Vraag

Ondertitels op Eén

  • 11 September 2020
  • 19 reacties
  • 299 Bekeken

Beste, sinds verschillende dagen hebben we op Eén geen of zeer gebrekkige ondertitels. De andere zenders werken wel correct. Decoder herstarten of de procedure volgen voor aanzetten ondertitels helpt niet. Weet iemand hoe dat komt en of dat op te lossen is?


19 reacties

Ter info : mss antwoord er vanavond nog iemand van proximus zelf en anders zal het pas voor maandag zijn aangezien er in het weekend niemand langskomt hier die van proximus zelf is!

ik weet niet of het → resetten van decoder enig soelaas zou brengen!

Reputatie 6
Badge +2

Het viel me vandaag ook op dat het op Een niet klopte. Aangezien het voor andere zenders wel goed ging vrees ik eerder een probleem bij Een. Als het zich blijft voortdoen zal ik eens een mail sturen naar Een. 
Ik heb efkens terug naar het journaal van 19.00 uur gekeken en het leek nu wel bijna in orde. Soms ontbreken de eerste zinnen van een reportage. En de synchronisatie met het beeld leek ook niet perfect. Blijven in het oog houden zou ik zeggen. Ik zal er seffens over de ronde van Frankrijk eens speciaal op letten.

Reputatie 6
Badge +2

Ik vind dat het nu op Een over de tour de France nogal meevalt. Perfect is dat nooit. Eigenlijk is het beter er niet op te letten, dan is dat precies beter. Luisteren en lezen is niet simpel. En hoe meer je er op let hoe slechter het is.
Ooit toen de dieren nog spraken  belde ik zowat elke drie maanden naar ik denk de helpdesk van Proximus of was het de VRT om te zeggen dat die ondertitels niet werkten zoals het hoorde. En ik denk dat ze daar een fiche voor hadden want elke keer zeiden ze dat ze er aan werkten en dat het binnen drie maanden zeker in orde zou zijn. En drie maanden later moest ik weer bellen want het was nog niet in orde. En na zo een keer of vijf gebeld te hebben heb ik gewoon gevraagd om eens te mogen spreken met iemand die er iets van af wist. Toen heb ik lang en luid moeten praten, maar uiteindelijk beloofden ze me dat een technicus eens zou bellen. Wat ook gebeurde. Die man heeft me dus uitgelegd dat het eigenlijk geen prioritair probleem was, dat het wel best moeilijk was, en dat ze er wel wat aan werkten. Na dat gesprek heb ik eigenlijk nooit meer aan perfectie op dat vlak geloofd. Ik vergeef dus de fouten, vooral omdat die man me wel uitgelegd dat het zeer moeilijk was. Maar er is wel beterschap sindsdien. 

Reputatie 6
Badge +2

Vandaag tijdens de ronde van Frankrijk waren de ondertitels gewoon helemaal weg, heb eens een mail gestuurd vaar de VRT. Of dat in het WE veel uithaalt is nog te bezien.

Hoe stel je zelf je ondertiteling in op je decoder
want er zijn drie manieren om de ondertiteleling op je scherm te tonen.

De ondertiteling voor alle zenders tegelijk activeren

De ondertiteling voor een welbepaalde zender activeren

De ondertiteling van een opgenomen programma activeren

Reputatie 6
Badge +2

Ik doe dat waarschijnlijk zoals het moet. Vermits het altijd werkt. Permanent ingesteld ergens denk ik, maar de tv is al oud. Ik weet het dus niet meer zo goed. Als het zoals gisteren en vandaag niet goed werkt doe ik het via de knop van de afstandsbediening met drie horizontale strepen. Of via de OK-knop en dan krijg je een aantal mogelijkheden waaronder de ondertiteling aan te zetten.
Bij Een op het einde van de Tour zijn ze er ten andere ook weer terug. En nu lees ik iets. over laadpalen. Het lijkt dus weer te werken. Ik hoor nu Goedele Wachters en ik lees iets over naaktbeelden. Juist op tijd! 

Reputatie 5
Badge +2

Zeker bij live-uitzendingen zoals bij Sporza en het journaal kunnen er vertragingen zijn bij de ondertitelingen. Bij het journaal zijn de teksten van het nieuwsanker en de reportages al langer bekend en verschijnen ze direct. Wanneer ze live naar een reporter gaan zijn enkel de vragen van tevoren gekend, maar niet de antwoorden van de reporter die dan met vertraging live ondertiteld worden door een ondertitelaar. Idem voor extra opmerkingen. Sommige woorden of zinnen vallen weg omdat na de live-interventie van een journalist het nieuwsanker terug zijn of haar tekst aan het voorlezen is. 

Dat inderdaad zo en gekend maar dit geldt toch ook voor andere zenders ook zoals bvb VTM en
TS zegt “Eén geen of zeer gebrekkige ondertitels. De andere zenders werken wel correct” 

Dus veronderstel ik toch dat er toch voor EEN meer aan de hand is bij hem dan, nee?

Reputatie 6
Badge +2

Doen andere zenders zo veel live uitzendingen? Maar bij Een viel het toch wat op, vooral gisteren tijdens de ronde van Frankrijk waren ze gewoon helemaal weg gedurende zeker drie uur, pas op het einde zijn ze terug gekomen.

nieuws en reportage op VTM bijvoorbeeld ….

Reputatie 6
Badge +2

Op de zevende dag op Een gaan ze weer niet, in de ronde van Frankrijk op Canvas wel. Er is een probleem bij Een.

Dat is ook wat TS wilde duidelijk maken

Reputatie 6
Badge +2

Daarom stuurde ik gisteren een mail naar de VRT. Maar ze zullen het al wel weten.

Is dit probleem er nog steeds voor jullie?

Reputatie 6
Badge +2

Gisteren avond niet opgemerkt. 

Ik vraag mij af of RCM het probleem nog heeft want er wordt niet meer gereageerd!

Gisteren nog niet in orde, weerbericht de helft geen ondertitels, chateau Planckaert ook geen als er achtergrondcommentaar werd gegeven. Vandaag bij dagelijkse kost weer prima in orde. Ben benieuwd voor de rest van de avond. Merci voor de reacties, het ligt dus niet aan de decoder of de instellingen. 

Reputatie 6
Badge +2

Nu tijdens de ronde van Frankrijk gaat het bij mij goed. Er is zeker niets verkeerd bij u. Er zit uiteraard vertraging op maar dat is omdat het live is. Nu is er een opgenomen interview en dan klopt het.

Uit het Nieuwsblad: 

De VRT kampt de laatste dagen met problemen in de ondertiteling tijdens Het journaal op hun HD-kanalen van Eén en Canvas. Door technische problemen vielen er zinnen deels of helemaal weg in beeld. Intussen zijn die problemen opgelost, laat de VRT weten.

Reageer