Vraag

TV beeld rampzalig


Al sedert het begin van onze aansluiting (augustus) hebben wij problemen met ons TV-beeld.

Wanneer we een programma pauzeren, loopt het nadien altijd fout: of het beeld blijft continu hangen, of het geluid komt achter.

Idem met opnames die we terugspoelen (bijv. omdat we te veel vooruit gespoeld hadden om reclame over te slaan): het beeld hangt gewoon vast dan.

Sinds kort ook problemen met Netflix: enerzijds beeld heel vaak in blokjes waardoor je amper nog personages kan herkennen anderzijds wordt het afspelen continu onderbroken omdat het programma moet laden.

Decoder al eens uitgeschakeld, ook al eens zonder stroom gezet en zelfs alles tot modem toe al opnieuw laten opstarten: niets helpt.

Ook de kwaliteit van het internet valt tegen…

Graag hulp/reactie, bedankt!


68 reacties

Reputatie 2
Badge

Je moet al eens eerst proberen met je box opnieuw op te starten, door gewoon door een 15 tal sec. die knop achteraan het toestel van je box uit tr schakelen als die er is; Anders moet je de stekker van je box uit; helpt dit nog niet dan kan je ook je modem even uit trekken en terug in het stopcontact steken.

@ChristopheP  voor alle zekerheid ook eens de decoder resetten:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_dcd_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-decoder-resetten.html

Het resetten zal ik nog eens proberen, het andere al gedaan zonder resultaat zoals je in mijn oorspronkelijk bericht kan lezen...

Reputatie 7
Badge +4

@ChristopheP  Ik heb alvast je lijn eens uitgemeten en zie geen storing, dit wil zeggen dat het signaal goed toekomt tot op de modem. Ik vermoed dus eerder een probleem op verbinding tussen modem en decoder. Hoe zijn die met elkaar verbonden? Indien draadloos welk draadloos systeem gebruik je dan juist?

Reputatie 2
Badge

Het kan ook zijn HDMI kabel zijn die slecht contact maakt of niet in goede staat is.

 

Reputatie 2
Badge

Het is ook irriterend, dat men deze problemen steeds hier en nooit op een ander terug zal horen. Wel van een slecht beeld of zo omdat er een slechte kabel mee gemoeid is, maar het in en uit trekken van kabels of herstarten van decoders bestaat bij geen enkele operator. Hier bestaat het van zolang ik Belgacom ken, waarom kan er dan niets aan gedaan worden?

Reputatie 6
Badge +2

Bij mijn buurvrouw is het altijd de kuisvrouw die met de stofzuiger ..…

Ben verleden week haar telenetkabeltje eens terug goed gaan steken. Die stofzuiger weet niet wie de provider is he. 🔔

 

 

Het resetten zal ik nog eens proberen, het andere al gedaan zonder resultaat zoals je in mijn oorspronkelijk bericht kan lezen...

zoals SamuelD zegt kan ook de oorzaak te zoeken zijn in draadloze apparatuur die eventueel  tussen je bbox en de decoder staat.,

hier vind je hoe al die toestellen kunnen herstart worden indien je gebruik maakt hiervan.

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_restart_global_restart/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/hoe-herstart-u-uw-toestellen-voor-internet-en-tv.html

Reputatie 2
Badge

Ik vind het allemaal flauwekul; Waarom zie je dat dan niet bij Telenet of Orange? Ik dacht dat deze operators even goede en zeker geen duurdere goederen aan hun klanten aanbieden aan hun klanten. Enkel moet de klant een keuze maken, met hier als men ver van een rop zit heeft men vaak problemen met slechter beeld. Zelf heb ik al een 6 tal maal bij Belgacom-Proximus geweest en ben steeds tevreden geweest. Ik had dan ook het geluk van dicht bij de rop te zitten.

Reputatie 6
Badge +3

@annaconda : Een telenet decoder wordt altijd verbonden via coax kabel dus bekabeld. Wat al minder problemen overlevert met andere mogelijkheden om de decoder te verbinden met de modem/router: via elektriciteitsnet,draadloos: Wi-Fi Booster/Wi-Fi Bridge/Ruckus HD wat minder problemen geeft met verstoord beeld. Het is pas voor het interactieve gedeelte,VOD dat je een netwerkverbinding nodig hebt dat kan via een PLC elektriciteitsadapter of draadloos. Buiten dat heb je nog de decoder zelf en de tv-interface software

Wat ik mij wel afvraag bij TN of er ook zoveel problemen met opnames in de cloud zijn,zoals het hier wel dikwijls verkeerd loopt.

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer ik het forum van Telenet bekijk waren er ook problemen met een upgrade van de tv software waardoor er geen beeld meer was, maar de bug werd wel snel opgelost met een hotfix in iets minder dan een maand. Ook over serieopnames die mislukken of aflevering die ontbreken met een tv-box wat hetzelfde is als v5-c of v6 die enkel maar opneemt in de cloud. Dus dat alles vlekkeloos verloopt is ook niet correct.

Dat is ook wat ik min of meer vermoedde, maar gelukkig kan iedereen nog zelf kiezen voor welke operator men gaat :slight_smile:

@ChristopheP  Ik heb alvast je lijn eens uitgemeten en zie geen storing, dit wil zeggen dat het signaal goed toekomt tot op de modem. Ik vermoed dus eerder een probleem op verbinding tussen modem en decoder. Hoe zijn die met elkaar verbonden? Indien draadloos welk draadloos systeem gebruik je dan juist?

 Wij hebben overal bekabeling voorzien. Modem en decoder dus rechtstreeks verbonden.

De reset leek gisteren wel te helpen, we kregen geen stilstaand beeld meer. Maar deze ochtend startte hij dan weer niet op: een volledig paars scherm. Opnieuw alle kabels moeten uittrekken, dan ging ie weer wel. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

@ChristopheP  voor alle zekerheid ook eens de decoder resetten:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_dcd_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-decoder-resetten.html

Reset leek op eerste zicht het probleem van stilstaand beeld en klank verholpen te hebben, maar deze ochtend dus volledig paars beeld. startte niet meer op, opnieuw alle kabels eruit. Zucht, allesbehalve de kwaliteit waarvoor je betaalt he..

Het kan ook zijn HDMI kabel zijn die slecht contact maakt of niet in goede staat is.

 

HDMI-kabel werkte tot de dag ervoor (Telenet in vorige woning) wel perfect, dus dat zal het ook niet zijn..

wat mij wel opvalt is dat er meer en meer van een paars beeld gesproken gesproken wordt, is er onlangs mss nieuwe software in wavesgepusht geweest naar de V5 en V5-C decoders . 

Reputatie 7
Badge +4

@ChristopheP Het is uiteraard niet de bedoeling dat je blijft met problemen zitten, ik zie dat je een recente decoder hebt, om hier een goede kwaliteit te kunnen garanderen is het best dat je de HDMI kabel gebruikt die bij deze decoder is bijgeleverd en dus niet de hdmi kabel van een vorige aansluiting gebruikt.

@ChristopheP Het is uiteraard niet de bedoeling dat je blijft met problemen zitten, ik zie dat je een recente decoder hebt, om hier een goede kwaliteit te kunnen garanderen is het best dat je de HDMI kabel gebruikt die bij deze decoder is bijgeleverd en dus niet de hdmi kabel van een vorige aansluiting gebruikt.

De installatie is gebeurt door een Proximus medewerker. We vinden hier geen resterende kabel terug in de doos: dus ofwel hebben wij geen kabel gekregen en werd onze oude gebruikt, ofwel is de nieuwe gebruikt en de oude weg. Ik heb daar eerlijk geen aandacht aan besteed bij de installatie.

Reputatie 7
Badge +4

@ChristopheP Als ik je modem uitlees kan ik geen aangesloten decoder terugvinden. Via welke lan poort is de decoder aangesloten? Heb je de bbox3 modem al eens gereset naar fabrieksinstellingen door het reset gaatje achteraan 10 seconden in te duwen?

Reputatie 2
Badge

Bij mijn buurvrouw is het altijd de kuisvrouw die met de stofzuiger ..…

Ben verleden week haar telenetkabeltje eens terug goed gaan steken. Die stofzuiger weet niet wie de provider is he. 🔔

 

 


Toch opvallend dat het dan zo veel bij Proximus gebeurt. Mijn moeder heeft er immers nog geen last van gehad en zij heefd zelf die versie van die zwarte box. Dus nog niet de aller beste die nu op de markt is.

@ChristopheP Als ik je modem uitlees kan ik geen aangesloten decoder terugvinden. Via welke lan poort is de decoder aangesloten? Heb je de bbox3 modem al eens gereset naar fabrieksinstellingen door het reset gaatje achteraan 10 seconden in te duwen?

Dag Thierry

Het resetten hebben we als eerste gedaan eens deze topic gestart werd. We kregen dat immers als mogelijk oplossing. Reset goed verlopen, maar dag nadien volledig paars scherm bij opstarten tv en alles opnieuw moeten opstarten om ook maar iets van beeld te krijgen. 

Wat bedoel je met LAN-poort? Ik vind het toch maar teleurstellend wat ik allemaal zelf moet doen en hoeveel tijd ik moet steken in dit gedoe  om deftig beeld te krijgen, wetende dat ik al gans de tijd wel met kwaliteitsvolle euro’s mijn rekening betaal...

Wat bedoel je met LAN-poort?

als je decoder  aangesloten is op je bbox (via één van zijn 4 lan gele poorten) kunnen de mensen van proximus dit van op afstand zien en omdat die niet zichtbaar was veronderstellen ze dat er toch iets niet 100% in orde is en vragen ze om de decoder nog eens te resetten.

In principe is het best van altijd eerst de decoder spanningsloos te zetten en dan de bbox te resetten en als die volledig opgestart is van dan de decoder ook een reset te laten uitvoeren.

Als het probleem toch niet opgelost geraakt kun je altijd zelf een gratis technieker aanvragen om de situatie bij  je thuis te laten analyseren en die kun aanvragen hier > http://proximus.be/happyhouse 
( wel rekening houden met het coronatijdperk )

Reputatie 2
Badge

@annaconda : Een telenet decoder wordt altijd verbonden via coax kabel dus bekabeld. Wat al minder problemen overlevert met andere mogelijkheden om de decoder te verbinden met de modem/router: via elektriciteitsnet,draadloos: Wi-Fi Booster/Wi-Fi Bridge/Ruckus HD wat minder problemen geeft met verstoord beeld. Het is pas voor het interactieve gedeelte,VOD dat je een netwerkverbinding nodig hebt dat kan via een PLC elektriciteitsadapter of draadloos. Buiten dat heb je nog de decoder zelf en de tv-interface software


Daar hebt u gelijk in met die verbinding, maar of je deze nu met een kabel of wifi verbind maakt geen verschil. Als natuurlijk die wifi verbinding niet goed is dan heb je natuurlijk geen standvastig beeld. En moet je daar een wifi booster tussen plaatsen om dat signaal te versterken.

Reputatie 6
Badge +3

@annaconda : Dat maakt wel een verschil uit tussen bedraad en draadloos. Bij draadloos kan het signaal verstoord worden door andere draadloze apparaten zoals microgolfovens,dect telefoons,babyphones. Bij een kabel heb je daar geen last van want dat is directe verbinding die geen last heeft van stoorzenders. Wanneer je met een wfi booster werkt dan verbeter je inderdaad het signaal maar andere apparaten kunnen nog wel storen.

@ChristopheP : Wat je ook zou moeten controleren is of het lampje flikkert op de bbox lan-poort waarop je decoder is aangesloten en ook of dit het geval is aan de achterkant van de decoder. Is de netwerkkabel (utp kabel) gebogen of platgedrukt? Zoja, dan kan dit ook voor problemen zorgen. Probeer een andere netwerkkabel, maar probeer eens een andere lan poort op de bbox. Controleer of de HDMI kabel niet beschadigt is, indien een ander apparaat ook met een HDMI kabel verbonden is gebruik dan deze tijdelijk om de decoder met jouw tv te verbinden. Het probleem kan ook liggen aan de HDMI moederbord van de decoder.

Reageer