Beantwoord

Telefoonaansluiting - welke binnenkabels en wandcontractdozen nodig ?

  • 25 February 2018
  • 2 reacties
  • 6613 Bekeken

Beste,

ik ben begonnen met een nieuwbouw. Heb eens zitten kijken welke leidingen er nodig zijn om via Proximus telefonie , internet, digitale televisie binnen te halen.
De tekeningen zijn mij niet duidelijk voor wat telefonie betreft.
Op de tekeningen zie ik een aansluitpunt binnen (in de garage, waarop de kabel van buiten aangesloten wordt). Vanuit dat aansluitpunt lijken er mij twee kabels te vertrekken : één naar een bbox voor alles wat digitale tv en internet betreft en een andere voor telefonie.
Klopt dat ? Die kabel voor telefonie is een UTP RJ11 kabel ? Ik moet dus in huis UTP RJ11 wandcontactdozen voorzien die via een UTP RJ11 kabel naar de garage gaan ? Terwijl voor internet en digitale televisie het UTP RJ45 kabels en wandcontactdozen zijn ?

Op een andere plek in de brochure geeft men de indruk dat er vanuit de garage enkel en alleen UTP RJ45 kabels naar de kamers van het huis moeten gaan. En dat er dan vanuit een UTP RJ45 wandcontractdoos via een verloopsnoer RJ5/RJ11 naar een UTP RJ11 wandcontactdoos gegaan wordt ?

Groeten

Mario
icon

Beste antwoord door Wilin 25 February 2018, 10:06

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Voor Internet en TV heb je een UTP RJ45 nodig op iedere plaats waar je internet / TV wilt hebben. Het gemakkelijkst is een aparte UTP kabel (voor nieuwbouw zou ik cat5e of zelfs Cat6 aanraden) tussen de locatie van de modem en een aansluitpunt.

Voor vaste telefonie kun je inderdaad RJ11 gebruiken. Afhankelijk van wat je juist wilt kun je 1 kabeltje (simpel twisted pair) aanleggen naar de plaats waar je een DECT telefoon zet (draadloos, andere toestellen verbinden ook draadloos met het eerste toestel) of moet je ook aansluitpunten op meerdere plaatsen voorzien. Hier hoeft het niet perse punt tot punt verbindingen zijn.
Ter info: ik heb overal binnenhuis met utp kabel cat6 gewerkt dus ook voor telefonie maar daar heb ik dan de utp kabel op een rj11 stekkerdoos aangesloten ipv RJ45 er zijn er ook die voor telefonie deze utp op een Rj45 stekkerdoos aansluiten en dan de rj11 inpluggen in het midden op deze RJ45 stekkerdoos!.

Reageer