Vraag

Wifi valt soms weg (WiFi Booster).

  • 1 December 2021
  • 8 reacties
  • 215 Bekeken

Goedendag,

 

Mijn TV valt af en toe weg, waardoor het beeld zwart wordt. Ook wil 's avonds het beeld en geluid uit de pas lopen alsof de bandbreedte beperkt is.

Dit probleem doet zich niet voor als er er via de TV naar Netflix wordt gekeken. Kan het zijn dat de netwerkverbinding tussen de modem en booster niet stabiel genoeg is?

De opstelling is als volgt:

  • BBox3 modem
  • Wifi Booster naar decoder (netwerk enkel voor proximus decoder). Ethernet is niet beschikbaar.
  • Enkele Deco M5 mesh netwerkadapters voor draadloos internet, waar de TV gebruik van maakt. Deze staan achter een eigen router met PFSense erop.

Is er een mogelijkheid om de decoder aan te sluiten op een van de mesh netwerkadapters, zodat er gebruik gemaakt kan worden van een betere dekking en er meer gebruik gemaakt kan worden van de functionaliteit van de decoder, aangezien het dan in hetzelfde netwerk zit?

 

mvg

 

Gunther


8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

Deco Router IGMP Snooping for BT TV - Home Network Community (tp-link.com)

Dus het antwoord is quasi zeker neen, tenzij als AP direct achter Bbox

Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

 

In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator waarschijnlijk vanaf morgen

is de link quality LED booster ok?

Installatie van de Wi-Fi Booster | Proximus

@Groeneg Het probleem is dat je een router gebruikt en aangezien de decoder de bbox moet zien en achter je router is dit niet het geval.

NB: wat ik niet 100% zeker ben is of het nog lukt met de v5C om die achter een router te gebruiken want sommige beweren dat het wel nog  lukt en anderen weer dat het ook niet meer lukt met de V5 Compact, met v6 en v7 lukt het zeker niet. 

dus zelfs als je mesh systeem direct zou aansluiten op je bbox direct mag de hoofd  node niet als router werken (als je die als bridged mode kunt instellen dan zou het wel lukken)

De DECO's staan inderdaad als AP ingesteld en (meestal) bedraad aangesloten op mijn eigen router, die als DHCP voor het netwerk fungeert.  Daar staat PFSense op.

Ik ga op een rustig moment de PPPOE instellen om te kijken of dat succesvol is.

De LED's op de booster zijn veelal groen, maar de wifi led wil soms even oranje knipperen. In veel gevallen heeft dat geen invloed op het beeld, maar voornamelijk 's avonds wil het beeld wel eens haperen of even op zwart gaan. Het is sporadisch en mijn vermoeden is dat er dan een dip in de beschikbare bandbreedte is op dat moment.

Ik heb een v7 decoder liggen. Hopelijk lukt het het aanzetten van PPPOE dat de decoder gezien wordt door de BBOX modem. Maar zoals gezegd. Dat ga ik op een rustiger moment doen, zodat er nog (interactieve/uitgestelde) TV gekeken kan worden.

als je een aparte pppoe sessie opstart op je router dan zit je met een aparte internetverbinding dus daar kun je zeker je decoder niet op aansluiten. 

Reputatie 7
Badge +4

@Groeneg Ik heb je lijn voor de zekerheid ook even nagekeken maar ide is volledig in orde. Wat betreft je binneninstallatie klopt de info die M_016 en Martin hierboven al gaven. Het is inderdaad het beste dat je decoder rechtstreeks (zonder andere router, switch,..) is aangesloten op je B-box via lan of Booster. 

@HadewychT . Momenteel maak ik gebruik van de booster die destijds is meegeleverd bij het Scarlet abonnement. Is deze nog voldoende of is het beter om via een powerline te werken? (bijvoorbeeld middels de Devolo dLAN 1200+ powerline)

Het liefst heb ik dat het via hetzelfde netwerk gaat als dat er momenteel is via het Mesh netwerk middels Deco M5.

FYI: powerlines zijn daarom niet default beter, hangt ook van je elektrische installatie af en de laat ons zeggen vervuiling die er op zit. Met Powerlines ben je alleen maar zeker als je ze voldoende tijd kunt uitproberen.

Reputatie 7
Badge +4

@Groeneg Om zeker te zijn waar het probleem ligt zou ik (indien mogelijk)

  • testen met de booster, maar zonder het extra netwerk aangesloten op de B-box. 
  • testen met een kabel ipv de booster

Op die manier kunnen we al veel mogelijke oorzaken uitsluiten. 

 

Reageer