Vraag

Aansluitung op vaste net onmogelijk zonder exorbitante kosten.

  • 1 September 2021
  • 13 reacties
  • 333 Bekeken

In mijn nieuwe woning blijkt proximus onwillend te zijn om mij in een vaste verbinding te voorzien aan een redelijke kostprijs. De telefoonkabel loopt aan de overkant van de straat (ondergronds) en na enkele bezoeken van techniekers is het steeds hetzelfde verhaal. Zij kunnen/willen geen kabel voorzien tot aan de overkant van de straat. Als ik insisteer presenteet men mij een offerte ten bedrage van ca 3000 euro.

Blijkbaar wenst proximus zijn kopernetwerk niet verder uit te bouwen, ook niet met 1 enkele abonnee. Alhoewel aan de overkant van de straat dit wel mogelijk zou zijn. Een huis wat 100 meter verder staat aan dezelfde kant van de straat als mijn woning, daar is dan wel weer een verbinding mogelijk en aanwezig.

Alle acties met “gratis aansluiting” ten spijt moet ik het momenteel doen met een gebrekkige (en dure) 4G verbinding. 

Is er zicht op vernieuwde infrastructuur (fiber?) Proximus heeft momenteel een werf in het dorp (VAUCELLES).

 

 

 

 


13 reacties

In afwachting dat een Prox forummedewerker langskomt om je meer info te geven, plaats ik hier wat er al gepost geweest is vroeger op het forum:

Introkabel aansluiten

Een Proximuskabel die de overkant van de straat ligt kan m.i. nooit een reden zijn om “(definitief) Technisch Onmogelijk” te zijn.
Er zijn honderden aansluitingen in dienst naar de overkant van de weg via een “onderboring”
die enkel mag uitgevoerd worden door de nutsmaatschappij en hun sowieso verplicht gecertificeerde aannemers.
Het klopt dat er voor een onderboring een héél strenge veiligheidsprocedure geldt
maar dit kan enkel een vertraging veroorzaken van 2 tot maximum 3 maand voor het inwinnen van de exacte ligging
van gevaar-nutsleidingen (Hoogspanning, Fluxis etc.) én te respecteren afstanden.

Ik heb geen idee of dit echt door de klant moet betaald worden of niet !?

ook best eens verifiëren hier:
→ Speedtest internet connectie | Proximus

→ Is fiber bij mij thuis beschikbaar? | Proximus

Eventuele alternatieven:

Als er goede 4G dekking  is daar
→  ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be
→ BIPT: Sitebeheer (Kadaster Antennesites)

→ Cadastre des antennes émettrices stationnaires de Wallonie - Série | Géoportail de la Wallonie

  • Proximus Mobilus 5G Unlimited / Premium met een 4G router (bv.AVM Fritzbox 6850 LTE, Netgear Orbi LBR20 4G,  Huawei B535 4G, ...)

    Bij Proximus kan voor mobiele data aansluitingen ook een publiek IP gevraagd worden (bv. via dit forum).

  • Orange Flybox 4G internet@home

  • Tadaam internet & TV 4G  (via Base/Telenet 4G) minder beperkingen inzake datavolume.

  • Internet via satelliet → starlink.com
    → Aan de slag met Starlink van SpaceX - Inleiding - Preview - Tweakers

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Sinds eind 2013is er geen universele dienstverplichting meer in België (noch voor Proximus noch voor een andere telecomoperator), de wetgever en het BIPT hebben dit tot op heden nagelaten en/of stellen dat er voldoende alternatieven voorhanden zijn (inderdaad zoals mobiele netwerken)

Dus inderdaad er kan conform de huidige belgische wet/regelgeving een aansluiting geweigerd worden of een prijsofferte voor aansluiting ter goedkeuring voorgelegd worden 

Er dient evenwel te worden aangestipt dat conform een EU-richtlijn elkeen een internetaansluiting van minstens 30 Mbps (100% 30 Mbps & 50% 100 Mbps dekking) zou moeten geboden worden; deze richtlijn zou uiterlijk op 21/12/2020 in de nationale wetgeving moeten omgezet geweest zijn; in o.m. België is dit tot op heden evenwel nog steeds net het geval.

Er dient evenwel te worden aangestipt dat in deze richtlijn geen sprake is van technologie en/of kostprijs

Mogelijke alternatieven zijn mijns inziens indien er een goede 4G dekking is op uw locatie

Proximus Mobilus Unlimited 5G Premium met een 4G router (bv.AVM Fritzbox 6850 LTE, Netgear Orbi LBR20 4G,  Huawei B535 4G, ...)

Orange Flybox 4G internet@home

Tadaam internet & TV 4G

 ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be)

Conclusie: afwachten wat een Proximus medewerker kan bij de betrokken verantwoordelijkedienst opvragen wat er te regelen valt ivm kostprijs hiervoor!

Ik behelp me momenteel met 2 flybox van Orange. Eentje is niet genoeg voor het nodige data-volume. Probleem met deze is dat ik dit professioneel  moet gaan gebruiken. En de flybox heeft een aantal nadelen vanwege de CGN (carrier-Grade Nat). Ook IPV6 is niet beschikbaar tenzij  via tunnel maar dat geeft dan weer overhead en de bandbreedte is al niet schitterend. (8 Mbps up en 4 down op OOKLA, ver van de 30Mbps door Europa beloofd)...

 

Afwachten neem ik aan. Ik zag vandaag proximus een werf opzetten in het dorp, maar ik ga ervan uit dat dit geen nieuwe infra “to the door” is… eerder misschien fibre to the curb, maar dat lost mijn probleem niet op. (andere nutsvoorzieners zien er geen graten in om de straat te kruisen voor  riolering en kabel-tv. Cablemodem is trouwens ook geen oplossing, er is alleen analoge kabel beschikbaar).

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@pdegroote  Dit is uitvoerig besproken geweest in Ombudsklacht 2020/2074. Groetjes Luc

Uitvoerig besproken misschien wel… Maar nog steeds geen aanvaardbare ( in deze: betaalbare) en goed werkbare oplossing.

 

dit was het laatste wat er mij werd medegedeeld:

In geval u, bij aansluiting, vaste diensten van Proximus zal afnemen dan kunnen we een commerciële geste van 325 EUR doen door de laswerken om de introductiekabel met de distributiekabel te verbinden aan 90 EUR aan te rekenen.  Zo zou de offerte op 2.735,68 EUR kunnen komen……

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hebt u een idee van de 4G dekking van het Proximus of Base/Telenet netwerk op uw locatie?

Aan een Proximus Mobilus 5G unlimited (op 4G) of een Tadaam (via Base/Telenet 4G) oplossing zijn minder beperkingen inzake datavolume verbonden.

Althans bij Proximus kan voor mobiele dataaanslutingen ookeen publiek IP (bv. via dit forum) gevraagd worden 

 

Ter info:

Starlink

TBI: Gsm-abonnementen zonder verplichtingen | Proximus

 

4G dekking van Proximus/Base/Orange zijn aan elkaar gewaagd. Volgens de kaart van IBPT is er geen wezenlijk onderscheid in de signaal sterkte.

Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad de dichtstbijzijnde antenne is blijkbaar deze van Viroinval en Proximus/Orange/Telenet ondersteunen op deze antenne 4G LTE in de band 800 MHz (grootste bereik)

BIPT: Sitebeheer

Cadastre des antennes émettrices stationnaires de Wallonie - Série | Géoportail de la Wallonie

Een 4G snelheid van +/- 8/4 Mbps down/up is ook niet om direct over naar huis te schrijven

Vermits u op de Franse grens zit vraag ik mij af of u eventueel geen betere 4G dekking via een Franse antenne zou kunnen bekomen (met een mobiel abo van een Franse operator)?

Qu'est-ce que l'offre 4G Home ? | Réseaux Orange France

Natuurlijk is dit over het algemeen ook spijtig genoeg de goedkoopste oplossing niet!

Alvast bedankt voor alle advies

Ik ga na wat Telenet en Proximus te bieden hebben met 4G…

 

Groeten,

 

Patrick

je kan dit proberen, ik denk dat het in jouw geval het beste alternatief zal zijn.

https://tweakers.net/reviews/9266/aan-de-slag-met-starlink-hoe-goed-werkt-elon-musks-satellietinternet.html

https://www.starlink.com

 

Reageer