Beantwoord

Update S9


Wanneer komt de security patch van april beschikbaar voor de galaxy S9 voor "pro" toestellen? De lux variant heeft deze patch immers al.
icon

Beste antwoord door HadewychT 11 April 2019, 14:32

Bekijk origineel

19 reacties

Er is al een update uitgevoerd naar android pie in februari 2019. Het is mij opgevallen dat er nu reeds in andere landen al 3 nieuwe beveiliging updates zijn gebeurd maar nog niet bij proximus S9 PRO.
Waar blijven ze ???
Als eens gaan kijken bij Samsung (of hun forum) zelf wanneer ze deze gaan(hebben) uitrollen(uitgerold)
@Martin, nee. Het is aan proximus om "hun" versie door te sturen naar Samsung en deze moet die dan releasen. Elke smartphone heeft een software versie met een CSC code (soort van landcode). Zo heeft Belgie, LUX, maar proximus PRO. Deze zit samen met vodafone. Voor vodafone zijn deze updates al gekomen, voor proximus nog niet. Het ligt dus aan proximus die hun bevestiging nog niet gegeven zou hebben, en niet aan samsung lijkt me?...
Dat begrijp ik toch niet goed, als je een smartphone in een winkel koopt, zoals ik mijn Samsung Galaxy note 8 gekocht heb, wil dit toch niet zeggen dat die winkel dan daar voor iets tussen zit i.v.m. met software updates ?
De winkel zit er voor niets tussen, wel de provider (en dat is in dit geval proximus) 😉 Meer info over CSC code hieronder:
https://www.androidsage.com/2017/07/12/list-of-samsung-galaxy-country-specific-product-code-csc-and-country-region/
Bedankt voor de info Matthi,
Dus als ik het goed begrijp Proximus zit er tussen omdat je die bij Proximus gekocht hebt of is het omdat er een sim van Proximus insteekt ?
Reputatie 7
Badge +4
Het is zo dat deze updates door Samsung niet in alle landen tegelijk worden uitgevoerd. Vermits België voor Samsung een kleine markt is, komen wij hiervoor niet op de eerste plaats. Vandaar dat er vaak in andere landen al een update gebeurd is voordat die bij ons beschikbaar is. Wij krijgen dan inderdaad een versie van Samsung zoals Mathi schrijft. Dan kunnen we die testen en evt aanpassingen doen specifiek voor ons. Dan moet deze versie goedgekeurd worden door Samsung en Google en pas daarna kan de nieuwe software gepushed worden.
@ HadewychT,
Bedankt voor de bijkomende verduidelijking, maar begrijp ik dan goed, dat zelf al koop ik ergens in één of ander winkel een smartphone (dus niet bij Proximus ) dan moet toch eerst Proximus zijn fiat geven ? of sla ik de bal helemaal mis ?
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb de vraag gesteld aan de bevoegde dienst. Van zodra ik feedback heb laat ik je iets weten.
bedankt ThierryW ,
Die procedure van upgraden van de software op Android smartphones is mij totaal nog niet duidelijk!
Als de toestellen bij een Proximus-shop of -verdeler worden gekocht, dan heeft een update onze goedkeuring nodig vooraleer deze wordt uitgerold.
Als deze ergens anders verkregen zijn, dan hebben wij er geen veto over.
WenzelR,
Bedankt voor deze uitleg die mij uit alle verwarring gebracht heeft ☺️
Want ik kon er niet meer aan uit aangezien Ik de updates altijd zeer vlug binnenkrijg op mijn smartphone.
Nogmaals bedankt om dit op te helderen.

Nu zit ik natuurlijk nog met een andere vraag: wie er dan zijn veto moet geven als je die in bv een computer winkel koopt zoals ik de mijne gekocht heb!
In ieder geval nog geen problemen gehad met updates die geregeld gebeuren.
Dan is het aan de fabrikant en de softwarebouwer om daar samen over te beslissen.
Ok 👍 daarmee is het nu wel 100% duidelijk geworden voor mij en nogmaals bedankt voor je moeite.
@hadewychT @ThierryW, idd dat klopt. Maar we lopen nu al weer enkele updates achter (die van mei is al even uit terwijl wij nog op februari zitten). Nu oke er zijn niet veel nieuwe functies bij, maar ik houd mijn telefoon wel graag up to date. Is er een timing van nieuwe update, want Samsung stelt wel elke maand een update ter beschikking voor jullie? Ik zie overigens dat de S8 ook al enkele updates achter loopt.
Ik begin mezelf ook de vraag te stellen of het wel zo een goed idee was om de S9+ via Proximus aan te kopen, gezien het feit dat toestellen die in België niet via Proximus verkocht worden ondertussen al 3 updates verder staan.
Het idee dat "België voor Samsung een kleine markt is" en dat we daarom zo achterlopen op de rest van de wereld, lijkt me dus helemaal niet correct te zijn. Het enige verschil lijkt mij te zijn dat de toestellen waar Proximus nog als schakel tussenzit (CSC PRO), eindeloos achterlopen vergeleken met de toestellen die NIET via Proximus aangekocht werden (CSC LUX).
Als het niet mogelijk is om als provider de updates op een tijdige manier goed te keuren en bij de gebruikers te krijgen, zou het dan aub mogelijk zijn om de updates gewoon zonder meer te publiceren? Op die manier zijn de gebruikers tenminste niet de dupe ...
Zou er dan geen mogelijkheid zijn om zelf op je toestel de CSC te veranderen bv naar CSC LUX ?
Volgens gebruikers op XDA forum alvast wel, en ik vrees dat dit op termijn de enige structurele oplossing gaat zijn voor ons, maar ik weet wel niet of er ook downsides aan het verhaal zijn. Het zou mij niet verbazen moest je op die manier bijvoorbeeld VoLTE ondersteuning op het Proximus netwerk verliezen.
Denk ik niet want bij mij staat volte actief op mijn samsung galaxy note 8 (CSC LUX)

Reageer