Beantwoord

Privacy

  • 16 August 2018
  • 3 reacties
  • 1343 Bekeken

Ik heb een gsm+abonnement van de werkgever die ook voor prive doeleinden ( er wordt vaa betaald) mag gebruikt worden.
Maar hoe zit het dan met de bescherming van de privacy van de werknemer ?
Heeft de werkgever inzicht in de privé gesprekken die ik voer ?
Heeft de werkgever inzicht naar welke sites ik surf ?
icon

Beste antwoord door AzizA 17 August 2018, 14:47

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Een zeer goeie vraag (en vermoedelijk voer voor juristen)
Concreet kan een werkgever in principe zien wat u als privé-persoon ook zou kunnen zien, nl. in een gedetailleerde factuur naar welk nr u wanneer en voor hoelang gebeld hebt, naar welk nr u wanneer een sms/mms gestuurd hebt, met welk 090x of yxxx nr u wanneer contact gehad hebt, enz.
Wat internet dataverbruik betreft is er voor zover mij bekend enkel info van hoeveel wanneer (maar niet welke sites bezocht werden)
Nu voor alle duidelijkheid, ik vermoed dat bovenstaande - zeker in grote(re) bedrijven - geregeld wordt door de "bedrijfspolicy" dewelke u als werknemer (contractueel) geacht wordt te hebben aanvaard (en eventueel zelfs expliciet hebt moeten ondertekenen ….)
ik denk dat het sowieso altijd het veiligste is van nooit een gsm of pc enz.... van een werknemer te gebruiken voor wat al dan niet de werknemen het lich niet mag zien, zelf al bestaat er een zogezegde privacy …. en ik denk wel dat iedereen weet wat ik bedoel …..
Reputatie 7
Badge +3
Hallo Bart, wanneer dat jouw nummer onder het klantenbestand van jouw werkgever valt, dan is deze de legale eigenaar is van het nummer en kan dan ook deze gegevens opvragen , indien hij of zij het nodig acht. Hoe dit gebruikt wordt hebben wij geen jurisdictie over en kunnen wij niet bekritiseren. Dat valt wel onder de bescherming tussen de werkgever en werknemer. Als je niet wenst dat je werkgever daar kan inkijken, dan kan ik je enkel aanraden om jouw nummer eventueel van het klantenbestand van jouw werkgever te halen en op jouw eigen naam te activeren. Wat betreft jouw dataverbruik, men kan enkel zien hoeveel data je verbruikt hebt, maar niet op welke sites je surft. Groetjes, Aziz

Reageer