Beantwoord

TV erbij nemen bij een al jaren bestaande Comfort internet/vaste telefoon abonnement

  • 16 December 2022
  • 6 reacties
  • 114 Bekeken

Badge

Beste, wij hebben al jaren internet en vaste telefoonlijn bij Proximus

Wij, (ik en mijn ouders) zijn door omstandigheden aan het uitzoeken om te stoppen met Telenet TV en dan (MISSCHIEN) de tv ook bij Proximus te gaan nemen erbij (in een pakket ofzo)

 

Mijn ouders zijn bejaard en ik moet dus hun zelf tot in de kleine details kunnen uitleggen wat er veranderd als ze ook de TV via Proximus gaan krijgen.

Er mag niks veranderen aan onze internetverbinding of vaste telefoon, dit moet allemaal hetzelfde blijven .. alleen tv erbij voor op 2 Televisies in huis en graag dan ook met een extra filmpakket erbij.

 

Extra vraag wat heb ik nodig? (behalve abonnement op Proximus TV)

1 TV staat al vlakbij de Proximus BBOX en aansluiten zal daar geen probleem zijn.

 

Maar, de 2de tv staat redelijk ver van de BBOX af 

op de slaapkamer dus, slaapkamer heeft een werkende vaste internet kabel tot op de slaapkamer (stomme vraag misschien, maar ik had nog nooit tv van Proximus) .. wordt de 2de tv dan op dezelfde ethernetkabel aangesloten die al op de slaapkamer ligt voor de PC?

Of heb ik een extra aparte kabel nodig die van de BBox beneden ook apart naar boven moet lopen?

 

Ps, beste Proximus, contact me niet telefonische voor een nieuw abonnement en of aanbiedingen .. moet eerst mijn ouders nog zover krijgen dat ze deze overstap durven te maken .. wil alleen iets hebben waarmee ik hun een vergelijk kan laten zien met wat ze nu hebben en wat ze gaan krijgen met alles via 1 dezelfde provider te nemen 😱 😅

icon

Beste antwoord door Martin 16 December 2022, 21:07

Bekijk origineel

6 reacties

Badge

 

je zit inderdaad op een goeie lijn met basis snelheid 62.4 (70 x 90%)

zone 1
tot ± 400m
70/30 100/40

Dat wil dus zeggen dat de DLM je probeert op een hogere snelheid te zetten van 80 tot 100Mbps op voorwaarde dat je lijn stabiel blijft.

De snelheid van lijn kun je uitlezen met het sagem tool als dit je interesseert 

Tool is te downloaden hier → Sagem Tool ,i ndien u een BBox3 van het type Sagem hebt kunt u met het Sagemtool als User inloggen met het User password dat  je terugvindt  op een sticker van je bbox . moest het geen bbox3 van sagemcom dat zal het gewoon niet lukken.

Kan het EXE bestand helaas niet direct downloaden .. geen Windows computers in huis, gebruiken alleen Linux computers hier in huis.

Maar zal wel een Windows laptop van de buren lenen dit weekend .. ben zelf ook nieuwsgierig erna 🤓

 

je zit inderdaad op een goeie lijn met basis snelheid 62.4 (70 x 90%)

zone 1
tot ± 400m
70/30 100/40

Dat wil dus zeggen dat de DLM je probeert op een hogere snelheid te zetten van 80 tot 100Mbps op voorwaarde dat je lijn stabiel blijft.

De snelheid van lijn kun je uitlezen met het sagem tool als dit je interesseert 

Tool is te downloaden hier → Sagem Tool ,i ndien u een BBox3 van het type Sagem hebt kunt u met het Sagemtool als User inloggen met het User password dat  je terugvindt  op een sticker van je bbox . moest het geen bbox3 van sagemcom dat zal het gewoon niet lukken.

Badge

Martin, Bedankt voor je antwoord en dit was ook meteen alles wat ik wou weten. 

Met beschikbaarheid voor TV’s en snelheid is alles ok.

Zit bijna constant op 80 tot 86 MBPS en zelfs nog via WIFI (Zeer sterk WIFI bereik door heel huis en dit zonder versterkers of boosters op het netwerk) 🙂

 

Nu wat betreft het aansluiten van twee TV decoders is het ook van belang te weten of die mogelijkheid bestaat op je adres en dit kun je natrekken hier → Beschikbaarheid van aantal TV’s bij u thuis | Proximus (je kan zowel checken op bestaande als op nieuwe klant)

Ook op gebied van Internetsnelheid kun je een idee krijgen wat er mogelijk is op je adres hier → Speedtest internet connectie | Proximus je kan best eens checken als  bestaande klant en ook eens als op nieuwe klant, om te vergelijken of ze het zelfde weergeven.

De gegarandeerd minimun snelheid moet PX kunnen leveren en eventuele snelheids verhogingen kunnen eventueel ook maar die worden automatisch toegekend door een meetsysteem (DLM) op voorwaarde dat de lijnstabiliteit niet in het gedrang komt.

___________________________________________________________________________________

Wat betreft de PX packs: Flex: het pack op maat met internet, mobiel en TV | Proximus

Maar, de 2de tv staat redelijk ver van de BBOX af op de slaapkamer dus, slaapkamer heeft een werkende vaste internet kabel tot op de slaapkamer (stomme vraag misschien, maar ik had nog nooit tv van Proximus) .. wordt de 2de tv dan op dezelfde ethernetkabel aangesloten die al op de slaapkamer ligt voor de PC?

Of heb ik een extra aparte kabel nodig die van de BBox beneden ook apart naar boven moet lopen?

  1.  Als je een tweede internet utp netwerkkabel kunt voorzien dan is het natuurlijk direct opgelost de ene kabel steek je in de pc zijn ethernet utp poort en de andere kabel steek je in de ethernetpoort van de 2de Proximus TV Decoder die je verbindt met een HDMI kabel aan je TV boven.
    Net zoals je uw eerste tv decoder verbindt beneden met een utp netwerkkabel aan je bbox zijn ethernet poort en de TV verbindt met een HDMI kabel aan je tv beneden.
  2. De eerste oplossing is de beste maar als je moeilijk een tweede ethernet utp kabel kunt voorzien boven kun je gebruik maken van een switch die IGMP snooping ondersteunt.
    Dus je zet je switch boven en sluit je de bestaande utp netwerkkabel aan op de switch en aan de uitgangspoorten van de switch sluit je dan je PC aan  op één van zijn ethernet poorten en op een andere ethernet poort sluit je dan je tv decoder aan.

Er mag niks veranderen aan onze internetverbinding of vaste telefoon, dit moet allemaal hetzelfde blijven .. alleen tv erbij voor op 2 Televisies in huis en graag dan ook met een extra filmpakket erbij.

Daar moet niks voor veranderen aan je Internet verbinding en vaste telefoon, je Internet verbinding komt nu binnen via VDSL op je koperlijn. 

Als je TV bijneemt komt dit IPTV signaal eveneens binnen via het zelfde VDSL signaal en komen beide signalen te beschikking op de gele ethernet utp poorten van je BBOX modem/router.

 

Reageer