Vraag

OUde Bbox3 als access point gebruiken of indien niet mogelijk als switch

  • 15 January 2020
  • 28 reacties
  • 3813 Bekeken

Ik heb de nieuwe bbox3 ontvangen en ik zou mn oude bbox 3 willen gebruiken als access point of als gigabit switch. De nieuwe bbox 3 is de modem/router. Is dit mogelijk of is de bbox 3 locked down waardoor het zo niet kan gebruikt worden?


28 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@UnwindingThree8

Je betaald als klant maandelijks huur voor een bbox3, het is niet de bedoeling dat je er twee hebt, waaneer je een nieuwe modem ontvangt moet je de oude terugsturen.

Een bbox modem is ook ingesteld in ‘routed’ modus niet in bridged je kan deze dus niet gebruiken als hub of Switch.

 

Geert

 

Die oude bbox 3 is van een vriend die het wegsmeet omdat hij van isp veranderd was. Ik had toen een prehistorische bbox 2 in huis dus ik nam die mee om zelf te gebruiken

zelfde eigenlijk als een bbox2 als access point gebruiken

zie bvb:

https://nl.forum.proximus.be/archieven-2010-2017-44/bbox2-configureren-als-accesspoint-34250

kijk ook eens naar deze oplossing:

Uw privérouter instellen als draadloze router > klik hier

Interessant, bedankt Martin. Ik bekijk het en test het uit

zelfde eigenlijk als een bbox2 als access point gebruiken

zie bvb:

https://nl.forum.proximus.be/archieven-2010-2017-44/bbox2-configureren-als-accesspoint-34250


Ik heb dit geprobeerd. Op de oude bbox3 dhcp uitgezet en ip veranderd van 192.168.1.1 naar ...2. Lokaal werkt alles zoals het zou moeten. Alleen heb ik nergens internet meer. Noch wireless bij beide access points noch bedraad. Echt bizar

op bbox3 moet je het volgende uitzetten :

/PPPoE (netwerkverbinding> PPP geactiveerd > OFF) 
/ DHCP
/ wifi beveiliging instelling voor wifi-2.4 > WPA geen en voor wifi-5.0 > WPA geen

en het adres van je bbox3 instellen op bv 192.168.1.251 zodat die niet in de DHCP range valt van je eerste bbox3 die Ip adressen uitdeelt.

Je kunt bv via de laptop verbonden met netwerkkabel aan de ethernetpoort van je 2de bbox3 aan zijn user interface in eerste instantie om alle in te stellen op 192.168.1.1 en dan zijn ip adres veranderen naar 192.168.1.251 zodat je dan achteraf op die manier met je laptop verbonden met netwerkkabel nog aan zijn interface kunt via 192.168.1.251 om bv instellingen nog te veranderen of te checken.

Badge

op bbox3 moet je het volgende uitzetten :

/PPPoE (netwerkverbinding> PPP geactiveerd > OFF) 
/ DHCP
/ wifi beveiliging instelling voor wifi-2.4 > WPA geen en voor wifi-5.0 > WPA geen

en het adres van je bbox3 instellen op bv 192.168.1.251 zodat die niet in de DHCP range valt van je eerste bbox3 die Ip adressen uitdeelt.

Je kunt bv via de laptop verbonden met netwerkkabel aan de ethernetpoort van je 2de bbox3 aan zijn user interface in eerste instantie om alle in te stellen op 192.168.1.1 en dan zijn ip adres veranderen naar 192.168.1.251 zodat je dan achteraf op die manier met je laptop verbonden met netwerkkabel nog aan zijn interface kunt via 192.168.1.251 om bv instellingen nog te veranderen of te checken.

 

Alles zoals hierboven uitgevoerd maar bij rebooten blijft de bbox3 hangen. Had de IP op 192.168.1.251 gezet. Krijg hem via interface niet meer te pakken. Any suggestions?

als eens de bbox reset  en opnieuw begint lukt het dan ook niet

reset bbox > klik hier

Badge

als eens de bbox reset  en opnieuw begint lukt het dan ook niet

reset bbox > klik hier

 

Gereboot, gans proces nog eens doorlopen. Extra Bbox3 werkt nu als AP op de bestaande Bbox3 modem. Interface via kabel lukt echter niet meer. Werkt wel perfect. Geen WPA nodig op AP.

om op de interface te gaan moet je wel op je nieuwe ip adres invullen dus 192.168.1.251 als je deze gekozen hebt als ip adres.

Badge

Ik had 192.168.1.251 gebruikt, alles werkte maar ik kan niet inloggen op het nieuwe IP adres. 

als je met je netwerkkabel verbinden bent aan die bbox3(als AP) kun je dan nog wel inloggen op

192.168.1.1.

Badge

Ik zie de Bbox3 - die ik als AP gebruik - niet als ik inlog op de Bbox3 modem 192.168.1.1.

Heb de Proximus Home Optimizer app geïnstalleerd op mijn gsm en daar zie ik via network scan dat de Bbox3 AP als Local Address 192.168.1.4 heeft.

Geprobeerd om in te loggen op die IP maar lukt niet.

 

Local Address 192.168.1.4 het adres dat hij gekregen heeft net zoals je laptop enz ook een adres krijgt als er contact gemaakt wordt met het lokaal netwerk.

Maar het adres dat je aan de bbox voorziet zoals dit het geval is voor je eerste bbox namelijk 192.168.1.1 is een adres dat niet meer in het adressen poel valt die uitgedeeld wordt aan toestellen die er verbinding mee maken maar dient om op de interface van je bbox te geraken via http://192.168.1.1

maar als je aan je 2de bbox  ipv 192.168.1.1 een ander andres gegeven hebt bvb 192.168.1.250 ipv 192.168.1.1 zou ik normaal verwachten dat je dan als je u aansluit mat je laptop bvb zou kunnen op zijn interface geraken via 192.168.1.250,
De  DHCP staat toch uit op je 2de bbox.

.

Badge

DHCP staat inderdaad uit.Kan op 2de bbox op geen enkele manier aan de interface. Denk dat er mij niets anders rest dan het gewoon zo te laten met het idee dat ik niet meer op de interface kan.

 

Ik heb dit persoonlijk zelf nog niet in de praktijk getest.

Badge

Update: het is me gelukt. Als ik bbox3 AP loskoppel van bbox3 modem en ik verbind met kabel dan kan ik wel inloggen op de interface. 

 

Nog een vraagje. Kan ik op beide bboxen hetzelfde SSID gebruiken en hetzelfde wpa paswoord? Zodanig dat al mijn toestellen in hetzelfde netwerk kunnen?

Ja dat was wat ik bedoeld had toen ik voorstelde om met een kabel te verbinden, maar ik had er inderdaad moeten bij gezegd hebben dat je die moest loskoppelen, ik ben niet al te duidelijk geweest, sorry hiervoor.

Je kan dit zeker proberen door het zelfde SSID te gebruiken.

Badge

Zal dit eens testen maar vrees er voor. Sommige toestellen in mijn netwerk, zijn gekoppeld aand anderen. BV Android TV met ingebouwde Google Cast. Als ik die wil bedienen met mijn iPad dan werkt dit niet als beide toestellen op een andere router zitten. 

als ze vroeger op de ssid naam van je bbox werketen dan zouden ze ook via het access point met de zelfde ssid naam ook moeten werken.

Badge

als ze vroeger op de ssid naam van je bbox werketen dan zouden ze ook via het access point met de zelfde ssid naam ook moeten werken.

Geprobeerd maar aangezien ze dan beide een andere IP nummer hebben ‘mergen’ de Bboxen niet in 1 netwerk natuurlijk. Laten we het erop houden dat de Bbox3 kan gebruikt worden als AP maar best met een andere SSID. Ik heb nu een Bbox3V+ router op gelijkvloers en een Bbox3 AP op +1. Werkt perfect en switched ook op mijn apparaten naar sterkste signaal.

Martin, bedankt voor je hulp! :-)

Misschien een domme vraag, maar waar zet ik PPPoE precies uit? (Screenshots zijn welkom.)

En hoe verander ik het IP-adres van de tweede B-Box3?

hier → Onthaalpagina BBOX inloggen als User (staat er reeds default) en met het userwachtwoord dat op een label van je bbox zelf staat. 

PPP-geactiveerd:  op AAN uitklikken en dan op OK klikken

Om IP adres te veranderen:  hier →Onthaalpagina BBOX Mijn Modem (van je 2de bbox) inloggen als User (staat er reeds default) en met het userwachtwoord dat op een label van je 2de bbox zelf staat.

niet vergeten van op OK te klikken dan

Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

 

hier → Onthaalpagina BBOX inloggen als User (staat er reeds default) en met het userwachtwoord dat op een label van je bbox zelf staat. 

PPP-geactiveerd:  op AAN uitklikken en dan op OK klikken

Om IP adres te veranderen:  hier →Onthaalpagina BBOX Mijn Modem (van je 2de bbox) inloggen als User (staat er reeds default) en met het userwachtwoord dat op een label van je 2de bbox zelf staat.

niet vergeten van op OK te klikken dan

Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

 

Hallo Martin

Ik heb PPP uitgeschakeld en DHCP ook. 
Onder DHCP staat dan het IP-adres dat ik moet veranderen. Aanvankelijk staat daar enkel het derde cijfer in een vakje (192.168.x.1). Als ik het “uitklap” kan ik plots wel alle reeksen veranderen. Als ik doe en op ‘OK’ klik, krijg ik een melding met de vraag of ik zeker ben en dat de b-box (access point) zal rebooten. Na dat rebooten kan ik niet meer naar de onthaalpagina die na de reboot op 192.168.1.251 zou moeten zitten. Ook 192.168.1.1 levert niets op. 
Ik heb deze stappen ondertussen 3 keer herhaald en telkens de B-box (access point) moeten resetten naar fabrieksinstellingen om terug naar de instellingen te kunnen gaan. Waar kan het mislopen?

Reageer