Skip to main content

Hallo,

Kunnen we ook het geluid van de decorder (V7) aanpassen?

Ik vind dat deze erg zacht staat, zelf op geluid 30 van mijn TV moet ik goed opletten wat ze precies zeggen. Als ik een geluidtest van de tv zelf doe, is alles in orde en kan het (net zoals vroeger met de vorige decorder) op geluid 12 staan.

Alvast bedankt voor je antwoord.

@HadewychT  Hou je ons hier op het forum op de hoogte hierover?

@HadewychT het is bij mijn V7** ook niet alleen dat die NPO zenders luider zijn dan andere zenders, bv tov VRT zenders, maar het valt mij ook soms op dat sommige dagen als ik de decoder opzet het geluid ook hoger is van bv de VRT zenders en andere dagen dan weer niet!

**V7 decoder(APK-6.158.3/MW-5.7.6.2) 

@HadewychT  Ongetwijfeld bedoel je dat het geluid op heel wat andere zenders zachter (te zacht) is in vergelijking met de NPO-zenders? 😉

Zo kan je t ook bekijken 😊Maar het is niet algemeen dat die andere zenders té stil zijn. Dat hebben we hier uitgetest en we krijgen er ook geen andere klachten over. 

@HadewychT 

Zonet nog opgemerkt, namelijk dat het geluid op volume 10 bij de meeste zenders stiller is dan bijvoorbeeld op NPO 1 volume 10, dat is ten minste luid en duidelijk zonder dat je bij wijze van spreken alles open moet zetten.

@Martin ​@rsca_rsca Ik heb het probleem met het geluid van NPO doorgegeven naar de verantwoordelijken. 

@HadewychT  Ongetwijfeld bedoel je dat het geluid op heel wat andere zenders zachter (te zacht) is in vergelijking met de NPO-zenders? 😉

@Martin ​@rsca_rsca Ik heb het probleem met het geluid van NPO doorgegeven naar de verantwoordelijken. 

@HadewychT Ter bijkomende info:
Die NPO zenders zijn bij mij ook luider met mijn V7 decoder(APK-6.158.3/MW-5.7.6.2) verbonden over HDMI met TV en dit zowel als ik de decoder op surround staat en ook als surround uit staat!

En blijkbaar bij rsca_rsca met zijn V7c decoder(APK-6.158.3/MW-1.3.4 )

@rsca_rsca er zijn geen algemene problemen gekend met surroundsystemen. Heb je dit probleem enkel als je je surround ook aansluit ? Kan je eens testen met de decoder rechtstreeks aangesloten op de TV om te zein of je het probleem dan ook hebt ? Hoe is je decoder juist verbonden met de TV en surround ?

Heb je al getest met de sub-knop en volume zols aangegeven als oplossing van dit topic ? 

@HadewychT 

Zonet heb ik het kort even getest. Ook bij de tv-speakers is het verschil in geluid hetzelfde (dus NPO zenders zijn luider). De decoder steekt in HDMI 1, de soundbar in HDMI 3 (eARC). Met de sub-knop staat het volume op 15 (maximum).

@rsca_rsca er zijn geen algemene problemen gekend met surroundsystemen. Heb je dit probleem enkel als je je surround ook aansluit ? Kan je eens testen met de decoder rechtstreeks aangesloten op de TV om te zein of je het probleem dan ook hebt ? Hoe is je decoder juist verbonden met de TV en surround ?

Heb je al getest met de sub-knop en volume zols aangegeven als oplossing van dit topic ? 

Is ook eigenlijk moeilijk te vergelijken allermaal want zowel bijvoorbeeld  rsca_rsca als ik zitten met andere software versies t.o.v wat jij hebt!

@Gilbert_07  Heb je een soundbar aangesloten of luister je met luidsprekers van tv zelf?

En bij u is het geluidsniveau op de NPO’s niet hoger dan?

Nee, zender maakt niks uit. Opnames ook niet, alleen bij terug/doorspoelen zakt het geluid even zo'n 2 sec 

En bij u is het geluidsniveau op de NPO’s niet hoger dan?

Denk dat het ook afhangt van tv-merk. Ik heb een sony waar geluid op 35 staat, vergelijkbaar met stand 5 op mijn samsung tv. Dit met een v7c, nu met de nieuwe b-box nog steeds hetzelfde. 

@Martin 

Als surround uitstaat is het volume zelfs lager. Veel zal wellicht ook afhangen hoe de zenders of Proximus het geluid doorsturen.

Het is opmerkelijk dat de NPO zenders echt luider zijn, net even getest. Misschien kan ​@HadewychT of een andere Proximus-medewerker hier meer duiding over geven.

@rsca_rsca ,

Dat stel ik ook wel vast met de V7 decoder(APK6.158.3/MW5.7.6.2).
Is het volume niet hoger als je surround uitzet.

Bij mij hebben de NPO zenders ook een hoger volume.

Het geluid via de V7C decoder is stiller dan gebruikelijk. Normaal staat de soundbar (eARC) op 12 à 13 en om hetzelfde te bekomen staat het volume nu richting 16 à 17. Het lijkt ook dat soms het volume wat stiller wordt, dan weer wat harder.

Alle instellingen staan zoals ze moeten staan (surround aan) en alles is correct aangesloten.

Iemand tips en suggesties?

@HadewychT 

Softwareversie 6.158.3

Middleware PXM-SW-1.3.4

Het geluid via de V7C decoder is stiller dan gebruikelijk. Normaal staat de soundbar (eARC) op 12 à 13 en om hetzelfde te bekomen staat het volume nu richting 16 à 17. Het lijkt ook dat soms het volume wat stiller wordt, dan weer wat harder.

Alle instellingen staan zoals ze moeten staan (surround aan) en alles is correct aangesloten.

Iemand tips en suggesties?

@HadewychT 

Softwareversie 6.158.3

Middleware PXM-SW-1.3.4

Heb vandaag nog een reset gedaan, dan heb je normaal de laatste versie (bij mij PXM-SW-3.92.0).

Ik heb TV decoder aangesloten op een Yamaha versterker:

• Wanneer ik geluid op GEEN surround zet, komt de audio binnen op de verstreker in PCM, vervolgens doet deze de surround decoding en heb je ook echt surround geluid.
  • Wanneer ik geluid op surround zet (automatisch) komt het binnen in Dolby Digital +, maar de bron (gewone TV posten) zijn enkel in stereo => versterker doet geen surround decoding vermits het DD+ is en je hebt gewoon stereo geluid!

Ik meet geen enkel verschil in output volume tussen de 2.

Dag Jan, 

Ik heb enkele dagen nu de V7 met software PXM-SW-5.5.6.2 ook gekoppeld aan mijn Yamaha versterker ( type RX780)

Daarvoor had ik de V5 decorder van Proximus. ( PCM op de versterker - geluid was ok)

Globaal gezien is het geluidsvolume spijtig minder dan de V5 decorder en stel vast dat het geluid wat meer achterin zit als vroeger. Moet meer versterken.

Zoals je ook vaststelt is bij het aanklikken van Surround er niet echt Surround ( stand DD+).Bij stereo PCM wel. Echter is er bij mij wel een geluidsverschil tussen beide. Surround is hoger en komt iets meer naar voor het geluid. Gewoon stereo zit achterin.

Enkele vragen:

• Bij mij staat YPAO ingeschakeld, maar adaptive DRC niet. Dit laatste is  dat het dynamisch bereik automatisch aangepast bij het verhogen/verlagen van het volume op de versterker. Het is bedoelt om op lagere volumes dynamischer geluid te hebben. Bij Apple TV ( Youtube, Streams, Disney Plus) heb ik meer dynamisch bereik op hogere volumes als het uitgeschakeld staat waardoor ik het niet inschakel. Hoe staat die bij jou ingesteld? 
  • Heb jij de input trim op de versterker verhoogt voor dit kanaal?

Met vriendelijke groeten

Tom

Ik wil nog even terugkomen op het feit dat het geluidsniveau lager is bij een V7 decoder.

Dit stoort mij niet meer, ben het gewoon geworden.

Ik stel echter vast dat bij opnames het geluidsniveau hoger is dan bij Live TV.

@Jan B. Bedankt voor je duidelijke uitleg.

De V7 is eigenlijk een Android 9 Pie met daarop een schil specifiek gemaakt voor Proximus. link: Proximus V7 Decoder - Android TV Guide (androidtv-guide.com).

De versie PXM-SW … is de versie van de schil gemaakt door technicolor. Probleem gaat zeker niet in Android OS zitten en ook niet in apps er bovenop. Deze gebruiken gewoon de Android APIs.

@Jan B.  

• TV decoder V7 aangesloten op dezelfde HDMI en exact dezelfde stream gecast nu naar de Android TV box => volume veel te zacht (zeker 12dB minder dan chromecast)

Een bedenking, we zijn hier bezig over de versie PXM-SW-3.92.0 maar speelt de App versie hier eigenlijk in je test dan niet mee?

Maar kan het dan juist om die reden net zijn dat er zijn die deze laatste versie niet hebben en dat dit bij hen dan anders is als wat jij waarneemt , enfin ik zoek gewoon een eventuele reden waarom er zijn die bij surround instelling wel een groter geluidsniveau waarnemen?

Heb vandaag nog een reset gedaan, dan heb je normaal de laatste versie (bij mij PXM-SW-3.92.0).

Ik heb TV decoder aangesloten op een Yamaha versterker:

• Wanneer ik geluid op GEEN surround zet, komt de audio binnen op de verstreker in PCM, vervolgens doet deze de surround decoding en heb je ook echt surround geluid.
  • Wanneer ik geluid op surround zet (automatisch) komt het binnen in Dolby Digital +, maar de bron (gewone TV posten) zijn enkel in stereo => versterker doet geen surround decoding vermits het DD+ is en je hebt gewoon stereo geluid!

Ik meet geen enkel verschil in output volume tussen de 2.

Is het dan mss omdat je met een andere software versie zit op je V7 dan bij sommigen die met een v7 melden dat op surrond hun geluidsniveau dan wel veel hoger is!

Reageer