Vraag

Proximus TV en Devolo Magic 2

  • 10 September 2019
  • 53 reacties
  • 8595 Bekeken

Ik heb recent Devolo Magic 2 PLC-Wifi adapters aangeschaft. De WIFI werkt nu perfect! Maar nu werkt Proximus TV niet meer naar behoren.
Na twee dagen krijg ik steeds de melding op tv dat er een storing is en dat ik voor hulp op 'OK' moet drukken: de verbinding wordt dan 'met succes' gemaakt en na een seconde komt weer de boodschap dat er een probleem is...
Ik heb alle Devolo Magic 2 adapters gereset, ook de modem (BBOX-3) opnieuw opgestart alsook de decoder: daarna werkte alles weer voor 2 dagen... en nu heb ik opnieuw hetzelfde probleem.

Raar is dat ik wel nog programma's kan opnemen en dat die achteraf ook goed te bekijken zijn.
Heeft er nog iemand zo een probleem en (hopelijk) een oplossing of suggesties?

Het zou toch te verwachten zijn dat Proximus TV feilloos werkt met PLC adapters van Devolo (toch betrouwbaar merk dacht ik?)...

53 reacties

Reputatie 1
Goedemiddag Francois,

Ik heb deze Devolo Magic 2 (2x LAN en 3x WiFi) adapters ook in ons huis geïnstalleerd, en heb dezelfde problemen als hierboven beschreven. Ook ik was de indruk toegedaan, volgens verschillende recensies, dat dit een zeer goed product was...
Heb zelf ondertussen al uren met verschillende settings geprobeerd in het configuratie-programma van de PLC's, maar heb nog geen oplossing gevonden.
Volgende test heb ik ook gedaan: TV beneden verbonden met Devolo Magic 2, en TV boven verbonden met rechtstreeks UTP kabel op de modem van Proximus. Resultaat: op het moment dat de TV beneden 'vastloopt', blijft de TV boven verder werken.
Probleem zit dus in de Devole Magic 2 adapters, of de combinatie van deze met Proximus TV.
Ik had gedacht dat de recente firmware update van Devolo de oplossing ging brengen, maar dat is dus niet het geval.
Heb zelfs ook al contact opgenomen met Devolo, maar daar konden ze me ook niet verder helpen...
Het is zelfs zo dat, sinds het laden van de recentste Devolo firmware een paar dagen geleden, ik de indruk heb dat er veel onderbrekingen zijn tussen de Devolo adapters (huis-icoontje wordt rood op de adapters).
Zijn er op het forum nog gebruikers van Devolo Magic 2 adapters en dit eventueel in combinatie met Proximus TV ?
Zijn er gebruikers met de Devolo dLAN1200+ adapters, en wat is hun ervaring?
(...Persoonlijk begin ik mij nl vragen te stellen ivm de firmware software van de Devolo Magic 2 adapters...)

Na de firmware update van 7 juli blijkt de Magic2 eindelijk zonder storing te werken, tenminste alle storingsvrije records werden verbroken.

Of de de firmware op die datum was weet ik niet zeker want hier stond hij op handmatig installeren

Voor mensen die de software niet gebruiken of kennen weet ik niet of dit automatisch gebeurt

 

instelling automatisch

 

Heb lange tijd tv gekeken met devolo van een oudere trage generatie. Wel blokjesvorming bij veranderen van kanaal of zf en toe tussendoor vanwege de tragere verbinding. Daarom nu een devolo magic 2 wifi6 geinstalleerd (nieuwste model). Deze werkt op alle gebied perfect (streamen rechtstreeks op tv, wifi, etc.) Echter bij tv kijken via de proximus tv box bevriezen de kanalen na 3 seconden. Alle andere functionaliteiten werken wel goed. Afspelen opnames ook zonder enige storing. Devolos zitten in dezelfde stopcontacten zls voorheen. Testopstelling bij buren gedaan met telenet decoder op deze devolo set, werkt perfect. Conclusie, probleem zit duidelijk kn de proximus tv box en aan het forum te zien ook reeds enkele jaren. Hoe dit op te lossen?

Voorlopig dan maar weer omgebouwd naar mijn oude devolo set…

Ik hoop dat er eens een oplossing op dit onderwerp komt

Beste,

 

Ook ik heb dezelfde problemen.  Devolo Magic 2 en een V6 decoder = om de 2sec een bevroren beeld bij live kijken en wisselen van zender. Als ik het forum hier bekijk is dit probleem al jaren gekend. 

 

Maar als ik dit forum doorzoek naar een oplossing, komt er enkel downgraden of terug bekabeld naar voor... Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ik weet, België is soms een absurd land, maar er moet IT-gewijs toch een oplossing zijn? 

 

 

 

Goedemorgen,

Sinds afgelopen januari ook het Devolo Magic 2 Wifi Mesh-systeem aangeschaft & ik herken de bovenstaande problemen met Proximus TV.

Op de benedenverdieping is de tv-decoder rechtstreeks verbonden met de bbox3-modem via een kabel en is er geen probleem. Achter deze modem is het Magic 2-basisstation geïnstalleerd in het stopcontact & door een kabel verbonden met de modem.

Op de bovenverdieping heb ik 1van de 2 Magic 2-adapters in een stopcontact ingeplugd & deze geïnstalleerd vlgs.het Wifi Mesh-principe die de instellingen/naam van mijn oorspronkelijk wifi-netwerk via de Bbox3-modem overnamen. Wifi-kwaliteit voor het internetten via tablet of telefoon is geweldig.

MAAR de tv-decoder op de bovenverdieping; die via een wifi-bridge verbonden is met Bbox-modem 3 beneden; daarvan begon de Wifi-bridge ontvanger zich naar verloop v. tijd automatisch te verbinden met de ingeplugde Magic 2 adapter ipv rechtstreeks met de Bbox3-modem beneden.

Alle lampjes op de Wifi-bridge branden dan wel groen, maar de tv-verbinding valt dan weg met de melding "onverwacht probleem, druk OK". Als we dat doen, geeft hij terug een paar seconden tv-signaal en herhaalt zich telkens hetzelfde probleem.

Verwijder ik de Magic2-adapter boven uit het stopcontact, verbindt de Wifi-bridge zich terug automatisch met de Bbox3-modem beneden & komt het tv-signaal terug...héél frustrerend.

Als ik de Magic2-adapter een paar stopcontacten verder vd Wifi-bridge inplug, gaat dit een paar dagen goed & werken de 2 systemen even goed naast elkaar…

Tot plots de Wifi-bridge zich opnieuw verbindt met de ingeplugde Magic2-adapter & de problemen terug opnieuw beginnen.…

Ik ben wel een totale leek qua technologie, mr iemand hier een oplossing?

Alvast bedankt.

 

 

Mijn probleem met Devolo Magic 2 lijkt opgelost. Ik heb de Google Home en Google Nest mini op verschillende dagen opnieuw ingesteld en wonder boven wonder, voorlopig werkt alles weer.

Ook de TV werkt weer normaal. Hopelijk blijft dit deze keer ook zo na enkele weken.

Op internet stelde ik vast dat er toch ook problemen waren met twee of meerdere Google Home -systemen, vooral de mini’s. Google zorgt regelmatig voor updates, zonder dat je zelf beseft wanneer die worden uitgevoerd. Soms scheppen die dus problemen en lopen de mini’s vast..

Voor SvenL: ik zou eens proberen met die Mesh uit te zetten. Mesh is een veel belovend systeem, maar blijkbaar zijn er toch nog kinderziektes.

Algemene Tip:
Mesh is een heel goed systeem als je dit echt nodig hebt, ik bedoel daarmee in een doorsnee huis is dit dikwijls totaal niet vandoen. Bv bij mijn buur die dacht ook aan Mesh omdat op de bovenverdieping   slechte wifi ontvangst was, ik heb hem dat afgeraden en gezegd zet gewoon een AP en overal heeft hij nu wifi. Ik wil maar bewijzen dat er soms te vlug naar zo’n systeem gegrepen wordt en dikwijls omdat dit hip is, enfin als je er zonder kan beter eenvoudig houden.

Nu is het ook zo dat je best ook eens kijkt of er een nieuwe software update mogelijk is voor je mesh systeem want er wordt inderdaad nog regelmatig bijgestuurd.

Als er meer toestellen bij je thuis actief zijn tijdens de corona zou het nog kunnen wat je zegt.

Als je een speedtest doet met je laptop bv. aangesloten op de modem en je doet dan de speedtest met je laptop rechtstreeks aangesloten op de PLC merk je dan veel verschil.

@SvenL als je nu eens de wifi bridge synchroniseert op de bbox terwijl zijn schakelaar op repeater staat  zou hij zich dan nog achteraf instellen op de wifi van het mesh systeem!

 

als bijkomende info: (als je in zijn interface wilt kijken naar instellingen)

  • computer en wifi bridge verbinden via ethernet kabel
  • computer configureren met een vast IP op bv. 192.168.1.1 / netmask 255.255.255.0)
  • wifi bridge schakelaar in stand "AP"
  • surfen naar 192.168.1.100
  • Inloggen met "Administrator" (A hoofdletter rest in kleine letters) en
  • Wachtwoord leeg laten

Snelheid is in beide gevallen gelijk 75mbps

Probeer dit ook eens via → Speed Test by Measurement Lab

Hallo,

dat is herkenbaar! Ik ben het beu geworden en heb deze middag het ganse Devolo pakket terug gestuurd en mijn geld terug gevraagd.
Ik kreeg vond op de site van Devolo ook een procedure die ik moest volgen wanneer er 'storingen' zouden zijn met de Magic 2: alles gevolgd ... geen oplossing... puur tijdverlies.

Ik werk nu terug met mijn 'oude' PLC adapters van Belgacom (!) en dit gaat terug.
Ik heb een extra adapter en daarmee ga ik volgende week een WiFi booster proberen van Proximus...
Louter ter info: Met het Mesh systeem zijn er regelmatig problemen (niet alleen met powerlans) daarom als je het echt niet nodig hebt zou ik ook niet aanraden van met Mesh systeem te werken, met multicast IPTV signalen zijn er blijkbaar nog meer problemen dan met internet signalen.
Met Devolo dLAN1200 zou het toch moeten werken, maar ik heb er nu ook geen meer van powerlans ben ik afgestapt, al wil ik hier niet mee zeggen dat het nooit goed kan werken, velen zijn daar tevreden over.
Reputatie 2
Badge

Ik herken dit ook, na veel systemen geprobeerd te hebben is mijn uiteindelijk oplossing een Nokia wi-fi mesh systeem. BBOX wifi staat nu helemaal uit. Nokia mesh staat in bridge mode dus BBOX heeft 100% controle over de IP adressen.

Ik heb gelijkvloers 2 wifi access punten, één vooraan (verbonden met de bbox) en één achteraan (verbonden met Proximus decoder). De wifi verbinding is prima voor Netflix en Proximus tv zelfs in UHD. (en ik heb geen proximus wifi ontvanger meer nodig voor de decoder)

Op de eerste verdieping heb ik op 2 slaapkamers een Devolo magic LAN 2.

Op slaapkamer 1 hangt daar een brug aan en een bende toestellen (ps4, laptop) voor de gamer zoon.

Op slaapkamer 2 hangt daar een derde wifi access punt aan. Dit access punt geeft mij wifi voor de hele eerste verdieping. Door de wifi access punten te verbinden met een devolo heb ik niet langer het probleem dat mijn wifi boven niet sterk genoeg was. Zelfs de Nokia mesh wifi was niet sterk genoeg om tot de eerste verdieping te geraken.

De devolo software kan wel beter, de devolo app werkt af en toe; devolo cockpit is ook niet zo stabiel.

Eind goed al goed, dankzij mesh moet ik nergens nog van SSID veranderen, de proximus wifi ontvanger kan weg en dat is dus weer een toestel minder.

speedtest devolo 

speedtest modem 

 

Het is inderdaad altijd een probleem dat terugkomt omdat de eerste node als router werkt.

Deze is gedaan op de kamer waar de decoder staat met devolo plc

 

Het resultaat geeft niet echt een drastisch snelheidsverschil en daaruit valt niet echt iets te concluderen die de oorzaak zou kunnen zijn.

Heb een gelijkaardig probleem sinds de aankoop van mijn Devolo magic 2. WiFi is heel goed in heel de woning nu en overal optimaal internet. Alleen de combinatie met de televisie werkt niet naar behoren, steeds stilstaand beeld en signaal uitval. Gekke is dat de tv applicatie op mijn tabletwel keurig werkt en op het wifi netwerk zit van deze Devolo unit.

De decoder dus maar terug aan een wifi ontvanger gehangen en de Devolo verder weg gezet, op een ander stopkontact en zie de Televisie doet het wel, ook al is de ontvangst van de wifi hierdoor wat minder aan de televisie.

Geen idee hoe ik de Mesh moet uitschakelen..

 

Als ex it medewerker (van uw werkgever vermoed ik ) kan ik dat alleen beamen, maar Devolo zal daar echt niet wakker van liggen. Het product is eigenlijk het beste in dit segment maar voor toch een stevige prijs. Heb trouwens al meldingen gezien naar Devolo waar geen enkele reactie op komt.

Overweeg nog steeds om alles terug te brengen, want heb men oude Devolo’s terug :-)

Misschien is een update naar een nieuwere decoder ook een oplossing maar dat is bij Prxms een gevaarlijke aangelegenheid qua kosten of abo

na de Firmware update leek alles iets wat sneller te gaan, maar dat is misschien wishful thinking

we zullen zien

Van wakker liggen dat gebeurt niet zo vlug in grote ondernemingen, maar langs de andere kant hebben ze er ook belang bij dat hun toestellen in zo veel als mogelijke gebruikersomgevingen werken.

Ik weet natuurlijk ,iet hoe het bij devolo aan toegaat, maar zo bv bij microsoft wordt er via de feedback hub toch rekening gehouden met wat er gemeld wordt al krijg je daar zelf geen melding over. 

Reputatie 1
Dag Martin,
Bedankt voor je reactie.
Op welke manier breng jij dan het signaal over naar de Proximus decoder?
Zelf heb ik 2x V5 compact decoders, en had ook al gedacht om één decoder met een V6 om te ruilen om een test te doen, maar ik veronderstel dat dit mijn probleem met de Devolo powerlans niet zal oplossen.
Ik heb ook gezien dat in de laatste firmware voor de Devolo dLAN1200+ er Mesh technologie is geïmplementeerd, dus waarschijnlijk zullen er hier ook problemen mee opduiken.
Zouden ze bij het Proximus technical team geen ervaringen hebben met Devolo MAGIC2, of een lijst hebben van powerlan (met Wifi) adapters die wel werken in combinatie met Proximus TV ?
Zelf was ik aan het denken om eens met de Netgear ORBI wireless toestellen te proberen, maar dat is dan ook weer Mesh technologie...🙁
Iemand ervaring met de powerlans van TP-Link ?
Worden in recente tests nog boven Devolo geplaatst.
Ik heb uiteindelijk de dLans buiten gezwierd en werk nu met utp kabel om de decoder te verbinden.
Toen ik nog met devolo's werkte kreeg ik toch ook af en toe eens blokjes in het beeld en vooral 's avonds laat!.

Ik vraag mij af of het ook niet de reden is dat Proximus afgestapt is van de Powerlans en nu alleen nog werkt met de wifi booster werkt, mss ook wegens te veel problemen?

Of ze bij proximus verder testen doen bv op Dlan's met mesh technologie daar heb ik ook geen weet van.

Het is ook nog maar hier en daar dat er klachten optreden met mesh technologie maar wat de juiste reden is, is maar de vraag.

Het is een beetje te vergelijken mensen die problemen hebben met sommige toestellen op wifi als op hun bbox 'one SSID' actief staat voor wifi-2.5 en 5.0, in theorie is dit ook heel mooi maar in de praktijk hebben sommige toestellen daar last mee.

Enfin, eens mesh meer ingeburgerd is zullen er ook wel meer details en uitleg te vinden zijn van problemen die optreden met zo'n systemen ….
Reputatie 6
Badge +3

Er wordt maar actie ondernomen wanneer een groot altijd klanten dezelfde bug melden. Dat is de klassieke weg hoe dit werkt. Je mag ook niet vergeten dat het bedrijf dit ook moet kunnen testen en ook reproduceren of bèta software aanbieden aan klanten die problemen hebben. 

Het is ook soms gewoon dat je de eerste node best niet als router instelt en dan werken de prox decoders ook.

Reageer