Vraag

opnames langer bewaren met decoder v7

  • 29 August 2021
  • 26 reacties
  • 5624 Bekeken

één concrte vraag: 

Vanaf wanneer zal het WEL mogelijk zijn opnames met een decoder v7 langer te bewaren? 

Zodanig dat men een serie van pakweg 12 afleveringen volledig kan bekijken ineens dus.


26 reacties

Pas maandag komt hier iemand van Proximus zelf, terug langs, maar die vraag werd al herhaaldelijk gesteld en het antwoord blijft ook het zelfde, dat er nog geen exacte datum kan op geplakt worden en indien het zo ver is, het zal gemeld worden ook hier → V7 Stand van zaken | Proximus Forum 
deze stickie werd speciaal voor o.a. zo’n meldingen gemaakt.

Reputatie 1

Deze vind ik ook zeer irritant. Zou mooi zijn als die afleveringen langer te bekijken zijn. Ik moet me nu de laatste week nadat deze vervallen nog spoeden om te kijken. Zeker met kleine kindjes in huis kijk ik steeds uitgesteld als zij in bed liggen. Dan zou het fijn zijn om te kijken wat ik wil en niet zo zeer om rekening te moeten houden met programma’s die gaan verdwijnen en die ik dan moet kijken. Dit mag zeer snel opgelost worden. Ondertussen zijn we toch al een jaar verder sinds ik de V7 heb.

Is da nu ondertussen al opgelost of wanneer krijgen we duidelijkheid? Ik zie soms graag een serie na een tijd dubbel opnieuw mja alst ma 3 maand geldig is gaat da natuurlijk nie. Telenet veel beter in da vlak! Doen jullie er zo rap mogelijk eens wat aan! Want als da na meer of 1 jaar nog nie in orde is dan weetk het nie meer zenne 🙄

Normaal zal dat gemeld worden van zodra het zo ver is, onder het bericht “V7 Stand van zaken | Proximus Forum

Heeft er iemand ervaring met de app tv van tv Vlaanderen, soms krijg ik reclame van de app op mijn smart tv van Samsung? Zou het met de app tv van tv Vlaanderen dan mogelijk zijn om opname’s te maken op een externe hardeschijf die aan de tv is aangesloten?

Misschien dit dan wel voor sommigen de oplossing kan zijn om zelf te kunnen beslissen hoe lang een opname bewaard wordt, ik denk niet dat TV Vlaanderen dan zelf opname’s ga verwijderen van de externe hardeschijf na 60 dagen.

Misschien het wel eens de moeite waard is om het eens 30 dagen gratis te kunnen uitproberen.

Timm1983

Of op de pickxapp via de laptop of tablet bij het bekijken van de opname’s de mogelijkheid geven om de opname te downloaden op de eigen hardeschijf, dat zou ook al een stap zijn in de goede richting om zelf te kunnen beslissen hoelang we opname’s willen bewaren.

Hopelijk wordt daar volgend jaar eens aan gewerkt want binnenkort staan we voor de  eindejaarsdagen.

Of misschien toch op zijn minst dat iedereen binnenkort onbeperkt kan opnemen op de decoder en dat alles daar dan minstens 1 jaar blijft op staan ipv 60 dagen.

Ik krijg soms elke week melding bij mijn opname’s dat de oude opname’s gaan verwijderd worden, maar dat neemt niet weg dat ik niet zal opnemen wat ik wil.

Timm1983

toelaten van opnames te doen  op eigen harde schijf zal wegens auteursrechten moeilijk worden.

Waarom is dit dan wel mogelijk bij TV Vlaanderen antenne TV via DVB-T2 via time shift opnames plannen op een aangesloten hardeschijf en opname’s programmeren en bewaren zolang je wil, ik denk niet dat tv vlaanderen daar een limiet op zet om na 60 dagen opnames op de hardeschijf te verwijderen, ik kan dit helaas niet testen omdat ik geen ci-module heb, geen smartcard en geen antenne TV abonnement heb.

Misschien voor zij die in de toekomst onbeperkt opname’s willen kunnen bewaren ook nog een tv vlaanderen antenne tv abonnement bovenop dat van Proximus?

Timm1983

Ik veronderstel dit omdat bvb bij de Proximus decoders met harde schijf, deze schijf beveiligd was zodat je ze niet kon kopieren bvb, maar inderdaad als dit bij TV Vlaanderen kan door een harde schijf aan te sluiten dan zou dit ook moeten mogelijk zijn bij Proximus en TN bvb.

Je moet dit toch bekijken met copyright in het achterhoofd denk ik. Daarom dat ik er toch aan twijfel dat TV Vlaanderen het onbeperkt bewaren op harde schijf zou toelaten. Sabam zal steigeren als ze dat hoort. Want een film opslaan om die achteraf te bekijken en die dus onbeperkt (!) beschikbaar houdt is ook een omweg om de DVD niet te hoeven kopen.

Daarom natuurlijk een termijn, maar welke is realistisch?
Ik denk toch dat 60 dagen of 2 maanden een redelijke termijn is voor de meesten onder ons,  TS heeft  natuurlijk niets aan die termijn.

Is een oplossing niet de goede oude V5 met harde schijf? Ik heb er zo één en wat op harde schijf staat is houdbaar tot de schijf vol is, geloof ik. Anderzijds gebeuren ook bij mij meer en meer opnamen in de cloud en zijn dan maar 60 dagen te bekijken. Dus geen sluitende oplossing, maar misschien wel te vinden op de 2ehands markt.


Of kan PX al dan niet tegen betaling (optie) de bewaartermijn verlengen tot bijv. 6 maanden?
Of zoals in de film (Mission Impossible), na bekijken wordt de opname automatisch gewist.
Tis maar een idee.

op de decoders voor de V7 kan je je ook lange termijn bewaren = 3 jaar

 

Je weet dat niet iedereen een V7 heeft of kan krijgen, maar dat is misschien wel een aanduiding wat mogelijk is op andere decoders.

Reputatie 5
Badge +1

@Martin 

Eigenaardig. Wij hebben een v7 en kan aan de beschikbaarheid van de opnames NIKS veranderen. Maximum 60 dagen .  Heb jij dit al geprobeerd ? Of is er een forum Usher die dit uitgetest heeft ?

 

Op deze pagina staat nochtans duidelijk dat het niet mogelijk is bij de V7:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_rec_global/particulieren/support/televisie/pickx-gebruiken/pickx-functies/hoe-een-tv-programma-opnemen.html

 

Het zou wel mogelijk zijn met de V5 compact en de V6.
Dus de V7 opgeven en overgaan naar een V5compact of V6 ?

Reputatie 7
Badge +5

@Martin @Mutlie Voorlopig is het nog steeds niet mogelijk om op de V7 opnames langer te bewaren dan de 60 dagen.

@Martin

Eigenaardig. Wij hebben een v7 en kan aan de beschikbaarheid van de opnames NIKS veranderen. Maximum 60 dagen .  Heb jij dit al geprobeerd ? Of is er een forum Usher die dit uitgetest heeft ?

 

@Ro Dit is enkel voor decoders die voor de V7 uitgekomen zijn 

op de decoders voor de V7 kan je je ook lange termijn bewaren = 3 jaar

 

 

Ja dat hadden we dan verkeerd begrepen :blush:


 

Reputatie 5
Badge +1

@Martin 

sorry Martin, had over het woordje “voor” gekeken ….

 

ro

geen probleem heb ik ook wel eens voor hoor :slight_smile:

Voornamelijk kijk ik toch enkel maar Vlaamse series op vtm Gold. Wat mij het meeste stoort zijn dan die zwarte balken links en rechts. Betreffende de auteursrechten mag dat dan wel? Waarom kan dat niet beeldvullend uitgezonden worden zoals al de rest? Als ik mij in de toekomst een 8k tv zou kopen zal het een zijn met een 4:3 scherm wat is dat nu de dag van vandaag nog het nut van een breedbeeld smart tv. Ik ga eens kijken of dat wel degelijk bestaat of een tv die automatisch overschakeld op volbeeld.

Timm1983

Hopelijk kies je dan één waarbij je kan kiezen tussen (letterlijk) breed beeld of onthoofde mensen. :wink:
Want dat is de reden van de zwarte balken links en rechts en heeft totaal niks met auteursrechten te maken

Nog iets ivm auteursrechten. Vanaf morgen op vtm Gold de Nederlandse serie Baantjer en de Engelse serie keeping up appearances. 

Normaalgezien werden deze series toch door TV1 uitgezonden en nu zijn ze op vtm Gold te zien, heeft vtm dan die series gekocht van TV1? vtm zal ze dan wel weer bewerkt hebben met links en rechts een zwarte balk zoals we dat de laatste tijd gewoon zijn.

Misschien de volgende zomer dan de herhalingen van fc de kampioenen op vtm Gold, ik ben benieuwd of er nog series van TV1 ineens op vtm Gold te zien zullen zijn.

Timm1983

Waarom denk je dat alleen TV1 series mag uitzenden en auteursrechten betalen? Want die series zijn geen eigendom van TV1 hoor.


Je hebt gelijk over die zwarte banden, de auteursrechten zijn de schuldige. Die zwarte balk links en rechts is omdat VTM oude en goedkope reeksen (qua auteursrechten dan) uitzendt die nog in 4:3 formaat werden gerealiseerd. Wanneer je die reeks dan afspeelt af op een breedbeeld formaat (16:9)  heb je extra ruimte links en rechts, de zwarte balk dus. Ik ga ervan uit dat op je TV het beeld niet vertekend is.
 

Ik weet niet of mijn huidige TV kan beeldvullend “upscalen” naar 16:9, maar die zwarte balken zouden mij niet eens storen waanner ik naar VTM Gold zou kijken. Ik kijk op alle zenders toch liever naar mensen en andere dingen in normale verhoudingen. Stel je voor op een beeldvullend scherm zoals jij het zou willen, in de ene scene staat de actrice recht en is ze nogal dik en klein, in de volgende scene ligt ze languit op bed, flinterdun maar met de lengte van een basketspeler. :smile:  Die wanverhouding is een gevolg van een “upscaled” beeld, doorgaans van 4:3 naar 16:9. Zo heeft iedereen op tv obesitas :grin:

Mijn vorige TV kon dat ergens in de instellingen (16:9 of 4:3 of auto geloof ik), maar in 16:9 had ik dus een vertekend 4:3 beeld zoals ik hierboven beschrijf. Aan jou de keuze of je wil dat alles breed uitgesmeerd wordt over je scherm zonder balken of er normaal uitziet, maar met balken links en rechts.


Dan heb je ook nog cinemascope, dat is nog breder dan 16:9, zoiets als 2,35:1. Oftewel worden deze films meestal gecentreerd uitgezonden, ofwel is de instelling van de TV die de beeldverhouding beperkt tot 16:9. Ik weet niet wat er technisch gebeurt, maar zo heb je beeldverlies links en rechts. Je ziet niet alles om zo te zeggen. Wanneer je geen beeldverlies links en rechts zou hebben en de cinemascope-film wordt in zijn volle breedte uitgezonden en toont zo op je TV-scherm, wel dan zal je zwarte balken boven en onder hebben.

Als dit je enige ergernis is ….
 



 

Ik heb de laatste tijd gewoon mijn beeld uitvergroot schuiven links en rechts dat ik op mijn breedbeeld tv kan genieten van breedbeeld en niet van een 4:3 scherm op mijn breedbeeld tv. Zo gaan we op die manier weer 20 jaar terug in de tijd. Dat zal waarschijnlijk weer vtm gold zijn die alles graag 4:3 uitzendt, Proximus kan daar dan zelf niets aan doen of kan dit in de V7 ingesteld worden dat bij 4:3 uitzendingen het beeld beeldvullend is en wat betreft de opnamecapaciteit ik ga als ik kan eens naar een betere elektronicazaak... misschien hebben zij de oplossing. De opnamecapaciteit van Proximus mag uitgebreid worden. Ik had vroeger 2006-2018 een dvd recorder met hardeschijf van 250gb, blijkbaar is dat bij proximus veel minder.

Timm1983

Reputatie 2
Badge

één concrte vraag: 

Vanaf wanneer zal het WEL mogelijk zijn opnames met een decoder v7 langer te bewaren? 

Zodanig dat men een serie van pakweg 12 afleveringen volledig kan bekijken ineens dus.

Ik las het v7 topic, dus ik begrijp dat het momenteel nog niet mogelijk is om opnames langer te bewaren.

Maar kan een Proximusmedewerker aub me privé een lijst bezorgen van programma's die via mijn v5 wel in de cloud 'langer bewaard' staan op mijn account? Ik kan er nu niet aan via de v7, en ondertussen 'vervallen' die programma's mogelijk. Dan kan ik ze via apps tenminste alsnog bekijken, in afwachting van de v7 update die terug mogelijk maakt om de langerbewaarde opnames te consulteren). Thx!

Reageer