Smartphone voor 99 € : Onder de loep

  • 17 March 2014
  • 1 reactie
  • 582 Bekeken


Bijna had ik de stap gezet. Een Nokia Lumia 1020 voor 99 €. Het klinkt ongelooflijk mooi ... Is het dat ook?



Je bent verplicht een abonnement van 24 maand te nemen. Ik neem als voorbeeld het abonnement Smart+ 55.



Eigenlijk komt het er dus op neer dat een Smart+ 55 abonnement inhoudelijk een Smart+ 50 abonnement is. Alleen betaal je gewoon 5 € extra per maand, zomaar, zonder dat daar iets tegenover staat. Akkoord, toegegeven, er is één verschil omdat je daar als provider niet onderuit kan wanneer je in zo'n situatie zit: 1GB. 5 € per maand extra voor 1GB, 120 € voor 1GB gedurende 24 maand lang - Dat is een klein beetje absurd. We weten allemaal dat we eigenlijk die smartphone net iets meer betalen.


't Is schitterende marketing, we moeten daar niet onnozel over doen. Maar zou het niet eerlijker zijn om het 'Smartphone voor 219 € + 1GB PM extra' te noemen? Niet interessant als firma natuurlijk, maar ergens krijg ik gewoon een heel wrang gevoel bij de manier waarop dit systeem in elkaar zit. Zeker als je bekijkt wat je de tarieven in NL bekijkt en welke mooie aanbiedingen die daar tegenover staan bij een 'gratis' smartphone.



Het is niet mijn bedoeling Belgacom/Proximus met de vinger te wijzen en harde verwijten te maken. Het is aan ieder afzonderlijk om zelf uit te maken of iets al dan niet interessant lijkt.



Verder vroeg ik me volgende zaken af :



- Hoe zit het met de garantie op deze toestellen?

- Uit een undercover-test bij VOLT is vorig jaar gebleken dat deze toestellen binnen gebracht en opnieuw doorgegeven worden, ook als er problemen mee waren. Niet noodzakelijk nieuw dus? In welke mate heb je garantie dat dit wél zo is?

- Wat als het contract afgelopen is? Wat zijn dan de voorwaarden omtrent deze smartphone? (service bij problemen etc)

- Daaromtrent kan ik niets op de site(s) vinden. Is er een uitgebreide versie online met alle kleine lettertjes?

- Het is telkens opnieuw al gebleken dat deze smartphones (althans Lumia) in zo'n packs aangeboden worden alvorens de pricedrop van het merk uit komt. Ik zag het met eerdere modellen. Plotse (bijna) halvering van de prijs. In hoeverre is dit dan nog interessant?



Wat zijn de ideeën / ervaringen omtrent aanbiedingen als dit? Ik ben best benieuwd.





1 reactie

Reputatie 7
Badge +1


Een Smart+50 is wél onbeperkt bellen en SMS'en + 3GB 3/4G. Ieder moet eerst voor zichzelf uitmaken of hij of zij zoveel dient te bellen, vooraleer een contract van, 2 jaar aan te gaan. Als je vooral van thuis uit en voor 8.00u en nà 17.00u of in het weekend belt, kan je beter voor vaste telefonie gaan in een pack; dat kost maar 9€ per maand meer met Happy TimeXL gratis. Een 'no limit' kost 7,50€ p.maand extra, dus totaal 16,50€ om dag in dag uit 24/24 en 7/7 nationaal te bellen. Maar ja, met een GSM of smartphone kan je overal bellen natuurlijk. Ik heb een Smart20 (met 120 belminuten, gratis SMS'en en 1GB 3/4G + 500MB uit mijn Comfortpack) voor 10€ in mijn pack. De belminuten gebruik ik grotendeels in piekuren, zodat mijn vaste telefoon maar 9€ kost ook incl. Happy Time International in daluren gratis naar een vast toestel in Europa*, Marokko, Turkije, Verenigde Staten, Canada; in piek 0,25 p.min. (+ 0,1143€connectie), maar dan gebruik ik VOIP met mijn smartphone.



En vooral: 'gratis' is een mythe niet?



* Zijn inbegrepen: in Europa: Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechische Republiek, Verenigd Koninkrijk, Zweden + Andorra, Faeröer, IJsland, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino en Zwitserland.


Zijn niet inbegrepen: Bahama’s, Barbados, Frans-Guyana, Frans-Polynesië, Gibraltar, Guadeloupe, Hawaï, Maagdeneilanden, Martinique, Nederlandse Antillen, Puerto Rico, Réunion

Reageer