Het grootste nadeel van Proximus TV (sinds overstap van T'net)

  • 15 March 2018
  • 33 reacties
  • 11213 Bekeken

Reputatie 2
Wij gebruiken nu 2 weken Proximus TV (wij = vrouw, mezelf en jonge dochter)
We zijn het er ondertussen unaniem over eens dat wat het slechtste werkt op Proximus TV, zeker t.o.v. Telenet, het vooruit- en achteruit spoelen in de programma's.
Nochtans een belangrijke feature gezien wij zelf 95% uitgesteld kijken. (niets meer behalve uitzonderlijk het nieuws @ 19u)
Zoals heel veel landgenoten.

Bij Telenet wist ik perfect wanneer ik moest stoppen met spoelen en kon ik op de duur reclames perfect doorspoelen (en dus nét aan het begin uitkomen), ongeacht lange of korte -blokken

Probleem bij is o.a. de weinige frames die getoond worden bij het spoelen, 'plots' krijg je een frame van de ontknoping.... zeker wanneer je op '4x' spoelt, ongelooflijk knoeien voorlopig
Het zou veel duidelijker zijn als er op het scherm zou komen 2x, 4x, 6x, 8x, 12x.... zoals met DVD's in de tijd.
De snelheden die Proximus nu bepaald heeft vind ik gewoon ook niet goed, ik vermoed dat '4x' te snel is. 2x is vis noch vlees.... probleem ook hier: de weinige frames, je hebt er niets aan

Daarnaast kun je niet vertraagd kijken zoals kan bij Telenet (x0,25 , x0,50)
Soms merken we iets herkenbaars op, of een persoon, en willen we eens vertraagd kijken... Kan niet
-> correct me if I'm wrong, ik heb het toch nog niet gevonden dan

Zeer belangrijk: bij telenet kun met de pijltjestoetsen 3 min springen, BIJZONDER handig en een groot gemis nu bij Proximus. Voor sommige reclames... van 6 minuten (ja, zo lang duren ze soms) wist ik dat ik gwn 2x moest op het rechtse pijltje duwen.
Niet echt te begrijpen dat Proximus 'deze kans laat liggen', de knop staat daar te staan.

Ten slotte, wat ik ook zeer handig was was het 'kijken aan 2x snelheid met geluid'
Neem: er is een saaier stukje maar je wil toch nog blijven kijken, kun je bij Telenet 1 keer op spoelen drukken en dan kun je nog perfect blijven volgen aan versnelde weergave.

Bottomline: kijk aub eens goed naar Telenet en de responsiviteit van het vooruit- en achteruitspoelen daar. Onderschat het belang niet van deze functionaliteit(en)

Hoop dat dit geen deal breaker wordt als we er niet aan gewoon raken

Ter info. Wij hebben de decoder v5 mini

This topic has been closed for comments

33 reacties

Reputatie 3
Badge +1
dat heb ik indertijd meermaals aangeklaagd van die tv,werkt gewoon niet naar behoren de tv van proximus,
om dan nog maar te zwijgen van al die verkeerde facturen!!!
@alexLau, Spreek je nu van opnames doorspoelen die op de server staan als je vergelijkt met doorspoelen tussen TN en PX, zijn die bij TN nu ook al opgenomen op de server zoals bij PX zoals bij de V5 compact?
Reputatie 6
Badge +2
@alexLau, Spreek je nu van opnames doorspoelen die op de server staan als je vergelijkt met doorspoelen tussen TN en PX, zijn die bij TN nu ook al opgenomen op de server zoals bij PX zoals bij de V5 compact?
Bij Telenet wordt alles op de harde schijf opgenomen, server opnames bestaat niet bij telenet.
Reputatie 6
Badge +3
Groot gelijk Alex Lau.
Dit doorspoelprobleem is al jaren jaren geleden telkens opnieuw aangeklaagd. Wij de betalende klanten verwijzen naar de oude videorecorders die ook al vele malen beter doorspoelen en dat met technologie van de vorige eeuw.

Ook vervelend is het reusachtige paars stuk dat de ondertiteling afdekt. Onmogelijk om via de ondertitels mee te volgen tijdens het doorspoelen

Waarom niet bovenaan het scherm in een smalle strook?

Tja luisteren naar betalende klanten, moeilijk hé
Als je niet betaalt ben je vlug van die vervelende balk af 😉
Is inderdaad wel heel vervelend dat ongecontroleerd moeten doorspoelen !!!
Reputatie 6
Badge +3
Ik heb dit onderwerp nu ook nog eens in het grote V6 topic gezet.

Het zou maar al te jammer zijn dat met de V6 deze jarenlang aangeklaagde problemen weer niet opgelost worden...
https://nl.forum.proximus.be/het-proximus-labo-37/het-grote-v6-decoder-topic-43140/index13.html#post603575
Als Proximus dit kan oplossen voor de V6 dan zal het ook opgelost zijn voor de v5 /V5c decoders en zou het inderdaad een heel mooie zaak zijn!
Blijkbaar niet want de opnames gebeuren nog op een HDD 😉
Het goede nieuws is dat er blijkbaar al bij de volgende nieuwe software update voor de V5 en V5-C verbetering op komst is op gebied van doorspoelen.
Reputatie 6
Badge +1
Heb je ook pluspunten ontdekt? Bij mezelf is een pluspunt dat je heel veel programma's tegelijk kan opnemen. Ook als je decoder stukgaat en je krijgt een nieuwe heb je toch nog al je opnames. Er zijn dus zeker ook goede dingen bij PX die TN niet heeft. Het kan natuurlijk altijd beter.
Reputatie 3
Badge +1
tv via telefoonkabel???
Dat is inderdaad nogal een prestatie hé en nu nog over glasvezel en we zijn er helemaal 🤔
Reputatie 3
Badge +1
is natuurlijk een prestatie als het eens zou werken en blijven werken zoals bij telenet!!!
Reputatie 6
Badge +3
We vragen al 10 jaar naar betere doorspoelmogelijkheden.
Hopelijk komt het er nu ook ooit eens...
Dat werd hier toch beloofd dat er verbetering op komst is omtrent doorspoelen bij de volgende soft upgrade op de v5 en v5C .....
Reputatie 2
@alexLau, Spreek je nu van opnames doorspoelen die op de server staan als je vergelijkt met doorspoelen tussen TN en PX, zijn die bij TN nu ook al opgenomen op de server zoals bij PX zoals bij de V5 compact?

Beste Martin,
Het maakt mij niet uit welke technologische keuzes Belgacom maakt om (zichzelf) geld te besparen enz, het spoelen werkt gewoon totaal niet naar behoren. Er bestaan tig 'streaming'diensten met goede doorspoelmogelijkheden.
Na al die tijd nog steeds zeer ontgoocheld hierin en nog steeds niet gewoon aan geraakt, ik merk ook dat Belgacom so far geen gehoor heeft gegeven aan mijn topic...
Omwille hiervan ben ik toch aan het denken om terug te gaan naar mijn vertrouwde Telenet
(daarnaast, kwaliteit van het beeld van mijn opgenomen programma's vond ik ook net iets beter bij TN)
Reputatie 2
We vragen al 10 jaar naar betere doorspoelmogelijkheden.
Hopelijk komt het er nu ook ooit eens...

Dit vind ik beangstigend, dat ze het al 10 jaar totaal niet hoog op hun prioriteitenlijstje hebben (ondanks het m.i. net heel belangrijk is voor de hele ervaring, en al zeker in deze tijden van uitgesteld kijken)
Reputatie 7
Badge +3
tv via telefoonkabel???
Waarom niet? Het is toch maar een koperkabeltje, of als je geluk hebt, een glasvezelkabel. Wat je er aan hangt in het begin en op het einde, dat is van belang. Op het bedrijf van mijn man hebben we al in 1995 een draadloze verbinding gehad op 500m afstand, om de computers van dat bijgebouw toch op het netwerk te kunnen aansluiten. Aansluiting naar de draadloze verbinding was ook een gewone koperkabel.

Wat mij vooral stoort is dat je in de reclamebloks kon springen in de versie die in de winter 2011 uitgerold was. Je kon toen zelfs kiezen hoeveel minuten je wilde springen. Dat zou nu heel gemakkelijk geweest zijn met die verplichte 5 minuten op voorhand opnames. Ik heb dat 7 jaar geleden al aangeklaagd, dat ze dat weggenomen hadden.
Hier mijn topic waarin ik de nieuwe software van toen een revieuw geef: https://nl.forum.proximus.be/proximus-tv-7/nieuwe-layout-van-belgacom-tv-maar-veel-faciliteiten-zijn-verdwenen-4304

En het doorspoelen is al jaren een probleem. Het heeft nochtans destijds vrij goed gewerkt, maar die versie is snel weggenomen. Was in dezelfde versie als die van winter 2010-2011. En die blauwe balk, daar werd ook al heel veel over geklaagd. Die loopt hier nog altijd niet juist in mijn opnames. Beeld klopt niet met wat de balk zogezegd aangeeft en balk is veel maar dan ook veel te groot. Ik heb ook al aangehaald dat ze die beter bovenaan in het beeld zetten, zoals destijds op de DV-recoders. Zucht, ooit zal het wel beteren zeker? 💔 🖤
Reputatie 7
Badge +6
Het kan inderdaad altijd beter. We weten ook dat er vaak wat frustratie is omtrent het vooruit/ achteruit -spoelen. Dit is dan ook een punt waar er hard op gewerkt wordt. In de laatste nieuwe update, welke nu wordt uitgerold, is er dan ook een verbetering op dit vlak. Maar uiteraard blijven we hier verder op werken. 🙂

Edit: in de nieuwe update heb je trouwens ook audio bij het x2 doorspoelen. 😉

Ik heb jullie feedback alvast doorgegeven aan onze ontwikkelaars.
Reputatie 2
Het kan inderdaad altijd beter. We weten ook dat er vaak wat frustratie is omtrent het vooruit/ achteruit -spoelen. Dit is dan ook een punt waar er hard op gewerkt wordt. In de laatste nieuwe update, welke nu wordt uitgerold, is er dan ook een verbetering op dit vlak. Maar uiteraard kan het nog altijd beter. Het blijft zeker een aandachtspunt. 🙂

Edit: in de nieuwe update heb je trouwens ook audio bij het x2 doorspoelen. 😉

Ik heb jullie feedback alvast doorgegeven aan onze ontwikkelaars.


idd ik ben ook nog maar 2weken klant en heb al spijt internet heel traag !! happert en nu tvkastje krijg je niet meer verzet en nergens support over te vinden !!!!
Ter info: Antwoord op je probleem heb ik gepost op je nieuwe topic waar je het zelfde probleem opgeeft als hier
> https://nl.forum.proximus.be/internet-10/net-overstap-gedaan-naar-proximus-44167/index1.html#post605519
Reputatie 7
Badge +3
: in de nieuwe update heb je trouwens ook audio bij het x2 doorspoelen. 😉

Ik heb jullie feedback alvast doorgegeven aan onze ontwikkelaars.

Tof, maar dan komt weer die grote vraag, kan die BLAUWE BALK WEG. Op mijn dvd keek ik dikwijls naar programma's die in 2X ook audio hadden, maar de ondertiteling is wel nog nodig en dan staat die blauwe balk natuurlijk in de weg. Op mijn dvd stond die bovenaan in een heel smal streepje, net genoeg om te zien dat je doorspoelt. Thomas, kan je dat ook doorgeven aan Engineering ? Dan zullen ze zeker klanten kunnen bij krijgen en behouden, want zoals onderzoek uitwees kijken heel wat Belgen uitgesteld, om de reclame te omzeilen of omdat het programma niet op het voor geschikte moment wordt uitgezonden. Ik heb heel veel programma's die ik moet opnemen omdat ze op een slecht tijdstip worden uitgezonden.
Reputatie 7
Badge +1
Dat is inderdaad nogal een prestatie hé en nu nog over glasvezel en we zijn er helemaal 🤔
Dat loopt bij Proximus ook al heel wat jaren over glasvezel via ROP's hoor, en vectoring is ook al een tijdje van toepassing. maar helaas nog niet in alle wijken.
Ik had nog een gekochte V4, maar die werd begin februari bij een Factory Reset geblokkeerd; ik mocht wél een V5 (mét HDD) in een afhaalpunt gaan ophalen (waarvoor ik ook geen huur moet betalen). Die werkt wél vlotter als mijn V4 en kreeg vandaag nog een software-update naar NTE 9.4.4.4, waar ik nog niet veel kan over zeggen, maar het doorspoelen is alvast zeker niet slechter. Je moet wél de tijdsbalk in het oog houden en op tijd op play drukken (meestal loop de reclame zo'n 5 tot 6 minuten). . . De pauzetoets werkt dus niet tijdens het spoelen, wat bij de V4 nog wel het geval was.
Vergelijken met TN kan ik ook nog, want ik heb die nog parallel aangehouden enkel voor TV, zowel met een PCI+-module als met een digicorder, waarvan ik trouwens vind dat de harde schijf erg snel volloopt. Hier is het systeem van serveropnames, met zowel korte als lange termijnopnames, en voor de V5 ook nog een harde schijf van Proximus superieur en vooruitstrevender dan TN vind ik.
Inderdaad Sinjoor, ik bedoelde glasvezel tot in huis omdat er nog altijd zijn met een glasvezel tot aan de ROP maar die dan verder nog op een 1400 m koperlijn aangesloten zijn en dat is nog geen zo'n vette qua snelheid en zelf nog mensen die op meer dan 1400 m zitten op ADSL !
Reputatie 7
Badge +1
Om ons destijds op de ROP aan te sluiten, hebben ze graafwerken in de voortuin gedaan om ons aan te sluiten op de ROP, en dat was een andere (ik denk glasvezel)kabel. Daarna kwam er vectoring en 100Mbps snelheid, wat voor onze behoefte ruim voldoende is. Wij kijken live meestal via de PCI+-module en de tuner van de TV via de kabel van TN, waar wij ook kunnen van opnemen op een USB-stick. Opnemen en TV-replay(+) doen wij meestal wel via de decoder, want wij kijken ook voor bijna 85% uitgesteld. Opnemen van Duitse zenders dan weer met de digicorder omdat die bij TN al in HD zijn. Voor die 25.90€ extra voor TN (kabel en huur digicorder) hebben wij zogoed als altijd TV, ook als er bij een van de 2 storingen zijn. Wat de beschikbaarheid via TV-replay betreft, mocht het wel wat langer zij dan 36 uur. Zelfs 48 uur zou al een hele verbetering zijn, want dat is dan volle 2 dagen. Bij TN is het een week, maar Play kost dan wél 10€ per maand, wél incl. wat films, maar die heb ik niet écht nodig.
Reputatie 2
7-8 maanden later en nog altijd noppes verbetering ondanks de beloftes, zelfs hierboven door de product manager in deze topic. Ondertussen ook al eens al mijn opnames kwijt geweest door een technisch probleem... je moet daarvoor in de cloud werken...!!! Van backups ook nog nooit gehoord blijkbaar, "weg" is blijkbaar echt weg. De kindjes waren wreed content.
Om te switchen tussen pakketten moet ik nog steeds een half uur aan de lijn hangen met een idioot... want via de app werkt maar zo-zo. Als de app al deftig werkt....
Ik heb al mijn vertrouwen verloren in Proximus (althans voor 'TV').
Wij zijn aan het bouwen, in het nieuwe huis wordt het 100% zeker telenet, geen haar op mijn hoofd die hier aan twijfelt na al die maanden marteling onder de vorm van 'Proximus TV'.
Zoveel bedrijven die rekening houden met de feedback van hun klanten: Microsoft, Netflix (hallo Proximus? hallo toekomst van de televisie?), Amazon, Telenet, enz. Proximus hoort absoluut niet in deze lijst. Al op gelet dat deze bedrijven ook meestal succesvoller zijn?
Een fake forum lost diep-diepgewortelde (jarenlange) problemen niet op. Verdienstelijke poging echter.

En dan nog zoveel geld vragen, vaak (nog) meer als telenet, het is misschien cliché: maar het is wel degelijk schandalig. Adieu