aansluiting?

  • 9 November 2011
  • 36 reacties
  • 6166 Bekeken

Ik had 2 vraagjes voor de installatie van Belgacom TV:

- moet de decoder voor Belgacom TV rechtstreeks verbonden zijn met de BBox of mag daar een switch of hub tussen zitten? Als op die switch of hub dan een computer is aangesloten, zal zijn internetsnelheid dan dalen als iemand naar TV kijkt (want de computer en TV delen dan 1 kabel naar de BBox)?


- als je Belgacom TV wil, moet je dan overschakelen naar VDSL of VDSL2? Indien ja, voor wie zijn die kosten? (we hebben reeds vele jaren internet ADSL maar dit is dus waarschijnlijk een vrij oude aansluiting)

36 reacties

De uitgang van de bbox2 heeft twee TV uitgangen (TV1 en TV2) en twee PC uitgangen (PC1 en PC2)
Dus ik veronderstel dat je vraag is of er een switch op de modem uitgang (bvb PC1 uitgang) mag aangesloten worden, waarop het antwoord ja is.

Als je bedoelt van een switch aan de uitgang TV1 en je wil op de switch een computer hangen dat gaat niet of je moet de bbox2 full routed zetten (hoe weet ik niet juist ,maar het schijnt dat je dat kunt)

Voor de migratie van ADSL naar VDSL2 is het tot nu toe nog altijd gratis.
Als VDSL2 beschikbaar is voor U natuurlijk, dit kan je checken via deze link:
klik ⇒ http://www.belgacom.be/belgacom/be-nl/pages/private/c_webcheck_tv.page" target="_blank
Je kan de migratie aanvragen via 0800 22 800 of via een Belgacom Boetiek.
Je krijgt dan een BBOX2 en een datum waarop de overschakeling zal gebeuren.
Normaal gezien moet er geen tecnieker bij u langs komen.
Ondertussen kan je wel al je bbox2 in dienst zetten want die werkt ook op ADSL.
beste, denk niet het zal lukken ze met een kabel voor tv en pc, bij ons is vanaf de bbox een kabel voor pc en ne kabel voor tv want het zijn verschillende aansluitingen op de bbox, voor je andere vraag weet ik niet direct een antwoord.
Volgens die site kan ik op mijn lijn 3 tv's in HD aansluiten, dus VDSL2 zal beschikbaar zijn.

Dus als ik de switch aansluit op een PC uitgang en aan die switch dan een PC en TV hang zal ik internet hebben maar geen TV. En als ik aan de TV uitgang die switch hang dan zal ik TV hebben maar geen internet. Dat is wel vrij dom want dan moet je dus om dezelfde locatie te bereiken 2 kabels leggen (ik weet dat men oplossingen daarvoor aanbied - via elektriciteitsnetwerk enzo- maar dit kost dan weer geld é...)



Ik heb het zo ook gedaan ik had een internet kabel lopen naar mijn pc in dezelfde kamer waar mijn tv stond, en ik had geen zin om een tweede kabel te leggen.

Dus ik heb in die kamer gewoon een switch gezet en op die switch mijn pc en decorder aangesloten en het werkte perfect.

Als je internetkabel in de aansluiting zit voor de pc en je sluit die aan op de decorder dan heb je ook gewoon tv, was er zelf ook van geschroken toen ik zag dat het werkte.

Hoop dat je hier iets aan hebt :)
@ carbon, zou het niet kunnen dat je TV on PC ook hebt aangevraagd, en dan is je router zoals ik hier boven heb uitgelegd "full routed" en dan zijn alle vier de uitgangen te gebruiken zowel om tv als om een pc aan te hangen, dan maakt het niet meer uit.Dit komt omdat bij de aanvraag van tv on pc, bgc andere software op de bbox2 puched en de modem bbox2 full routed wordt gemaakt.

PS:Volgens mij kan je de software er zelf op zetten en de modem zelf full routed maken.
@ Laurens , inderdaad dan kan je migreren naar VDSL2.

Zo'n devolo's; zender ontvanger samen; kan je al hebben voor minder dan 100 euro denk ik.
onderstaande figuurtje toont het verschil tussen bridged vs fully routed



mvg
voor wie het interesseert 'k heb het bijgeplaatst op mijn blogje (bbox2 full routed zetten)

BBOX2 =>Full_Routed_Mode

mvg,


Hartelijk dank voor jullie uitleg.

Ik kan de voorgestelde oplossingen nu niet uittesten omdat ik nog niet effectief over Belgacom TV beschik. Voordat ik TV aanvraag wou ik gewoon zeker zijn dat er geen extra kabels zullen gelegd worden en dat ik geen extra kost heb om het TV signaal van mijn BBox naar de decoder te krijgen....

@Ricky: je zei dat er voor de omschakeling naar VDSL2 geen technieker moet langskomen. Wil dit dan zeggen dat er voor VDSL2 ook binnenshuis geen kabels moeten aangepast worden? Die omschakeling is dus eigenlijk gewoon een intstelling die Belgacom moet aanpassen zonder dat daar hardware-matige aanpassingen voor nodig zijn? (Behelve dan dat je over een BBox2 moet beschikken)

Als je de migratie naar VDSL2 doet dan is dit gratis, maar dan moet het zelf installeren. Je krijgt een bbox2 met daarbij ingeloten een VDSL2 splitter die je moet plaatsen om het VDSL2 signaal te splitsen van het gewone telefoon signaal. Alle handleidingen zitten er bij ingesloten.
Op mijn blog kan je ook van alles vinden o.a. de VDL2 splitter die je moet plaatsen zie :=>
http://bgctv.skynetblogs.be/#bgcintrontp2007aansluiting

Als je maar 1 aansluitpunt (aansluitdoos 5-polig) hebt waar de telefoonlijn binnenkomt en waar daar alleen afgetakt wordt voor de telefoon dan kan je ipv de NTP2007 te moeten plaatsen een adapter 5 naar 6 pins in je bestaande 5 polige aansluitdoos pluggen en de vdsl splitter TF2007 in deze 5 naar 6 adapter pluggen, telefoon stekker RJ11 dan in de 5 naar 6 pen adapter onderaan inpluggen alsook je kabeltje van de modem/bbox onderaan in de tf2007 inpluggen en klaar is kees. ( dit is de methode die je vind in de handleiding onder:"U hebt één enkel 5-polig aansluitpunt" )
Het lijkt misschien ingewikkeld maar eens je de handleiding er bij hebt wijst het wel zijn eigen uit.
op mijn blog vindt je ook een link naar die handleiding, maar 'k zal ze hier plaatsen dan moet je niet meer zoeken:
=> https:///files/05a64d8aef/InstallguideVDSL2_NL.pdf" target="_blank

En indien je de bbox2 full routed moet zetten vind je ook op mijn blog:=>http://bgctv.skynetblogs.be/#bbox2setfullroutedmode" rel="nofollow
Handige blog!

Door er meer over te lezen heb ik weer een andere vraag (ik zou het zelf aansluiten om de kost van een technicer te vermijden maar ik wel mij eerst zo goed mogelijk informeren om te vermijden dat alles fout loopt...)

In de handleiding staat dat de VDSL splitter moet geplaatst worden op het eerste aansluitpunt. Dan staan een paar voorbeelden van hoe je dat punt kan herkennen. Wij hebben zo'n bakje van Alcatel (zij bijlage). Dit zou dus ons eerste aansluitpunt moeten zijn, maar dit is in een kamer op de eerste verdieping (waar nu ook de BBox staat). Het lijkt me raar dat het eerste aansluitpunt op de eerste verdieping zou zijn? Of mag ik er van uitgaan dat alles wel zal werken als ik daar de VDSL splitter zou plaatsen?

Op een andere plaats (vrij ver van dat bakje van Alcatel) is er een aansluiting van het alarm op het telefoonnet. Volgens de handleiding moet ik de technische dienst bellen als je een alarm hebt. Welke problemen mag ik verwachten doordat we een alarm hebben?


De 1000 ADSL LP is een full-rate splitter en bestaat in twee uitvoeringen.
1) Voor gewone telefoonaansluitingen.
2) Voor ISDN uitvoering.
De ISDN uitvoering heeft een geel rond stikkertje,
dat je kan terugvinden wanneer je het montageklepje wegneemt en ziet rechts op het printplaatje.

De beide versies zijn meestal "full-rate splitters" en zijn voor VDSL2 pefect te gebruiken omdat de
De VDSL2 frekwentie boven de huidige PSTN en ISDN band zit.
Naar het schijnt zou VDSL2 met deze ingebouwde filter officieus perfect werken maar
officieel zou deze moeten vervangen worden door de NTP2007/TF2007.

Het is wel zo dat ik met deze 1000 ADSL LP geen ervaring heb.
Ook met alarmcentrales heb ik geen praktische ervaring, al zou ik geneigd zijn van te zeggen dat
zo'n centrale mag beschoud worden alsof je eigenlijk een een telefoon zou aansluiten want ik denk dat een alarmcentrale toch alleen de telefoonlijn gebruikt om op de nooddienst of andere nummers op te bellen.

Als ik je uitleg hierboven lees zie ik geen problemen want je werkt nu ook al met een bbox dus als je op VDSL2 wordt overgeschakeld zie ik geen enkele reden waarom het niet zou werken dus ik zou eerst proberen zonder de NTP2007/TF2007 dus zoals het nu aangesloten is.

Is het een BBOX2 die je nu al hebt ?

Nu heb ik inderdaad al een BBox2 staan. Heb die gekregen van iemand die hem zelf niet meer nodig had en heb die dan maar geplaatst als vervanging van de oude Philips router die we van Belgacom hadden gekregen....


(Het alarm gebruikt inderdaad enkel de telefoonlijn om iemand op te bellen.)

(Op die 1000 ADSL LP vind ik nergens dat geel rond stickertje terug. Ik weet wel dat we vroeger ISDN hadden om te kunnen internetten en bellen op hetzelfde moment.)
Best deze 1000adsl full-rate splitter vervangen door NTP2007/TF2007 .

Alarm moet aan de NTP2007 worden aangesloten.

Mvg Jerom

Je krijgt toch in ieder geval een bbox2 gratis bij de migratie naar VDSL2. (in feite huur je hem)

In ieder geval kan je het altijd proberen als ze je overschakelen naar VDSL2 en als het niet lukt dan kan je nog altijd de NTP2007/TF2007 plaatsen (aan u de keuze natuurlijk ik doe alleen maar een voorstel)
mvg,
Ik denk er opeens aan, dat ze in de handleiding van een alarm installatie spreken, is omdat je de optie met de" 5 naar 6 adapter" dan niet kunt gebruiken want in feite heb je dan geen één maar twee aansluitpunten.
Dus dan ben ik verplicht de stappen te volgen onder "U hebt meerdere aansluitpunten". En ik zal dus een andere aansluitdoos moeten installeren....

'k zou eerst proberen met je huidige aansluitdoos en dan pas als het niet moest werken de nieuwe aansluitdoos die bij de bbox2 bijgeleved wordt plaatsen ipv je 1000 ADSL LP
Hi,

Even vertellen hoe het gelopen is: (Uiteindelijk toch geen Belgacom TV genomen maar wel overstap naar VDSL)

Het werkt dus met die Alcatel 1000 ADSL LP. De VDSL2 aansluitdoos heb ik dus niet gebruikt, wel de VDSL2 splitter.

Het alarm zorgde ook voor geen probleem.
Er is mij toch iets niet duidelijk je gebruikt de Alcatel 1000 ADSL LP en ook de vdsl2 splitter ! dan gebruik je twee filters actereen dan ?

Maar waar heb je de vdsl2 splitter (mannelijk zes pins) dan ingeplugd ?

TF2007
Geen idee als ik nu eigenlijk een splitter te veel heb, zou wel kunnen eigenlijk.

Vanaf die Alcatel 1000 ADSL LP splitter is er een verbinding met een gewone telefoonaansluiting (5-pins), daarop heb ik de meegeleverde stekker gestoken om van 5 naar 6 pins te gaan en dan daarop de vdsl2 splitter...
Inderdaad dan zit je met twee filters na elkaar.

welke "downstream line rate" en "upstream line rate" en "Downstream training margin" lees je af als je suft naar je bbox2 webinterface op http://192.168.1.1

Zie bijlage.
Normaal zou dit een 16.5/2 profiel zijn maar het is bij u 16,5/1,4 !

Wat krijg je als resultaat bij de belgacom tv beschikbaarheidstest? klik ⇒ http://www.belgacom.be/belgacom/be-nl/pages/private/c_webcheck_tv.page" target="_blank
Maximaal 3 TV's aansluiten in HD...

Reageer