Roaming kosten binnen EU toch aangerekend

  • 8 August 2017
  • 7 reacties
  • 401 Bekeken

Na herhaalde gesprekken met de klantendienst hebben die mij zelf aangeraden, bij gebrek aan expertise in internationale telefonie, om hier hulp in te roepen. Dus op goed geluk.

Eind juni, toen de roaming kosten reeds afgeschaft waren, waren we in Spanje. Achteraf was onze verbazing groot toen we voor de telefoon van mijn echtgenote bovenop de abonnementskosten nog eens een kleine 30 euro moesten bijbetalen voor roamingkosten. De situatie is dat mijn echtgenote Spaanse is en het ging steeds over uitgaande gesprekken naar haar moeder (Spaans mobiel nummer), dus in Spanje, met Belgisch naar Spaans mobiel nummer. Het rare is dat op de factuur soms voor ditzelfde nummer de prefix +34 staat en dan worden ze niet aangerekend en soms staat er geen +34 en begint de nummer meteen met 600 (Spaans mobiel nummer) en dan worden ze wel aangerekend. Nochtans zijn we niet dicht bij een grens geweest, noch boottochten of zo.

Bij Proximus hebben ze zelf geen idee hoe dit kan, maar durven ze niet de verantwoordelijkheid nemen om dit als een fout te erkennen. Dus werd ik naar hier doorverwezen. Iemand enig idee wat hier kan gebeurd zijn? En hoe we kunnen vermijden dat dit volgende keer in Spanje opnieuw gebeurt?

Alle hulp is welkom.

Bart

7 reacties

Beste,
Het is onwaarschijnlijk dat dit een fout van Proximus is.

Eerder een gebruikers onachtzaamheid.

Bij mobiel steeds +34 (zie lijst - hieronder) gebruiken (+ is equivalent van 00).

Dit is de enige sluitende benadering.

Het lijkt immers alsof er vanuit België gebeld wordt.
Nummer 600 bestaat internationaal niet. 60 wel en dat is in Zone 6 (mogelijk Argentinië).


Hopelijk helpt dit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landnummers_in_de_telefonie_op_nummervolgorde

Danny
Ik zal misschien nog even het één en ander verduidelijken. Het gaat dus om hetzelfde nummer dat in 2 verschillende formats voorkomt in de lijst van oproepen op de factuur, enerzijds als +34600xxxxxx en anderzijds als 600xxxxxx. Het gaat om hetzelfde nummer. Die 600 staat natuurlijk niet voor een landcode, maar is gewoon het nationaal nummer (mobiel in Spanje) zonder de prefix van het land. Degene met prefix worden niet aangerekend, degene zonder prefix wel.

Dit nummer staat gewoon opgeslaan in het toestel (met de Spaanse prefix +34), dus het is zeker geen vergissing van ons.
"Dit nummer staat gewoon opgeslaan in het toestel (met de Spaanse prefix +34), dus het is zeker geen vergissing van ons."

Als je de 'match' tussen beide nummers via factuur kan aantonen, vraag dan gewoon dat men dit dossier hogerop behandeld. Toon aan wat je kan aantonen en dan komt dit in orde. Weet dat vele werknemers alleen nummers zien, zonder verband.

Alle operatoren worden overladen met 'roaming' issues - had het bij andere firma dan Proximus en ging over +150 Euro op 3 dagen Duitsland.

Oorzaak kan van alles zijn (bv. software in Spanje, ...)

Succes,

Danny
Ik heb al met handen en voeten die match proberen uit te leggen. Het staat er ook zwart op wit dat het hetzelfde nummer is, je moet enkel de Spaanse landcode kennen. Maar voor dit te zien, moet je op de klantendienst wel eens iemand aan de lijn krijgen die kan lezen. Bij mijn vierde poging kreeg ik toch iemand aan de lijn die erkende dat het inderdaad om hetzelfde nummer gaat, maar zij kunnen of willen niet zien waarom dit de ene keer wel en de andere keer niet aangerekend wordt. Ook mijn pogingen om ginder eens iemand met wat meer verantwoordelijkheid aan de lijn te krijgen, bleken vruchteloos. Uiteindelijk was de enige oplossing die ze konden aanbieden, dat ik het probleem hier aankaart op het forum en als iemand een oplossing vindt of de reden van het probleem vindt, dan mag ik hen terug contacteren. Met andere woorden, ik moet op één of andere manier zelf ontdekken waarom dit probleem zich voordoet.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb al met handen en voeten die match proberen uit te leggen. Het staat er ook zwart op wit dat het hetzelfde nummer is, je moet enkel de Spaanse landcode kennen. Maar voor dit te zien, moet je op de klantendienst wel eens iemand aan de lijn krijgen die kan lezen. Bij mijn vierde poging kreeg ik toch iemand aan de lijn die erkende dat het inderdaad om hetzelfde nummer gaat, maar zij kunnen of willen niet zien waarom dit de ene keer wel en de andere keer niet aangerekend wordt. Ook mijn pogingen om ginder eens iemand met wat meer verantwoordelijkheid aan de lijn te krijgen, bleken vruchteloos. Uiteindelijk was de enige oplossing die ze konden aanbieden, dat ik het probleem hier aankaart op het forum en als iemand een oplossing vindt of de reden van het probleem vindt, dan mag ik hen terug contacteren. Met andere woorden, ik moet op één of andere manier zelf ontdekken waarom dit probleem zich voordoet.
Met andere woorden, trek uw plan want daar komt het zo op neer.
Daarmee is voor Proximus de kous af. 😠
Reputatie 6
Badge +1
Of zoals... https://nl.forum.proximus.be/de-praatbarak-5/antwoordt-proximus-u-40586
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
De facturatie "roaming Proximus" gebeurt op basis van gegevens overgemaakt door de betrokken Spaande operator(en)
Indien deze soms het formaat +3460... en soms soms het formaat 60... gebruiken is er in het laatste geval eventueel een mogelijk risico dat de oproepen als van het type +60 gefactureerd worden
+60 = Malaysia
In Mobilus S worden locale roaming gesprekken in Spanje aan 0,25 euro/min gefatureerd, de gesprekken naar +60 à rato van 3 euro/min
Mocht een dergelijk probleem zich effectief stellen, kan het op basis van detail factuur (door u en/of Proximus) snel gedetecteerd worden
Ook indien het over "de recente gebruikelijke roaming facturatieproblemen" zou gaan, zou ik persoonlijk vrij snel een schriftelijke officiële klacht indienen, teneinde een formeel schriftelijk antwoord/standpunt van Proximus te bekomen.

Reageer