Vraag

Problemen met proximus tv na plaatsen sma omvormer.

  • 6 October 2019
  • 78 reacties
  • 3068 Bekeken

Sinds het plaatsen van mijn zonnepanelen met een sma omvormer model sunny boy sb3.0-1AV-41 heb ik problemen met mijn tv stream. Er komt altijd een blauw scherm met de tekst 'er is een onverwachts probleem', als ik dan een zender nr boven ga heb ik terug beeld. Als de utp kabel uitrek van de omvormer is het probleem weg. Iemand die hier nog problemen mee heeft? Installatie is een bbox3 van technicolor en een decoder v6. Voor de rest is er geen probleem met het internet, het probleem doet zich enkel voor bij de tv.

This topic has been closed for comments

78 reacties

Ik vermoed dat ze bij Proximus ondertussen instellingen veranderd hebben (of mss ander firmware gepusht op je bbox) en ze het daarmee willen uittesten om te zien of het nu wel lukt als je niet meer in DMZ werkt.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vermoed dat ze bij Proximus ondertussen instellingen veranderd hebben (of mss ander firmware gepusht op je bbox) en ze het daarmee willen uittesten om te zien of het nu wel lukt als je niet meer in DMZ werkt.

Neen, ik heb het misschien niet duidelijk verwoord maar de omvormer moet wel degelijk in DMZ staan. De bedoeling van mijn vraag was om uit te sluiten dat de switch voor problemen zorgt.

Ik vermoed dat ze bij Proximus ondertussen instellingen veranderd hebben (of mss ander firmware gepusht op je bbox) en ze het daarmee willen uittesten om te zien of het nu wel lukt als je niet meer in DMZ werkt.Neen, ik heb het misschien niet duidelijk verwoord maar de omvormer moet wel degelijk in DMZ staan. De bedoeling van mijn vraag was om uit te sluiten dat de switch voor problemen zorgt.

Ik probeer dit deze avond eens, laat het dan wel weten.
Probleem blijft hetzelfde...
Kan je voor een uur werken met enkel decoder en omvormer aangesloten (dus geen switches oid), omvormer in DMZ, en doorgeven wanneer je welke problemen precies had?
Dit gaat sowieso verder nagekeken moeten worden, het is voor de ingenieurs momenteel moeilijk om na te gaan wat er precies gebeurt aangezien de switches etc terug aangesloten worden, daar deze voor problemen zouden kunnen zorgen.
Beide zitten nu rechtstreeks op de router
Tot zover geen problemen
Uitgevallen
Idem
Uitgevallen
Ik heb het nog eens doorgegeven voor verder nazicht 😉

Vrijdag alles getest en nergens fouten opgekregen. Met alles getest bedoel ik alles 1 voor 1 aangesloten heb na dat dat omvormer en tv gelijk in de router zaten, switches getest... Kortom sinds vrijdag 16u geen problemen gehad tot nu deze avond rond 18u, dan zag ik dat mijn decoder geluid had maar geen beeld als ik op het bakje op de tv knop duwde. Decoder der eens van de stroom gedaan en weer aangezet en daar was het probleem terug. Toch mss een slechte decoder? 

Reputatie 7
Badge +4

Vrijdag alles getest en nergens fouten opgekregen. Met alles getest bedoel ik alles 1 voor 1 aangesloten heb na dat dat omvormer en tv gelijk in de router zaten, switches getest... Kortom sinds vrijdag 16u geen problemen gehad tot nu deze avond rond 18u, dan zag ik dat mijn decoder geluid had maar geen beeld als ik op het bakje op de tv knop duwde. Decoder der eens van de stroom gedaan en weer aangezet en daar was het probleem terug. Toch mss een slechte decoder? 

 

Geluid maar geen beeld komt meestal voor doordat er iets misloopt tussen je decoder en televisie toestel. Heb je nagekeken dat de HDMI tussen decoder en tv goed is aangesloten? Om dit te verhelpen kan je eens alle toestellen op je tv loskoppelen (dus alle hdmi kabels aan je tv eens uittrekken) en vervolgens je tv 10 min volledig zonder stroom laten (stekker uittrekken). Hierna kan je vervolgens alles terug aansluiten en zou je terug beeld en geluid moeten hebben. 

Ik dacht nochtans uit voorgaande berichten verstaan te hebben dat het probleem zich enkel en alleen voordoet als de sma aangesloten is en anders niet, of is er ondertussen ieys veranderd?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin Het oorspronkelijke probleem was niet van geen beeld en wel geluid maar dit : er komt altijd een blauw scherm met de tekst 'er is een onverwachts probleem', 

@SamuelD bedankt,

Inderdaad ik had het juist nog eens overlopen, maar dat van de V6 en enkel geluid zonder beeld was toch probleem dat een tijdje terug veel gemeld werd voor de v6, er is wel een software update verschenen voor de v6 die dit oploste, naar hetgeen ik gelezen heb, mss heeft@niemke85 deze laatste software nog niet op haar decoder, nee?

Reputatie 7
Badge +4

@niemke85  heeft de laatste software op zijn decoder, dus daar zit het probleem niet @Martin .

Laatste software update is welke versie? Kan dit ook vr het probleem 'onverwachts probleem' zorgen mss? 

Onverwachts probleem is eerder een verbindingsprobleem, zoals je al aangehaald hebt dat je die krijgt enkel als je de sma aangesloten hebt.

software versie kun je zelf opvragen als volgt:

• druk op [menu] van de afstandsbediening
[Instellingen] en druk op [ok]
•  [systeem] + druk [ok]
•  [systeem info] + druk [ok]
    en daar kun je o.a. de software versie aflezen 

Is de decoder v7 reeds beschikbaar?

 

 

versie V100R001C00B149  is inderdaad de laatste software versie voor de v6 decoder

Deze Firmware versie heeft veel stabiliteits- en geheugenverbeteringen.
Daarnaast werd er gewerkt aan de lipsync issues.
Bug opgelost ivm wanneer er snel gezapt wordt er een zwart scherm kon verschijnen.

Is er al nieuws want het begint op mijn zenuwen te werken, meer blauw scherm of beeld. Echt vervelend, dit is nu al bezig van begin september... Daar moet toch een oplossing voor zijn he... 

Reputatie 7
Badge +4

We zijn nog steeds in gesprek met de specialisten en krijgen van hen die extra vragen voor testen door. De uitval die je had tijdens het testen zonder switch was nog steeds een blauw beeld met die melding van het verbindingsscherm, of was het zwart beeld,… ?

Zijn de decoder en de SMA dan aangesloten met een rechtstreekse lankabel die bij de toestellen geleverd was, of via kabels die in de muur ingewerkt zijn en extra stopcontactjes dus, of zelfgemaakte kabels ? 

De modem heeft een upgrade gehad van hieruit waardoor die nu de laatste firmware heeft.  

 

Meer info vind je eventueel ook nog op : https://www.sma-sunny.com/en/service-tip-what-if-the-connection-to-sunny-portal-doesnt-work/ en 

https://manuals.sma.de/EDMM-10/en-US/967285899.html

 

Routers and network switches:

  • Routers and network switches for Fast Ethernet with a data transfer rate of at least 100 Mbit/s. All network components used must support version 2 or version 3 (IGMPv2 or IGMPv3) of the IGMP protocol. Do not use an IGMP Snooping Switch as per RFC 4541.

Als je voor de sma geen IGMP Snooping Switch mag gebruiken dan zul je ook problemen hebben aangezien zijn ethernetpoorten kunnen  overspoeld worden  door  TV multicast signaal.

 

Eigenlijk zou er basic moeten vertrokken worden om de fout op te ,sporen door alles op de bbox aan te sluiten zowel sma als decoder (switch er volledig van tussen) en ik dacht dat het probleem blauw scherm verbindingsfout dan ook al optrad , nee?

Als je voor de sma geen IGMP Snooping Switch mag gebruiken dan zul je ook problemen hebben aangezien zijn ethernetpoorten kunnen  overspoeld worden  door  TV multicast signaal.

 

Eigenlijk zou er basic moeten vertrokken worden om de fout op te ,sporen door alles op de bbox aan te sluiten zowel sma als decoder (switch er volledig van tussen) en ik dacht dat het probleem blauw scherm verbindingsfout dan ook al optrad , nee?

Idd dit is reeds getest geweest en gaf ook verbindingsprobleem...