Klacht: fraude aanrekening door derde game store

  • 13 February 2018
  • 55 reacties
  • 27883 Bekeken

Reputatie 1
Eergisteren kregen wij plots een SMS waarop stond dat wij ""gratis"" waren ingeschreven voor de Game store app waarvoor wij wekelijks wel 3,99 euro zouden aangerekend worden. Vreem want ik heb mij helemaal nergens voor ingeschreven, nooit een abonnement afgesloten of een contract gezien. Ik heb al met Proximus gebeld maar daar wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd. Zij willen mij niet verder helpen, ik moet dit zelf regelen via het nummer vermeld op mijn factuur. Als je hierop belt krijg je eerst in gebrekkig nederlands te horen "welkom bij de klantendienst" en nadien een slecht nederlands sprekende persoon aan de lijn. Ik probeerde te weten te komen wat de naam van de onderneming was of welk ondernemingsnummer zij hadden maar dat kon de persoon niet geven. Het adres wilde zij mij ook niet doorgeven. Ik kon enkel met vragen terecht op een e-mailadres: info.be@ccsupport.biz. Ik heb een e-mail met vragen gestuurd maar wacht nog steeds op response...

Ondertussen is er al 5 keer een bedrag van 3,99 euro aangerekend terwijl wij nooit een contract gezien hebben. bovendien is de sms pas eergisteren verstuurd??? en daarbij dan ook nog een sop een nummer van een Pay en Go kaart. Het hele idee achter Pay & go is toch dat je geen abonnement hebt!!! Ik heb de dienst kunnen stopzetten maar ik heb 20 euro aangerekend gekregen. Dit omdat Proximus onze gegevens niet voldoende beschermt. Ik vind het schandalig dat zij geen actie ondernemen. Zij willen mij hierover zelf niet te woord staan... dien maar een klacht in was de reactie van de tele-medewerker. Die 20 euro weiger ik in elk geval te betalen.

55 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Vermits Px u wandelen stuurt en de betrokken firma niet reageert (en kan/wil aantonen dat u effectief toestemming verleend hebt), stante pede klacht indienen bij de ombudsman telecom
http://www.ombudsmantelecom.be/
met zoveel mogelijke informatie uwentwege
Reputatie 1
Heb ik zonet gedaan, bedankt!
Reputatie 7
Badge +4
Beste, het gaat hier om diensten geleverd door derden. Helaas kunnen wij zelf aan deze kosten niets doen. https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_bill/particulieren/welkom-bij-support/myproximus-en-facturen/factuur-en-betalingen/klacht-over-uw-factuur/betaalnummers-betaalsms-en-diensten-door-derden.html Hier vindt je alle uitleg over wat je verder kan ondernemen. Het enige dat wij kunnen doen is alle mobiele betalingen voor je nummer blokkeren. Groetjes Freya
Reputatie 1
Beste Freya,

Met deze uitleg ben ik niet geholpen. Net zoals uw andere collega's die ik telefonisch sprak ontwijken jullie de oorzaak van en groot probleem waar zeer veel van jullie klanten mee te maken krijgen. Het nummer 8826 is gekend voor zijn malafide praktijken. Er is geen enkele goede reden waarom jullie dit nummer nog actief ondersteunen, Bij andere operatoren is dit nummer al jaren geblokkeerd. Maw het lijkt of jullie samenwerken met deze dieven en zodus medeplichtig zijn aan diefstal. Ik heb zonet een positieve reactie ontvangen van de ombudsdienst, gelukkig. Toch iemand die de ernst van de zaak in ziet!
Reputatie 5
Badge +1
Maw het lijkt of jullie samenwerken met deze dieven en zodus medeplichtig zijn aan diefstal.
Helaas wél, en dit duurt al ettelijke jaren. Natuurlijk kan het voetvolk van dit forum hier weinig aan veranderen, maar zijdelings heb ik vernomen dat er in de media nogmaals enige ruchtbaarheid zal gegeven worden aan deze lakse, hebberige attitude van Px, die 'r uiteindelijk zal schaden.
Ik wordt 2 weken na elkaar 3.99€ aangerekend door een zekere demon games. Nooit iets aangevraagd en al zeker niks goed gekeurd... waar komt dit vandaan? En hoe zet ik dit stop?
Alvast via my Proximus betaal games geblokkeerd in de instellingen.
Ter info:
>
https://www.proximus.be/support/nl/id_sscr_3rd_party/particulieren/support/myproximus-en-facturen/factuur-en-betalingen/klacht-over-uw-factuur/bij-wie-kunt-u-terecht-over-diensten-door-derden.html
>
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_bill/particulieren/support/myproximus-en-facturen/factuur-en-betalingen/klacht-over-uw-factuur/betaalnummers-betaalsms-en-diensten-door-derden.html
Reputatie 7
Badge +4
Ter info: met ingang van 01/04/19 is er bijkomende wetgeving van kracht
samengevat:
KB: u kunt bv. uw klacht bij Px indienen en Px moet deze overmaken aan "de eigenaar van het nr" en deze aan de eventueel achterliggende dienstverlener; deze dienstverlener dient u terug te betalen indien hij niet kan aantonen dat u wetens en willens de betrokken dienst hebt aangevraagd; indien de dienstverlener zijn verplichtingen niet zou nakomen is de eigenaar van het nr aansprakelijk
MB: via de website www.crdc.be / www.1299.be moet u de dienstverlener (per specifieke tijdsperiode) kunnen identificeren
https://www.bipt.be/nl/operatoren/telecom/wetgeving/nationaal-kader/koninklijk-besluit-van-12-december-2018-houdende-vaststelling-van-de-verplichtingen-die-van-toepassing-zijn-inzake-verstrekking-van-betalende-diensten-bedoeld-in-artikel-116-1-2-van-de-wet-van-13-juni-2005-betreffende-de-elektronische-communicatie-belgisc
https://www.bipt.be/nl/operatoren/telecom/wetgeving/nationaal-kader/ministerieel-besluit-van-15-januari-2019-tot-instelling-van-het-register-bedoeld-in-artikel-116-1-1-van-de-wet-van-13-juni-2005-betreffende-de-elektronische-communicatie
Als een telecom-operator bank gaat spelen kan het natuurlijk misgaan.
Zelfs een minimale beveiliging (een sms met bevestiging ingang dienstverlening) lijkt te ontbreken.
Daardoor kan je om het even wie "inschrijven" van zodra je z'n gsm-nummer hebt ...

Bert Maetens, Carrier Billing Partner Manager bij Proximus, licht toe: “Deze deal met PM Connect breidt onze productportfolio aanzienlijk uit en versterkt ons sport- en gaming-aanbod voor miljoenen consumenten. Geheel in lijn met de focus van Proximus op het aanbieden van veilige mobiele betalingen hebben we gekozen voor PM Connect op basis van zijn indrukwekkende staat van dienst op het vlak van goed beveiligde en goed gestroomlijnde mobiele betaal- en marketingoplossingen.”

Santé
Ook 3,99 € aangerekend gekregen zonder dat ergens een toestemming voor gegeven is. Onmiddellijk na vaststelling gebeld naar PROXIMUS : 'na ontvangst factuur ons terug terugbellen, we zullen dit crediteren.'. Onmiddellijk na ontvangst factuur gebeld naar PROXIMUS en nu weigert men terug te betalen...

OFWEL is het aantal klachten rond de praktijken van die DEMON GAMES massaal (en die indruk krijg je als je op internet rond zoekt en ook op dit forum- en dan is het onbegrijpelijk dat PROXIMUS hen verder toegang geeft tot hun diensten of hen niet aan banden legt.

OFWEL is dit uitzonderlijk en dan kan het ook geen probleem zijn om gedupeerden schadeloos te stellen en dit te regelen met DEMON GAMES.

PROXIMUS laat zijn klanten dus in de steek. Stort dit geld niet door aan dergelijke malafide bedrijven, betaal UW klanten terug. Of sluit een contract af met zo'n bedrijven dat UW klanten beschermt.

Persoonlijk laat ik het hier ook niet bij en onderneem verder actie. Dit is onaanvaardbaar.
Reputatie 6
Badge +3

Demon Games is een scam-mafia bedrog.
Ook in Groot-Brittannië is er dit probleem.


Demon Games is a Payforit scam, operated by a company called PM Connect Ltd.

PM Connect Ltd
4th Floor
Colmore Gate
2-6 Colmore Row
Birmingham
B3 2QD
United Kingdom
Phone: 0330 122 4968
email: helppmconnect.co.uk
The directors are: Scott Peter Smith and James Russell Tennant MACFARLANE
er is een 0800 nummer waar je moet naar bellen volgens Proximus : tien minuten muziek, dan het geluid alsof je doorverbonden wordt en dan onmiddellijk tuut-tuut-tuut. Hallo PROXIMUS, waar zijn jullie om jullie klanten die jullie elke maand heel veel geld betalen (wij bvb. 160 € per maand) te beschermen ?
TUI: mogelijks krijg je meer hulp nu van de proximus medewerkers dinsdag als ze hier terug langskomen op het forum.
extra hulp van Proximus medewerkers ? niemand meer gehoord..... ondertussen zijn we al bijna 2 weken na het verlengd weekend...

zelfs niet nadat het op het journaal was... Hallo Proximus ? Dit is je reinste fraude en jullie houden deze fraudeurs de hand boven het hoofd. Ongelooflijk bedroevend. Kom op: toon je van je betere zijde en bescherm je klanten en leg mee met ons klacht neer + stort de gelden niet door en betaal je gedupeerde klanten terug.

en.. noteer alvast dat ik 3,99 € afhou van mijn volgende factuur...
Hallo Wim123
Mijn excuses voor de late reactie.

Bij aanrekeningen voor M-pay, 3rd party en andere externe firma's, is het eigenlijk de bedoeling dat klachten naar hen worden gericht.
Dit omdat deze betalingen niet van Proximus zijn, maar de aanrekening van Proximus enkel een middel is om dit door te factureren naar de gebruikers van deze diensten.

Maar... Demon Games is effectief een gekende externet partner, waar al veel klachten zijn over binnengekomen.
Proximus is ook met een onderzoek hieromtrend bezig en dan zou de klantendienst normaal gezien ook een onderzoek moeten opgestart hebben.
Dit is blijkbaar niet het geval geweest. :(

Ik zal alsnog het nodige hiervoor doen.
hiervoor maak ik een dossier op en gaan wij aan de externe partner de details oprvagen over hoe deze aanrekening of het abonnemen tot stand is gekomen.
Voldoet dit niet aan de GOT-richtlijnen, dan moet deze firma deze kosten terug vorderen.

Om geen problemen te krijgen met de facturatie, zou ik je aanraden het openstaand bedrag te betalen, en wij zetten het onderzoek verder.
Ik houd je sowieso op de hoogte van het verloop. 🙂
Beste Samantha, dank voor de actie. Maar kijkt u gerust even na : zoals aangegeven ik heb onmiddellijk gebeld naar 0800 22800 (dat was de dag na de aanrekening door Demon, toen ik toevallig via de app van MyProximus zag dat er 3,99 € was aangerekend). Uw collega heeft mij toen gezegd dat hij het nodige ging doen en dat ik enkel diende terug te bellen nadat ik de factuur ontvangen had (wat ik dus gedaan heb) en dan kreeg ik een beleefde maar totaal afwijzende reactie en op mijn vraag bij wie ik dan kon escaleren bij Proximus : wat het antwoord 'bij niemand' + op mijn vraag kon men mij ook niet de contactgegevens van de ombudsman bezorgen. Dit zou men op een servicedesk best standaard bij de hand hebben. Mvg Wim
Louter ter info: > http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-klacht-indienen.html?IDC=41
Beste Samantha, dank voor de actie. Maar kijkt u gerust even na : zoals aangegeven ik heb onmiddellijk gebeld naar 0800 22800 (dat was de dag na de aanrekening door Demon, toen ik toevallig via de app van MyProximus zag dat er 3,99 € was aangerekend). Uw collega heeft mij toen gezegd dat hij het nodige ging doen en dat ik enkel diende terug te bellen nadat ik de factuur ontvangen had (wat ik dus gedaan heb) en dan kreeg ik een beleefde maar totaal afwijzende reactie en op mijn vraag bij wie ik dan kon escaleren bij Proximus : wat het antwoord 'bij niemand' + op mijn vraag kon men mij ook niet de contactgegevens van de ombudsman bezorgen. Dit zou men op een servicedesk best standaard bij de hand hebben. Mvg Wim

Ik begrijp het hoor. No worries.
Het is moeilijk om al een klacht in te dienen tegen die firma's als we nog geen aanrekening hebben. Dat is de reden waarom werd gevraagd terug te bellen eens de aanrekening er was.
Als we strikt de procedure volgen, had de persoon je moeten vragen contact op te nemen met Demon Games.
Pas daarna als het op die manier niet lukt, kunnen wij van hieruit een klacht indienen om dit te laten onderzoeken.
Nu we weten dat deze het niet nauw neemt met de GOF-richtlijnen dus heb ik een klacht opgemaakt.
dus nog even geduld. :)

En, ja de gegevens van ombudsdienst zijn in principe beschikbaar voor alle agenten en als dit gevraagd wordt, dan kunnen ze dit doorgeven.
Ik geef de feedback ook door dat de service niet was zoals die hoorde te zijn. onze excuses hiervoor.
Als bijkomende inlichtingen:
a. Wanneer de Eindgebruiker zich tot de Operator wendt met klachten, vragen of opmerkingen, deelt de operator de contactgegevens van de Contractant en/of Dienstenaanbieder mee aan de eindgebruiker.
De klant moet vervolgens zelf contact opnemen met de Contractant en/of Dienstenaanbieder. Indien deze klacht van de eindgebruiker niet werd opgelost door de Contractant en/of Dienstenaanbieder, dient de klant een schriftelijke klacht, vraag of opmerking via het officieel kanaal (customer care email adres, web form of brief) van de Operator te richten.
Vervolgens vraagt de Operator de benodigde gegevens op bij de Contractant en/of Dienstenaanbieder. Op eenvoudig verzoek van de Operator tot aanlevering van de volledige berichtengeschiedenis en/of de benodigde gegevens, dient deze Contractant en/of Dienstenaanbieder de gevraagde informatie binnen de 3 (drie) Belgische werkdagen na ontvangst van dit verzoek te worden aangeleverd.
Indien uit de ontvangen informatie blijkt dat de dienst niet conform is met de geldende regelgeving of het verzoek tot aanlevering van informatie niet tijdig wordt behandeld door de Contractant en/of Dienstenaanbieder, zal de Eindgebruiker door de Operator schadeloos gesteld worden voor het betwiste bedrag in naam van de Contractant en/of Dienstenaanbieder, en zal het bedrag door de Contractant en/of Dienstenaanbieder aan de Operator worden terugbetaald.
b. Operatoren zijn namens de Eindgebruikers gerechtigd gegevens op te vragen aangaande Transacties die bij hen in rekening werden gebracht en deze informatie te verstrekken aan de desbetreffende Eindgebruiker.
c. De Dienstenaanbieder dient te allen tijde tenminste de volgende gegevens te verstrekken aan de Operator: - Timestamps van: • de inschrijving en uitschrijving • de betaaltransactie(s) • de afgeleverde SMS-notificaties • het gebruik van de Dienst - Type toestel - IP-adres - Type browser - Bewijs dat voldaan werd aan de wettelijke regels betreffende de precontractuele vereisten.

Proximus NV/SA
Sandrine Nelissen Grade
Director Group Public Affairs
Beste Samantha, hartelijk dank voor de bijzonder vlotte regeling na je interventie. De 3,99 € werd gecrediteerd op onze jonge factuur. Een klasse reactie van Proximus. Op individueel vlak heb je opnieuw een tevreden klant. Maar we hopen dat op structureel niveau Proximus zo'n malafide handelende bedrijven die menen op slinkse wijze te kunnen factureren zonder een NADRUKKELIJKE toestemming van een gebruiker, weert van z'n platformen of voorwaarden oplegt die een normaal handelen afdwingen. Ook voor de zwakkere consumenten die niet durven of kunnen reageren.
Waarom kan er voor sommigen dat bedrag bij sommigen worden gecrediteerd en voor anderen niet?
Wat DemonGames doet is crimineel, maar nu zou Proximus dit voor al zijn klanten moeten verwijderen en dat wordt niet gedaan.
Als je een klacht hebt gemeld, ontwijken ze de vragen of antwoorden er helemaal niet op.
Bij deze ga ik het bedrag van 2x 3.99 euro ook niet betalen. En ik vind dit echt klantonvriendelijk dat Proximus dit niet voor al zijn leden nakijkt.
Reputatie 6
Badge +3
Proximus geeft een kleinigheid aan de klagers, ondertussen blijft proximus medeplichtig aan diefstal en afpersing.
I was victim of the same thing this month.

As usual proximus suggested to stop the service or contact the third party directly, which I did.
And surprisingly they admit that the same thing is happening to many other people like me, and that is almost a fraud and that they can't do anything about it.
I even asked : this time it was 20 euros for this month , what stops this from happening for let's say 100 euros next month if I keep the service activated and they said nothing really stops that from happening !
So I either have to stop the service completely, which means I won't be able to do things like buy a delijn ticket with my phone, participate in charity via SMS ..etc or keep the service active and be at risk of it happening every single month.
The other option giving by the third party was to change my operator - i.e. proximus - because Proximus has a contract with them and they are not stopping that contract.

So in the end, the only logical conclusion is that Proximus is consciously and willingly participating in this fraud, and thus next step will be to switch to another operator.
Reputatie 6
Badge +3
Indeed proximus is the only operator in Belgium that works with these criminals, so proximus is as even worse then these thieves.

Proximus makes this thievery possible and proximus profits from it.

The CEO should be in jail.
For your information: That 's the answer from one of the Proximus Team here on the forum:
=================================================
Proximus facilitates the payment of services offered by third parties,
but is not responsible for the implementation of the purchase and / or delivery of the service / product.
The customer must address himself directly to the third party, supplier of the service / product,
for any questions or complaints and to receive an invoice if necessary.
Third-party data is available on their website
or on www.proximus.be/mcommerce for m-commerce or www.proximus.be/interactivity for interactive TV.

Reageer