Beantwoord

Sync beeld en geluid


Het geluid is dikwijls enkele frames off sync (en niet alleen bij het straten van een bepaalde zender)
Heel vervelend! Kan hier iets aan gedaan worden?

Voorlopig nog niet overtuigd van mijn overstap naar Proximus-tv
icon

Beste antwoord door HadewychT 27 May 2019, 14:43

Bekijk origineel

104 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Klopt buiten hopen of firmware upgrades van decoder als TV en werken met de audio delay instellingen kan je niets doen.

Daarom dat ik denk dat zoals het al vele jaren bezig is nog altijd af en toe zal gemeld worden dat de lipsync niet in orde is, juist  omdat het inderdaad ook praktisch onmogelijk is om dit 100% in orde te krijgen, maar als ik af ga op wat TN klanten zeggen die ook ervaring hebben met PX toch blijkbaar ervaren dat het bij TN iets beter is, en ik spreek natuurlijk nu niet over de V6 waar er nog moet aan gesleuteld worden.

Eigenlijk als resume kan je niet veel meer doen dan de software up to date te houden van zowel de TV als van de PX decoder (eventueel wat sleutelen aan A/B delay instellingen van je TV, want in de PX decoders kan je zelf niet sleutelen)

Reputatie 6
Badge +3

Er is nog altijd tweaking mogelijk met de settopboxen, er wordt enkel maar een beperkt deel zichtbaar voor de eindconsument om aanpassingen door te voeren bijvoorbeeld de delay tussen beeld en geluid op te vangen tussen de STB en de TV in kwestie (kan via firmware van de TV en decoder worden opgelost).  Ik weet niet welke fabrikant er achter de STB’s van Telenet zit. Wat Proximus en de STB fabrikant wel kan doen is samenzitten met de televisie producten die problemen hebben of er niet iets kan opgelost worden in de firmware van de TV, voor betere compatibiliteit tussen beiden. De meeste TV’s zijn smart TV’s die draaien op Android,WebOS,Tizen. Wat ook voor problemen kan zorgen. 100% lipsynchroon is natuurlijk ook een utopie. Daarin heb je volkomen gelijk.Wanneer je er nog een A/V tussenzet kan je nog meer vertraging veroorzaken wat ook voor lypsync problemen kan zorgen. Het is inderdaad moeilijk. 

Ik vraag mij af hoe proximus kan rekening houden met iedere merk/type TV op hun decoder, zij kunnen toch niet op iedere decoder andere firmware zetten, en niet vergeten dat als je diep genoeg zoekt/aandringt bij de tv producenten er tenslotte altijd nog een noot volgt dat als je A/V sync problemen blijft ondervinden je uw leverancier van je settopbox moet aanspreken en ook niet vergeten dat TN hun decoders dit probleem niet hebben (TN klanten moeten toch ook niet eerst aan hun tv software sleutelen vooraleer het in orde komt).
Bij de v6 is het probleem alleen groter maar 100% lipsynchroon voor de v5 is het ook nog niet en dit wordt vooral opgemerkt door klanten die bv TN en PX in huis hebben of gehad hebben. Als je op je TV per HDMI ingang de A/V vertraging (lipsync) kunt instellen kun je natuurlijk ook al een groot stuk van het euvel oplossen. TV’s zelf zijn zelden de oorzaak maar sommige hebben wel de mogelijkheid om de audio te resetten...

Natuurlijk kun je maar van alles proberen en zeker ook checken of de laatste software op je decoder staat.

Reputatie 6
Badge +3

@Rogerbos:  Er zijn nog een paar mogelijke instellingen op uw TV die u kan proberen pagina 306 +352: https://tda.panasonic-europe-service.com/docs/2z5df4a563z3z3bc42z6e6cz706466z24z54512b578dd57911fd50f5e1f31f56bc24f9e4a2/tsn3/data/ALL/TX43CX750E/OI/931679/TQB0E2510B-E.pdf Het is enorm belangrijk voor Proximus om te weten over welke TV u beschikt om voor een oplossing te zoeken voor het probleem. @Martin : Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Indien andere apparaten geen probleem hebben met het geluid dat niet synchroon loopt dan ligt het probleem meer met de decoder versie 6.

klopt wat je zegt, dit hebben hier anderen in het verleden ook al gemeld dat het via de andere wegen wel synchroon loopt en daarom dat ik ook weet dat een software update van TV niet zal helpen om het volledig op te lossen, al kan dat natuurlijk wel andere zaken oplossen, want anders zouden zij geen firmware updates moeten uitbrengenen, er zal niks anders opzitten dan van gewoon af te wachten tot Proximus het opgelost krijgt.

@familievandesype: Bedankt voor de info. Heb het even nagekeken en de juiste firmware staat er blijkbaar op. Dus daar ligt het niet aan. 

Voor jullie informatie: ik heb een tijd geleden een soundbar aangeschaft en aangesloten op de optische uitgang van de decoder. Dan is het geluid wel synchroon. Comfortabel is het wel niet (extra afstandsbediening, extra kabels, soms terug geluidsbron moeten wisselen,...) en dus hoop ik uiteraard dat ik die soundbar spoedig niet meer nodig ga hebben (en voor iets anders kan gebruiken). Blijkbaar is dus het geluid dat met het hdmi-signaal meekomt niet synchroon maar de andere wel (zowel via de  optische als de gewone audio-uitgang).

 

of als er iets in de HDMI module zou mank lopen mss, nee?

Reputatie 6
Badge +3

@Rogerbos : Voor uw TV kan ook u  een firmware upgrade installeren: https://av.jpn.support.panasonic.com/support/global/cs/tv/download/fw/eu_2015/down_eu_uk_cis_02.html De allerlaatst upgrade dateert van 2018. Een printplaat vervangen lost geen problemen op die betrekking hebben op het besturingssysteem zelf van de TV, dat wordt opgelost via firmware upgrades.

voor mij blijft het toch nog altijd een raadsel dat lipsync bij de ene blijkbaar in orde is en bij de andere niet zelf als het over de zelfde decoder gaat en ook nog dikwijls over de zelfde TV, ik controleer wel altijd op A/V synchroniteit  bij studio opnames, want via reportage / satelliet doorgestuurde programma’s kunnen natuurlijk afwijken! 

Ik spreek nu niet over de V6 want daar wordt nog aan een firmware update gewerkt die dit probleem moet verbeteren.

 

Het probleem is niet echt de kortstondige grotere asynchroniteit na het zappen (dat was een antwoord op de vraag van HadewychT). Die fast zapping moet wat mij betreft dus zeker niet uitgeschakeld worden.

Reputatie 7
Badge +4

@Rogerbos Als het na het zappen is gaat daar inderdaad niets aan kunnen gedaan worden. Wat we wel kunnen doen is de ‘fast zapping’ uitschakelen , zodanig dat wanneer je zapt niet direct beeld krijgt maar even een zwart scherm krijgt. 

Vlak na het zappen is het heel duidelijk,

Dat is wel normaal dat er effen moet gesynct worden, vroeger duurde dat relatief tamelijk lang maar dat is al veel verbeterd en is maar effekes waar te nemen, allee bij  mij is dat toch zo 

@HadewychT: Het lipsync probleem is misschien wat verbeterd, maar niet helemaal weg. Ik heb niet elke zender getest (het type uitzending moet er zich toe lenen, bvb bij een nieuwslezer is het meestal goed te zien). Vlak na het zappen is het heel duidelijk, verbetert dan wat, maar niet helemaal.


@familievandesype: Ik heb een Panasonic Viera TX-43cx750. Een technieker heeft al onder garantie de hoofdprintplaat vervangen, maar dat bracht geen verbetering.

Ik ben wel heel wat zeg ik  heel erg benieuwd of dit typisch prox decoder probleem kan wegegwerkt worden/ opgelost worden met de TV firmware up te daten, waarom ik dat zeg is heel eenvoudig er zijn al zoveel mensen op het forum (van jaren terug zelf al) die van een ander provider komen bv TN en  hier al zo dikwijls de opmerking gemaakt hebben dat dit bij hun vorige provider in orde was, en ten tweede dat proximus  van al een hele  tijd geleden  voor v5 /v5c v6 … al frequent met updates uitgekomen zijn om de lipsync te verbeteren.
Nu pas, op je hoort mij hier nu niet zeggen dat het zinloos van firmware updates te doen van je TV, nee zeker niet want het is net zoals bij prox enz. dat die dienen om verbeteringen aan te brengen. 

Daarom ben ik heel benieuwd naar het verdict van de software update van de philips TV in het andere recente topic van A/V sync probleem 

Reputatie 6
Badge +3

@Rogerbos : Welke TV hebt u? Merk+model. Soms brengen fabrikanten ook firmware upgrades uit om problemen op te lossen. Dat is ook nog een mogelijke piste.

Reputatie 7
Badge +4

In september is er een nieuwe firmware geweest voor de V6 waarbij onder andere de lipsync issues verminderd zouden moeten zijn.

Is het nog constant dat je dit ondervindt ? Op elke zender ? Of vb enkel vlak na het zappen ?

Ik heb zonet even gebeld naar 080022800 en de operator wist me - na enige tijd wachten - te vertellen dat er voor de V6 nog geen softwareupdate beschikbaar is die het synchronisatieprobleem zou oplossen. Geduld is een schone deugd, maar raakt stilaan op.

Hebben jullie onderussen al een oplossing voor dit syncprobleem op V6. Het is al 6 maanden geleden dat dit opgelost is geweest voor V5, maar de klanten van de V6 blijven in de kou staan.

Graag een update.

Reputatie 7
Badge +4
Gegroet,
Ik gebruik nu enkele weken proximus tv, V6 decoder en splinternieuwe smart-tv. De geluid - beeld synchronisatie is verschrikkelijk storend en begrijp niet dat dit reeds zolang aansleept.
Wanneer kan ik hier een oplossing verwachten ?


Ik vraag het na bij de betrokken dienst, van zodra ik een antwoord krijg laat ik je hier iets weten.
Ter info: pas morgen komen ze van Proximus terug langs op het forum om eventueel meer uitleg te kunnen geven over de stand van zaken.
Gegroet,
Ik gebruik nu enkele weken proximus tv, V6 decoder en splinternieuwe smart-tv. De geluid - beeld synchronisatie is verschrikkelijk storend en begrijp niet dat dit reeds zolang aansleept.
Wanneer kan ik hier een oplossing verwachten ?
Reputatie 7
Badge +4
Normaalgezien zou het met de nieuwste software voor de V5 en V5 mini opgelost moeten zijn. Voor de V6 is het jammergenoeg nog iets langer wachten op een oplossing.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb de vraag doorgespeeld aan de specialisten. Ik hou jullie op de hoogte.
Is hier nu al een oplossing voor gevonden. Het probleem doet zich nog steeds voor en is in sommige momenten echt niet te doen.
Kan dit aub geescaleerd worden en gecommuniceerd? Dank u

Reageer