Vraag

HDCP 2.2 probleem via AVR


Het installeren van de V6 ging vlot, rechtstreeks op de tv aangesloten geen probleem, maar wanneer ik hem via mijn AVR (Onkyo TX-NR656) aansluit krijg ik de melding "Deze inhoud kan niet op uw TV weergegeven worden. Controleer HDMI-verbinding op uw HDCP 2.2.-compatibele TV" De AVR is 4K en HDCP compatibel alsook alle kabels, poorten gewisseld, kabels gewisseld, geen oplossing. Naar mijn gevoel is de HDCP handshake tussen de AVR en de V6 niet in orde. Dit is wel jammer aangezien we alles over de AVR laten gaan, ik heb de V6 tot nu toe enkel maar eens gebruikt om te testen maar dus niet voor continu gebruik. iemand een soortgelijke ervaring en/of een oplossing.

11 reacties

Workaround gevonden:

Voor een paar Euro op aliexpress een HDMI splitter gekocht, deze haalt de HDCP er gewoon uit.

https://www.aliexpress.com/item/4K-UHB-HDMI-Splitter-1x2-4kX2k-3D-Splitter-HDMI-Switch-Adapter-1-In-2-Out/32951109232.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.35274c4dOQQnC6


Mijn splitter is vandaag toegekomen, net geïnstalleerd maar ik heb nu geen beeld meer... 🤔
Hoe heb je de splitter aangesloten?
Ik heb hem gewoon achter de V6 gehangen met 1 output naar de versterker, eigenlijk gewoon als een soort hdcp2.2 stripper. Zo had ik gehoopt gewoon de 2 outputs van de versterker te kunnen blijven gebruiken.
Workaround gevonden:

Voor een paar Euro op aliexpress een HDMI splitter gekocht, deze haalt de HDCP er gewoon uit.

https://www.aliexpress.com/item/4K-UHB-HDMI-Splitter-1x2-4kX2k-3D-Splitter-HDMI-Switch-Adapter-1-In-2-Out/32951109232.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.35274c4dOQQnC6


Bedankt voor de link. Deze ook maar besteld want van PXS moeten we duidelijk geen support verwachten...
Geen concurrentie genoeg tussen de providers is de reden volgens mij, trouwens Proximus heeft jaren terug in samenwerking met Samsung gezocht naar een oplossing in hun tv's zodat de decoder niet meer nodig was, mss zijn ze gewoon klaar en de andere ook in geval er ene ermee uitkomt !
Reputatie 1
Voor velen onder ons die een streaming box hebben, zouden android apps en apple tv apps een geweldige oplossing zijn. Geen decoder meer nodig. Scheelt een hoop geld voor Proximus zelf ook, omdat ze minder afhankelijk worden van die decoders... Ondertussen beginnen al wat zenders zelfs apps te voorzien. Als ze te lang wachten, missen ze misschien wel de bus, en ook mogelijke klanten/inkomsten. Trouwens, als er al een iOS app is, is de stap naar tvOS niet zo groot... Tegenwoordig zijn de smart tv's ook voorzien voor CI+ kaarten, waar ook niet echt gebruik van wordt gemaakt. Ik stel me toch ook vragen bij de visie van sommige beleidsbepalers bij Proximus. Ik heb de indruk dat de ons omringende landen toch sneller mee zijn met de nieuwere protocols en/of standaarden. Ok, het is een klein land, maar als deel van europa moet dit toch kunnen. We weten trouwens dat ze te rade gaan in China en Korea 😃.
Reputatie 1
Workaround gevonden:

Voor een paar Euro op aliexpress een HDMI splitter gekocht, deze haalt de HDCP er gewoon uit.

https://www.aliexpress.com/item/4K-UHB-HDMI-Splitter-1x2-4kX2k-3D-Splitter-HDMI-Switch-Adapter-1-In-2-Out/32951109232.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.35274c4dOQQnC6
Reputatie 1
@SamuelD, Ik ben meer dan 20 jaar klant bij Proximus (Belgacom/Skynet) en dit is de eerste keer dat ik zo’n teleurstellend antwoord heb gekregen.

Sinds ik ben overgeschakeld naar digitale televisie heb ik meer miserie gehad dan wat anders. Of het nu Telenet of Proximus was, het werd steeds moeilijker om alles met 1 toestel te doen en/of meerdere toestellen op een gebruiksvriendelijke manier aan elkaar te koppelen.
Vooral de drang om de content te beveiligen en klanten te binden heeft ervoor gezorgd dat iedereen TV moet kijken op de manier zoals de provider het wil. De liefhebber die dan wat meer geavanceerder hardware gebruikt blijft in de kou staan. Nog even en ik gooi het buiten. De zenders hebben tegenwoordig hun eigen internet platformen en in combinatie met Netflix heb ik alles wat ik nodig heb. Dat alles werkt op bvb een Android Tv box. Welke meerwaarde biedt Proximus TV nog? Betere service? Betere hardware?
@SamuelD, dat is dan wederom een hele mooie service van Proximus...
Ik heb zelf nooit een antwoord gehad op mijn vraag, ben dus blij dat ik nog steeds mijn V5 heb.... Wat gebeurd er wanneer de V5 niet meer ondersteund wordt? Ik denk niet dat wij de enige klanten zijn met een AVR... Het is een flauw excuus dat er jullie enkel rechtstreeks naar de TV ondersteunen en niet naar een ander apparaat, aangezien het protocol exact hetzelfde is, alleen de handshake moet correct gebeuren.
Dat is al zo eenzelfde mooie uitleg als het sync probleem, daar krijg ik (en vele anderen) al jaren het antwoord dat het een gekend probleem is en dat de programmeurs er aan het werken zijn... niet dus denk ik. Misschien is het tijd om het digitale abonnement buiten te gooien, terug analoge tv te kijken, dit werkt altijd en is in sync, en de rest via een open source streambox te bekijken, dan heb je het zelf in de hand of het werkt of niet, en ben je niet meer afhankelijk van de tanende service de, veel te dure, providers bieden ( en dan heb ik het niet enkel over Proximus).
Reputatie 1
De technieker heeft wel aangeboden om me een V5 te bezorgen als ik het niet werkend krijg. Dat zullen we dan maar doen. Jammer.
Reputatie 7
Badge +4
Wij geven enkel ondersteuning indien de decoder rechstreeks is aangesloten op de tv, wanneer er een ander toestel tussen staat kunnen wij de werking niet garanderen.
Reputatie 1
Hoi,

Vandaag is een Technieker langs geweest om m'n defecte v5 te vervangen met een gloednieuwe v6. Spijtig genoeg heb ik een gelijkaardige setup als jij. De AVR is HDCP 2.2 compliant maar de TV niet, met als gevolg dat de AVR een geen beelden wil doorsturen naar de TV. Rechtstreeks aansluiten op TV werkt wel.
Heeft proximus ondertussen al een oplossing geboden?
Ter info zie ook in zelfde verband
> https://nl.forum.proximus.be/het-proximus-labo-37/het-grote-v6-decoder-topic-43140/index10.html#post602401
> https://nl.forum.proximus.be/het-proximus-labo-37/het-grote-v6-decoder-topic-43140/index10.html#post602410

Neen, momenteel hangt de V5 en de V6 aan de AVR, bij de V5 komt het beeld en geluid door, bij de V6 enkel het geluid via de surround en op het scherm de foutmelding... HDMI kabel van de V6 uit de AVR en rechtstreeks in de TV en het beeld is ok.
❗Dan zullen de proximus medewerkers dit best doorgeven aan de bevoegde specialisten ❗

PS: er zijn er nog die hier gemeld hebben dat ze geen beeld doorkrijgen en alleen klank, mss heeft dit er ook iets mee te maken :!!!: en hebben sommige TV mss ook hier problemen mee met HDCP 2.2.-compatibiliteit :???:

Reageer