Beantwoord

Bellen naar politie in Nederland


Reputatie 1
Voor niet dringende politiehulp in Nederland moet je het nummer 0900-8844, een betaalnummer bellen. Volgens wwww.politie.nl betaal je voor een gesprek 2.8 cent per minuut + starttarief van 9.51 cent + gebruikelijke belkosten. Omdat ik in de grensstreek woon heb ik dit nummer blijkbaar gebeld terwijl mijn telefoon nog niet automatisch was overgeschakeld naar een Nederlandse operator. Proximus rekent hiervoor €18,40 voor 7:45 minuten. Hoe kan dat ?
icon

Beste antwoord door Wim 29 March 2018, 11:13

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Van België naar nederland bellen is een internationale oproep. Tarieven kun je terugvinden op https://www.proximus.be/nl/id_cr_roaming/particulieren/producten/mobilus/mobiel-en-roaming-opties/internationaal-en-roaming/international-en-roamingtarieven.html

Daar staat ook in de voetnoten:

Voetnoten

Prijzen inclusief btw. De tarieven zijn niet van toepassing voor satellietnetwerken, speciale nummers (voting, 0900, enz.) en sms'en of mms'en naar speciale diensten.
Reputatie 1
Wilin dat had ik natuurlijk ook al gevonden, maar geeft geen antwoord op mijn vraag
Reputatie 7
Badge +4
Enkel Px kan hierop een antwoord geven
Tip:
= het is een 090x betaalnummer & de Nederlandse tarieven zijn/kunnen zeker niet (allemaal) door een Belgische operator geïmplementeerd worden (en de Belgische niet allemaal door een Nederlandse operator)
-> waarschijnlijk zijn er slechts een beperkt aantal tarieven geïmplementeerd
-> de vraag stelt zich eveneens waarom dergelijke (internationale) oproepen effectief toegelaten zijn
(in België is het gebruik van 090x/070 nummers voor "klantendiensten" in principe verboden (alhoewel bv. ook hier nog bv. voor apothekers van wacht een 0903 nummer)
Reputatie 1
Ondertussen contact gehad met de Nederandse politie. Bijgevoegd hun reactie. Van Proximus nog geen reactie gekregen.

Beste Roger

Dat is inderdaad erg vervelend. De kosten zijn waarschijnlijk gemaakt door de provider voor het bellen naar het buitenland (Nederland in dit geval). De volgende keer kan uw dochter bellen met tel:+31-34 357 8844. Dat is het nummer dat vanuit het buitenland gebeld kan worden.

Vriendelijke groet,
Facebookredactie Politie Nederland
Mb
Reputatie 7
Badge +6
Roger,

Wat de Nederlandse politie schrijft is juist, en ook het bericht van Wilin hierboven klopt.
Bellen vanuit België naar het buitenland valt niet onder de roaming en wordt beschouwd als een internationaal gesprek, uiteraard vallen de speciale nummers in het buitenland hier ook onder.
Je vindt alle info op volgende pagina’s:
onze FAQ over roaming

tarieven per land

alle Proximus tarieven

Mvg,
Wim
Reputatie 6
Badge +1
Is toch niet normaal dat de Nederlandse Politie een 0900 betaalnummer heeft. Ik zou daarover eens contact opnemen met de Nederlandse Minister van justitie. Ik ga dat zelf ook doen, want dit is niet normaal.
Zie gegevens voor contact
Dhr. Ferdinand Grapperhausupdate
E-mailadres:
i.nijhuis@minvenj.nl
Functie:
Minister
Politiek:
CDA
Coalitie, aantal zetels: 19
In dienst sinds:
oktober 2017 (5 maanden in dienst)

Toelichting:
Minister van Justitie en Veiligheid bij het kabinet Rutte III (okt 2017-).
Minister Ferdinand Grapperhaus heeft in zijn portefeuille: Politie, OM, Brandweer, Grensbewaking algemeen, Terrorismebestrijding, NCTV, Rampenbestrijding en crisisbeheersing, Nationale Veiligheid, Cyber security, Drugsbeleid, Criminaliteitsaanpak mensenhandel en prostitutie, Veiligheidshuizen, Wetboek van Strafrecht, Wijziging Wetboek van strafvordering, Wet wapens en munitie, Uitlevering, Strafhof, Strafzaak MH17, Berechting ambtsmisdrijven ministers en Kamerleden, NFI en Contacten kerkgenootschappen.

De politieke assistent (PA) van Ferdinand Grapperhaus is Joanneke van den Nieuwboer.
Reputatie 6
Badge +1
Contacteer ook eens AVROTROS Radar https://radar.avrotros.nl/over/contact/contact-tv/
Reputatie 1
Wim, vind je dan €18 voor 8 min niet een heel hoog bedrag voor een internationaal gesprek naar Nederland. De kosten voor het 0900 nummer zijn slechts 2.8 cent per minuut + starttarief van 9.51 cent...dus dat is voor 8 minuten minder dan €1. De prijs van het aangerekende internationaal nummer Proximus is dus meer dan €2 per minuut. Dat is wel heeeeeeeel veeeeeeel.

Roger,

Wat de Nederlandse politie schrijft is juist, en ook het bericht van Wilin hierboven klopt.
Bellen vanuit België naar het buitenland valt niet onder de roaming en wordt beschouwd als een internationaal gesprek, uiteraard vallen de speciale nummers in het buitenland hier ook onder.
Je vindt alle info op volgende pagina’s:
onze FAQ over roaming

tarieven per land

alle Proximus tarieven

Mvg,
Wim
Ter info: Ik ben niet 100% zeker meer maar zou terug moeten zoeken op hun proximus site, waar ik dacht onlangs nog ergens gelezen te hebben van 0,5 €/minuut voor 900 nummers ....!!!
Reputatie 7
Badge +4
@Martin: ter info
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_max_price/particulieren/welkom-bij-support/myproximus-en-facturen/kosten-controleren/betaalnummers-sms-en-en-apps/betaalnummers-en-betaalsms-en-hoeveel-kost-het.html

Wat de kost van een +3190x gesprek naar Nederland betreft kan enkel Px info verstrekken (in Wim's blibliotheek vind ik niet direct iets terug, enkel proxiworld is om één of andere reden blijkbaar voorlopig niet raadpleegbaar)

Basisprincipe zou moeten zijn dat dergelijke nummers vanuit het buitenland niet kunnen gebeld worden (tenzij er een adequate prijsinfo beschikbaar/raadpleegbaar is) & eens met het principe dat het gebruik van betaallijnen niet direct past in "het imago van een dergelijke (Nederlandse) toch publieke dienst(verlening)"
Het moet ergens staan onder voorwaarden van die 0,5 € zal eens zoeken bij gelegenheid

Reageer