Beantwoord

subnetmask /16

  • 19 December 2021
  • 9 reacties
  • 393 Bekeken

Hoe is het mogelijk om in de bbox 3 een subnetmask 255.255.0.0 in te stellen? (/16 dus)

icon

Beste antwoord door Martin 19 December 2021, 22:48

Bekijk origineel

9 reacties

Al de instellingen die mogelijk zijn kun je terug vinden via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1 
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)

 

 

zal direct een proberen en kom met een antwoord terug.

Dat lukt toch bij mij ik heb een bbox3V+ van sagemcom.

 

Ter bijkomende info: als je een eigen privé router hebt kun je natuurlijk ook totaal met een gescheiden netwerk werken → 

Je privé router gebruiken

Je router gebruiken met router functionaliteit

Je wilt graag je privérouter gebruiken om zo je eigen netwerk te beheren? Volg dan deze stappen:

  1. Verbind je privérouter via de LAN-uitgang van de b-box met de WAN-ingang van de privérouter.
  2. Zet de DHCP-functie op je privérouter AAN.
  3. Wijzig de IP-instellingen van je privérouter zodat deze verschillend zijn van de b-box:
    • Default Gateway: wijzig deze naar een ander IP-adres dan dat van de b-box, bv. 192.168.2.1.
    • DHCP-range: wijzig deze naar een andere range dan die van de b-box, bv. 192.168.2.2 - 192.168.2.255.
  4. Maak een PPPoE-sessie aan op je privérouter met de gebruikersnaam en het wachtwoord van je internetverbinding.

De toestellen die verbonden zijn met je privérouter zullen nu een IP-adres krijgen van je privérouter en niet van de b-box. De WAN-verbinding (bv. voor remote access), zal ook verlopen via je privérouter.

Let op: Voor een optimale tv-ervaring, raden we je aan de decoder rechtstreeks aan te sluiten op de b-box.

Aandachtspunten
  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien (bv. draadloze printers).
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de b-box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de b-box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.

Dankjewel Martin

Daarnaast wil ik ook de dhcp uitschakelen. Een interne DNS/DHCP-server gaat dat doen. Of moet ik in dat geval een eigen gateway-service er tussen zetten?

Al de instellingen die mogelijk zijn kun je terug vinden via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1 
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)

 

 

Dag Martin,

Bedankt voor je antwoord. Dit is echter niet echt wat ik zocht: 

1.- ik wil de DHCP van de bbox uitschakelen. En dan:

2.- ervoor zorgen dat bbox zichzelf gedraagd binnen een /16-subnet, want ik heb een andere server die daar de dhcp wil doen, en dat binnen /16

 

Als bbox daarentegen zichzelf zal gedragen als een gateway met 255.255.255 (/24), dan gaan er veel pakketen naar het internet verstuurd worden, terwijl die dan voor binnen zijn...

je kan toch de DHCPv4 server uitzetten door de schuiver

van AAN naar UIT te zetten

en voor subnetmask 255.255.0.0 invoeren, of is het dit niet wat je wilt doen?

je kan toch de DHCPv4 server uitzetten door de schuiver

van AAN naar UIT te zetten

en voor subnetmask 255.255.0.0 invoeren, of is het dit niet wat je wilt doen?

 

Merci voor je reactie Martin!

 

Als je DHCP uit zet: is dat veld “subnet mask” bij jou dan niet disabled?

Reageer