Mag ik mijn Internet/TV Box uitschakelen als ik hem niet gebruik?

  • 16 November 2022
  • 14 reacties
  • 10168 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

Mag ik mijn Internet/TV Box uitschakelen als ik hem niet gebruik?

 

Sinds de Franse overheid haar landgenoten heeft aangeraden hun Internet/TV Boxen* uit te schakelen, hebben heel wat van jullie contact met ons opgenomen om te vragen of jullie hetzelfde moeten doen.

Het uitschakelen van toestellen is uiteraard de meest energie-efficiënte oplossing, maar er zijn alternatieve oplossingen, zoals de eco-stand-bymodus (sluimerstand), die je internet- en tv-ervaring minder verstoort en je daarnaast toelaat je energiefactuur te drukken.

We zetten even alles op een rijtje zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.

Mag ik mijn Internet Box (of b-box) uitschakelen als ik hem niet gebruik?

Als je beslist de box uit te schakelen, moet je er uiteraard rekening mee houden dat alle toestellen die erop zijn aangesloten geen toegang meer hebben tot internet en dat voor sommige zal worden overgeschakeld op mobiel dataverbruik. Zorg er dus voor dat je vooraf een compleet overzicht hebt van alle toestellen die erop aangesloten zijn.

Wanneer je hem weer aansluit, moet de Internet Box opnieuw synchroniseren en dit kan enkele minuten duren.

In sommige gevallen worden updates, die normaal gesproken 's nachts worden doorgestuurd, kort na het opstarten geïnstalleerd en duurt het langer om ze uit te voeren.

Een ander belangrijk detail: de monitoring die op je lijn is ingesteld om de kwaliteit ervan te meten, kan ook worden verstoord door deze uitschakeling, net als de diagnose die onze technische support zou kunnen stellen.

De nieuwe generatie boxen die enkele maanden geleden werd gelanceerd, verbruikt sowieso al 24% minder energie** dan de vorige modellen. Ze zal geleidelijk de vorige generatie vervangen, rekening houdend met onze circulaire en besparingsdoelstellingen.

Voor onze andere boxen bieden we via MyProximus de mogelijkheid om alle aangesloten toestellen tijdelijk en voor een periode die jij bepaalt te deactiveren, toestel per toestel.

Merk op dat de nieuwste generatie Wi-Fi Boosters (compatibel met de nieuwe Internet Box) ook 10% minder energie verbruikt.

Ter informatie vind je hier het werkelijke verbruik van onze verschillende TV Boxen***:

  In werking Standby
B-box 3V+ 14,5 7,9
Internet Box 10 7,5

 

Mijn TV Box uit- of op stand-by zetten?

Wat gebeurt er als je je TV Box uitschakelt? Net als bij de Internet Box is het mogelijk dat je dan 's nachts geplande updates mist. Na verloop van tijd zul je verplicht worden deze update toch te doen, en dat kan net zijn wanneer je favoriete tv-programma begint.

Als je je Internet Box ook hebt uitgeschakeld, kun je het beste wachten tot deze klaar is met opstarten voordat je de TV Box weer aanzet. Alles samen kan de wachttijd oplopen tot 5 minuten.

Je geplande opnames zullen echter wel beschikbaar zijn in de cloud wanneer je je toestel weer aanzet.

Onze Android TV Box (soms 'V7-decoder' genoemd), die enkele maanden geleden werd gelanceerd, biedt twee verschillende stand-bymodi. Afhankelijk van de gekozen modus is de herstarttijd langer of korter.

  • In standaardmodus: je box verbruikt 2 watt en start onmiddellijk weer op.
  • In ecomodus: je box verbruikt 0,5 watt, maar het kan één tot twee minuten duren voordat hij weer opstart. Om hem te activeren, druk je gewoon twee seconden op de Proximus-knop.

Heb je een andere box? Geen probleem, je kunt hem zo instellen dat hij na een bepaalde tijd in sluimerstand gaat (tussen 1 en 9 uur - wij raden 4 uur aan). Selecteer via de menutoets 'instellingen' > 'systeem' > 'sluimerstand' > 'sluimerstand'.

Nadat je een waarschuwing op het scherm hebt gekregen, kun je vervolgens kiezen of je de box al dan niet in sluimerstand zet.

Ter informatie vind je hier het werkelijke verbruik van onze verschillende TV Boxen***:

  In werking Standby - normaal Standby – eco (sluimerstand)
V5 8,49 5,51 0,33
V5 compact 6 5 0,33
V6 6,5 2 0,5
V7 5,67 2 0,5

(waarde: Kwh)

*In Frankrijk bieden de meeste telecomoperatoren één box voor internet en tv.
** De nieuwe Internet Box is, voor zover wij weten, de meest energie-efficiënte box die momenteel op de markt is.
*** Verbruik gemeten door Proximus


14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In volgende tabel zie je het reële verbruik per jaar. De laatste kolom is het geschatte verbruik in KWh per jaar. 

 

Reputatie 6
Badge +2

@HadewychT

Onder de 2de tabel in de openingspost staat:

"KWh"

Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Verbruik voor 1000 uren?

Jaarverbruik?

Volgens mij is dat een kilo watt/hour of 1000 watt per uur. Als ik goed ben in rekenen kost een v5c dus per jaar in gewone stand-by 5x24x365x0,35 is 15530 euro. 0,35 € was de kostprijs per kWh in 2021.  Dat wordt slecht slapen. 

Ben dan toch eens onderaan op mijn v5c gaan kijken en zie daar staan dat de input van de voeding 12 VDC en 1,25 A. Als een toestel moet gevoed worden met 12 volt gelijkspanning en als de voeding  dan maximum 1,25 ampère verbruikt betaal ik hoogstens 12x1,25x24x365x0,35 is 45,99 euro per jaar. Ik slaap weer beter. 

Als ge in een toestel maximum  15 watt steekt zie ik daar geen 5000 watt uitkomen. 

Op mijn bbox3 zie ik die informatie niet staan, maar dat zal zo'n 10 watt zijn.

 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin Ik heb hiervoor geïnformeerd bij de verantwoordelijken en zal het aanvullen als ik meer info heb. 

@HadewychT 

Kan bij gelegenheid ook het energieverbruik van de V7c wifi decoder bijgevoegd worden in je start post.
dank u, Martin.

Reputatie 7
Badge +4

Je mag het uitschakelen maar dat is niet gezond voor het toestel, je kan het dan wel laten omruilen maar liever niet. Vaak herstarten is niet gezond. Ik heb dat in het verleden aan den lijven ondervonden, bovendien mag je dan bij de heropstart alle gemiste updates doorlopen. Neen, als er een fikkie van komt so be it. Mijn toestel bleef steeds in de stekker zonder eco stand, ik doe daar niet aan mee. Je kan net zo je koelkast ‘s nachts afleggen dat is pas een gevaarlijk apparaat. En ik lees hier ergens een opmerking over de digitale meter : absoluut quatsch , ik heb de digitale meter nààst mijn slaapkamer en ben nog steeds gezond. Alles werkt hier naar behoren. Bovendien is er voor digitale meter nonsens een ander forum. Digitaal is vooruitgang.

Dit is praat voor de vaak! Geen idee of TV boxen zo krakkemikkig ontworpen zijn maar wat niet onder spanning staat kan ook geen electrische doorslag geven. En een “fikkie” zonder dat er spanning op staat? Nou moe, da’s dan nieuwe fysica denk ik dan! 

Het voorbeeld van de koelkast is zo lam dat het geen commentaar nodig heeft …

En BTW … er wordt aangeraden computers onder spanning te laten staan na het uitschakelen (wat enkel een onderbreking is van de “hoofdleiding”) Ik doe al 40 JAAR het omgekeerde! Uitschakelen EN stekker er uit. Hardware failures = NUL komma NUL! (Laptops is een ietwat genuanceerder verhaal, maar geen “sleep” toestanden waar ik bij ben!)

En Digitaal is de regelechte chaos, trust me … ik was er bij van in het begin op ontwerpnivo en sindsdien is het enkel bergaf gegaan! Alles is de schuld van de “computer”, jaja zal wel,  terwijl er altijd een “pebkac” probleem is … meestal wegens krakkemikkige apps en/of gebruikersinterfaces. Men moet enkel maar dit forum lezen, tussen de lijntjes, sommige “problemen” geraken zelfs nooit opgelost, ook niet in volgende “edities” van “digitaal”! Djeezes, Vooruitgang? Ik lig in een deuk! 

En hopelijk blijf je gezond … misschien slaap je wel met je smartfoon onder je kopkussen, digitaal is ook gezond! Tenzij je hersenen langzaam aan gekookt geraken! Numerus stultorum … 

@Regulus Mag ik je vragen om op een respectvolle manier te antwoorden ook al ben je het niet eens met iemand zijn antwoord. 

Iemand opgemerkt dat die tabellen met waarden rammelen aan alle kanten? 

De V7 verbruik “2 kWh” in normale standby? Werkelijk?

Maar ongeacht … Met 2 Watt sluipverbruik ben je 48 Watt/uur kwijt per etmaal … Voor elke 1000 gebruikers is dat een leuke 48 kWh per etmaal. 1440 kWh per 30 dagen. We zullen nog wat windmolens of een kerncentrale moeten bijzetten. Sommigen kunnen echt niet rekenen denk ik dan!

En dat is enkel maar het standby verbruik … En de V5C is 2,5x slechter af!

Je mag het uitschakelen maar dat is niet gezond voor het toestel, je kan het dan wel laten omruilen maar liever niet. Vaak herstarten is niet gezond. Ik heb dat in het verleden aan den lijven ondervonden, bovendien mag je dan bij de heropstart alle gemiste updates doorlopen. Neen, als er een fikkie van komt so be it. Mijn toestel bleef steeds in de stekker zonder eco stand, ik doe daar niet aan mee. Je kan net zo je koelkast ‘s nachts afleggen dat is pas een gevaarlijk apparaat. En ik lees hier ergens een opmerking over de digitale meter : absoluut quatsch , ik heb de digitale meter nààst mijn slaapkamer en ben nog steeds gezond. Alles werkt hier naar behoren. Bovendien is er voor digitale meter nonsens een ander forum. Digitaal is vooruitgang.

Dit is praat voor de vaak! Geen idee of TV boxen zo krakkemikkig ontworpen zijn maar wat niet onder spanning staat kan ook geen electrische doorslag geven. En een “fikkie” zonder dat er spanning op staat? Nou moe, da’s dan nieuwe fysica denk ik dan! 

Het voorbeeld van de koelkast is zo lam dat het geen commentaar nodig heeft …

En BTW … er wordt aangeraden computers onder spanning te laten staan na het uitschakelen (wat enkel een onderbreking is van de “hoofdleiding”) Ik doe al 40 JAAR het omgekeerde! Uitschakelen EN stekker er uit. Hardware failures = NUL komma NUL! (Laptops is een ietwat genuanceerder verhaal, maar geen “sleep” toestanden waar ik bij ben!)

En Digitaal is de regelechte chaos, trust me … ik was er bij van in het begin op ontwerpnivo en sindsdien is het enkel bergaf gegaan! Alles is de schuld van de “computer”, jaja zal wel,  terwijl er altijd een “pebkac” probleem is … meestal wegens krakkemikkige apps en/of gebruikersinterfaces. Men moet enkel maar dit forum lezen, tussen de lijntjes, sommige “problemen” geraken zelfs nooit opgelost, ook niet in volgende “edities” van “digitaal”! Djeezes, Vooruitgang? Ik lig in een deuk! 

En hopelijk blijf je gezond … misschien slaap je wel met je smartfoon onder je kopkussen, digitaal is ook gezond! Tenzij je hersenen langzaam aan gekookt geraken! Numerus stultorum … 

Dat valt nochtans mee, mijn pa doet dat al jaren vanaf de V5C uitgekomen is en nog niet moeten omruilen, maar ieder doet wat hij niet laten kan ;-)

Je mag het uitschakelen maar dat is niet gezond voor het toestel, je kan het dan wel laten omruilen maar liever niet. Vaak herstarten is niet gezond. Ik heb dat in het verleden aan den lijven ondervonden, bovendien mag je dan bij de heropstart alle gemiste updates doorlopen. Neen, als er een fikkie van komt so be it. Mijn toestel bleef steeds in de stekker zonder eco stand, ik doe daar niet aan mee. Je kan net zo je koelkast ‘s nachts afleggen dat is pas een gevaarlijk apparaat. En ik lees hier ergens een opmerking over de digitale meter : absoluut quatsch , ik heb de digitale meter nààst mijn slaapkamer en ben nog steeds gezond. Alles werkt hier naar behoren. Bovendien is er voor digitale meter nonsens een ander forum. Digitaal is vooruitgang.

Reputatie 6
Badge +2

@HadewychT 

Onder de 2de tabel in de openingspost staat:

"KWh"

Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Verbruik voor 1000 uren?

Jaarverbruik?

Reputatie 7
Badge +4

@Hierwordikgekvan Zoals Martin aangaf kan je best al je toestellen eens herstarten. 

Ik heb je lijn nagekeken en zie geen verbrekingen van ons netwerk tot op je modem. Als je internet wegvalt, is dat op toestellen die via Wifi of met een kabel verbonden zijn ? 

Wat gebeurt er juist op je decoder ? Krijg je een foutmelding op je TV ? 

@Hierwordikgekvan 

Ik weet niet of het er mss iets kan mee te maken hebben, maar werk je mss met PLC’s 

Ik zou toch eens alle toestellen herstarten in die volgorde:

Hoe herstart je toestellen voor internet en tv? | Proximus

 

Gisteren kwamen ze de digitale meters installeren. Sinds die er zijn werkt mijn TVbox niet meer en valt het internet regelmatig weg.. alle probleemoplossingen uit myproximus al doorlopen. Geen enkele werkt. Aan de chatbot van de helpdesk heb ik ook niks. Niets Dan problemen sinds ik in juni voor proximus koos.. volgend jaar keer ik terug naar mijn oude provider.

De eco stand op de V7 is geweldig onhandig. Voordien was dat een setting in de menu.

Nu moet je elke keer je uitschakelt, 3 seconden op power drukken en dan nog eens op ‘OK’. Niet erg handig.

En, het werkt niet eens. De decoder blijft meestal gewoon aan staan en in ieder geval start hij altijd direct op.

Reageer