Vraag

Verschil in data capaciteit tussen SD opnames en HD opnames

  • 12 August 2020
  • 6 reacties
  • 410 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Ik had al mijn normale SD zenders vooraan gezet. Nu krijg ik 2 nieuwe decoders en plots staan mijn SD zenders op 400… en staan al de HD zenders vooraan. Aangezien ik alles opneem, stel ik mij de vraag of dit een verschil zal maken in de data capaciteit die ik krijg om alles op lange termijn te bewaren en gelijktijdig verschillende programma’s op verschillende zenders op te nemen.

Is er nog een verschil tussen SD en HD qua opnamecapaciteit? Of kan iemand van Proximus mijn oude volgorde terug zetten zoals ze stonden.

Ik zie met mijn oude ogen geen verschil tussen HD en SD.


6 reacties

Het is niet de zendervolgorde die een rol speelt hoeveel data opslag de opnames zullen in beslag nemen het is gewoon op het moment dat je de opname van het programma gepland hebt in SD of HD dat de hoeveelheid dataopslag bepaald die voor SD kleiner is dan voor HD, wat ook normaal is aangezien de beeldkwaliteit van HD groter is, bruut gerekend ongeveer het dubbele voor HD, dit speelde dus wel een rol voor de oude decoder met harde schijf want dan kon je meer uren programma opnemen in SD dan in HD.

Maar voor de Cloud NPVR opslag lange termijn (36 maanden) tot 50 uur opnames mogelijk dus speelt dit geen rol of het SD of HD opnames zijn.

Ik heb ook een tijd geleden met de nieuwe zendervolgorde al mijn zenders moeten herschikken via de decoder menu.→ volgorde van de zenders veranderen → klik hier

Reputatie 6
Badge +2

Voor de opslag is er toch wel een groot verschil. Ik lees dat HD ongeveer 3 GB  vergt per uur, en SD maar 0,7 GB per uur. Hoe Proximus dat doet qua opslag weet ik niet.

 

ik heb hier altijd gelezen voor HD ongeveer 6Mbps en voor SD 3 Mbps  maar dat doet er eigenlijk niet niet toe aangezien de opslag in de cloud in uren uitgedrukt wordt dus of je nu een programma opneemt van een uur in HD of een uur in SD dat blijft voor de gebruiker gewoon het zelfde alleen moet de opslag capaciteit voorzien worden op hun servers wat voor HD groter is dan bij SD, maar dat maakt voor de gebruiker niks uit, is tenslotte het probleem van Proximus, en in de toekomst zal het nog erger worden met de opslagcapaciteit van 400u bij UHD dec.

Reputatie 6
Badge +2

Op mijn V5 compact decoder staat nochtans hoeveel procent nog beschikbaar is voor lange termijn opnames, er staat dus niet aangegeven hoeveel uren er nog beschikbaar is.

Reputatie 6
Badge +2

Klopt ja, nu zie ik dat ook. Nog 90%. Maar hoeveel uren zou dat dan nog zijn? Eigenlijk kuis ik ook wel nu en dan.

100% = 50 uur opnames.

90% = 45 uur opnames

Reageer