Vraag

TV/decoder bevriest


Probleem : decoder/TV bevriest, sommige tv-zenders eerder dan andere. Zo bevriest de zender één (post 1) nagenoeg onmiddellijk en andere na enkele (5-10) minuten. Beter nog, de zender één (post 30) in HD blijft ook langer spelen? Bijkomend fenomeen, indien ik een programma opneem, lukt dit wel, terwijl dat programma in real time vast loopt? Misschien iets met caching te maken? Ik kan zelfs naar het programma dat opgenomen wordt kijken via opnames, terwijl het op de andere decoder in real time vast loopt?

Installatie : bbox3 met twee decoders v5 compact rechtstreeks met UTP kabel aangesloten op de bbox3. Wireless op de bbox 3 staat af. bbox3 staat verder default geconfigureerd en functioneert als DHCP server. Van de bbox3 vertrekt er een patch kabel naar een HPE switch met 3 Aruba IAP-205H AP's.

Reeds uitgevoerde acties :
- Switch en AP's ontkoppeld en afgezet.
- Alles herstart en default factory reset gegeven volgens de procedures op de Proximus site
- probleem lijkt dan een tijdje opgelost maar komt na een paar uur / dag terug.
- volgens netwerk scanner en de DHCP leases op de modem geen anomalieën te zien?
- lijnen zijn ook reeds nagemeten en er blijkt geen probleem te zijn.
- kan dit van de warmte zijn? want deze setup draait al meer dan een jaar goed.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4
hi

kan je ons via prive je lijnnr of klantennr doorgeven ?
dan kunnen we je verbinding nakijken



https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
Mvg
jonathan
ik weet niet of ik uit je uitleg mag verstaan dat je het ook lang genoeg geprobeerd hebt met enkel en alleen de twee decoders aangesloten aan de bbox3 en anders niets, of het dan in orde blijft of niet.
Ja, maar wat is lang genoeg? 1 dag? Want als ik er alles afhaal hebben natuurlijk geen internet meer.
Ik heb bij de installatie van de tweede decoder, initieel problemen gehad met Multicast komende vanuit de switch, maar dat is toen reeds een jaar opgelost d.m.v. IGMP snooping te activeren op de switch. Hoelang stel je voor dit te testen met enkel de decoders (of slechts 1) aangesloten?
Waarom ik die vraag stelde was inderdaad dat ik dacht aan IGMP snooping.
Aangezien je hierboven citeerde dat het na een paar uur per dag terug kwam dacht is aan een halve dag maar ik denk dat ik het verkeerd geïnterpreteerd heb en dat je bedoelde dat het soms na een paar uur of soms ook maar na een dag terug opduikt.
Het is gewoon om zoveel mogelijk van de installatie te kunnen uitsluiten zodat je al zeker bent dat het niks te maken heeft met de rest die aan de bbox3 hangt, enfin 't was maar een voorstel en mss afwachten of jonathandr van Proximus ergens iets abnormaals vaststelt op je lijn.
Martin, je hebt het allemaal goed begrepen en ik zal de test nogmaals doen zonder de rest van het netwerk aan te sluiten en met slechts één decoder. Echter draait deze setup reeds meer dan een jaar zonder probleem en zijn er geen aanpassingen (upgrades) van mijn kant gebeurd. jonathandr van Proximus heeft niets abnormaal vastgesteld op de lijn.
Wat ik ook niet begrijp is dat een opgenomen programma hier geen last van heeft? Deze staan toch op de servers bij Proximus en die streams komen toch op dezelfde manier binnen dan een life programme denk ik dan?
Reputatie 7
Badge +4
Bart, kan je even een avond testen zonder je switch aangesloten op je lijn? Grtjs.
Martin, Kan MLD snooping (IPv6) er iets mee te maken hebben?
Doe ik.
Nog een laatste opmerking, ik zie op het netwerk het volgende :

tg589bvnxtream-ap-53c427.lan met mac address 32:91:8F:53:C4:26 ?

Ik heb ergens gelezen dat dit ook uit de bbox komt, weet niet of het normaal is?
MediaAccess TG589Bvn 5GHz Xtream Technicolor is inderdaad je Bbox3
MLD snooping > ik ben niet zeker maar volgens mij komt die nog niet te pas voor het versturen van tv pakketjes, omdat volgens mij daar nog alles over IPv4 verloopt!
Maar als je die kunt activeren zou je dit bij wijze van test kunnen doen om te zien of je problemen dan uitblijven.
Pfff, beide decoders zijn blijven draaien sinds ik gisteren alles gereset heb maar het netwerk afgekoppeld heb. 😞 het komt dus wel deegelijk vanuit mijn achterliggende LAN/switch. Ik gemerkt dat ik v2 en v3 van IGMP snooping kan aanzetten, v2 stond op, ik heb nu v3 aangezet. op hoop van zege.
Lap, de decoders liepen quasi onmiddellijk vast nadat ik het netwerk terug gekoppeld had. enige suggesties? Ben een beetje ah einde van mijn latijn. Ik heb nog een video phone en SIP server mss daar iets mee te maken?
Lampje van LAN op de bbox3 knippert / brandt rood. Ik weet dat dit op duplicate IP's wijst, echter heb ik er geen volgens de modem dhcp leases en volgens mijn netwerk scanner?
nog een raar fenomeen, dat volgens mij het lampje van de LAN op de bbox3 rood laat branden. ik zie soms het wireless mac adres van mijn Samsung smart TV op de bbox3 binnen komen en deze neemt dan het ip van de wired connectie van die TV over? En dit alternerend? Echter als de TV geconfigureerd staat als wired, zou in principe de wireless interface af moeten staan? Kan het zijn dat iets/iemand dit mac adres spooft om in te breken? Ik heb dat mac adres reeds geblacklist op mijn wireless AP's.
tip: mss toch je vraag ook eens stellen ondertussen op het bevriend userbase.be/forum waar er zeker ook mensen zitten met heel veel netwerkkennis.
Bart, staan alle toestellen in het netwerk geconfigureerd om hun IP-adres via DHCP te krijgen want als bvb. een PC op vast IP staat kan het zijn dat één van de decoders nog eens hetzelfde IP adres toegewezen krijgt.
Neen, sommige toestellen hebben een vast IP, maar allemaal boven de range van 192.168.1.127, maw van 192.168.1.128 tem 192.168.1.135 (NAS, switch, utilities, etc...)
Het gedrag begint erop te lijken dat mijn switch de IGMP snooping niet meer doet ondanks het wel zo geconfigureerd is? Dien ik "drop van unknown multicast packets" op te zetten of af?
Ik zou het gewoon opzetten en zien wat het geeft.
Ondertussen de oorzaak gevonden, het is wel degelijk de 2N Helios IP Vario video phone die de decoders plat trekt. Deze gebruikt natuurlijk meerdere multicast streams. Ik heb zo goed als alle multicast settings op de switch uitgeprobeerd zonder succes. Ik zoek verder.

THX!

Reageer