Beantwoord

Nieuwe aansluiting, decoder hapert bij live kijken ondanks perfect internet signaal

  • 16 May 2023
  • 14 reacties
  • 917 Bekeken

Beste community,

 

Ik heb sinds gisteren een Proximus aansluiting via fiber. Het internet lijkt perfect te werken en de download/upload/ping is allemaal heel stabiel en volgens de normen (320Mbps/100/Mbps/7 ping).

 

Het probleem is dat we op een bel-etage wonen en geen UTP aansluiting hebben naar de eerste verdieping. Dit wilt dus zeggen dat we, waar de TV staat, onze decoder niet kunnen aansluiten op het bedraad netwerk.

Ik heb wel al een jaar een WiFi mesh netwerk (ASUS ZenWifi AX (XT8)) en dit werkte altijd perfect bij Telenet.

Nu heb ik geprobeerd om via een mesh router, een utp verbinding te maken naar de decoder. miMijn jn Mesh router dient dus als een wifi extender. Volgens mijn app heeft de mesh router ook perfecte en stabiele snelheden dus dat ziet er allemaal goed uit.

 

Nu heb ik het probleem dat bij live kijken mijn beeld continu hapert. Elke 1-2 seconden blijft mijn beeld en/of geluid haperen. Indien ik uitgesteld kijk of ik kijk naar een opname, dan is mijn beeld vlekkeloos zonder enige hiccups.

Als ik mijn beeld van live kijken een paar minuten pauzeer (voor dus te “bufferen”) dan blijft het alsnog haperen, dus zelfs uitgesteld kijken van een live sessie lost het probleem niet op.

 

Ik heb al een uur met support aan de lijn gehangen, maar zijn konden mij ook niet helpen. Ik zie volgende opties:

  • Apple TV proberen in de plaats van de Android box. Ik lees alleen maar problemen hierover, dus ik ben weigerachtig.
  • een WiFi extender huren van Proximus, alhoewel ik ten zeerste betwijfel dat deze beter gaat zijn dan mijn mesh netwerk.
  • 2 powerline adapters gebruiken, maar mijn huis is gebouwd in 1984 dus ik weet niet of het elektriciteitsnetwerk hiervoor geschikt gaat zijn.
  • een gat boren door de plafond en een UTP kabel trekken.
  • Met de staart tussen mijn benen terug naar telenet gaan.

 

Ik wil graag gebruik maken van mijn fiberklaar installatie, maar ik ben ten einde raad hoe ik TV kan kijken bij proximus. Vind het ook schandalig dat Pickx zo hard wordt geadverteerd, maar dat je het simpelweg nergens op kunt gebruiken (LG TV, Nvidia Shield, Playstation, ...).

 

Alvast bedankt voor de hulp!


Groeten,

M.

icon

Beste antwoord door DaisyS 16 May 2023, 15:28

Bekijk origineel

14 reacties

ter info: Mesh router aansluiten zoals beschreven hier, kun je mss zo eens proberen.

Als ze een Internet box (bbox4) aangesloten hebben dan de router aansluiten zoals beschreven onder “Internet Box”

TBI: hier staat ook wat info die mss je kan verder helpen → Using mesh without Bbox4 | Proximus Forum

Reputatie 7
Badge +5

@mathias.sp Kan je eens proberen met de tips van @Martin. Als je inderdaad een internetbox hebt kan je het altijd eens proberen met onze wifibooster.

Daar dit een toestel is waar wij metingen van kunnen doen en kunnen nakijken wat er gaande is vinden we hier misschien sneller een oplossing mee indien dit probleem zich met onze apparatuur nog zou voordoen.

@mathias.sp Kan je eens proberen met de tips van @Martin. Als je inderdaad een internetbox hebt kan je het altijd eens proberen met onze wifibooster.

Daar dit een toestel is waar wij metingen van kunnen doen en kunnen nakijken wat er gaande is vinden we hier misschien sneller een oplossing mee indien dit probleem zich met onze apparatuur nog zou voordoen.

 

Ik zal doen wat Martin schreef, maar er staat wel op de pagina expliciet dat je TV-Box niet werkt achter je eigen router.

 

Dus zelfs al doe ik het via de bridge-lan host (dat heb ik momenteel nog niet), dan nog zou het live kijken op de TV-Box niet optimaal werken ofwel? Ik ga alleszins vanavond dit proberen en kijken wat de performance is.


Bedankt alvast voor de feedback!

@mathias.sp 

@mathias.sp Kan je eens proberen met de tips van @Martin. Als je inderdaad een internetbox hebt kan je het altijd eens proberen met onze wifibooster.

Daar dit een toestel is waar wij metingen van kunnen doen en kunnen nakijken wat er gaande is vinden we hier misschien sneller een oplossing mee indien dit probleem zich met onze apparatuur nog zou voordoen.

 

Ik zal doen wat Martin schreef, maar er staat wel op de pagina expliciet dat je TV-Box niet werkt achter je eigen router.

Inderdaad, maar ik ben niet 100% of dit op beide slaat zowel bij situatie Bbox3V+ alsook voor de situatie Internet box (ik kan het spijtig genoeg niet zelf uitproberen daarom zou het interessant zijn om dit te weten te komen)

 

Dus zelfs al doe ik het via de bridge-lan host (dat heb ik momenteel nog niet), dan nog zou het live kijken op de TV-Box niet optimaal werken ofwel? Ik ga alleszins vanavond dit proberen en kijken wat de performance is.

(zou interessant om het te weten, mss zijn er al anderen die dit getest hebben en die dit hier zouden dan zouden kunnen melden)


Bedankt alvast voor de feedback!

ik weet dus ook niet of hier in dit geval : → Using mesh without Bbox4 | Proximus Forum 

met een Tv box gewerkt wordt? 

 

Als het bovenstaande niet lukt, mss kun je dan proberen uw mesh router eventueel  in bridged modus in te stellen (dus niet meer als router gebruikt) als dit mogelijk is via zijn instellingen, als je die achter je Internet box aansluit, om zo te zien of de decoder dan wel goed werkt

 

 

Reputatie 7
Badge +4

E17527_ZenWiFi_AX_XT8_UM_v2_WEB.pdf (asus.com) p.67

De vraag is wat hier kan/moet ingevuld worden om Proximus IPTV te ondersteunen

 

Wat werd er hiervoor destijds bij Telenet ingevuld? Keek u aldaar via de Asus router eventueel TV aan de hand van de Telenet TV app (of betrof het een lokale digibox/decoder aangesloten op coax met enkel ondersteuning van de interactiviteit via de Asus?) 

@M_016  Maar volgens mij moet dit toch werken als die mesh router in bridge Modus werkt**, dus als brug tussen de internet box router en je lokaal netwerk, nee?  

Dit heb ik toch al gelezen hier vroeger dat als men zijn eigen mech router in brug mode zetten dan de decoders wel werkten, tenzij dit dan weer met de bbox4 (=internet box) niet meer zou werken ?

**Dit voor het geval die instellingen die jij aangeeft niet vast te krijgen zijn zoals bij Telenet!

E17527_ZenWiFi_AX_XT8_UM_v2_WEB.pdf (asus.com) p.67

De vraag is wat hier kan/moet ingevuld worden om Proximus IPTV te ondersteunen

 

Wat werd er hiervoor destijds bij Telenet ingevuld? Keek u aldaar via de Asus router eventueel TV aan de hand van de Telenet TV app (of betrof het een lokale digibox/decoder aangesloten op coax met enkel ondersteuning van de interactiviteit via de Asus?) 

Bedankt voor je reactie @M_016: Dit is de eerste keer dat ik een digibox op de mesh router ga aansluiten. Voor Telenet ligt er wel een kabel (coax aansluiting) op de eerste verdieping en werd de Telenet modem op deze aansluiting rechtstreeks ingeplugt.

Bij Fiberklaar wouden ze (begrijpelijk) niet de kabel tot op de eerste verdieping trekken, dus moet ik het zelf zien te regelen. Ik ga alles betreffende de bridge en bovenvermelde instellingen ivm IPTV services proberen in te stellen en dan laat ik weten of dit succesvol is :).

Hier hebben ze het trouwens ook al geprobeerd: https://fr.forum.proximus.be/internet-10/connection-fibre-avec-un-autre-routeur-bypass-bboxv3-55301

 

Ik zie wel in de comments dat het vanaf de decoder v6, niet meer in bridged mode kan maar enkel in route mode. Ik zal laten weten wat uiteindelijk (hopelijk) succesvol is gelukt!

 

 

@mathias.sp mss kun je dan nog altijd een ethernet over coax adapter overwegen “MoCa”  bijvoorbeeld ?

GoCoax MoCA adapter 2,5 met ethernet-poort 2,5 GbE MoCA 2,5 1 poort 2,5 GbE biedt een bandbreedte van 2,5 Gbit/s met bestaande coaxkabels, wit (eenvoudig, MA2500D) : Amazon.com.be: Elektronica

Hier hebben ze het trouwens ook al geprobeerd: https://fr.forum.proximus.be/internet-10/connection-fibre-avec-un-autre-routeur-bypass-bboxv3-55301

 

Ik zie wel in de comments dat het vanaf de decoder v6, niet meer in bridged mode kan maar enkel in route mode. Ik zal laten weten wat uiteindelijk (hopelijk) succesvol is gelukt!

 

 

Eens je een bbox4 aangesloten hebt werkt men niet meer met PPPoE en VLAN10/VLAN20/VLAN30 maar alles gaat via “Single VLAN” (VLAN20)  en IPoE

‘k ben benieuwd wat je testen zullen geven als resultaat, fingers crossed :-)
 

 

Update: Heb het helaas nog steeds niet aan de praat gekregen.

 

Ik heb op mijn router IGMP v3 geactiveerd (zie https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011708/) en dan was het beeld al deels stabieler, maar alsnog viel het uit na x aantal tijd.

 

Ik vraag me af of ik misschien iets moet doen met het ISP profile? Ik heb ook geprobeerd om een custom profile te maken met verschillende opties =  VID(VLAN) 2 of 10 of 20, of 30 op LAN1, maar zonder success.

 

Van zodra ik een poort kies voor IPTV, dan wordt IGMP automatisch gedisabled omdat multicast routing niet mogelijks is met deze router, als de IPTV settings enabled worden.

 

Ik zoek verder ..

 

Heb ook al geprobeered om de mesh routers in AP (Access Point) mode te zetten, maar dit bracht ook geen soelaas.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat u uw Asus router enkel zult kunnen gebruiken voor internet en dat u uw decoder op één of andere manier direct op uw Bbox3v+/internetbox zult moeten aansluiten t.t.z. via

een Proximus booster

Installatie van de Wi-Fi Booster | Proximus

of powerlines die IGMP v2/3 ondersteunen 

TP-LINK Powerline Kit AV1300 + WiFi AC1350 Gigabit (TL-WPA8635P KIT(BE)) (mediamarkt.be)

of een utp/ethernet bekabeling (eventueel MoCa of bestaande coax bekabeling door utp bekabeling vervangen indien deze zich in een buis in de muur zou bevinden)

You Can Convert Coax Lines to Ethernet With MoCA Adapters (howtogeek.com)

Hirschmann INCA 1G Multimedia Over Coax Adapter Set - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

Bedankt allen voor mij te helpen. Ik heb besloten om voor specifiek mijn TV verbinding, een wifi booster aan te schaffen.

@mathias.sp Bedankt voor je feedback. 

Ik vraag mij toch af of het niet iets met IGMP-snooping te maken heeft, aangezien dat als je uitgesteld kijkt of kijkt naar opnames het wel ok is!

zie bv ook hier → Hoe een TVBox v7 aansluiten op je eigen router en perfect laten werken zonder onderbrekingen | Proximus Forum

Reageer