V6 decoder en de HDCP 2.2 compatibiliteit

  • 24 July 2018
  • 5 reacties
  • 1313 Bekeken

Hallo,

We hebben onlangs een nieuwe decoder bijgehuurd en deze werkt goed samen met een nieuwe 4K televisie (Philips 43Pus6262)

In een andere ruimte hebben we een setup met een Beamer (HD 1080P Optoma HD141x), deze Beamer hangt achter een Denon AVR X2300W

De Denon voldoet aan de nieuwste HDMI 2.0a-specificatie, zoals 4K Ultra HD 60 Hz, 3D, 4:4:4 Pure Color subsampling, HDR voor intensere kleuren en 21:9 3D-video passthrough. Bovendien is iedere ingang geschikt voor BT.2020 passthrough.
Tevens is de AVR-X2300W compatibel met HDCP 2.2 voor toegang tot beveiligde 4K-content.

Probleem is volgens mij: de Beamer, die HDMI 1.4a compatibel is (geen nut voor een hdmi 2.0 compatibilteit aangezien deze toch enkel voor 4K nuttig is)


Het probleem :

Als je de V6 decoder aansluit op de Denon dan krijg je wel geluid maar het beeld geeft volgende tekst weer :

Deze inhoud kan niet worden weergegeven omdat uw TV geen hdcp 2.2 ondersteund

Aan de Denon hangt nog een klein scherm dat slechts 576p ondersteund en daar is het beeld gewoon zwart.

als ik het goed begrijp betekent HDCP 2.2 de ondersteuning van de encryptie 'end 2 end' dus als er tussen zender en ontvanger een niet compatibel onderdeel zit hangt er "iets aan de knikker"

De V6 kunnen we dus perfect gebruiken op onze 4K Tv maar niet op de AVR en Beamer, maar wat later als we daar ook een V6 moeten installeren? Een 4K Beamer kopen van €5000 ?

Waarom de HDCP 2.2 forceren om toch "maar" 1080P content te streamen (Netflix en YT buiten scope gelaten)

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dag Michel,

de decoders zijn voorzien om verbonden te worden met televisie toestellen, eens je andere hardware installeert tussen je televisie (of in dit geval beamer) en je decoder kan het zijn dat dit problemen geeft. Helaas heb ik geen oplossing voor dit probleem.

MVG,

Wim
Er kan toch een optie ingebouwd worden dat men HDCP2.2 kan uitschakelen en handshaking te laten doen op HDCP1.4.(UHD uitschakelen en max 1080 toelaten). Dit zou veel problemen oplossen met mensen die een ouder tv toestel hebben.
Dat het de hardware tussen de tv en decoder zou zijn die het probleem vormt vind ik niet acceptabel.
Mijn v4 en v5mini werkten vlekkeloos op mijn yamaha receivers rx v461 en rx v483.
Sinds de v6 niets anders dan problemen met deze receivers en geen beeld.
Andere apparatuur die werkt met HDCP2.2 werkt wel zonder problemen via de receivers.

Mvg
Net dit topic gevonden.
Exact hetzelfde probleem met een Onkyo NR656 en Benq W2000.
Beide ondersteunen HDCP2.2, dus er is gewoon een probleem met de V6. De V5mini werkte perfect...
Dito ivm met project Epson TW6700
Vind ook dat Proximus de decoder moet kunnen herprogrammeren ......
Mss wordt het eerder dit jaar nog een V7 android TV decoder, wie weet!

PS: een voorlopige oplossing zou deze kunnen zijn:
Bv. met een HDMI splitter, deze haalt de HDCP er gewoon uit.

https://www.aliexpress.com/item/4K-UHB-HDMI-Splitter-1x2-4kX2k-3D-Splitter-HDMI-Switch-Adapter-1-In-2-Out/32951109232.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.35274c4dOQQnC6

Reageer