Sticky

VoLTE : kristalhelder bellen via 4G


Reputatie 7
Badge +4

 

VoLTE: da’s kristalhelder bellen, via 4G

 

VoLTE: da’s kristalhelder bellen, via 4G

Wist je dat je vroeger met 4G wel kon surfen, maar niet kon bellen? Voordat er sprake was van VoLTE, toch. Als je een oproep startte, schakelde je gsm als het ware terug naar 3G of zelfs 2G. Dat zorgde er vaak voor dat het tot enkele seconden duurde voor de telefoon aan de andere kant begon te rinkelen.

Al een hele tijd geleden lanceerden we met Proximus de oplossing hiervoor: VoLTE. Dat staat voluit voor Voice Over LTE. En LTE, dat kennen we als 4G. VoLTE betekent dus ‘bellen via het 4G-netwerk’.

“Oké, maar wat zijn de voordelen van VoLTE dan?”

Wel, om te beginnen start je oproep dus sneller. Maar da’s niet het enige. De geluidskwaliteit is ook veel beter. Als je een toestel hebt met met VoLTE, bel je als het ware in ‘high definition’. Net alsof je naast de persoon staat waarmee je babbelt.

Bovendien kan je dankzij de VoLTE-technologie tegelijk surfen en bellen via 4G, aan deze snelheden. Handig bijvoorbeeld als je met je oortjes in aan het bellen bent en tegelijk op mobiel internet de programmatie van de bioscoop wil checken. Of wil bellen in de wagen, zonder de verbinding met navigatieapps zoals Waze te verliezen.

“Da’s tof! Maar kan ik VoLTE gebruiken?”

Absoluut! Het enige waar je voor moet zorgen, is dat je een toestel hebt dat de technologie aan boord heeft. Een flink aantal nieuwe én minder nieuwe smartphones (waaronder Samsung, Huawei en Apple) heeft VoLTE ondertussen aan boord1.

In combinatie met eender welk Proximus-abonnement kan je meteen beginnen bellen via de VoLTE-technologie. Meestal staan de instellingen voor bellen via 4G al automatisch correct ingesteld2. En voor alle duidelijkheid: VoLTE kost je helemaal niks extra. Toppie, toch?

Je kan er dus zeker van zijn: bij Proximus profiteer je van een kwalitatief netwerk met de meest recente technologieën, zoals 5G. Jawel, ook op de plaatsen waar je het niet verwacht.
Kies nu het mobiele abonnement dat helemaal bij jou past.

Lees meer:

1 Met volgende smartphones kan je de VoLTE-technologie gebruiken:

  • Apple : iPhone 6, iPhone 6 plus, iPhone 6s, iPhone 6s plus, iPhone 7, iPhone 7 plus, iPhone 8, iPhone 8 plus, iPhone X, iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max, iPhone 12, iPhone 12 mini, iPhone 12 Pro, iPhone 12 Pro Max, iPhone SE, iPhone SE (2020)
  • Huawei : Mate 10 Pro, Mate20, Mate20 lite, Mate20 pro, P10, P20, P20 lite, P20 Pro, P30, P30 lite, P30 lite new edition, P30 Pro, P40 5G, P40 lite, P40 lite 5G, P40 Pro 5G, P40 Pro+ 5G, P smart, P smart 2019, Nova 5T
  • LG : G7 Fit, G7 ThinQ, K11, K30, K40, K40S, Q60, V40 ThinQ
  • Nokia : 2.2, 2.3, 2.4, 4.2, 5.1 Plus, 5.3, 6.2, 7 plus, 7.1, 7.2, 8.3 5G, 800 Tough
  • OnePlus : 7T, 7T Pro, 8, 8 5G, 8 Pro, 8 Pro 5G, 8T, N10 5G, N100, Nord 5G
  • Oppo: A53s, Find X2 Pro 5G, Reno 4 Pro 5G, Reno 4 Z 5G
  • Samsung : Galaxy S5, Galaxy S6, Galaxy S6 edge, Galaxy S6 edge+, Galaxy S7, Galaxy S7 edge, Galaxy S8, Galaxy S8+, Galaxy J5, Galaxy A3 2016, Galaxy A5 2016, Galaxy A3 2017, Galaxy A5 2017, Galaxy Xcover 4, Galaxy J3 2017, Galaxy J5 2017, Galaxy J7 2017, Galaxy Note 8, Galaxy A8 2018, Galaxy S9, Galaxy S9+, Galaxy A6, Galaxy A6+, Galaxy J6, Galaxy Note 9, Galaxy J4+, Galaxy A7 2018, Galaxy A9 2018, Galaxy S10e, , Galaxy S10, Galaxy S10+, Galaxy A10, Galaxy A20e, Galaxy A21s, Galaxy A40, Galaxy A41, Galaxy A42 5G, Galaxy A50, Galaxy A70, Galaxy A80, Galaxy Xcover 4s, Galaxy Note10, Galaxy Note10+, Galaxy Note20 5G, Galaxy Note20 Ultra 5G, Galaxy S10 Lite, Galaxy A71, Galaxy Xcover Pro, Galaxy A51, Galaxy Z Flip, Galaxy S20, Galaxy S20 FE 5G, Galaxy S20+, Galaxy S20 5G, Galaxy S20 Ultra 5G, Galaxy S20+ 5G, Galaxy Z Fold 2 5G
  • Sony : Xperia L2, Xperia XA2, Xperia XA2 plus, Xperia XZ1, Xperia XZ1 Compact, Xperia XZ2, Xperia XZ2 Compact, Xperia XZ3

Laatste update van deze lijst: 03/12/2020. Toestellen gelanceerd na deze datum zijn mogelijk ook compatibel.

2 Op een Android-smartphone zet je de VoLTE-technologie aan of uit via “Instellingen” > “Verbindingen” > “Mobiele netwerken” > “Bellen via 4G”.
Heb je een iPhone? Zet de VoLTE-technologie aan > “Mobiel netwerk” > “Opties mobiele data” > “Schakel LTE in” > “Gesprekken en data”.

Erik

Digital en content marketeer. Tuinieren is mijn passie, net als eten. En na het sporten binge ik maar wat graag series of films.

Andere artikels van Erik

 


10 reacties

Reputatie 1

Xiaomi phone :.  Geef. *#*#86583#*#* in in de bel app.   ( Alsof je dat nr zou bellen) je krijgt een melding,  dan kan je onder instellingen - provider - Proximus zien of je volte enabled is. 

Hoe VoLTE instellen op Pixell 3A?

@herom  Heb je al gekeken of je toestel ondersteund wordt door PX / compatible is → Bellen via 4G | Proximus

→ Using Voice Over LTE (VoLTE) — Google Pixel 3a

https://videotron.tmtx.ca/en/topic/google_pixel3a/using_voice_over_lte_volte.html#step=1

Reputatie 7
Badge +4

@herom Ik heb even voor je nagekeken of VoLTE actief staat op je nummer en dat is het geval. Voor de instellingen op je toestel kan je de links gebruiken die Martin hier al doorstuurde. 

Beste,

Ik geloof dit graag, maar de telefoon (sim) verbinding hier in het appartement is niet goed!

Wanneer ik niet in de omgeving van het raam ben, heb ik geen of slechte (zwakke) verbinding.

Het Wifi netwerk in gans het appartement is nochtans uitstekend met 2 Wifi6 boosters.

De “Mobile Coverage Extender” van Proximus heeft volgens mij nooit van nut geweest. Moet deze nog ingeschakeld blijven.

Hoe kan een betere verbinding gerealiseerd worden?

H

kan je vowifi (bellen over wifi) niet inschakelen op je gsm 

Beste Martin, blijkbaar is de menu-indeling van de Engelstalige Pixell3A niet hetzelfde als mijn Nederlandstalige.

HadewychT zegt hierboven dat het wel degelijk ingeschakeld is op mijn toestel alhoewel ik de instellmogelijkheid niet kan terugvinden.

Gr.

H

Reputatie 7
Badge +3

Als de fabrikant en operator VoLTE en VoWiFi-oproepen op uw Google Pixel hebben ingeschakeld, kunt u ze heel eenvoudig op deze manier activeren:

  • gaan naar Instellingen.
  • Ga in Netwerk en internet.
  • Kies gesprekken.
  • Activeer de opties Bellen via wifi en VoLTE-oproepen.

Als je geen van deze opties ziet, probeer er dan naar te zoeken met behulp van de zoekbalk van de app Instellingen.

 

Hoe u de "VoLTE-modus" in of uitschakelt op Google Pixel-telefoons

Schakel de "4G VoLTE-modus" in of uit

Google Pixel 3a
Google Pixel 3a XL
Procedure
Android 11

  • Open de app Instellingen
  • Tik op Netwerk en internet
  • Tik op Mobiel netwerk
  • Tik op VoLTE om deze instelling in of uit te schakelen

Alle andere eerdere Android-versies

  • Open de app Instellingen
  • Tik op Netwerk en internet
  • Tik op Mobiel netwerk
  • Tik op Verbeterde 4G VoLTE-modus om deze instelling in of uit te schakelen

Beste Martin, blijkbaar is de menu-indeling van de Engelstalige Pixell3A niet hetzelfde als mijn Nederlandstalige.

HadewychT zegt hierboven dat het wel degelijk ingeschakeld is op mijn toestel alhoewel ik de instellmogelijkheid niet kan terugvinden.

Gr.

H

Daarmee zal bedoeld worden dat het voor uw toestel bij PX actief staat, maar dan moet je het ook nog op je toestel zelf instellen. En dit zowel voor Volte en VoWifi

 

Als de fabrikant en operator VoLTE en VoWiFi-oproepen op uw Google Pixel hebben ingeschakeld, kunt u ze heel eenvoudig op deze manier activeren:

  • gaan naar Instellingen.
  • Ga in Netwerk en internet.
  • Kies gesprekken.
  • Activeer de opties Bellen via wifi en VoLTE-oproepen.

Als je geen van deze opties ziet, probeer er dan naar te zoeken met behulp van de zoekbalk van de app Instellingen.

 

Hoe u de "VoLTE-modus" in of uitschakelt op Google Pixel-telefoons

Schakel de "4G VoLTE-modus" in of uit

Google Pixel 3a
Google Pixel 3a XL
Procedure
Android 11

  • Open de app Instellingen
  • Tik op Netwerk en internet
  • Tik op Mobiel netwerk
  • Tik op VoLTE om deze instelling in of uit te schakelen

Alle andere eerdere Android-versies

  • Open de app Instellingen
  • Tik op Netwerk en internet
  • Tik op Mobiel netwerk
  • Tik op Verbeterde 4G VoLTE-modus om deze instelling in of uit te schakelen

 

Reageer