Beantwoord

Volumeregeling Decoder Proximus met analoge versterker Marantz


Hallo,

Het volume regelen van de decoder van proximus met een analoge versterker is geen evidentie.
Gelukkig hielp een installateur mij met een handige truc, namelijk door de headphone aansluiting van de TV aan te sluiten met een RCA-uitgang van mijn analoge versterker (rood en wit, klassieke audio-aansluiting + jack). De decoder is met HDMI verbonden met de TV. Nu kan ik met de afstandsbediening van de decoder mijn volume regelen zonder dat ik mijn zetel uit moet. Handig toch!?

Op een andere locatie staat dezelfde opstelling namelijk TV, Decoder Proximus en analoge versterker. Echter, die TV is een recent model (2019) en die heeft GEEN headphone-aansluiting maar wel een digitale out....dus gebruik ik een TOSLINK kabel, met een audioconverter zo naar mijn analoge versterker. De decoder is ook hier via HDMI verbonden met de TV. Maar hier kan ik het volume met de afstandsbediening NIET regelen terwijl ik, volgens mij, dezelfde logica hanteer.

Wat doe ik bij die recente TV verkeerd? Wie kan me hier vooruithelpen?

Hartelijk dank!!
Laurent
icon

Beste antwoord door Johan_ 5 March 2019, 13:20

Bekijk origineel

11 reacties

heb je al eens in de handleiding van je recente TV gekeken of de hoofdtelefoon uitgang wel te regelen is via de volume regeling van je TV; op sommige hoofdtelefoons zelf kun je het volume regelen.
TOSLINK is een line-out uitgang waarvan je het volume niet kan regelen (in tegenstelling tot een headphone-aansluiting). Je moet het volume dus regelen op je analoge versterker. Eventueel kan je proberen bepaalde toetsen van de afstandsbediening van de decoder te mappen op de volume-regeling van je versterker. Ik gebruik hiervoor CH+ en CH- en kan dan telkens TV mode en CH+ gelijktijdig indrukken om volume met één eenheid te verhogen. Wat omslachtig maar het werkt wel. Een versterker aanschaffen met hdmi aansluitingen is natuurlijk ook een optie. Succes.
maar zijn vraag was ook waarom hij op zijn ene tv het volume kan regelen van de hoofdtelefoonuitgang met de volume bediening van zijn TV maar bij de andere TV niet, ik denk dat het mss is omdat niet bij iedere TV het hoofdtelefoonvolume kan geregeld worden met de TV volume regeling, nee ?
Martin, er staat toch dat de 2e TV geen headphone aansluiting heeft? Volgens mij kan je het volume van de headphone altijd regelen, zou anders niet echt handig zijn. Line-out (zoals TOSLINK) is bedoeld om naar een versterker te gaan en dan kan je bij mijn weten het volume enkel op die versterker regelen.
sorry ik had dit inderdaad anders begrepen omdat er stond
"Maar hier kan ik het volume met de afstandsbediening NIET regelen terwijl ik, volgens mij, dezelfde logica hanteer"
Super bedankt voor deze heldere uitleg.
Ik ga ermee aan de slag. Jammer dat die toslink geen volumeregeling toelaat....
Twee opties: versterker met Hdmi aanschaffen of TV met headphone aansluiting :)

Merci alvast
Laurent
Johan,

Dat mappen van de afstandsbediening van de decoder met de versterker , hoe doe je dat precies???
Merci
laurent
hier leggen ze de kopieer methode uit
>
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_sound/particulieren/support/televisie/proximus-tv-installeren/afstandsbediening/uw-homecinema-set-bedienen-met-de-proximustv-afstandsbediening.html
Ik heb helaas versie V5 en die is niet af te stemmen...

Andere afstandsbediening gaan halen dus.... de V4 bijvoorbeeld......dat werkt dan ook met analoge versterkers, zoals Johan suggereert?
je kunt de v4 methode eens volgen met je v5 versie , heb hier al vroeger gelezen dat dit zou lukken
Ik gebruikte inderdaad de methode volgens de link die Martin opgaf. Ik heb wel een V4 model maar probeer toch maar eens met je V5 afstandbediening. Denk er aan dat je niet alle toetsen kunt hermappen: met de volume-toetsen lukt bijvoorbeeld jammer genoeg niet, vandaar dat ik CH+ en CH- gebruik. Na het hermappen kan je het volume enkel stapje per stapje regelen (de toetsen ingedrukt houden werkt niet).

Reageer