Vraag

Terugkerend probleem met opnames

  • 5 October 2020
  • 10 reacties
  • 619 Bekeken

2 ergernissen :

  1. Ik blijf het ontoelaatbaar vinden dat opnames van programmas nooit beginnen als het programma effectief begint. Waarom moet ik steeds tot 20 (!!) minuten van het vorige programma doorworstelen (als dat op welke reden dan ook uitloopt)  ? En wat nog erger is : het opgenomen programma stopt dan zelfs 20 minuten voor het einde. Ik heb mijn decoder al ettelijke keren gereboot … in de tijd van analoge televisie konden videorecorders geprogrammeerd worden zodat ze begonnen op te nemen als het programma begon
  2. Zaterdagavond 3 oktober wilde ik een aantal programmas van vrijdagavond herbekijken. De Afspraak lukte me, maar de film daarna (Erin Brokovitch) werd na 15 minuten afgebroken. In zoverre zelfs dat ik hem niet kon herstarten. Dat gebeurt ook regelmatig

Enige uitleg hiervoor ?

Mvg

Marc Verbruggen

Mortsel


10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Goeiemiddag

 

De voor en na tijd van een opname staan standaard ingesteld. Dit gebeurd om te voorkomen dat als een voorgaand programma iets uitloopt, de opname niet verloren is.

Dit kan inderdaad dat de film na 15 minuten stopt, dan staat de film apart opgenomen en dan kan je deze (mits 20 minuten van het vorig programma inclusief) bekijken. 

Goeiemiddag

 

De voor en na tijd van een opname staan standaard ingesteld. Dit gebeurd om te voorkomen dat als een voorgaand programma iets uitloopt, de opname niet verloren is.

Dit kan inderdaad dat de film na 15 minuten stopt, dan staat de film apart opgenomen en dan kan je deze (mits 20 minuten van het vorig programma inclusief) bekijken. 


Bedankt voor de reactie. Mijn belangrijkste opmerking is dat de instelling “15 minuten voor het begin van het programma starten met opnemen” toch wel een prehistorische aanpak is. En als een programma dan bv. 25 minuten te laat begint (wat tegenwoordig schering en inslag is) ben ik dus de laatste 10 minuten kwijt … 

In de pre-digitale tijd zond elk programma een gepubliceerde code naar mijn videorecorder zodat de opname steeds bij het begin begon. Ik kan er niet bij dat dit in het digitale tijdperk niet kan.

Wat betreft het 2de probleem : dit was GEEN opname maar gewoon een terug kijken in de tijd.

Reputatie 1

Marc, als ik me niet vergis kan je die instellingen aanpassen ipv 15 minuten maar dan neem je wederom veel te veel op.
Maar net als u heb ik me al talloze keren afgevraagd wat hier het nut van is in het digitaal tijdperk, lijkt me toch wel doenbaar om digitaal iets mee te zenden dat de decoder weet wanneer het programma start/stopt.

Uiteindelijk stel je in om het programma op te nemen, niet om zoals met de VHS op te nemen van 21u23 tot 22u05 ;-)

Peter ,

Bedankt. Vroeger, toen de dieren nog spraken ;-), kon je inderdaad zo'n code ingeven op je videorecorder. 

Groeten

dit is inderdaad al een zeer oud probleem dat hier vroeger al (vele jaren terug) zo dikwijls aangekaart geweest is, maar blijkbaar moet het dan toch niet zo simpel zijn om dit op te lossen, maar waarom dit nog altijd niet kan, blijft mij ook een raadsel.

Vrijdag 16 oktober was het weer zover. Om welke VRT reden dan ook begon Keeping Faith veel later dan gepland. Doorspoelen is dan wel ok, maar ik miste wel een heel deel op het einde. Ik word hier radeloos van

Reputatie 7
Badge +4

Eventueel vrtnu

https://www.vrt.be/vrtnu/

 

bovenstaande is mogelijk indien de zender een signaal X zou uitzenden om de start van een programma Y aan te duiden en dit door Proximus (en andere “transporteurs/verdelers ”) zou overgenomen worden en/of correct geïnterpreteerd zou worden op niveau eindapparatuur (en/of cloud servers)

in hoeverre dit in “broadcast standards” reeds zou opgenomen zijn is mij evenwel onbekend 

Ja en anders zit er niks anders op als je enigszins verwacht (kunt verwachten) dat er om één of andere reden, vertragingen zullen zijn van een opname(s)  erachter ook op te nemen, natuurlijk niet altikjd evident maar zo heb ik toch al opnames die bvb vertraagd waren omdat er bvb eerst een ganse uitleg van de corona maatregelen op tv komen, van dan enkele opnames achter het programma dat je wou opnemen ook op te nemen, plezant en gebruiksvriendelijk is dit natuurlijk niet! 

Wat me ook immens ergert is dat als je een reeks afleveringen van een programma automatisch laat opnemen (bv. Big Little Lies) het afspelen later volledig in de soep draait : opnames vroegtijdig afgebroken die dan ineens verspringen naar een vorige etc ...kan die opname service nu echt niet beter ? Kan Proximus dit nader onderzoeken ?

je hebt toch al eens de decoder herstart of gereset want af en toe lost dit ook opname problemen op zelfs soms door de bbox te herstarten of te restten 

bbox resetten = 20 seconden het verzonken resetknopje achteraan ingedrukt te houden en dan te lossen (lossen als je ziet dat de led lampje vooraan doven op één na = de powerled)

decoder resetten =→ je-decoder-resetten

Reageer