Vraag

Mijn Proximus TV werkt niet meer. Volgens verscheidene topics heb ik een nieuwe BBox nodig

  • 18 September 2018
  • 2 reacties
  • 314 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
  • Practitioner
  • 57 reacties
"Onverwacht probleem. Geen verbinding."

Komt voortdurend terug.

Heb alles al honderd keer gereset, zonder stroom gezet en herstart, dus gelieve mij niet te vragen alles eens te resetten en zonder stroom te zetten. Dat zal ook de 101ste keer niet helpen.

Als ik online naar dit probleem zoek, dan vind ik telkens weer dat het een probleem is met de BBox en dat ik dus een nieuwe BBox nodig heb.

Hoe kom ik aan zo'n nieuwe BBox?

Ik heb geen technicus nodig voor de installatie, dat zal ik zelf wel doen.

2 reacties

Ter info: een toestel omruilen zie uitleg hier >
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_device_return_mob/particulieren/support/mobiele-telefonie/gsm-en-sim-kaart/defect-verloren-of-gestolen-toestel/een-toestel-omruilen-herstellen-of-terugsturen.html
Reputatie 2
Badge +1
Via chat vraag gekregen, modem te resetten (https://www.proximus.be/support/en/id_sfaqr_mdm_reset_adv/personal/support/internet/internet-at-home/advanced-settings/restore-default-settings-of-your-wi-fi-network.html) en wifi bridge opnieuw met de modem te associëren (https://www.proximus.be/support/en/id_sfaqr_wfb_install/personal/support/television/install-proximus-tv/wireless-tv-plc-wifi-bridge/install-your-wi-fi-bridge.html). Was echter niet thuis, dus gezegd dat ik dat zou uitproberen zodra ik thuiskwam.

(Had eerder telefonisch contact geprobeerd, maar opgegeven vanwege het afgrijselijke wachtmuziekje, speciaal uitgedacht voor masochisten.)

's Avonds, thuis, de suggesties uitgeprobeerd. Loste niets op.

Opnieuw contact opgenomen met chat. Antwoord: Technische dienst zal lijn uittesten en binnen het half uur terugbellen. Half uur gewacht, geen reactie. Chat heropgestart, gemeld dat ik op een telefoontje wachtte. Antwoord: Technische dienst zal vanavond niet meer terugbellen, want het is al half elf. Zal voor morgen zijn. ...Zucht...

In de loop van de dag telefoontje gekregen dat er fouten op de lijn zaten. Uitgelegd dat dat logisch was, want alle Proximus apparatuur stond uit, en ik was niet thuis. Afgesproken dat ze mij 's avonds terug zouden bellen voor een nieuwe test.

's Avonds, iets over zevenen, bellen ze mij terug voor een lijntest. Uiteindelijk resultaat: De lijn is OK. (Zoals ik verwachtte, want dat had ik zelf ook al eens geprobeerd.) Nog eens modem gereset, bridge opnieuw geassocieerd. Zelfde resultaat. Ook decoder gereset (https://www.proximus.be/support/en/id_sfaqr_dcd_reset/personal/support/television/tv-solve-a-problem/restart-or-reset-your-devices/reset-your-decoder.html). Nog steeds geen verbetering.

Afspraak: De volgende dag (d.i., vrijdag 28 september), tussen 08:00 en 17:00 zal er een technicus langskomen.

's Ochtends, rond 07:30, reeds telefoontje van technicus dat hij tegen 08:00 langskomt.

Om 08:00 staat de technicus inderdaad voor de deur. Hij vraagt sinds wanneer de problemen begonnen zijn. (Ergens in mei zijn de eerste symptomen opgetreden: Dagelijks wel eens één keer bevroren beeld, te herstellen door even naar een andere zender over te schakelen en weer terug. Een week of drie geleden hielp dat niet meer, en moest ik de decoder uitzetten. Probleem begon stelselmatig vaker voor te komen, tot ik nog zo'n tien minuten kon kijken en dan enkel nog "Onverwacht probleem. Geen verbinding." kreeg. Ondertussen was dit foutbericht overigens niet langer correct, want het probleem was helemaal niet meer "onverwacht"...) Grote wegenwerken in de straat zijn een week of twee bezig, maar probleem was toen al een hele tijd aan de gang, dus daar lag de oorzaak niet.

Technicus is twee uur bezig geweest, contacteerde geregeld technische dienst voor verdere instructies, maar wist mij telkens op voorhand te vertellen, wat ze zouden zeggen; is blijkbaar gewoon de te volgen bureaucratische procedure. (Afijn, zo hadden ze meteen ook het bewijs dat zijn interventie wel degelijk zo lang duurde, anders zou hij het wellicht hebben mogen uitleggen...)

Uiteindelijke oplossing: De decoder vervangen.

Sindsdien werkt alles weer prima!

Reageer