Vraag

Powershell manipulatie voor skynet-mailbox


Door gebruik van een zelfde mailbox op verschillende apparaten kom ik tot de ontdekking dat er bijv. verschillende mappen in gebruik zijn voor de verzonden items. Ik kan bij de verschillende apparaten in het mailprogramma niet configureren welke map moet gebruikt worden.

Ik zou graag een powershell script maken om bijv. alle objecten in een bepaalde map te moven naar een andere map zodat ik op een bepaald toestel toch alle mails zou zien verschijnen.

Wie kan me hier op weg helpen?

 


12 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Mooie vraag. Om zo iets op te lossen gaat u

  • uw probleem moeten analyseren : juist weten wat u wil
  • een taal leren in dit geval powershell en uw wensen omzetten in die bepaalde taal
  • leren hoe u het bekomen script kunt testen, verbeteren en dan definitief uit te voeren

Dat wordt blokken tijdens de vakantie, hopelijk is dat minstens een maand of drie.

Alle informatie is beschikbaar op internet.

Of hopen dat toevallig hier iemand uw vraag oppikt en zo’n programma al geschreven heeft.

Persoonlijk zou ik eerder een oplossing zoeken die misschien voorhanden is in zowat alle mailprogramma’s. Ik denk dan (maar denken op zondagavond …’) bvb uw mail zo instellen dat die op de server blijft staan wanneer u hem leest. Maar ik geef toe dat ik niet lang genoeg heb nagedacht : de zon schijnt en de vrouwen voetballen op tv. 

 

@Eddy_047 mss ook eens op http://userbase.be de vraag stellen of op andere forums...

@Eddy_047 op je verschillende toestellen gebruik je daar voor alle mailprogramma’s  IMAP want met IMAP wordt alles gesynchroniseerd met je mailserver .

Hey @Cvanloon 

 

Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat dit een serieus project is, waarbij alle aspecten die je aanduidde zeer belangrijk zijn.

Alle mails worden op de server bewaard en dus niet lokaal.

‘t spijtige is dat ik in de diverse mailprogramma’s de betreffende folders niet kan aanduiden of wijzigen.

Daarom dat ik de domme truuk zou moeten toepassen om via een of andere applicaties alles naar een bepaalde folder te moven zodat bijv. de mailapp op mijn pc steeds alle verzonden items in een bepaalde map zou te zien krijgen, om het even of deze via webmail of gsm-app verstuurd zijn.

Alle tips zijn welkom.

 

Eddy

 

hey @Martin 

Bedankt voor je tip om de vraag ook op userbase te stellen.

Dit is ondertussen gebeurd.

Laten we hopen op enige respons

 

Eddy

 

Hey @martin,

 

Ik maak op alle toestellen gebruik van Imap.

Spijtig genoeg kan ik de configuratie van de mail-apps niet aanpassen zodat ze een bepaalde gemeenschappelijke folder voor bijv. verzonden items zouden gebruiken.

 

Alle ideeen welkom

 

Eddy

De verschillende mail apps gebruiken inderdaad verschillend benamingen de ene gebruikt verzonden berichten de andere sent mail enz…. maar tenslotte hebben ze toch de zelfde inhoud aan mails. 

Reputatie 6
Badge +2

Het is maar een.idee : persoonlijk gebruik ik Gmail. Daarvoor heb ik ooit een login gemaakt en kan mijn mail lezen en beantwoorden overal ter wereld en op gelijk welk apparaat, zowel onder IOS als onder Linux. Waarschijnlijk ook wel onder Windows.   Ook mijn skynetmails komen daarop toe weliswaar met een beetje vertraging van enkele minuten. De naam van de mappen zijn niet altijd hetzelfde, maar de inhoud wel. Dat lijkt mij geen enkel probleem.

 

@Martin, @CVanloon

Ik heb wellicht mijn probleem niet goed uitgelegd.

Het probleem is niet dat in het ene programma men bijv. spreekt over Sent items en in het andere mailprogramma Verzonden Items en dat ze fysiek naar een zelfde map verwijzen. Het probleem is dat ik in mijn mailprogramma op de PC zowel een map Sent zie als een map verzonden items en dat in beide mappen verzonden items terecht komen (afhankelijk van met wel programma of device ik de versturing doe).

Ik heb een andere situatie met bijv. Prullenbak in het ene programma en de map Verwijderde Items in een ander programma, maar die verwijzen effectief naar de zelfde map op de mailserver en dat is dus geen probleem.

Hopelijk is hiermee de probleemschets wat duidelijker.

 

Eddy

 

 

Ik weet of het een mogelijkheid is of iets stoms is dat ik ga voorstellen, maar kan je gewoon op je pc dan niet iedere keer alle mails in één map selecteren en in de andere map verplaatsen of werkt dat niet ?

Hey @Martin,

 

Ik heb de zelfde bedenking al verschillende keren gemaakt, maar ik betrap er me op dat ik niet de discipline heb om dat manueel uit te voeren.

Bovendien wordt in de mailclient (mail op windows 10) die ik het meest gebruik voor zoekwerk niet al de mail binnengetrokken. Enkel een bepaalde (korte) periode. Dus dan loop ik de kans dat als ik langer dan die periode wacht, ik weer vergeet berichten te moven

De enige mailclient waarin ik alles zie is de webclient van Proximus, maar daarin is het eigenlijk ondoenbaar om alle mails van een map te verplaatsen naar een andere map. Je kan momenteel enkel maar een beperkt aantal (10?) mails selecteren en dan verplaatsen.

Bovendien heb ik een hekel aan repetitieve taken. Vandaar dat ik op zoek ben naar een script om dat geautomatiseerd te laten lopen (bijv. elke nacht om 5u ‘s morgens).

Maar bedankt om mee te denken.

Reputatie 6
Badge +2

Repetitieve zaken kunnen al eens opgelost worden met berichtenregels.

En een beetje discipline is niet echt moeilijk. 

Op userbase kreeg u een antwoord, maar dat is blijkbaar ook blokken. Voor mij toch. 
 

Reageer