Beantwoord

Doorschakeling via een prefix geraakt maar NIET in orde!!!


Beste Proximus,

 

De doorverbinding op de lijn van mijn schoonvader moet heel dringend worden stopgezet (wat normaal al in orde zou moeten zijn!). Deze man is 86 jaar en betaalde al meer dan 2 jaar (dat wij nu kunnen zien) voor een vaste lijn bij Proximus en eentje bij Orange. Deze bij Orange heb ik op 30/4 stilgezet. Op 30/4 heb ik ook gebeld naar de klantendienst van Proximus en daar wisten ze me te zeggen dat mijn schoonvader reeds zijn telefonie bij Proximus was. Er zouden zich dan ook geen problemen voordoen wanneer ik het contract bij Orange zou stilzetten. Niks is minder waar. De man moet wanneer hij wil bellen eerst een prefix van het nummer 1551 drukken en daarna het nummer die hij wil bereiken. Deze man is 86 en heeft een telefoon met allemaal voorgeprogrammeerde nummers, als gevolg kan hij nergens naartoe bellen. Dit is nu reeds van donderdag 7/5 dat me beloofd werd dat dit in orde was. Vandaag nog steeds niet in orde. Wanneer ik naar jullie bel dan sturen ze me van het kastje naar de muur. Kan er nu echt NIEMAND hier iets aan doen??? Ze schakelen me door van de ene dienst naar de andere. Nu zou er hiervoor een dossier aangemaakt zijn: 45167551 maar zou het nog een ruime 10 dagen duren vooraleer dit in orde zal zijn. Maar ik denk niet dat er hier rekening zal worden gehouden wanneer de factuur zal worden opgemaakt. Als wij geen prestaties uitvoeren dan worden wij daar ook niet voor betaald. DUS ...
Misschien zal ik me eens moeten richten naar Testaankoop of misschien kan de inspecteur van Radio 2 me helpen?

 

Met vriendelijke groeten

Caroline - Schoondochter

icon

Beste antwoord door M_016 12 May 2020, 14:39

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben geen Proximus-medewerker, maar CPS (Code PreSelect) dient  inderdaad door Proximus te worden verwijderd

Mogelijks dient hiervoor één of ander document te worden ondertekend

CPS= uw lijn wordt bij Proximus gefactureerd & het verkeer wordt afgewikkeld via een andere operator die u factureert voor het verkeer zelf

Dergelijke CPS kan per oproep worden overschreven door gebruik te maken van de Proximus CPS-code 1551 gevolgd door het gebelde nummer

Eventueel kunnen indien dit aansleept de voorgeprogrammeerde nummers type 012345678 tijdelijk vervangen worden nummers van het type 1551012345678

Zwart wit gesteld vraagt de verwijdering van een CPS “5 minuten werk”  en lijkt het mij opprotuun indien dit probleem blijft aanslepen, u contactt opneemt met de ombudsdienst telecommunicatie (klacht)

Succes

 

 

online gevraagd of Proximus me wou contacteren en de persoon die me opbelde zei:

Mevrouw binnen de minuut is dit in orde. Ik geloofde mijn oren niet, en dat terwijl ik hiervoor zeker al bijna 3 uur aan de lijn heb gehangen met de klantendienst / technische dienst.

En raar maar waar: Dit is nu eindelijk in orde.

Nu nog de beloofde tegemoetkoming in orde zien te krijgen!

Mvg

Caroline

@M_016 

 

“Eventueel kunnen indien dit aansleept de voorgeprogrammeerde nummers type 012345678 tijdelijk vervangen worden nummers van het type 1551012345678”

Dit was zeker geen optie, aangezien we nu niet op bezoek gaan bij mijn 86-jarige schoonvader wegens het coronavirus. En mijn schoonvader dit zeker zelf niet kon verwezenlijken. 

Ondertussen online een aanvraag gedaan dat er me zelf iemand kon opbellen voor het probleem en zoals je zal kunnen zien hierboven is het eindelijk in orde gekomen.

 

Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvg

Caroline

 

Reputatie 7
Badge +3

@Francois1934 Mijn excuses voor het ongemak. Ik heb deze info toegevoegd aan dossier 45167551 . De dossierbeheerder zal verder contact met je opnemen. Groetjes, Antonella

Reputatie 2
Badge

Beste,

 

Ik probeer via dit forum een oplossing te zoeken voor mijn probleem (proximus is niet te bereiken via mail, chat is onbestaande en telefonisch… tja...).

We zijn al jaren klant bij proximus voor ons internet. Onze telefonie (4 gsm-nummers en 1 vast nummer) zat bij orange. TV bij telenet. In augustus hebben we alles ondergebracht bij proximus (goedkoper).  Proximus regelde de overstap. In september kreeg ik echter nog een factuur van orange. Gebeld naar proximus: bleek dat ze bij de overschakeling, vergeten waren de doorschakeling ook stop te zetten (blijkbaar doorschakeling van proximus naar orange als carrier voor de vaste lijn). Zouden dit in orde brengen. In oktober weer een factuur van orange (voor de vaste lijn) in de bus. Weer gebeld naar proximus: doorschakeling was nog steeds niet afgesloten. Zouden dat (opnieuw) regelen. Tweede keer goeie keer: afschakeling was op 26 oktober een feit. Maar begin november, uiteraard weer factuur van orange. (ondertussen ook al meerdere keren gebeld/gemaild naar orange: is een al even grote ramp!).

Komt erop neer dat ik absoluut weiger om deze orange-facturen te betalen: ik ga niet twee keer betalen voor een zelfde vaste lijn (ik betaal sinds augustus aan proximus voor mijn vaste lijn)!! Fout ligt hier bij proximus! Ik zou het dan maar normaal vinden dat proximus deze restfacturen op zich neemt. Wie hier in de fout is, is zonneklaar! Dus: kan er niet eens 1 iemand bij proximus zich de moeite getroosten om hier eindelijk eens een oplossing voor aan te reiken!!!

Reputatie 7
Badge +3

@PeterBreendonk Ik begrijp hieruit dat er een CPS optie op je vaste lijn actief staat. Deze dienst biedt Proximus-klanten (die hun abonnement bij ons houden) de mogelijkheid om op een andere operator beroep te doen voor hun verbruik op de vaste lijn. Het is dus niet zo dat je dubbel wordt gefactureerd. Om de CPS optie te laten verwijderen en dus je verbruik van de vaste lijn ook terug via Proximus te laten verlopen, dien je even het document CPS LOA ,dat ik als bijlage toevoeg, in te vullen en terug te sturen. Groetjes, Antonella

Reputatie 2
Badge

Dag,

 

Bedankt voor uw mail. Die optie is al uitgeschakeld (sinds eind oktober). Proximus had dat al moeten doen in augustus, bij mijn overstap.

 

Wat moet ik nu doen?

 

Groeten,

 

Peter

Reputatie 7
Badge +3

@PeterBreendonk Je dient de CPS LOA in te vullen en ondertekend terug te mailen naar het e-mailadres dat je op het document terugvindt. Groetjes, Antonella

Reputatie 2
Badge

Ok, net doorgestuurd. Maar ik begrijp de zin ervan niet… Die doorschakeling IS al stopgezet op 26 oktober, na herhaald telefonisch aandringen.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterBreendonk  De dienst CPS staat momenteel nog actief op de vaste lijn, zie ik. Na ontvangst en verwerking van het document zal het nodige worden gedaan. Groetjes, Antonella

Reputatie 2
Badge

Snap ik niks van… Heb twee keer gebeld daarvoor naar proximus en de laatste keer bleek de deactivering op 26 oktober te zijn gebeurd… Wie moet ik nu geloven?

Reputatie 7
Badge +3

@PeterBreendonk Dit kan enkel in orde gemaakt worden via het invullen van dit document, niet telefonisch. Groetjes, Antonella

Reputatie 2
Badge

Bij Orange zeggen ze nochtans dat de doorschakeling toen werd stopgezet…

 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

Indien de CPS destijds zou gedesactiveerd geweest zijn, zou Orange u geen verkeer/gesprekken meer hebben kunnen factureren en had u enkel via Proximus kunnen bellen indien u systematisch voor elk gesprek naar nr 012/345678 het nr 1551012345678 had gevormd (1551 = CPS Proximus)

Reputatie 2
Badge

Dat is net het probleem… Sinds augustus zit alles bij proximus, ook mijn vaste lijn (afkomstig van orange). proximus heeft toen de hele overstap geregeld: tv, internet, 4 gsm’s, vaste lijn… Ik ben toen echter (en tot nu) met de vaste lijn blijkbaar blijven bellen via orange (terwijl ik met orange niks meer te maken had en ik sinds augustus alles betaal aan proximus). Dus als ik aan proximus in augustus de opdracht geef om de hele zwik over te brengen (tv van telenet en telefonie van orange) dan ga ik er vanuit dat proximus dat dan ook doet! Hier is dus duidelijk een fout gebeurd vanwege proximus...

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn 2 mogelijkheden

een eerste

CPS u betaalde Proximus een abo vaste lijn en u betaalde Orange voor het verkeer via deze vaste lijn

een tweede

u had een vaste lijn bij Orange en betaalde abo en gesprekskosten aan Orange = dus niets aan Proximus

 

In het eerste geval (CPS) dient er effectief een LoA voor verwijdering van de CPS te worden ondertekend, een transfert van abo’s via de easyswitch procedure is hier niet van toepassing

 

In het tweede geval (abo en gesprekken van de vaste lijn worden uitsluitend via Orange gefactureerd)  heeft Proximus een fout gemaakt bij de uitvoering van de easyswitch procedure

Voor zover mij bekend is/was er evenwel geen aanbod Orange vaste lijn (abo & gesprekken) voor residentiële klanten, maar ik kan mij vergissen

Reputatie 7
Badge +3

Dit betreft enkel CPS aangezien de vaste lijn reeds meerdere jaren bij ons actief staat. Groetjes, Antonella

Reputatie 2
Badge

Als ik naar mijn facturen kijk zie ik het volgende (januari 2019):

 

Proximus: 

032980002 Allerlei CSC oproep 1595052302067 België / België 01/11/2019 19:02:32 21m05s € 0
032980002 Allerlei CSC oproep 1595022785122 België / België 12/11/2019 10:20:10 02m46s € 0

 

Dus ik zie verbruik bij Proximus in  minuten, maar 0 euro kostprijs.

 

Orange: 

 

OO.Voice Pack 4.010m en Sup: 2 x 8 euro

→ Beschikbaar voor de periode : 10:00:00 - verbruikt: 03:52:24

 

Dus betalen deed ik aan Orange…

 

 

 

Reputatie 2
Badge

@AntonellaD : wel ja, maar hoe lost dit mijn probleem op? de fysieke kabel van proximus werd al die jaren door orange gebruikt. Als ik aan proximus in augustus vraag om alles over te brengen naar proximus, waarom dan de vaste lijn niet? Ik vraag toch geen onmogelijke dingen??

Reputatie 7
Badge +4

1595 is CPS Orange dus dergelijke gesprekken werden door Orange gefactureerd (en daarom vindt u 0 euro gesprekskost bij Proximus)

maar betalen voor de vaste lijn (het koperpaar en het nummer 0PQ/YZKHDU deed u aan Proximus 

de vaste lijn is/was bij Proximus (en moest niet getransfereerd worden in het kader van easyswitch porting van bv. internet/TV en GSM-nrs)

Reputatie 7
Badge +3

@PeterBreendonk Zoals ik reeds zei kan de CPS er enkel afgehaald worden door het invullen van het eerder doorgestuurd document CPS LOA. Ik veronderstel dat je deze nooit eerder kreeg doorgestuurd en invulde?
In ieder geval is er hier geen sprake van dubbele facturatie en is een correctie op de facturen niet nodig want CPS betekent dat enkel het abonnement door Proximus wordt gefactureerd en de andere operator factureert enkel het verbruik.
Groetjes,
Antonella

Reputatie 2
Badge

Een dergelijk document heb ik vóór vandaag nooit gezien, laat staan ondertekend. Ik heb het ook niet over een dubbele facturatie: proximus heeft in augustus gewoon nagelaten om de vaste telefoon op een correcte manier over te brengen van orange naar proximus, zoals door mij gevraagd/besteld in augustus. Daardoor krijg ik nog altijd facturen van orange voor gebruik van de vaste lijn (waarvan ik veronderstelde - terecht toch? - dat die sinds augustus onder de proximus-vleugels zat).

Reputatie 2
Badge

@M_016 We kunnen hier nog een paar uur rond de pot zitten draaien hé… Wanneer krijg ik eens een zinnig antwoord? Is toch zonneklaar? Als ik vraag om alles over te brengen, dan moeten jullie alles overbrengen… Dat orange mijn gesprekken van de vaste lijn blijft hosten, is toch niet mijn fout?

Reputatie 7
Badge +3

@PeterBreendonk Een overname via Easy Switch heeft enkel betrekking op internet en/of TV. Groetjes, Antonella

Reputatie 2
Badge

Hoe de overname precies gebeurt, interesseert me niet. In augustus heb ik aan proximus gevraagd om alles over te zetten: TV (van Telenet), GSM’s en vaste lijn (van Orange) (internet had ik al bij proximus).

Reageer