Vraag

0799


Sinds enkele dagen ontvangen wij elke dag een telefoon van iemand die naar ons huisnummer belt wanneer wij niet thuis zijn. Als wij dan informeren bij 1919 krijgen we steevast te horen dat we een gemiste oproep hebben van het nummer 00 32 799 xxxxxxx waarbij het telefoonnummer niet alle dagen hetzelfde is, zo eindigde het vandaag op 450, gisteren op 311. Constant is wel de 00 32 799.
Volgens mij is 0799 geen geldig Prefix.

Iemand daar nog last van?
Zou "Microsoft" rond bellen om te zeggen dat uw PC niet correct werkt, zoals in dit topic: https://nl.forum.proximus.be/vaste-lijn-45/phishing-47456? Of een andere verdachte praktijk?
Zijn er aan 0799 nummers kosten verbonden voor de ontvanger?
En als dat alles verdacht is ,waar wacht proximus op om de 0799 nummers te blokkeren?

11 reacties

Ik heb dit al vaker voorgehad op vaste lijn en gsm.
Verleden week belden ze ook op mijn gsm en dit één maal rond de middag en dan ook in de namiddag na een 5 tal dagen is het gewoon vanzelf gestopt.
En inderdaad de voorste nummers blijven de zelfde heb er bv ook gehad die beginnen met +3240xxxxxxxx
Reputatie 7
Badge +4
Dergelijke +32799x- nummerreeksen zijn niet in gebruik zie onderstaande https://bipt.be/nl/operatoren/telecom/nummering/databanken/databank-gereserveerde-en-toegewezen-nummers
Uiteraard zijn er geen kosten voor de ontvanger (u) aan verbonden; trouwens u zult er zelf (normaal) niet naartoe kunnen bellen
Door Px (en andere operatoren) wordt er geen controle gedaan op CLI (die trouwens "vrij gemakkelijk" te vervalsen zijn"), technisch quasi onmogelijk alle verkeer op dergelijke wijze te controleren; soms worden internationale bestemmingen (reeksen van) geblokkeerd (om zulke/mogelijke fraude op basis van +CC NDC subreeksen aan hoge kost te voorkomen)
Wettelijk is het gebruik van "valse CLI" verboden (en zou het BIPT in samenwerking met de operatoren en het gerecht althans voor nationaal verkeer de nationale operator van oorsprong op de vingers kunnen tikken en eventueel de licentie intrekken, de vraag is evenwel of de reële oorsprong +32 België is.... de kans lijkt mij niet onmogelijk maar toch eerder beperkt...)
je kunt er niks tegen beginnen want ik heb dit al via de ombudsman geprobeerd maar daar kunnen zij blijkbaar tot nu ook niks aan doen, maar ze worden er dan wel ieder keer aan herinnerd dat zo'n praktijken blijven gebruikt worden...
Reputatie 7
Badge +4
De ombudsman (en het BIPT) heeft enkel "nationale bevoegdheid"
De ombudsman heeft geen "gerechtelijke bevoegdheid" enkel een "adviserende", een operator kan de mening van de ombudsman in de wind slaan maar indien een zaak x een gerechtelijk staartje zou krijgen heeft de betrokken operator wel "iets meer uit te leggen"
Concreet kan de ombudsdienst aan Px vragen via welke operator de betrokken oproep (van x naar y op dag/tijdstip z) aangeboden werd, vervolgens kan een gelijkaardige vraag aan de betrokken (nationale) operator gesteld worden, indien het een nationale oproep van het betrokken netwerk betreft kan het reële nummer en de betrokken partij geïdentificeerd worden, indien origine evenwel een buitenlandse operator betreft … "case closed"
Mogelijkerwijze zijn niet alle personeelsleden van de ombudsdienst op de hoogte van de processen/procedures en/of eventueel zelfs niet even gemotiveerd om zich in "een zaak vast te bijten"... 🤔 😇
indien origine evenwel een buitenlandse operator betreft … "case closed"

Dat zijn juist de oproepen die ik al binnengekregen heb dus .....the case is closed but not the calls ☺️
Dus na de spammails (al effe rustig daar 😋 ) de spam telefoontjes. 😵
Wees maar gerust ze vinden wel altijd iets anders als ze (eventueel) het ene kunnen tegenhouden komen ze met iets nieuws, kat en muisspel... ☺️
Blijkt hoogstwaarschijnlijk te gaan om een poging om je Windows computer over te nemen. Allez denk ik toch want zolang heb ik die gast niet laten praten voor ik hem het zwijgen oplegde en de verbinding heb verbroken. 😎 😉
Er zijn ook van die oproepen die ik binnenkrijg waarop ze zelf niet antwoorden als je opneemt wordt er direct ingehaakt, heb al van soorten van die miserie binnengekregen maar meestal op mijn vaste lijn en af en toe eens op gsm.
Reputatie 7
Badge +3
Het enige wat wij kunnen voorstellen is om je nummer te registreren op de bel-me-niet-meer-lijst via https://www.dncm.be/nl/. Dit zal echter de buitenlandse callcenters of de spammers er niet van weerhouden om verder te gaan met hun praktijken. :(
Groetjes,
Antonella
TBI:
We hebben uw inschrijving op de “Bel-Me-Niet-Meer”-lijst goed ontvangen.
Binnen de vijf werkdagen na uw inschrijving zal uw telefoonnummer in de lijst terug te vinden zijn.
De inschrijving van het nummer op de lijst geldt voor onbepaalde duur. Wanneer u dat wenst, kan u uw nummer schrappen van de lijst of een nieuw nummer toevoegen. Dit kan door in te loggen op uw account.
Bedrijven die direct marketing campagnes per telefoon voeren én die de wetgeving respecteren, zullen u niet meer contacteren voor commerciële doeleinden.
U kan echter wel nog gebeld worden door bedrijven/organisaties die enquêtes afleggen.
Zij dienen de “Bel-Me-Niet-Meer”-lijst niet te gebruiken.
Mocht u toch nog gebeld worden met commerciële boodschappen, dan kan u klacht indienen bij de Economische Inspectie.
Dit kan op het volgende adres:

FOD Economie
Algemene Directie Economische Inspectie
Dienst Meldpunt
Koning Albert II-laan 16
1000 Brussel

Dit kan ook via de website : https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/, kies rubriek "Vervelende telefoontjes".

Reageer