Vraag

Netflix

  • 4 November 2021
  • 7 reacties
  • 844 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik krijg al enkele dagen in mijn mailbox volgend bericht:

Netflix

Notification de suspension
Bonjour,

 

Ik heb Netflix via Proximus-abo, maar nooit niets gewijzigd of gevraagd.

Mijn vraag is nu of dit spam is of niet.

Mails worden verstuurd vanaf mailadres : supportnetflix@proximus.be


7 reacties

Dat ziet er inderdaad phishing uit (zeker als je die verschillende keren kort achter elkaar ontvangt, bv iedere dag), maar best ook een officieel antwoord van een proximus forummedewerker afwachten, als zij hier de draad opnemen

 

Dat de “opzegging” in het Frans is, is raar  (alhoewel ik ook recent echte mail van Proximus ontving in de taal van Molière) maar verder, voor wat het waard is:

 

  • ik ben quasi zeker dat Proximus mail naar jouw persoonlijk mailadres stuurt, dus zichtbaar in de “bestemmeling”. Phishing is dikwijls in BCC, dan staat jouw mail adres niet in “bestemmeling”.
  • Check uiteraard het e-mailadres van de afzender, alhoewel dit ook meer en meer echt uitziet en in een klein detail verschilt van het echte mailadres, dus moeilijk te zien
  • Ik ben ook quasi zeker dat Proximus je zal aanspreken met je naam, niet vaagjes zoals “geachte klant”
  • Als je met je muis “hovert” (d.i. de muispijl laten zweven over de mail) kan je dikwijls uitmaken dat de mail eigenlijk een afbeelding is en geen tekst, als je specifiek een link treft verschijnt die linksonder in beeld en kan je uitmaken of die link verdacht is, bijvoorbeeld wanneer er geen “httpsof “Proximus” in voorkomt, maar een vreemde combinatie is
  • ...

 

ik twijfel er niet aan dat het phishing is maar een officieel antwoord krijgen van iemand van proximus zelf zal TS wel meer gerust stellen.

er zijn ook online mail programma’s zodat je de inhoud kunt zien en zo geen gegevens doorgestuurd worden zoals je die zou open met je programma of met je proximus webmail

zie ook uitleg phishing mail → Vermijd fraude via e-mail, pop-up, web, sms, telefoon | Proximus

Ook maar ter info

Ik gebruik op mijn PC het (offline) mailprogramma Thunderbird. (van Mozilla, denk aan Firefox browser)
Thunderbird blokkeert standaard externe inhoud en heeft veiligheid en privacy heel hoog in het vaandel.

Reputatie 7
Badge +3

@C Ocker 

Dit lijkt inderdaad op fishing.

Ik zou dit toch wel melden via deze link: 

Phishing: wat is het en hoe het te melden? | Proximus

 

Groeten

Geert

Ik denk er nu pas aan, maar toch nog een tip tegen mogelijke phishingpogingen:

Als je een e-mail krijgt van een bekende (sic) mailcontact - hier dus Proximus - kan je toch beter in je browser zelf de vertrouwde bladwijzer  - hier https://www.proximus.be/myproximus/nl/Personal/services/My-Products__/overview - openen in plaats van op de koppeling in de e-mail te klikken.

Als je die binnenkrijgt via een proximus mail box bedoel je dan veronderstel ik.

Het veiligste is van nooit op een link te klikken in een binnenkomende mail als je twijfelt.

Ik open ze zelf niet op geen enkele manier in dit geval en als het iets is dat ik denk dat het toch belangrijk zou kunnen zijn dan neem ik contact op om te verzekeren dat het om een mail van die firma gaat.

Ik heb het op dit gebied gemakkelijk omdat ik allerlei mailboxen heb en dat je die phishing mails dan ook zult terugvinden in andere mailboxen, zo herken je ze direct.

Reageer