Vraag

Zwart scherm bij opnames, geluid niet in sync

  • 20 October 2021
  • 15 reacties
  • 889 Bekeken

Hallo

 

ik was gisteren naar 2 opnames aan het kijken op mijn V7 decoder. In totaal heb ik 5 keer volgende voorgehad: 

  • je bent aan het kijken en plots wordt het scherm zwart, ook geen geluid meer
  • 1 van deze 5 keren kreeg ik de foutmelding P006 “dit programma kan momenteel helaas niet worden afgespeeld”
  • de tijdsbalk is nog aanwezig als je “ok” drukt
  • als je door- of terugspoelt zie je de opname nog wel in miniatuur maar eender waar je stopt, krijg je opnieuw het zwarte scherm 
  • enige oplossing: in de tijdsbalk kiezen voor “herstarten” en dan spoelen naar waar je gebleven was

Verder heb ik nog altijd sinds ik abonnee geworden ben (juli 2021), dat bij het zappen tussen de zenders ALTIJD de eerste 10 seconden beeld & geluid niet synchroon lopen. Na 10 seconden is het dan wel ok.

Kunnen  jullie eens kijken hoe dit kan gefixt worden aub? Zeer irritante kijkervaring op deze manier…

ter info: ik heb zeer recent (ergens in de laatste 7 dagen al 2 keer een factory reset gedaan)

mvg

Kenny


15 reacties

Dat zijn fenomenen die nog gemeld worden en waar software updates dit zouden moeten verbeteren.

als er aanpassingen komen dan worden die gemeld onder deze sticky → V7 Stand van zaken | Proximus Forum

Eeens kijken of je de laatste software al hebt op je V7

Decoder software versie opvragen V7 decoder:
Instellingen > Systeeminfo > middleware versie: PXM-SW-X.YY.Z

Men kan de update eventueel ook forceren door naar ‘instellingen’ te gaan,
daarna apparaatvoorkeuren - over systeem - upgrade.
en zien welke melding daar staat van softwareversie

hallo

 

de versie is PXM-SW-3.68.0

app versie 4.68.5

Ik zie nergens echter een mogelijkheid om up te daten.

Nog een vraag ivm resetten: ik heb een reset gedaan via het menu vd decoder. Maar in een andere topic heb ik gezien dat je nog via het toestel zelf ook kunt resetten via de pair-knop. Is dit nog een “andere” reset?

 

Nee het zijn twee verschillende manieren net zoals he twee manieren hebt om de bbox te resetten, ofwel via zijn software interface en via zijn  druknop.

voor de software best afwachten tot een prox forummedewerker hier de draad opneemt en kan beslissen om andere software te pushen op je decoder.

Reputatie 7
Badge +3

@klant kenny 

ik heb een aanpassing uitgevoerd in het systeem bij ons. Kan je eens nagaan of het nu beter is bij het zappen?

Wat de storingen bij de opnames betreft, je zegt al 2x een reset te hebben gedaan op de decoder.

Heb je de bbox (de modem) al eens herstart? 

Je b-box 3V+ modem herstarten - YouTube

 

 

Groeten

Geert

Dag Geert

de modem had ik nog niet herstart, heb ik ondertussen gedaan. Bij het zappen is er nu een lichte verbetering merkbaar (ipv 10 seconden duurt het nu 5 seconden eer beeld & geluid synchroon zijn). Dit zou toch beter moeten met zo’n moderne decoder?

 

Opnames die plots zwart worden: ik heb ondertussen nog geen opnames bekeken maar ik laat zeker weten als ik het opnieuw voorheb.

 

Wat me momenteel het meest stoort, is dat ik er niet voor kan kiezen om opnames langer dan 60 dagen te bewaren. Vanaf wanneer zou dit mogelijk zijn? (een kennis heeft een oudere decoder met opnames ook in de cloud en zij kan wel kiezen om langer te bewaren).

 

Dan nog iets bizars: volgens mij worden de live-uitzendingen van AVS (regionale zender Gent) niet in HDR weergegeven. Maar raar genoeg als je herbekijkt via de tv-gids dan is het wel HDR? (het beeld is in ieder geval aanzienlijk scherper dan)

 

groeten
Kenny

Reputatie 7
Badge +4

@klant kenny Op dit ogenblik is het inderdaad nog niet mogelijk opnames langer dan 60 dagen te bewaren op onze Android Decoder. Zodra dit wel mogelijk is zal dit gemeld worden op V7 Stand van Zaken

De liveuitzendingen van de regionale zenders zijn inderdaad in SD. Ik zou moeten navragen of er iets aan het beeld gewijzigd wordt als je het herbekijkt. 

hallo

 

1/ gisteravond proberen kijken naar een opname van de slimste mens: ongeveer 2 seconden (!) vertraging tussen beeld & klant. Verschrikkelijk om naar te kijken! Zonet opnieuw geprobeerd, is nog steeds zo. Kan dit aub opgelost worden?

2/ ik weet dat je dit kan volgen in V7 Stand van Zaken. Alleen zie ik dat dit reeds 10 maanden geleden al ter sprake is gekomen en blijkbaar nog steeds niet mogelijk is? Er moet toch wel een soort van roadmap/timing zijn vanaf wanneer opnames langer bewaren mogelijk gaat worden?

mvg
Kenny

Reputatie 7
Badge +4

@klant kenny Over welke opname gaat het juist ? Dan kan ik ze verwijderen en terug toevoegen. 

Wat betreft de datum voor het langer bewaren van opnames zullen we die geven als het concreet wordt zodat we geen valse beloftes doen. Het hangt ook altijd af van testresultaten of het uiteindelijk gelanceerd kan worden op de voorziene datum of niet. 

Hallo 

 

Het gaat om ALLE opnames. Zelfs opnames die ik al bekeken heb en ok waren zijn nu niet meer synchroon... 

Mvg Kenny 

hallo

om het probleem van beeld/geluid synchroon voor alle opnames op te lossen, heb ik dan uiteindelijk een 10-tal dagen geleden de modem gereset.

 

Eergisteren weer een foutmelding gehad (250?). Gisteren dan naar een opname gekeken, opnieuw 3 keer zwart gescherm… Ik heb nu gisteravond weer de modem gereset, maar wanneer kan dit nu eens structureel opgelost worden aub? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we alle dagen onze modem moeten resetten?? De overgang van Telenet naar Proximus is qua kijkervaring echt teleurstellend...

 

mvg
Kenny

Beste, sinds dit voorjaar hebben wij ook proximus internet en tv. Al van bij het begin krijgen wij bij het bekijken van opnames ook voortdurend een zwart scherm met foutcode P006. Voortdurend wil zeggen bij zo goed als elke opname, en van zodra het gebeurt houdt het niet op.

Onze releaseversie is PXM-SW-3.92.0

Onze Build is PTT1.220210.001.PXM-SW-3.92.0

Kunnen wij iets doen om dit probleem op te lossen naast het resetten van de modem en decoder?

Hartelijk dank.

 

 

Intussen hebben we dit probleem ook bij live kijken, ik zal maar eens aan de telefoon gaan hangen.

Reputatie 7
Badge +5

@IsaakD Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het even voor je na.

Reputatie 6
Badge +2

 Bij het zappen is er nu een lichte verbetering merkbaar (ipv 10 seconden duurt het nu 5 seconden eer beeld & geluid synchroon zijn). Dit zou toch beter moeten met zo’n moderne decoder?

 

Geluid niet synchroon gedurende enkele seconden nà het zappen is eigen aan de IPTV technologie.

Hoe het exact in mekaar zit kan ik technisch niet uitleggen, maar komt op het volgende meer:

  • de eerste seconden nà het zappen komt jouw beeld vanuit een soort buffer op de ROP.
  • pas nà enkele seconden komt het beeld dan rechstreeks vanuit de multicast stream.

Dat is nogal een ingewikkeld technisch process, dat al enkele keer verbeterd is.

  • voordeel is dat je een betere zap ervaring hebt (en niet zoals bij Youtube/Netflix etc: hier moet je enkele seconden wachten tot je beeld hebt (terwijl de data aan het bufferen is. hebt.
  • nadeel is dat gedurende die tijd beeld en geluid soms niet syncroom lopen (dat zijn verschillende streams)

Toch beter 5 seconden waarbij geluid eventjes niet synchroon is, dan helemaal geen beeld gedurende 5 seconden tot alle data gebufferd zijn. Dat zou pas ellendig zijn tijdens het zappen 😁

 

Bij DVB-C (Telenet) heb je dat probleem (voorlopig) niet. Maar ook Telenet is aan het overschakelen naar IPTV, en zal ooit DVB-C uitfaseren ...

Ter bijkomende info: hier werd nog een tijd geleden het volgende als uitleg gegeven:

♦ Elke audio and video frame heeft een (PTS Presentation Time Stamp) dat de decoder
toelaat om het geluid en beeld weer synchroon op te bouwen tijdens zijn decodeer process.
♦ Deze PTS waarden worden toegekend tijdens het coderingsprocess i/d Multiplexer v/d MPEG coder.

♦ The decoder ontvangt de audio en video data tegelijk met zijn PTS waarden en
gebruikt die waarden om audio en video synchroon te laten lopen.

♦ Omdat dit decodeer synchronisatieprocess initieel wat rekenwerk vraagt is het normaal dat
tijdens het overschakelen naar een ander programma de audio en video effen niet synchroon lopen.

Reageer