Vraag

IP adres van de STB

  • 11 July 2019
  • 9 reacties
  • 1484 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Is het zo dat de Proximus decoder altijd (fixed) IP adres 192.168.1.65 gebruikt? Netwerk is: Modem --> bridge met wifi ...wireless....bridge met wifi --> decoder. Ik denk dat mijn modem DHCP zo staat dat .63 het hoogste IP adres is, vandaar is het raar dat de STB .65 gebruikt.

9 reacties

de coders beginnen vanaf 64, 64 voor de eerste decoder, 65 voor de tweede en 66 voor de derde decoder
Reputatie 2
Badge
Vreemd ik heb maar 1 decoder en die staat op .65 (dus niet .64)
je hebt er mss nog twee aangesloten gehad vroeger.
of staat er mss nog een decoder teveel geregistreerd door de omruiling van je decoder.
Anders moet je eens vragen aan prox dat ze eens nakijken of er nog een oude decoder geregistreerd staat op je lijn.
Deze oude decoder reserveert onnodige bandbreedte als die nog geregistreerd staat

Het is geen fixed IP het wordt door de DHCP toegekend:
IPv4 Pool Start 192.168.1.2
IPv4 Pool End 192.168.1.63
IPv4 TV Pool Start 192.168.1.64
IPv4 TV Pool End 192.168.1.127

Heb het nog nooit geprobeerd maar zou kunnen dat als je onder "DHCP"
op "Reset Configuration" klikt dat dan je eerste decoder weer op 64 komt
maar in feite speelt dit ook geen enkele rol voor de werking van je decoder.
Reputatie 2
Badge
Aha nu heb ik het, ik zie op de BBOX waarschijnlijk enkel de "gewone" IPv4 pool (gaat inderdaad tot .63) in de DHCP server settings. Die TV pool is waarschijnlijk door de gewone user niet eens zichtbaar, daar zal de BBOX enkel uit kiezen als hij een DHCP request krijgt met MAC adres van decoders.
Ik weet niet welke bbox3 type je juist hebt of van welke constructeur sagemcom of technicolor,
maar bij mijn bbox3v+ van sagemcom kan ik als gewone user onder DHCP beide pools zien ook dus deze voor TV.
Staat je oude decoder nog geregistreed op je lijn mss, want je hebt toch een ruil decoder nu, nee?
Reputatie 2
Badge
Ik heb een technicolor bbox. Die decoder heb ik gekocht, maar mogelijk is het nu wel tijd om eens een upgrade te doen maar ik was aan het wachten op de 4K decoder (maar daar wacht nu al een paar jaar op:-)

Ik weet dat het op zich niets uitmaakt, maar ik vraag me inderdaad af of er geen 2 decoders op mijn lijn staan.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb je lijn even nagekeken en er staat maar 1 decoder geregistreerd.
Reputatie 2
Badge
Bedankt, toevallig was er een probleem met het internet vandaag en na een reboot van de modem heeft de decoder IP adres .107 gekregen. Wat wel heel raar is als de theorie .63, .64, enz juist is
Het is vroeger toch altijd zo geweest en mijn eerste decoder krijgt toch 64 en de tweede kreeg 65, is dit nu mss anders bij een bbox3 van Technicolor, dat zou eventueel kunnen, maar nogmaals dit maakt totaal niks uit voor de werking van de decoder, als het maar in de dhcp pool valt van Tv 64....127, tenslotte krijgt mijn laptop ook niet het eerste ip adres (192.168.1.2)
als ik dit kontroleer met het command ipconfig in windows run menu, die krijgt 192.168.1.14 en op de laptop staat het zo ingesteld dat hij geen fixed ip gebruikt maar het moet krijgen via DHCP van de bbox3

Reageer