Beantwoord

Helemaal ongewenste zendervolgorde!


Ja, ik heb alles gelezen over de hernummering van de zenders, maar wat Proximus op ons heeft geforceerd is helemaal niet wat ik wil. Ik heb zoveel tijd geïnvesteerd om de ideale volgorde te hebben, en het was alles voor niets.

Nu staat er bijna niks waar ik het zou willen, en het zal uren weer duren om alles terug op de ideale plaats te krijgen.

Waarom kan Proximus een Favorites functie niet hebben (zoals Orange)? Bij Orange kan je zelfs verschillende lijstjes maken. Daar had ik een kinder-vriendelijke lijstje waar mijn dochter kon zonder zorgen zappen, en een ander lijstje voor volwassenen. En daar was het ook veel gemakkelijker om de volgorde te wijzigen. Ik heb de overstap van Orange naar Proximus gedaan met de beloofde dat er alles hetzelfde of beter zal zijn, maar dag na dag zie ik dat het meestal "hetzelfde of slechter" is, met dit als laatste voorbeeld.

Kan ik van Proximus hopen:
- ofwel voor een optie om mijn ideale volgorde op te slaan, op een manier dat Proximus er niet meer zal kunnen raken? Een soort Favorites dat ik opnieuw kan zetten, zelfs na een reset (door een technische fout of een gelijkaardige automatische hernummering zoals nu)?
- ofwel hulp van Proximus om mijn vorige volgorde terug te krijgen?
icon

Beste antwoord door evebxl 13 June 2019, 11:54

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

19 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Over frans/Nederlands, net op Facebook gelezen.
https://www.facebook.com/396653700450194/posts/2245436315571914/
i]Beste klant, sommige klanten in Vlaams-Brabant (zone 02) lieten ons weten dat zij de Nederlandstalige zenders niet als eerste in hun zenderlijst zien. Is dit bij u ook het geval? Dan kan u best uw decoder even volledig uitschakelen en terug aanzetten. Daarna ziet u de juiste zendervolgorde.

Wist u trouwens dat u de zendervolgorde ook zelf makkelijk kan aanpassen? Ontdek hier hoe u dat doet: https://prx.ms/2Rb4Vyw[/i]


De reacties op Facebook zijn ook niet mis te verstaan, reacties op ons forum zijn nog gematigd...

Reputatie 7
Badge +2
In Halle-Vilvoorde lijkt het volgens dit artikel om een communicatiefout te gaan. Dat artikel zegt dat klanten die toch de Franstalige zenders vooraan krijgen, de decoder eenvoudig kunnen herstarten om dan alsnog de Nederlandstalige zenders vooraan te krijgen volgens de standaardvolgorde.
Door de storm aan protest in die gemeenten, doet mij vermoeden dat PX alsnog een update heeft laten schrijven dat de software rekening houdt met de taalcode van de decoders zoals voorheen. Jammer dat ze dat voor de Nederlandstalige Brusselaar dus niet gedaan hebben, nog voor de Nederlandstalige die in Wallonië woont of voor de Franstalige die in Vlaanderen woont en/of tweede verblijf heeft.
Maar goed de nieuwe slogan van PX is dan ook "Think Possible" 🤣 😂 🤣
https://www.hln.be/in-de-buurt/vilvoorde/-franstalige-zenders-staan-voortaan-eerst-proximus-zaait-verwarring-bij-abonnees-in-halle-vilvoorde~a687fb0b/
Reputatie 3
Badge +1
Ik zou haast denken dat er geen enkele van de huidige moderators een PX abonnement voor TV heeft, want jullie kennen duidelijk de eigen software niet.
Daar heb ik ook al aan gedacht. De mensen hier doen hun best, maar ze hebben thuis gewoon Telenet en weten meestal pas als allerlaatste wat er fout gaat.
Alleen als toelichting op :
"Je moet de eerste 13 zenders eerst op een andere positie zetten voor je een andere zender erop kan zetten. Anders krijg je twee zenders op hetzelfde nummer"
Zal waarschijnlijk alleen in bepaalde gevallen zijn, mss bepaalde type decoder of bij bepaalde type decoder software versie.
Ik heb dit in ieder geval tot nu toe nog nooit voorgehad op mijn V5-compact, enfin dit even ter zijde.
Reputatie 7
Badge +2
Als je de link zou lezen, dan zou je zien dat er een vernieuwde manier is om de zenders te herschikken. Je hoeft ze niet meer te "verwisselen" maar je kan met nummers werken, wat pakken sneller gaat. Aan de tijd die je er aan spendeert, vermoed ik niet dat je de eerder aanbevolen manier gebruikt.
Jammer genoeg kan er hier geen compensatie of geste voor voorzien worden.


Met alle respect WenzelR, maar die procedure is al een paar jaar zo. En sinds vorig jaar is het zelfs met een bug erbij. Je moet de eerste 13 zenders eerst op een andere positie zetten voor je een andere zender erop kan zetten. Anders krijg je twee zenders op hetzelfde nummer. Dat is hier ook al verschillende keren aangehaald op het forum en het is nog steeds niet opgelost.

Ik zou haast denken dat er geen enkele van de huidige moderators een PX abonnement voor TV heeft, want jullie kennen duidelijk de eigen software niet. Heel jammer hoor. Ik begrijp de frustratie van RaduB maar al te goed. De zenderhernummering werkt bij andere aanbieders al jaren beter. Zowel bij TN als bij Orange. Voor mij is dat niet voldoende om van operator te wijzigen. Maar het doet mij nu wel stevig nadenken om bij PX enkel nog internet te nemen vanwege de echte onbeperkte data. Bij TN wordt je naar een lagere snelheid gebracht vanaf 750GB, bij PX kan je extra data gratis toevoegen.
Voor de weinige live TV kijk je dan perfect via vrtnu, vtmgo, rtbf auvio en rtlplay. Laptop met HDMI naar TV en het is opgelost. Zo kijk ik ook naar Netflix en Amazon Prime of andere streaming.

Als de CEO van PX vorige jaar aangaf dat ze wil dat PX met zijn decoder TV diensten wil samenbrengen, dan is deze update geen goede update. En ik hoop dat deze informatie de juiste mensen bereikt binnen PX, zodat jullie er iets aan kunnen doen.

Een eenvoudige mea culpa en we zullen het bij een volgende update rechtzetten zijn meer dan voldoende.

Wat moet een Nederlandstalige Brusselaar nu niet denken als hij bij PX klant wordt: de Franstalige zenders staan vooraan??? Echt??? En geen enkele moderator die snapt dat wij dit een slechte klantervaring vinden???
Reputatie 3
Badge +1
Het herzetten van zenders is al enorm verbeterd. In 2009 kon het bijna een uur duren om alles te verzetten, nu hooguit een paar minuten. Ik kan me niet voorstellen hoe dit bij Orange gebruiksvriendelijker / gemakkelijker kan.
Ik denk wel dat het nog altijd zo is als vroeger, dat de geplaatste opmerkingen/voorstellen tot verbeteringen doorgegeven worden aan de betrokken diensten waar men kan mee rekening houden voor toekomstige aanpassingen/upgrades...
Als je de link zou lezen, dan zou je zien dat er een vernieuwde manier is om de zenders te herschikken. Je hoeft ze niet meer te "verwisselen" maar je kan met nummers werken, wat pakken sneller gaat. Jammer genoeg kan er hier geen compensatie voor voorzien worden.

OMG... OMG...!!!

Heb ik niet al 5 keer gezegd (in 2 aparte topics) dat ik de informatie in die link ken?!? Waarom doe ik de moeite om te schrijven als jullie niet lezen? Jullie blijven me behandelen zoals ik de onbeleefde / koppige persoon in de discussie zou zijn, die weigert te lezen wat jullie me aanraden. Terwijl het is jullie die onbeleefd/koppig blijven, die weigeren te lezen en te begrijpen wat mijn probleem is.

Het is geen "vernieuwde" manier. Het bestaat al 3-4 jaar denk ik, op zijn minst sinds ik van Orange naar Proximus ben (jammer genoeg blijkbaar) overgeschakeld. Misschien is dat "nieuw" voor mensen met een ouder decoder, maar voor mij werkte het al zo sinds het begin, en het blijft een groto tijdverspilling als je 90% van de zenders wil verplaatsen.

Bij andere operatoren mag je meerder zenders aanduiden, en dan "in blok" verplaatsen. Bijvoorbeeld, als ik wil de 6 BBC zenders + CNN + Euronews verzetten, dan kan ik alle 8 selecteren, en dan de selectie verplaatsen ergens anders in de lijst. En dat is maar een voorbeeld. De verschillende lijsten van Favorieten die je kan opslaan (voor elk familielid) zijn niet alleen praktisch, maar ook een garantie dat bij de volgende systeem upgrade van je operator, je kan altijd je lievelingsvolgorden terug opladen als dat nodig is.

Hoeveel jaren moet nog passeren totdat Proximus uit de Steentijdperk stapt met zijn decoder software? Want de zendervolgorde (en gerelateerde menu) is maar een van de veel voorbeelden dat ik kan geven waar Proximus achter Orange blijft.

Zoek maar a.u.b. de kans oom de "gelijkaardige" functie bij Orange te checken. 5 jaar geleden was dat al 10 keer meer user-friendly dan wat we bij Proximus krijgen... Did alleen had geen reden kunnen zijn om terug te gaan naar Orange. Maar de manier dat ik behandeld nu word, en het gebrek aan visie en creativiteit dat ik bij Proximus nu zie (door op zo een manier een slechte zendervolgorde op ons te forceren, zonder enige upgrade van de menu functionaliteit, om het tenminste dichter bij Orange te brengen), doet me nu serioos te denken om toch terug te gaan.

(ik ben weg gegaan van Orange door de slechte klantendienst, maar het blijkt niet beter te zijn bij Proximus)
Als je de link zou lezen, dan zou je zien dat er een vernieuwde manier is om de zenders te herschikken. Je hoeft ze niet meer te "verwisselen" maar je kan met nummers werken, wat pakken sneller gaat. Aan de tijd die je er aan spendeert, vermoed ik niet dat je de eerder aanbevolen manier gebruikt.
Jammer genoeg kan er hier geen compensatie of geste voor voorzien worden.
OMG... heb je de rest van de thread gelezen? Tenminste mijn vorige post om het probleem te begrijpen?!? Waarom in hemelsnaam zou ik klagen over HedewychT zijn antwoord, als dat een oplossing was?

Nee... wij zijn geen idioten die niet wisten hoe de zendervolgorde te veranderen. We hebben dat al gedaan. Ik heb 3-4 uur vorig jaar gespendeerd om dat te doen, en nog eens 2 uur gisteren om de eerste 70 zenders te verzetten (en het blijft me nog een paar uur voor de rest van de zenders).

Het probleem is dat Proximus een slechte, puur commerciële (en zonder enige compensatie), verandering op ons heeft geforceerd, zonder enige terugweg.

Niet dat ik een financiële compensatie wil, maar ten minste een betere software:
- ofwel een meer user-friendly manier om zenders te verplaatsen
- ofwel veiligere menus tegen het risico dat we 4-uur van werk verliezen met een verkeerde knop-druk. Jullie hebben an onnodige 2-stap bevestiging procedure voor de verandering van 1 ENKEL ZENDER, maar een 1-stap Reset knop (ZONDER BEVESTIGING) om alles te verliezen. Het zou omgekeerd moeten zijn!
- ofwel de optie om verschillende lijsten op te slaan (zoals Orange, waar ik een lijst met kindervriendelijke zenders kon opmaken, en een andere met de zender waaraan ik en mijn vrouw keken)
- ofwel terugkeren naar ons gepersonaliseerde ideale volgorde waaraan we zo hard aan gewerkt hadden
- en als geen van de bovenste een optie is, dan toch iets creatief als compensatie van Proximus, zoals een maand gratis TV Replay+ of TV bundel of weet ik veel. 't is niet dat er een gebrek aan opties is... alleen een gebrek aan wil en respect voor klanten.

En a.u.b. volgende keer een vraag / probleem goed lezen voor dat je antwoord. Het is al pijnlijk genoeg zo te behandeld worden door Proximus. Ik hoef niet 10 keer terug naar hier komen bij elk reactie, met de hoop dat er toch iemand met een oplossing kon komen (technische oplossing van Proximus, of een petitie tegen Proximus), en in plaats altijd hetzelfde antwoord te vinden: een verwijzing naar en procedure die ik duidelijk kent... anders hoe kon ik het de eerste keer doen? Ik zoek oplossingen, of op zijn minst begrip en empathie. Wat ik niet zoek, is behandeld worden als ik de helft van mijn IQ zou hebben en mijn weg naar Instellingen niet zou kunnen vinden... en niet maar ene keer, maar al 5-6 keer door verschillende moderators en 'experts' op dit forum, in de 2 topics waar ik heb geschreven over dit probleem.
Ben hier ook al volop aan het herschikken begonnen ...
Zoals HadewychT aangaf, kan je dit doen zoals beschreven in de volgende link: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_ch_order_set/particulieren/support/televisie/proximus-tv-gebruiken/instellingen-aanpassen/de-volgorde-van-de-tv-zenders-veranderen.html
Als je daar op klikt, krijg je een heldere uitleg over hoe het in orde kan gebracht worden.
Ik kan je jammer genoeg niet helpen bij het opnieuw aanpassen van je zenderlijst. Op volgende link vind je meer info over hoe je deze kan aanpassen en de uitleg waarom deze aanpassingen gedaan werden :
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_ch_order_set/particulieren/support/televisie/proximus-tv-gebruiken/instellingen-aanpassen/de-volgorde-van-de-tv-zenders-veranderen.html
Een van de redenen van de verandering was net om de zenders thematisch meer bij elkaar te zetten, zodat vb de kinderzenders allemaal bij elkaar staan. Via de startmenu kan je naar kids gaan en daar krijg je dan oa de programma's die dan bezig zijn op de kinderzenders


Als je me niet kan helpen, hoe kan dat wel?

Of blijven we gewoon fck'd door deze willekeurige en tegen-ons-wil / zonder-enige-nut-voor-ons beslissing van Proximus?
dit is inderdaad de methode die hier op het forum al herhaaldelijk gepost geweest is en ook terug te vinden was/is > hier

Ja, maar ons probleem is niet wat je denkt: https://nl.forum.proximus.be/digitale-tv-7/zendervolgorde-47564/index2.html
dit is inderdaad de methode die hier op het forum al herhaaldelijk gepost geweest is en ook terug te vinden was/is > hier
Reputatie 3
Badge +1
Hmm, vreemd genoeg is er bij ons (nog) niets veranderd. Maar bij ons kwam die layoutupdate ook wat later dan bij de rest.

Het kan geen uren duren om de eerste 40 zenders juist te zetten. Als je bijvoorbeeld PlattelandsTV op 30 wil zetten (ik zeg maar wat), dan duw je 89, dan op OK, dan duw je 30, dan weer op OK. Als je van onder naar boven begint, dan blijft alles mooi staan zoals het moet. Dat duurt maximaal 5 minuten.

Inderdaad vervelend dat ze ons niet laten kiezen.

CN heeft inderdaad veel hectische tekenfilms, maar ook veel rustige. Programma's als Craig van de Kreek, Clarence en Wat Beren Leren zijn veel rustiger dan bijvoorbeeld Oggy en de Kakkerlakken op Ketnet.
Ik kan je jammer genoeg niet helpen bij het opnieuw aanpassen van je zenderlijst. Op volgende link vind je meer info over hoe je deze kan aanpassen en de uitleg waarom deze aanpassingen gedaan werden :
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_ch_order_set/particulieren/support/televisie/proximus-tv-gebruiken/instellingen-aanpassen/de-volgorde-van-de-tv-zenders-veranderen.html
Een van de redenen van de verandering was net om de zenders thematisch meer bij elkaar te zetten, zodat vb de kinderzenders allemaal bij elkaar staan. Via de startmenu kan je naar kids gaan en daar krijg je dan oa de programma's die dan bezig zijn op de kinderzenders


Sorry, maar jullie denken dat jullie aan klanten denken, maar wat jullie gedaan hebben is helemaal niet praktisch voor vele mensen.

Bijvoorbeeld:
- mijn dochter is bijna 4. Ik wil alle zenders dat "safe" zijn voor kinderen van haar lijftijd samen hebben ergens in het begin, en andere "kinder"-zender dat eigenlijk ongepast zijn voor haar (te hectisch zoals CN of een paar anderen, of te romantisch, zoals de tienerseries bij Disney zijn) ergens anders. Dus ik had Baby TV, Ketnet and Disney Jr na mekaar, dan Plaatelands TV en Njam en een paar ander rustige zenders die mijn vrouw interesseert, zodat ze veilig kon zappen met ons dochter daarbij tussen een tiental zenders.
- dan zijn er nieuws zenders die me interesseren, en andere waar ik nooit kijk; hetzelfde met sport zenders of andere categorieën.
Ik had uren gespendeerd om de 40-tal zenders die me interesseren op de eerste 40 plaatsen te krijgen (en op een logische intuïtieve manier, zoals Zes op 6, niet op 11 of waar dat het nu is bij jullie), en alle andere daarna.

Jullie zouden echt een Orange abonnement moeten nemen... een kleine investering om te zien hoe logisch en praktisch hun software werkt... en al sinds 5-6 jaar geleden, met Favorite zenderlijsten, IMDb info (film rating & genre), alle info over een film daar op het scherm (niet op 3-4 bladzijden).

Jullie zijn een dinosaurus geworden, die bijna kan bewegen... en als die beweegt, maakt iets kapot, zoals nu. Want de enige opmerkelijke verandering in jaren was deze, en het was een zeer slechte voor mij als klant... en jullie kunnen ook geen oplossing bieden daarvoor.

Ik werk met programmeurs in mijn job, en ik weet hoe gemakkelijk het is om een code te schrijven dat een custom-made "favorites" lijst op te slaan in een bestaan die de user kan altijd laden na een system reset of zoiets. Waarom weigeren jullie dat de bieden zal ik nooit snappen.

Anyway, na een nog slechtere ervaring bij uw technische dienst (ik werd gelachen aan de telefoon dat ik zoveel uren heb gespendeerd om de zenders te hernummeren i.p.v. "iets beter te doen in mijn leven"), ik denk dar er niets blijft dan terug te kijken bij de competitie.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan je jammer genoeg niet helpen bij het opnieuw aanpassen van je zenderlijst. Op volgende link vind je meer info over hoe je deze kan aanpassen en de uitleg waarom deze aanpassingen gedaan werden :
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_ch_order_set/particulieren/support/televisie/proximus-tv-gebruiken/instellingen-aanpassen/de-volgorde-van-de-tv-zenders-veranderen.html
Een van de redenen van de verandering was net om de zenders thematisch meer bij elkaar te zetten, zodat vb de kinderzenders allemaal bij elkaar staan. Via de startmenu kan je naar kids gaan en daar krijg je dan oa de programma's die dan bezig zijn op de kinderzenders
Louter ter info:
Als ik het nog goed voor heb is het vroeger nog mogelijk geweest om verschillende favoriete zenderlijsten op te maken, maar ik heb dit nooit gebruikt.

volgorde van zenders zelf veranderen

Bij een reset van een decoder wordt je zelf ingestelde zendervolgorde terug ingeladen want dit wordt ergens bewaard in je TV Profiel en als iemand van Proximus dit profiel reset om één of ander reden, dan ben je natuurlijk wel de zelf ingestelde volgorde kwijt.