Vraag

Geluid sommige zenders v5 decoder

  • 4 September 2022
  • 26 reacties
  • 476 Bekeken

  1. Kan het zijn dat het geluid op de zenders VTM, VTM 2, VTM 3 en VTM 4 zachter of minder luid is dan andere zenders? Zo ja, wat kan hiervan de reden zijn?
  2. Is het correct dat je het geluid van de v5 decoder niet kan verhogen (via/met de afstandsbediening) zoals bij de v7 decoder (knoppen afstandsbediening “sub” en “volume +”)?

Bedankt voor de informatie.


26 reacties

Met een v5 decoder regel je via de afstandsbediening in feite het audio volume op je TV maar niet het audio signaal op je decoder. 

De afstandsbediening  van de v5 moet hiervoor wel universeel gemaakt worden zie 

→ Hoe kan je je afstandsbediening universeel maken? | Proximus

Welke tv heb je?

De procedure om je afstandsbediening universeel te maken is afhankelijk van het merk of je tv:

  • Samsung
  • Loewe
  • Ander merk

NB: Staat trouwens  ook uitgelegd voor een v7 decoder

@Martin

 

Bedankt voor jou reactie. De afstandsbediening is reeds universeel gemaakt en werkt zoals het hoort. Maar het audiovolume van de v5 decoder kan dus niet aangepast worden zoals bij v7 decoder?

Blijven alleen nog de vragen over: Kan het zijn dat het geluid op de zenders VTM, VTM 2, VTM 3 en VTM 4 zachter of minder luid is dan andere zenders? Zo ja, wat kan hiervan de reden zijn?

Reputatie 7
Badge +4

@rsca_rsca Ik heb het hier getest en ondervindt niet dat het geluid stiller is op die zenders. 

Is je decoder rechtstreeks op je TV aangesloten of gebruik je een audio-installatie voor je geluid ? 

@HadewychT

Bedankt om het te testen. Er wordt een audio-installatie voor het geluid gebruikt (HDMI eARC). Misschien is het ook maar gewoon een gevoel dat het stiller is op die zenders.

Reputatie 7
Badge +4

@rsca_rsca Je kan dan altijd eens testen of je dat ook ondervindt als je enkel je decoder aansluit en de geluidsinstallatie er tussenuit haalt. 

Ik pik hier graag even op in. Ik merk ook al enige tijd wisselingen in geluidniveau tussen zenders en opnames. Wij werken niet met een geluidsinstallatie … De decoder is zoals steeds gewoon op de tv aangesloten. Wij luisterden normaal altijd op zelfde volume en moeten nu constant aanpassen.

Decoder reeds herstart (=even zonder spanning zetten) en/of gereset = Je decoder resetten | Proximus

Reputatie 7
Badge +5

@joeyVG1307 Heb je dit al eens geprobeerd? 

Het geluid op VTM lijkt me toch iets zachter te klinken dan pakweg op TLC.

Reputatie 4
Badge +1

de vtm zenders worden door een geluids aanpassing doorgegeven naar de providers, de VRT heeft dat probleem ook soms dat er verschil op zit, soms zit dat op de decoder zelf of wordt het door de zenders doorgestuurd zodat er geen verschil op zit.

staat dolby soms aan op de decoder ???? dat kan ook een geluidsverschil geven.

@Master-magic bedankt voor jou reactie. Voor zover ik weet staat de geluidsinstelling op de decoder op stereo.

Reputatie 4
Badge +1

@rsca_rsca dan zal het een nieuwe instelling zijn bij proximus zelf bij de vtm zenders waarbij ze de geluidssterkte hebben aangepast, er zit bij andere providers ook verschil in het geluid op de zenders.

 

Ook Studio 100 (kanaal 9), Q-Music (kanaal 140) en de radiozenders (vanaf kanaal 800) zijn opvallend luider dan andere zenders.

Zonet viel het me op dat het geluid van het programma Starstruck op VTM opmerkelijk stiller is dan De Afspraak op Vrijdag op Canvas. De reclame op VTM was dan wel weer wat luider. Iemand hier nog ervaring mee of voorbeelden van?

Ter info: op mijn V5 compact decoder is het programma Starstruck op VTM ook opmerkelijk stiller.

@HadewychT heb je meer info over bovenstaande?

@DaisyS  heb je meer info over bovenstaande?

Reputatie 7
Badge +5

@rsca_rsca Is dit tijdens het live kijken van het programma? Of tijdens tv-play? 

@rsca_rsca Is dit tijdens het live kijken van het programma? Of tijdens tv-play? 

@DaisyS Live kijken.

Reputatie 7
Badge +5

@rsca_rsca Tijdens tv-replay kan zich dit inderdaad wel eens voor doen. Ik vraag het voor je na of hier gekende problemen rond zijn.

@rsca_rsca Tijdens tv-replay kan zich dit inderdaad wel eens voor doen. Ik vraag het voor je na of hier gekende problemen rond zijn.

@DaisyS om misverstanden te voorkomen is het geluid op de zenders van VTM stiller tijdens live-uitzendingen. Zoals het voorbeeld van afgelopen vrijdag over het programma Starstruck was de reclame wel wat luider dan het programma zelf. Tv-replay weet ik niet of dat ook zo is.

Reputatie 7
Badge +5

@rsca_rsca Ik had het goed begrepen😊, ik vraag het na.

@rsca_rsca Ik had het goed begrepen😊, ik vraag het na.

@DaisyS  ik ben benieuwd naar het antwoord ☺️ bedankt om na te vragen.

Ter info: op mijn V5 compact decoder is het programma Starstruck op VTM ook opmerkelijk stiller.

vanavond weer net het zelfde bij mij.

@DaisyS heb je reeds meer informatie ontvangen over dit onderwerp?

Reageer