Beantwoord

Proximus TV - diverse technische problemen

  • 16 december 2017
  • 10 reacties
  • 654 Bekeken

Hallo,

Zo een twee jaar geleden heb ik Proximus TV (tezamen met internet van Proximus) aangeschaft, en ik had vanaf dag één al behoorlijk wat technische problemen wat Proximus TV betreft.

Destijds contact opgenomen met Proximus, en na een hoop gedoe en eigenlijk geen oplossingen omdat ze “ermee bezig waren” heb ik dan maar een tegemoetkoming gekregen in de vorm van een tijdelijke korting op mijn maandelijkse factuur. Ach ja, die enkele euro’s zijn toch beter dan niks, als je met een zeer bescheiden inkomen moet rondkomen.

Nu zijn we ondertussen bijna twee jaar later, en daarbij had ik dan ook gedacht dat de meeste irritante bugs uit de software zouden zijn gehaald (als dat al alles zou oplossen, want met die gedateerde hardware blijven we ook mooi zitten) en dat ik toch wel een positieve TV-kijkervaring zou kunnen hebben - m.a.w. dat de basisfuncties volledig naar behoren functioneren. Dat zou toch wel mogen voor de prijs die je betaalt.

Verkeerd gedacht dus. Ik loop tot op heden nog elke dag tegen technische problemen aan. Af en toe eens een probleem is normaal, maar continu een combinatie van allerlei kleine problemen wordt op den duur toch wel vervelend. Enkele voorbeelden:

- Geplande serieopnames worden vaak opeens geannuleerd (gewoon willekeurig, niet eens bij de start van een nieuw seizoen of dergelijke). Moet steeds tijdig controleren of serieopnames wel geregistreerd blijven.
- Opnemen blijft dus wel een probleem. Wat nog hieromtrent: programma’s die niet meer op de opnameplanning staan en die toch ineens verschijnen tussen je opnames (ironisch genoeg), programma’s die simpelweg niet opgenomen worden, programma’s die in de helft stoppen of pas in de helft beginnen (als je een serieopname met twee aflevering na elkaar plant, dan is het al helemaal feest en heb je met geluk een halve aflevering …). Titel en beschrijving van de opnames is ook altijd een gokje, zo lijkt het. Als er al een beschrijving staat, dan is hij ook nog eens vaak verkeerd. En anders mag je elke opname apart afgaan en bekijken zodat je weet om welke het gaat.
Als je bij MTV iets opneemt dan kan je het al helemaal vergeten, maar dat ligt volgens Proximus dan helemaal aan MTV en daar kunnen zij niks aan doen. Digitale televisie die mij verplicht om “belangrijke” dingen live te kijken omdat het gewoon geen betrouwbaar systeem is … het is altijd een verrassing wat je krijgt (en wat net niet). Oh, en dan zijn er nog opnames die gewoon verdwijnen terwijl er nog plek zat is en ze nog lang niet vervallen.
- Wanneer ik een optie selecteer in het menu van een opname (of een programma selecteer,) zoals bv. “Serie Opnemen” reageert de decoder op bepaalde momenten gewoon niet? En het ligt niet aan de afstandsbediening want die werkt gewoon naar behoren. Herstarten en/of de decoder resetten biedt ook geen hulp.
- Gekoppeld aan het vorige, op sommige momenten LIJKT het alsof een optie die ik selecteer niks doet, maar is de reactie van dat ding gewoon belachelijk traag. Gevolg hiervan is dat je maar moet gokken of dat ding nu iets geregistreerd heeft of niet, en als je dan meerdere malen probeert te drukken om een reactie te krijgen dan schiet alles soms plots ineens terug in actie en heb je weer wat geannuleerd of een opname verwijderd.
- Wanneer ik pauzeer (zowel bij opnames als bij live kijken), heb ik op willekeurige momenten het probleem dat ik, eenmaal ik terug op “play” duw, ik een video artifacten-festijn krijg voor een minuut of langer, en nog erger gewoon nooit meer in gang schiet. Beetje irritant, omdat je dan natuurlijk ook niet een opname kan hervatten aangezien je decoder weer opnieuw moet worden opgestart.
- Geen idee of dit een bug is of dat het zo hoort, aangezien dit al is zolang dat ik Proximus TV heb: als ik bv. een opname pauzeer voor een langere tijd springt hij uiteindelijk gewoon terug naar live-TV.


Ik krijg de impressie dat de software zelf gewoon niet op punt staat en dat voor elk opgelost probleem er een nieuw probleem in de plaats komt. Qua hardware lijkt er mij ook wat mis te gaan, want het hele systeem voelt gewoon zeer traag aan en reageert niet fatsoenlijk. Duidelijk gedateerd. Ik heb er de laatste tijd vaak aan gedacht om mijn Proximus TV-abonnement gewoonweg op te zeggen, echter zou ik dan voor internet alleen quasi hetzelfde betalen, wat dan ook weer te gek is.

Heeft iemand dezelfde problemen? Is er wat aan te doen?

Bedankt
icon

Beste antwoord door KimB 23 december 2017, 19:25

Dag Iceman,

Ik heb je lijn eens nagekeken en zie eigenlijk geen problemen op je lijn zelf. Het probleem die je omschrijft met tv replay zou met de volgende software update moeten opgelost zijn, maar ik kan je niet zeggen wanneer je die precies gaat krijgen. Voor je andere opnameproblemen ga ik eens een bestand op je decoder laten verwijderen die vaak aan de oorzaak van dergelijke problemen ligt. Ik hou je op de hoogte wanneer dit gebeurd is.

Groeten,
Bekijk origineel

10 reacties

Hey Icemachine,

Terwijl ik uw verhaal aan het lezen was, dacht ik bij mij, dit is een resume geschreven van wat hier regelmatig aan klachten terug komen op het forum.
Wat traag reageren van de hardware betreft, heb ik zo de indruk dat je nog met een V4 decoder werkt want met de v5 en v5-compact daar vind ik toch persoonlijk van dat het toch tamelijk vlot reageert zeker met vroeger vergeleken.
Voor de bugs en zeker in verband met opnames zal er niks anders opzitten dan wachten tot Proximus deze volledig onder de knie krijgt.
Nu weet ik niet of je decoder rechtstreeks verbonden is met de bbox3 met een utp netwerkkabel, maar als je dit nog nooit gedaan hebt probeer dan eens in deze volgorde eens om je toestellen te heropstarten:
- zet decoder zonder stroom
- zet je bbox3 ook stroomloos gedurende 5 seconden en laat hem dan terug heropstarten en wacht tot zijn DSL ledje continu blijft branden en zet dan pas je decoder terug onder stroom.
Nu moet je natuurlijk ook geen wonderen hiervan verwachten en denken dat de software bugs hiermee opgelost zullen zijn, maar jet kan sommige probleempjes verhelpen.
Wat je eventueel ook kunt doen is eens een gratis happyhouse technieker aanvragen om eens alles te laten nakijken en dit kun je aanvragen langs deze weg > http://proximus.be/happyhouse
Martin, bedankt voor uw antwoord.

Ik was er niet zeker van welke decoder ik had, maar het blijkt dat ik toch een V5-decoder heb (compact). Desondanks reageert deze naar mijn mening toch wel vrij traag, en ik merk eigenlijk niet echt een verschil met mijn ouders hun decoder die een stuk ouder is (weet niet precies welk model het is, maar zeker geen V5).

Heb de beschreven stappen even uitgevoerd, maar zonder resultaat.

Buiten zo een technieker aanvragen ziet het er dus naar uit dat er op dit moment nog niet veel aan te doen valt. Hopelijk worden er toch snel wat updates uitgevoerd en problemen uit het systeem gehaald.

Of is er al een V6-decoder beschikbaar of zo? Want ik kan me echt niet inbeelden hoe de hardware van de V5 dit gaat blijven trekken. Hij doet al twee jaar continu ambetant, om het zo maar te zeggen haha.
Reputatie 7
Badge +3
Dag icemachine,

Kan u mij in pb u lijnnummer of klantennummer doorsturen? Dan kijk ik dit graag even voor u na. Groeten Els
De V6 wordt nu uitgetest door proximus medewerkers en de volgende stap is dat die uitgetest wordt een reeds toegekende testgroep van Proximus klanten.
Dus is moeilijk in te schatten hoe vlug die dan gecommercialiseerd zal worden, zal wel in de loop van volgend jaar worden maar wanneer juist ?

NB: als het geen V5 en V5 compact is zal het wel een V4 zijn dan.
foto's van decodertypes > klik hier
De V6 wordt nu uitgetest door proximus medewerkers en de volgende stap is dat die uitgetest wordt een reeds toegekende testgroep van Proximus klanten.
Dus is moeilijk in te schatten hoe vlug die dan gecommercialiseerd zal worden, zal wel in de loop van volgend jaar worden maar wanneer juist ?

NB: als het geen V5 en V5 compact is zal het wel een V4 zijn dan.
foto's van decodertypes > klik hier

Oh ja, nu herinner ik me dat ik daar ooit een e-mail van gekregen heb om je eventueel aan te melden indien je een 4K-televisie had (als ik het me goed herinner). Had dit gedaan, maar kreeg een negatief antwoord, dus dat wordt hem dan ook nog niet direct, helaas.

Hoop dat het toch snel wat betert. Zo televisie kijken is toch wel een vervelend gegeven geworden, en eigenlijk maken al die opties en features het alleen nog erger als ze vaak niet fatsoenlijk of gewoon niet werken.

Soms overweeg ik toch om over te stappen naar een andere service, maar eerlijk is eerlijk ... voor mij komt Proximus vandaag de dag zelfs nog goedkoper uit dan de concurrent (toch tenminste als ik vergelijkbare internet-opties en maandelijkse data cap wil). Dus hoe graag ik ook zou willen op dit moment, voor mij is het gewoon met mijn inkomen niet mogelijk om over te stappen (en met die korting van € 8,40 voor mensen die genieten van het "sociale tarief" kom ik natuurlijk ook niet ver, maar bon, dat is dan weer een heel andere zaak).
Reputatie 7
Badge +4
Dag Iceman,

Ik heb je lijn eens nagekeken en zie eigenlijk geen problemen op je lijn zelf. Het probleem die je omschrijft met tv replay zou met de volgende software update moeten opgelost zijn, maar ik kan je niet zeggen wanneer je die precies gaat krijgen. Voor je andere opnameproblemen ga ik eens een bestand op je decoder laten verwijderen die vaak aan de oorzaak van dergelijke problemen ligt. Ik hou je op de hoogte wanneer dit gebeurd is.

Groeten,
Nog twee dingetjes die ik heb opgemerkt de laatste weken/dagen.

- Bij serieopnames staat in de lijst van opnames soms twee keer een thumbnail van dezelfde serie onder elkaar, terwijl het hier gewoon om één serieopname gaat van dezelfde zender, op hetzelfde tijdstip. Dit heb ik bij een stuk of vier serieopnames aan de hand. Bij sommigen staat de hele serie onder de ene thumbnail en bijvoorbeeld maar eentje bij de tweede (dubbele) thumbnail. Bij anderen zijn er veel meer dubbele afleveringen verdeeld onder de beide thumbnails. Ik durf de dubbele afleveringen niet te verwijderen, aangezien ik vrees dat als dit een glitch is, dat ze gekoppeld zijn en ze dus allebei weg zouden kunnen zijn.

- Meermaals wanneer ik in een gewone opname of een serieopname een aflevering probeer te bekijken en op "afspelen" druk, verdwijnt de aflevering opeens. Had dit gisteren weer aan de hand, en nu kijk ik vandaag opnieuw om na te gaan of de aflevering terug is geplaatst, en nu zijn alle(!) afleveringen van een bepaald seizoen van deze serie weg, op eentje na. Het zijn wekelijkste opnames geloof ik, en de laatste is nog 57 dagen beschikbaar, dus daaraan kan het al niet liggen denk ik.
En de decoder heropstarten helpt ook niet veel waarschijnlijk.
Nee helaas, al talloze keren geprobeerd.

Nog een probleem, hoop dat ik dit nog niet vermeld heb, maar het viel me pas enkele dagen geleden op:

- Had meerdere (serie)opnames geannuleerd. Al deze annulaties komen toch gewoon tevoorschijn eens ze op TV komen. Worden dus desondanks gewoon opgenomen. Kan ik die weer allemaal uit "mijn planning" zitten halen en al die opnames verwijderen.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo, over welke opnames gaat het precies? MVG, Wim

Reageer