Beantwoord

verbruik proximus pickx app

  • 24 January 2021
  • 18 reacties
  • 1142 Bekeken

Reputatie 1
  • Practitioner
  • 58 reacties

Ik heb sinds enige tijd een enorm verbruik van de pickx app op de smartphone van mijn vrouw terwijl ze deze app helemaal niet op haar smartphone heeft staan. Er staat ook geen myproximus app op, er is helemaal niets van Proximus geinstalleerd. Hoe verklaren ze dit bij Proximus? Kan hier iets aan gedaan worden want dit is pure oplichting. Sinds deze maand staat het ook bij mijn dochter en zoon en zij hebben dit ook niet geinstalleerd. Hier is het verbruik tot hiertoe nog wel minimaal. Alleen heb ik deze app bij mij geinstalleerd dus veronderstel ik dat ik alleen een verbruik heb.

icon

Beste antwoord door AntonellaD 22 April 2021, 16:27

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@SiskaVB Kan u uw klantgegevens(klantnummer, gsm-nummer)aanvullen op uw profile.Dan kijk ik het even na voor u.Groetjes,Joel

 

Geachte, hier hetzelfde probleem. Mijn man heeft gsm op mijn abonnement. Geen van ons heeft de Pickx app geïnstalleerd. Toch heeft hij zogezegd al een verbruik van 3,5 GB in deze app. Dit betekent dus dat we zouden moeten bij betalen. Het lijkt dat al zijn data verbruik in de bundel van deze app terecht komt ipv in de 75 GB die zijn abonnement rijk is! 

Reputatie 7
Badge +3

@Sillah75 

Hier een verklaring van de betrokken dienst:

De pickx app (net zoals alle andere apps) heeft verschillende ID’s wanneer ze data gebruiken.

Dankzij deze ID, kunnen de systemen de app herkennen en zorgen dat Pickx na gebruik dan uit een bepaalde data bundle afgetrokken wordt .

Probleem kan zijn : het systeem dat dit beheert kan onmogelijk 100% een constante analyse doen van deze ID.

Wetend ook dat andere apps, ID’s hebben die het zelfde zijn als deze van Pickx. Gaat dan het systeem verbruik tellen in de tv data bundle terwijl Pickx niet gebruikt worden.

De apps die hier waarschijnlijk gebruikt werden zijn andere multimedia streaming apps zoals radio apps

Was je in die periode in het buitenland?  Kan er misschien ook invloed op gehad hebben.

Meer details van het verbruik kunnen wij niet zien.

Via de apps op je toestel zelf kan je meer details bekijken qua verbruik. (instellingen/apps/….)

vriendelijke groeten

tina

@Sillah75 Kan u in profiel aanvullen voor welk gsm-nummer het is alsook de periode waar die 400MB is opgebruikt.Dan kijken we het even na voor u.Groetjes,Joel

@Joel M  . Ik heb mijn telefoonnummer bijgevoegd . De periode is van 24 januari tem 28 januari. Alvast bedankt en ook voor uw snelle reactie.

Reputatie 7
Badge +3

@Sillah75 Kan u in profiel aanvullen voor welk gsm-nummer het is alsook de periode waar die 400MB is opgebruikt.Dan kijken we het even na voor u.Groetjes,Joel

Op 4 dagen tijd ben ik 400 MB kwijt terwijl ik de Proximus pickx app totaal niet gebruik.

Ik kijk het nu iedere dag na en iedere dag is er verbruik bij....

Reputatie 1

Ik heb dit eens gecontroleerd bij mijn vrouw en inderdaad het klopt. Er staat een app tussen die zoveel verbruikt heeft. Dus dat valt dan mee voor haar verbruik. :wink:

Reputatie 7
Badge +3

@Hans De pickx app heeft (net zoals alle andere apps) verschillende ID’s wanneer ze data gebruikt. Dankzij deze ID's, kunnen de systemen de app herkennen en zorgen dat het verbruik van Pickx uit een bepaalde data bundel afgetrokken wordt.
Echter kunnen wij omwille van privacy en technische redenen niet alle ID's van alle apps herkennen. Wanneer deze heel hard gelijken, zal het systeem deze herkennen als Pickx. Dit komt in dit geval uit in jouw voordeel, aangezien deze data eigenlijk had moeten worden afgehouden van de gewone data bundel in jouw gsm-abonnement.

Groetjes,
Antonella

Als je kijkt op je toestelnaar het verbruik per app, zie vind je daar niks?

Reputatie 1

We zijn weer 15 dagen verder na mijn reactie en ik hoor nog niets van Proximus. Het verbruik staat weer op 700 mb na 21 dagen zonder de app te hebben. Hoe kan mijn vrouw de app eigenlijk gebruiken dat het verbruik al op is zonder dat ze app heeft. Wanneer wordt dit eindelijk opgelost? Hoe is het mogelijk dat ze bij Proximus een verbruik tellen voor iets wat je niet hebt. Wanneer gaan ze het oplossen, we zijn ondertussen al meer dan 2 maanden verder. Mag ik mijn facturen ook pas na 2 maanden betalen dan?

Reputatie 7
Badge +3

@Hans 

excuses, we hebben er inderdaad nog niet dadelijk een concreet antwoord op gehad

is nu opnieuw doorgestuurd zodat er een speciaal ticket wordt opgemaakt voor verder onderzoek.

groeten

Tina

 

Reputatie 1

Beste we zijn ondertussen 2 maanden verder en er is nog niets aan gedaan. Vorige maand had mijn vrouw haar 1gb bijna opverbruikt terwijl ze de app niet heeft. Wat als ze deze toch wil gebruiken? Haar data is al op voor ze iets doet maar ik betaal wel netjes mijn abonnement. Ik vind dat hier wel een oplossing mag voor komen na 2 maanden of krijg ik anders misschien een korting want jullie rekenen mij de kosten aan maar de data neem je zo terug. mvg. Hans

Reputatie 7
Badge +3

@Hans 

we sturen je vraag door naar de bevoegde dienst om te laten nakijken.

groeten

tina

Reputatie 1

@AntonellaD   Ik heb de gegevens ingevuld onder ‘ticket-privé’ want ik kan maar 1 gsm nummer invullen. Alvast bedankt om het te onderzoeken.

mvg.,

Hans

Reputatie 7
Badge +3

@Hans  Kan je de betrokken gsm-nummers (die van jou en van jouw vrouw) even noteren in de profielgegevens?

Gegevens noteren in je profielgegevens doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op  + geef een seintje zodra dit is gebeurd.

Groetjes,
Antonella

Reputatie 1

@Luc.M  Beste je schrijft dat  het verbruik van de "MyProximus' app van de bundel van de 'Pickx" app af gaat maar die gebruik ik ook niet. Er staat deze maand bij mijn vrouw al een verbruik van 500mb op van de 1gb en ik gebruik geen van beide Proximus apps op haar smartphone. Dus het klopt niet dat deze een verbruik kan hebben van één van de twee apps. Het zou volledig op 0mb moeten staan volgens mij. We hebben een pakket en daar zitten 4 smartphones bij in. Ik ben de enige die MyProximus en Pickx gebruik op mijn smartphone maar ze hebben allemaal een verbruik volgens de MyProximus app als ik op mijn smartphone controleer. Bij mijn vrouw is het verbruik echter zeer hoog vind ik. Ze heeft al de helft verbruikt van een app die ze niet heeft.

mvg

Hans

Reputatie 7
Badge +3

@Hans Ik zie geen  buitensporig verbruik hiervoor. Er is voor enkele klanten nog een klein probleem, nl dat het verbruik om de app ‘ my Proximus’ te gebruiken van dit bundel afgaat. Men is hiermee bezig. Ik vrees dat u daar toevallig bij bent. Je krijgt zowiezo 1 GB gratis voor de app. Groetjes, Luc

TUI: Dit wordt wel nog gemeld maar de Proximus forummedewerkers kunnen dit maandag eens verder bekijken als ze hier terug langskomen.

Reageer