiber, de onderaannemers van Proximus doen en laten waar zij zin in hebben. Ze willen aansluiten, zo snel mogelijk zonder dat het moieite kost en dat ze heel veel en heel snel velen kunnen afwerken. Ben je niet tevreden, dan krijg je niets … Fijne instelling !

Reputatie 7
Badge +3

@DanPae Via deze link kan u persoonlijke opvolging doen : Fiber komt naar jouw stad, straat, woning in België | Proximus   Groetjes,Joel

Dank U Joel, maar fiber ligt hier al meer dan een jaar, zelfs mijn hoogbejaarde ouders, die achter de hoek wonen, zijn er reeds op aangesloten. Alleen voor ons gebouw hier, blijkt het onmogelijk om wat kabeltjes te vervangen … ik hoop dat Proximus inmiddels de misleidende advertentiefilmpjes ook verwijderd heeft van die prachtige jonge kerel die vlekkeloos en netjes de kabels doorheen het gebouw legt … in het beste geval is hier twee jaar geleden een onbeschofte kerel het gebouw binnen gedrongen met de mededeling waaruit ik de verkorte versie geef,  ‘dat wij niets te zeggen hebben en tevreden moeten zijn hoe hij beslist dat de bekabeling zal komen’, gewoon over de voorgevel dus. Ondertussen, u weet het, nog steeds geen glasvezel!

Reputatie 7
Badge +3

@Caromuis 

Excuses dat dit zo loopt.

Ik heb de betrokken dienst onmiddellijk om correcte feedback gevraagd.

Meestal wordt dit wel nog correct opgelost.

We houden je op de hoogte

Groeten

Tina

Reputatie 7
Badge +3

@Caromuis 

ik heb bericht dat onze techn collega’s gebeld hebben met je? Nieuwe afspraak voor deze week nog OK ?

Hopelijk komt het snel helemaal in orde!

Groetjes

Tina

Hallo Proximus,

Na mijn reactie op dit forum een vriendelijke medewerker aan de lijn gekregen die geduldig mijn hele uitleg nog eens aanhoorde. Hij stelde vragen over hoe en waar de kabels liggen en hoe die mijn appartement binnen moeten komen. Blijkt nu dat er in mijn appartementsblok al in VIER appartementen, op verschillende verdiepingen, FIBER werd aangesloten ….. Hij heeft dus foto’s van hoe de aansluitingen de appartementen binnen komen, waarop ik zeg, dat dit in appartement exact hetzelfde is. In onze appartementsblok lopen ALLE leidingen door dezelfde holle ruimtes …. Het is niet dat het in het éné appartement aan de voorkant ligt, en in een ander in het midden ….. Sommige appartementen liggen tegen de traphal, dus volgens mij zijn dat de gelukkigen die makkelijk aan een Fiber-aansluiting geraken, terwijl de appartementen aan de straatkant iets meer werk vragen.

Dus de vriendelijke medewerker noteert alles en zegt dat hij me zal contacteren na eerst gekeken te hebben wat er kan. En ja, hoor, nog dezelfde dag (maandag 5 september) belt hij me terug om te vragen of ik op woensdag 7 september (vandaag dus) thuis zou kunnen zijn in de voormiddag, want ze gaan dan met 2 techniekers langskomen om te kijken of ze de kabel kunnen binnentrekken.

Ik zeg dat dit goed is dat ik dan VERLOF zal nemen (neen, mijn manager, laat thuiswerk NIET toe). Trouwens al de 2de keer dat ik verlof neem voor die FIBER. Ik was dus meegaand, en deed niet moeilijk omdat ik toch graag aan die FIBER geraak …. Gisteren wordt ik dan nog eens 2 keer gebeld om de afspraak te bevestigen, de eerste keer om te vragen waarom ik mijn afspraak niet had bevestigd ????? Ik  neem aan dat dit een helpdesk medewerker is, en dus niet op de hoogte van het gesprek met de andere medewerker. Soit, ik leg uit dat dit geregeld was door die andere medewerker EN dat er 2 techniekers gingen langskomen. OK. Een beetje later opnieuw telefoon van de  helpdesk om de afspraak  een derde keer te bevestigen tussen 8h en 12h30.

Ik heb dus gisteravond alles vrijgemaakt dat de techniekers zagen waar en hoe de leidingen binnenkomen (dit zit in een bergingkast …. zoals in dit gebouw in ELK appartement). En deze morgen op mijn vrije dag sta ik op tijd op om zeker maar direct te deur te openen als men aanbelt.En ik wacht, en ik wacht nog wat langer. Ik bekijk mijn GSM om te zien of ik toch geen telefoontje gemist heb dat ze er bijna zijn, en zie daar een bericht van Proximus om 8h deze morgen (ping niet gehoord en ik ben niet iemand die elke minuut die GSM in haar handen heeft, of daar constant met mijn neus op zit). Er is een nieuwe afspraak ingepland op …… 16 JANUARI 2023 tussen 8 en 17h, dus 4 MAANDEN en nog eens een verlofdag later …. Tot nu nog géén énkel telefoontje gekregen …. we zijn nu 12h31!! Dus niet alleen heb ik dus nu al een tweede verlofdag voor noppes genomen, nu verwachten ze dat ik er nog een derde verlofdag aan opoffer goed wetende dat ze dan ook nog maar eens komen KIJKEN of het wel lukt. Mijn abonnement omzetten naar het duurdere FIBER-abo dat was nochtans geregeld om een kwartiertje. En dus nu “mag” ik 5 maanden (want duurder abo al van in augustus) een duurder abonnement betalen voor een dienst die ik helemaal niet heb en misschien ook nooit ga krijgen …. Ik heb het ook opgegeven om nog te bellen, je krijgt telkens iemand anders aan de lijn die er ofwel niks van weet, ofwel je niet kan helpen, ofwel word je eindeloos doorverbonden, ofwel krijg je te horen dat je niet op de juiste dienst, niet op het correcte nummertje in het menu hebt gedrukt (er is maar 1 enkel nummer voor de klantendienst met een eindeloos menu),

Weet u wat, vriendelijke Proximus-medewerker, ik besef heel goed dat de techniekers liever veel aansluitingen activeren, omdat ik ondertussen snap dat dit zelfstandige onderaannemers zijn die per stuk betaald worden. Ik snap die mensen, die sluiten liever 10 abonnees aan per dag (of misschien 20 of 30, ik zou het niet weten), dan dat ze aan één enkele aansluiting een paar uur kwijt zijn. Begrijpelijk het gaat om hun inkomen. In de goeie oude tijd waar de Belgacom medewerkers niet zo vriendelijk aan de telefoon waren, hadden ze wel hun eigen techniekers die desnoods een hele dag aan een aansluiting werkten want zij kregen een maandloon. Dat zal allemaal wel zijn voor- en nadelen hebben, maar nu is het blijkbaar alleen maar van tel om zoveel abonnementen binnen te halen, en daarna mag je als trouwe klant van meer dan 30 jaar gewoon uw plan trekken, eindeloos bellen, praten met een chatbot die enkel standaardantwoorden kan geven zonder oplossing (wat een belachelijk idee …. een computer laten praten met mensen … die chatbot krijgt zelfs de meest simpele dingen niet opgelost, je wordt uiteindelijk toch doorverwezen naar …… de klantendienst).

Vriendelijke Proximus-medewerker, ik snap ook dat u daar ook maar zit omdat u daarvoor betaald wordt. U heeft zelfs de moeite en geduld genomen om te luisteren. En ik wil u daarvoor bedanken als iemand die ook in een groot bedrijf werkt en ook maar moet uitvoeren wat de “bazen” beslissen.

Maar u mag aan uw manager, afdelingshoofd, of iemand met één of andere afkorting voor zijn naam, laten weten dat ik geen FIBER meer moet hebben, dat ik mijn abonnement ga terug strippen tot het uiterst noodzakelijke en dat ik wel zal afwachten tot een andere provider met zijn FIBER in het gebouw komt en dat ik die eerst ga ik  uittesten om te zien of die de kabel wel tot in mijn appartement kan binnenbrengen via de gemeenschappelijk holle ruimtes, en waar ik geen 2 tot 3 verlofdagen hoef aan op te offeren. En die misschien ook wel in staat is om eindelijk de juiste verdieping in mijn klantenfiche te zetten, die 3de verdieping kan veranderen in 1ste verdieping, want zelfs dat lukt jullie blijkbaar niet ….

Dus modder ik voorlopig maar aan met 4G of 5G of welke G ik ook heb, met digitale TV die geregeld plots uitvalt, niet wil opspringen (en ja de modem blijft de hele opstaan, en ja, ik reset de hele boel, en ja ik trek de kabeltjes uit, en dit soms meerdere keren per week), geen internet terwijl de digitale tv wel gaat, geen digitale TV omdat “uw modem is niet aangesloten” terwijl alle kabels insteken, alle lichtjes branden …. en het internet wel werkt (ja, ik heb een laptop waarop ik dit kan zien), beeld dat in blokjes vervormt, of gewoon blijft stilstaan, opeens een zwart scherm (en JA IK HEB EEN NIEUWE SMART TV, en ja ik heb WIFI met dure en nieuwe WIFI-stekkers) … om op sommige avonden gewoon maar een boek te lezen omdat alles om de één of andere duistere reden uitligt en niet meer opgestart geraakt, ik weet al dat de volgende dag alles weer gewoon opspringt …. Tja, ik woon dan ook op de 1ste verdieping van een gebouw dat ocharme al 20 jaar oud is (en ja, het was nieuwbouw toen ik het kocht, dus het is effectief 20 jaar oud).

Ik heb geen zin meer om nog meer kostbare verlofdagen op te offeren, eerlijk gezegd, aan iets waar ik makkelijk zonder kan leven. En nu ga ik mijn abonnement uitpluizen, want ik heb toch nog een halve verlofdag over…

Over en out.

Ter info: bij welke Providers je terecht kunt:
Wil je een fiberabonnement nemen? Geef je postcode in via onze adrescheck en je ziet meteen bij welke providers je terechtkunt.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

ibpt | Data Portal - FTTH fibre map (bipt-data.be)

In Koekelberg is er enkel 1 glasvezelnetwerk (van Proximus zelf) voorhanden (en dus niet van Fiberklaar waarin Proximus voor ½ in participeert)

Uiteraard kunnen er andere operatoren diensten leveren via het Proximus koper/fibernetwerk, maar ik begrijp dat het probleem hier zich situeert op niveau van de plaatsing van de interne glasvezelkabel(s)

= enkel koperaansluiting voorhanden (in de berging blijkbaar)

&

fiber voorhanden (vermoedelijk) in de kelder maar binnen te brengen in het betrokken appartement via voor allerhande nutsleidingen voorhanden schachten)

 

Ook andere alternatieve operatoren die gebruik maken van het Proximus koper/glasvezelnetwerk dienen contact te nemen met Proximus (wholesales) met betrekking tot de realisatie van de fysische aansluiting

de vraag is/blijft of Proximus (onderaannemers?) nog dergelijke interne bekabelingswerken (via schachten) doen in appartementsgebouwen

blijkbaar zijn er wel een aantal gedaan en blijft de vraag dan waarom kan het hier niet kan of niet sneller kan (begin volgend jaar!)

uit bovenstaande blijkt ook dat de huidige koperverbinding blijkbaar “niet optimaal” is en de situatie best eens van naderbij bekeken wordt door een Proximus medewerker op dit publieke forum (WiFi en/of een ander probleem?)

 

@ Proximus

het ongenoegen van deze en anderen m.b.t. technici die niet komen opdagen dient mijns inziens dringend door Proximus intern te worden verholpen (op niveau van het directiecomité), het is nefast voor het imago (en derhalve ook voor de notering van het aandeel en van eventuele “boni” voor de werknemers)

Reageer