Vraag

Worden V4-decoders systematisch uit circulatie genomen door ze onbruikbaar te maken na een Factory Reset?

  • 5 February 2018
  • 19 reacties
  • 3639 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1
Nadat ik een voor mij gebruikelijke Factory Reset had gedaan (doe ik minstens eenmaal per maand) bleef de display hangen op "start software". Ook na een derde poging en na een herstart van mijn b-box3 bleef hij nog steeds hangen. Dus naar de 0800 22800 gebeld, waar men mij doodleuk mededeelde dat de V4-decoders de laatste nieuwe softwareversie niet meer aankunnen en dienen vervangen te worden....Dat had men dan wel eens mogen zeggen op voorhand hé, dat je vanaf deze maand geen FacR meer mocht doen niet? Terugzetten naar de laatste wél werkende interface doen ze niet. Wél mag ik een nieuwe V5 (met HDD dus) gaan afhalen in een afhaalpunt van UPS in mijn buurt, waarschijnlijk morgen.Ondertussen behelp ik mij met de Proximus TV app. waarmee ik zowel opnames als live TV kan casten naar mijn Chromecast behalve van buitenlandse zenders of van lange termijn opnames, wat enkel kan via een decoder. De V4 is dus niet stuk, enkel softwarematig uitgeschakeld, waarbij ik dus wél mijn HDD-of PVR-opnames kwijt ben. Vermits het een gekochte decoder is, ben ik nu eens benieuwd of ze voor die nieuwe V5 huur zullen durven aanrekenen, want dan ga ik wel even steigeren!

19 reacties

Op hun site staat toch niet vermeld dat je de V4 geen factory reset meer moogt geven
zie
*️⃣ https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_dcd_reset/particulieren/welkom-bij-support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-decoder-resetten.html#/dcdv4
Ik heb nog niet zolang geleden op het nieuws gehoord dat testaankoop ermee bezig is omtrent aangekochte decoders maar meer details weet ik niet.
Update: omtrent testaankoop
>
https://www.test-aankoop.be/hightech/telecom/nieuws/decoders-proximus-ontvankelijkheid-van-onze-class-action-bevestigd
Decoder kopen is niet meer mogelijk! Dus als ge uw V4 moet vervangen hebt ge geen keuze. de hele Proximus test aankoop zaak gaat enkel over de 12 maanden gratis huur die vroeger inging dan wanneer de oudere decoder V3 niet meer functioneerde en waarvoor men moest akkoord gaan binnen een bepaalde termijn die lang voor het einde van ondersteuning V3 was .Nadat ik een voor mij gebruikelijke Factory Reset had gedaan (doe ik minstens eenmaal per maand) bleef de display hangen op "start software". Ook na een derde poging en na een herstart van mijn b-box3 bleef hij nog steeds hangen. Dus naar de 0800 22800 gebeld, waar men mij doodleuk mededeelde dat de V4-decoders de laatste nieuwe softwareversie niet meer aankunnen en dienen vervangen te worden....Dat had men dan wel eens mogen zeggen op voorhand hé, dat je vanaf deze maand geen FacR meer mocht doen niet? Terugzetten naar de laatste wél werkende interface doen ze niet. Wél mag ik een nieuwe V5 (met HDD dus) gaan afhalen in een afhaalpunt van UPS in mijn buurt, waarschijnlijk morgen.Ondertussen behelp ik mij met de Proximus TV app. waarmee ik zowel opnames als live TV kan casten naar mijn Chromecast behalve van buitenlandse zenders of van lange termijn opnames, wat enkel kan via een decoder. De V4 is dus niet stuk, enkel softwarematig uitgeschakeld, waarbij ik dus wél mijn HDD-of PVR-opnames kwijt ben. Vermits het een gekochte decoder is, ben ik nu eens benieuwd of ze voor die nieuwe V5 huur zullen durven aanrekenen, want dan ga ik wel even steigeren!
Reputatie 7
Badge +1
OK, bedankt, maar dat gaat nog allemaal over de oudere V3. Voor de V4 werd nog een aangepaste NTE-interface gelanceerd met als laatste versie NTE-V4_6.42.1.26 (24/06/17). Ik heb sedertdien ca. maandelijks een FacR gedaan, en eerst nu in februari 2018 werd zonder enige verwittiging (dat kon met brief, mail ,SMS of zelfs via Twitter) de decoder lamgelegd bij een FacR. Hier zelfs geen voorstel van gratis 12 maanden huur, wél een gratis vervanging door een V5 (met HDD) zonder verdere informatie of ik hier nu 8€ maandelijkse huur voor moet ophoesten? Ik heb nog een quatropack (Comfortpack) van voor Tuttimus, waarin het deel Internet/TV/vaste lijn nu met 1.15€ steeg, mijn Smart 20 met 3€ en mijn Music & Culture boeket met 2€. Maar zelfs dan kom ik voorlopig nog iets gunstiger uit dan met een Tuttimus (waar de decoderhuur inzit natuurlijk). Als ze mij nu 8€ huur bovenop gaan rekenen, verplichten ze me praktisch om op Tuttimus over te schakelen...wat een erg slinks manoeuver zou zijn.☹️
Ik laat het nog even op mij afkomen....🙁
OK, bedankt, maar dat gaat nog allermaal over de oudere V3.

Hoedanook. Aankoop decoder is niet meer mogelijk. Ongeacht de versie
Reputatie 7
Badge +1
OK Jbroos, maar dat wst ik al wel langer. Deze V4 was een vervanging in garantie van een vorige gekochte V4 van augustus 2012 die dus in april 2014 vervangen werd door deze. De aankoopprijs werd dus zogoed als dubbel gerecupereerd, en op de HDD was nog 73% vrij, dus over de verloren PVR-opnames ga ik me echt niet druk maken (had dat al twee keer meegemaakt ; een keer met de vervanging van mijn V3 door de gekochte V4 in 2012, en een 2e keer bij de vervanging van de V4 in 2014. Sedertdien is het nPVR-verhaal begonnen, en werd de HDD dus minder prominent gebruikt. Een V5 compact had ik eventueel wel aanvaard, maar ik zou toch de display gemist hebben. Aan de NTE interface ben ik nu toch al gewoon geraakt, ook het gebruik van de omzetting naar lange termijn (3 jaar), dus dat vormt niet écht een probleem.
Ik wacht dus nog even af wat ik moet doen qua contractaanpassing of niet...
Eigenlijk een beetje het zelfde geval met de periode waar men de gelegenheid gekregen heeft om de v5-c te kopen aan een goedkoper prijs om reden van de huurprijs , maar dat wil natuurlijk ook zeggen als er een defect is met deze v5-c dat er ook een huur zal aangerekend worden voor een vervang decoder !.
Ben je wel zeker dat een nieuw pack familus zal beterkoop uitvallen (zelf met 8€ voor de decoder erbij), want als ik dit voor mij bekijk is dit nog niet het geval.
Reputatie 7
Badge +1
Ik zal het dan zeker nog eens bekijken Martin. Maar zoals in het verleden worden de oudere packs geleidelijk aan kunstmatig onevenredig duurder, zodat je dan toch maar de overstap zou maken naar een nieuwe formule. Ik heb bv. jarenlang een speciale korting gehad voor mijn Smart20 voor 10€ i.p.v. 20€. Daar hebben ze nu in 2 fases al 5€ bijgedaan. Vooral de gratis dataSIM met 500MB volume voor mijn tablet wordt bij overstap dan ook gedesactiveerd en moet ik met tethering gaan werken. Je krijgt dan wel 3GB 4G volume i.p.v. 1.5GB + 500MB nu, maar dat volstond ruimschoots voor mij. Het is altijd hetzelfde, meer betalen voor wat je niet nodig hebt....
Daar moet ik je volledig gelijk in geven, het is zoals je zegt de geschiedenis herhaalt zich en het zal inderdaad weer op het zelfde uitdraaien oude formules worden duurder en/of zullen minder opties/services bevatten dan de nieuwe formules zodanig dat men bijna niet anders meer kan dan toch maar de overstap te maken naar de nieuwe formules, alhoewel we natuurlijk niet kunnen beweren dat ze ons ertoe verplicht hebben !!!
Reputatie 7
Badge +1
Ik heb ondertussen de "swap" naar een V5 gedaan, maar het ophaalpunt van UPS wou mijn oude V4 niet aannemen. Na verder contact met de helpdesk heb ik hem dan in Proximus Center Wijnegem binnengedaan, waar ze mij verzekerden dat ik geen huur moest betalen. En omdat er in de doos enkel een V5 zat met een voedingskabel, heb ik daar op mijn verzoek ook nog een afstandsbediening gekregen, zodat ik die nu met RF kan koppelen aan de decoder. Mijn eerste ervaringen met de V5 zijn erg positief. Navigeren door de menu's en door de TV-gids gaat veel vlotter, en ook het door-of terugspoelen gaat sneller nu.
Dit wou ik nog even laten weten.👆 👌
Bedankt voor de feedback sinjoor.
Hebben ze u een V5 of een V5 compact opgestuurd ter vervanging van de V4.

NB: van proximus medewerker hier al gelezen dat je de V4 niet meer moet terugsturen want is toch voor het recyclage park bestemd.
Reputatie 7
Badge +1
Het was een V5 mét HDD Martin. De medewerker van het Proximus Czenter had me ook al gezegd dat ik de V4 gerust terug mocht meenemen, want dat die toch voor het containerpark was. Maar wat kon ik er nog mee doen?
Ik stel nu bij die V5 vast, dat die bij de standaard opnameopties "beschikbaarheid 60 dagen" en "conflictoplossing automatisch" en geprogrammeerd vanuit de Px TV app. (vanop tablet, smartphone of PC dus), zowat alles in nPVR doet, en bij programmatie vanop de decoder soms wél iets op de harde schijf of PVR zet. Bij de V4 was dat véél meer in PVR, en zelfs bijna altijd bij programmatie vanop de decoder, tenzij indien conflict met een andere PVR-opname.. Voor de rest heb ik nog weinig problemen met de interface, tenzij dat hij bij serieopnames altijd de herhalingen meeneemt, want ook indien je die op voorhand wist in de serieplanning komen ze bij de update van de TV-gids steeds weer terug in de planning. Dus dan maar steeds achteraf wissen. Bij TN is dat alvast niet zo, dus dat kan blijkbaar toch geregeld worden.
Reputatie 7
Badge +6
Bedankt voor de feedback sinjoor. Het klopt dat op de V5, ook standaard op het netwerk opnemen. Persoonlijk vind ik dit ook beter gezien je dan je opnames overal hebt. Ook leuk met de vooruitzichten van het internationaal gebruiken van de Proximus TV app. 😉
Ivm de opnames van de heruitzendingen. Klopt dat deze inderdaad standaard mee worden opgenomen als je de keuze maakt 'hele serie opnemen'. Momenteel is er geen manier om deze er uit te filteren, buiten dan natuurlijk deze nadien verwijderen.
Het is ook zo dat het enigste voordeel van een decoder met harde schijf hem ligt in het feit dat er meer uren aan opnames en veel langer kunnen bewaard worden, t.o.v. "lange termijn opslag"** in de cloud.

**Cloud (npvr) tot 50 uur opnames mogelijk, (tegenover 250uur bij V5 met HDD) en Instelbare opslag "lange termijn" tot 36 maanden
Reputatie 7
Badge +1
Klopt Martin, maar ik heb nog niet geprobeerd of dat met de optie "lange termijn" en "conflict oplossen manueel" standaard PVR wordt. Doe ik nog wel eens, en ik laat het nog weten.
ThomasP, bedankt voor de reactie. Ik vind het ook niet erg dat nu alles standaard in nPVR wordt opgenomen, en dat bij serieopnames ook steeds de herhalingen worden meegenomen is een schoonheidsfoutje, maar een drama is het nu ook weer niet.
Reputatie 7
Badge +1
Deze namiddag op de V5 decoder de opties "lange termijn" en "conflict oplossen manueel" gebruikt en ja hoor, het werd PVR. 2 opmerkingen hierbij: de planning verscheen enkel op de decoder, niet in de Px TV app. en er werd bij opname ook logischerwijze geen nPVR-kopie gemaakt waardoor de opname dus niet online te bekijken is, wat bij de V4 wél zo was. Als je dat weet is het geen probleem dat die enkel op de decoder beschikbaar is.
De V5 gedraagt zich dus standaard als een V5c, zoals ThomasP al zegde. Behalve bij ingrijpen in de opties
Dus mag ik concluderen bij de v5, wil dit zeggen als er een 'opname 1' gepland is dat die opname zowel op HDD zal staan alsook op de cloud maar als je dan bv. een 2de opname hebt die overlapt met 'opname 1' (conflict dus ) dat die 'opname 2' enkel op de cloud zal staan.
Maar in dit geval aangezien ze beide ook op de cloud staan ook moeten te zien zijn.
Of kun je met de instellingen ook zorgen dat een opname enkel op HDD komt?
Reputatie 7
Badge +1
Neen, met de optie "lange termijn" en "conflict oplossen manueel" wordt bij planning op de decoder geen cloudkopie (nPVR) meer gemaakt (bij de V4 was dat dus nog we) enkel een PVR-versie op de HDD. Die opname verschijnt dus ook maar enkel bij de opnames op de decoder, NIET in de opnamelijst van de Proximus TV app. Ik heb nog maar één opname geprobeerd met deze optie. Omdat ze de enige was, en al de rest sowieso in de cloud (nPVR) gebeurt, kan er dus maar enkel een conflict ontstaan als je zo'n 2e opname plant die ermee samenvalt. Dan zal er met de optie "conflict oplossen manueel" normaal een popup scherm komen met de boodschap dat je een van de opnames moet annuleren of naar 60 dagen moet veranderen denk ik, maar dat probeer ik nog wel eens uit.
Ok bedankt sinjoor voor de toelichting.

Reageer