Vraag

GSM nummer inactief (Pay&Go)

  • 5 August 2018
  • 5 reacties
  • 1313 Bekeken

Onze dochter gebruikt haar GSM vooral om op WiFi te zitten, ze heeft het afgelopen jaar geen SMS gestuurd of iets anders, en nu lijkt haar nummer wel geblokkeerd:
1/ nieuwe Pay&Go belkrediet opladen lukt niet
2/ ze ontvangt geen SMS'en meer van ons
3/ wij krijgen ook geen foutmelding als onze SMS'en niet meer aankomen

Mijn vraag is nu:
kan haar nummer weer geheractiveerd worden?

mvg

Ivo

5 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo,
het antwoord dat IK gisteren hierop kreeg (1 maand te laat voor opladen) is:
na 7 dagen over tijd, kan het nummer niet meer geactiveerd worden, noch bijgeladen dus (je krijgt melding van "ongeldig nr"), en je moet dus een nieuw pay and go SIM aankopen, met ander nummer want zulk vervallen nummer zou niet terug mogen gebruikt worden. Het "ongeldige" nummer blijft toegewezen aan Proximus !!(bij kontrole via de weblink)

Persoonlijk lijkt mij dit NIET LOGISCH, indien de vorige eigenaar van dat nummer, een nieuwe SIM aankoopt, zou dat nummer toch moeten terug in gebruik genomen kunnen worden(aangezien het al aan hem/haar toegewezen was) maar neen dus (volgens persoonlijk kontakt met een operator voor GSM problemen)
Het nummer zou wel minimaal 15 jaar geblokkeerd worden zodat niemand het kan toegewezen krijgen
Als die uitleg niet moest kloppen (maw, de originele eigenaar kan opnieuw, mits eventueel nieuwe SIM kaart, of met de originele SIM) zijn nummer terug actief krijgen, zou ook Ik dat hier graag vernemen !!
Dat vind ik inderdaad ook heel straf als dat waar moest zijn dat die dan nog 15 jaar zou geblokkeerd blijven voor iedereen, volgens mij is het 1 jaar als ik mij niet vergis, maar dat ze die kaart gedurende een zekere periode geblokkeerd houden juist om de eigenaar de kans te geven bij het vergeten van opladen om die opnieuw in gebruik te kunnen nemen zou wel logisch zijn natuurlijk.
Uit die uitleg op de proximus site kun je dit natuurlijk niet afleiden hoe de vork juist in de steel steekt van dat 15 jaar blokkeren >
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_pay_and_go_valid/particulieren/welkom-bij-support/mobiele-telefonie/abonnement-en-pay-and-go/belkrediet-herladen/hoelang-is-uw-pay-and-go-kaart-geldig.html
Reputatie 7
Badge +4
Conform de wetgeving KB 02/07/13 wordt een geannuleerd nummer gedurende minstens 6 maand en maximum 12 maand in een niet toekenbare reserve geplaatst

Er is voor zover mij bekend geen wetgeving m.b.t. de geldigheidsduur van prepaidkaarten, maar alle operatoren vragen blijkbaar - contractueel en vermoedelijk om redenen van kosten/baten- dergelijke kaarten minstens om de 12 maanden te herladen met een minimum bedrag (en sommige zelfs om de 6 maand) teneinde een schrapping van het betrokken nummer te voorkomen

Aan operatoren zoals Proximus worden door het BIPT meestal in reeksen van 1000 of 10000 nummers toegekend, uiteraard tegen een jaarlijkse vergoeding/reeks (en in functie van het type geografisch/niet-geografisch/mobiel/...); voor sommige reeksen (1xxx, ...) zelfs per individueel nummer

P.S. In principe krijgt u een gratis bericht wanneer u naar een geannuleerd (niet bestaand) nummer belt
Zoals ik dacht 1 jaar max maar als ze willen mogen ze die vroeger vrij geven en dit zal dan waarschijnlijk zijn na 6mnd.
Je wordt wel enkel keren in de laatste maand verwittigd dat je kaart komt te vervallen maar iemand die dit sporadisch gebruik van maakt of er ene gebruikt voor een alarmsysteem heeft daar niet altijd veel aan !


Kun je dit ergens terugvinden op 't internet van die wettelijke 6 tot 1 jaar (ben een beetje lui om er zelf achter te google searchen 😉 )
Reputatie 7
Badge +4
@Martin, bv.
Hdst 2 art 2 par 4
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2013070204&table_name=wet

Reageer