Beantwoord

Geluid erg zacht v7

  • 11 August 2020
  • 44 reacties
  • 4760 Bekeken

Hallo,

 

Kunnen we ook het geluid van de decorder (V7) aanpassen?

Ik vind dat deze erg zacht staat, zelf op geluid 30 van mijn TV moet ik goed opletten wat ze precies zeggen. Als ik een geluidtest van de tv zelf doe, is alles in orde en kan het (net zoals vroeger met de vorige decorder) op geluid 12 staan.

 

Alvast bedankt voor je antwoord.

 
icon

Beste antwoord door HadewychT 11 August 2020, 16:51

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 1

Als je in de geluidsinstellingen van je decoder eens van opties veranderd wordt het volume dan niet groter.

 

en wat bedoel je van opties veranderen ?

Probleem is dat mijn dochter niet vlakbij woont om te proberen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Als je in de geluidsinstellingen van je decoder eens van opties veranderd wordt het volume dan niet groter.

 

en wat bedoel je van opties veranderen ?

Probleem is dat mijn dochter niet vlakbij woont om te proberen.

 

Je kan dit nakijken via menu - instellingen - apparaatvoorkeuren - geluid. 

Is haar decoder rechtstreeks op de TV aangesloten met de originele HDMI-kabel ? 

Reputatie 1

ik veronderstel van wel dat jullie technieker dit gedaan heeft.

 

Reputatie 1

ja de technieker heeft alles gedaan en aangesloten, maar was erg weinig van zeg blijkbaar.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Lucgeenen  

    Hoe stel je het audioformaat naar je tv in

 

Om meerdere apparaten op je tv aan te sluiten, kunnen twee beschikbare types, Input en Output worden gebruikt. Invoerapparaten zenden audio uit naar je tv. Dit zijn bijvoorbeeld Blu-ray-spelers, spelcomputers en Set-top boxes (TV Decoder).

De uitvoerapparaten ontvangen geluid van een tv. Hieronder vallen surround sound-luidsprekers, soundbars en koptelefoons. Afhankelijk van het type apparaat moet het juiste audioformaat worden gekozen. Controleer voor het instellen je apparaten, hun functies en de wijze van aansluiten om het juiste formaat te kiezen.

Digitale uitgang audioformaat-instelling

 

De Digitale format voor geluid Setting is het uitgangsformaat dat geluid ontvangt van de tv, een soundbar, thuisbioscoopsysteem of een koptelefoon. Als je een van deze niet gebruikt, hoeft je deze instelling niet te wijzigen.

 

Stap 1. Navigeer naar Instellingen

Stap 2. Selecteer Geluid

Stap 3. Selecteer Expertinstellingen

Stap 4. Selecteer Digitale format voor geluid

Digitale format voor geluid

 

Selecteer het digital audio output format. Als je de optie Auto selecteert, wordt het audioapparaat automatisch uitgevoerd in een ondersteund formaat.


Als je de optie Pass-Through selecteert, worden de audiogegevens zonder verwerking uitgevoerd. 

Let op: De Pass-Through optie wordt alleen geactiveerd als er een extern apparaat is aangesloten. (STB/OTT, enz.)

Instelling van de HDMI e-ARC-modus

 

Voor de apparaten die eARC ondersteunen, kun je de HDMI eARC-modus overwegen. Tijdens het aansluiten van het apparaat vindt er tijdelijk demping plaats.

Voor het instellen van het ingangsgeluid van de tv,

 

Stap 1. Navigeer naar Instellingen

Stap 2. Selecteer Geluid

Stap 3. Selecteer Expertinstellingen

Stap 4. Selecteer HDMI e-ARC Mode

HDMI eARC-modus

Let op: Als je externe apparaten worden ondersteund voor eARC, kies dan voor AUTO. Zo niet, dan moet dit menu uitstaan.

Audio-instelling om het geluid te verbeteren

 

Als je moeite hebt met het horen van gefluisterde of luide gesprekken, kun je die problemen oplossen in de audio-instellingen.

  • Open de Quick Settings voor audiovoorinstellingen. Navigeer naar Instellingen, selecteer Geluid en selecteer Enter. Je kunt verschillende geluidsmodi vinden, met vooraf ingestelde audioprofielen voor Standard, Geoptimaliseerd en Versterken.
  • Pas specifieke instellingen aan. In de Expertinstellingen kun je de balans en de frequenties in de equalizer aanpassen en het voorkeursformaat van HDMI audio wijzigen. Selecteer het digitale audioformaat en wijzig de vertraging tussen audio- en videotracks, en zet de automatische volumenivellering aan en uit. 

Met geluid dat is afgestemd op jouw huis en je oren, hoor je films en muziek beter dan ooit. 

 

EDIT: In de TV Box (decoder)

Druk op   ga naar het tandwieltje rechtsboven in het beeld op je TV Toestel. Vervolgens  via  menu  - instellingen - apparaat voorkeuren - geluid.  Daar het geluid op surround zetten.

Reputatie 1

@Lucgeenen  

    Hoe stel je het audioformaat naar je tv in

 

Om meerdere apparaten op je tv aan te sluiten, kunnen twee beschikbare types, Input en Output worden gebruikt. Invoerapparaten zenden audio uit naar je tv. Dit zijn bijvoorbeeld Blu-ray-spelers, spelcomputers en Set-top boxes (TV Decoder).

De uitvoerapparaten ontvangen geluid van een tv. Hieronder vallen surround sound-luidsprekers, soundbars en koptelefoons. Afhankelijk van het type apparaat moet het juiste audioformaat worden gekozen. Controleer voor het instellen je apparaten, hun functies en de wijze van aansluiten om het juiste formaat te kiezen.

Digitale uitgang audioformaat-instelling

 

De Digitale format voor geluid Setting is het uitgangsformaat dat geluid ontvangt van de tv, een soundbar, thuisbioscoopsysteem of een koptelefoon. Als je een van deze niet gebruikt, hoeft je deze instelling niet te wijzigen.

 

Stap 1. Navigeer naar Instellingen

Stap 2. Selecteer Geluid

Stap 3. Selecteer Expertinstellingen

Stap 4. Selecteer Digitale format voor geluid

Digitale format voor geluid

 

Selecteer het digital audio output format. Als je de optie Auto selecteert, wordt het audioapparaat automatisch uitgevoerd in een ondersteund formaat.


Als je de optie Pass-Through selecteert, worden de audiogegevens zonder verwerking uitgevoerd. 

Let op: De Pass-Through optie wordt alleen geactiveerd als er een extern apparaat is aangesloten. (STB/OTT, enz.)

Instelling van de HDMI e-ARC-modus

 

Voor de apparaten die eARC ondersteunen, kun je de HDMI eARC-modus overwegen. Tijdens het aansluiten van het apparaat vindt er tijdelijk demping plaats.

Voor het instellen van het ingangsgeluid van de tv,

 

Stap 1. Navigeer naar Instellingen

Stap 2. Selecteer Geluid

Stap 3. Selecteer Expertinstellingen

Stap 4. Selecteer HDMI e-ARC Mode

HDMI eARC-modus

Let op: Als je externe apparaten worden ondersteund voor eARC, kies dan voor AUTO. Zo niet, dan moet dit menu uitstaan.

Audio-instelling om het geluid te verbeteren

 

Als je moeite hebt met het horen van gefluisterde of luide gesprekken, kun je die problemen oplossen in de audio-instellingen.

  • Open de Quick Settings voor audiovoorinstellingen. Navigeer naar Instellingen, selecteer Geluid en selecteer Enter. Je kunt verschillende geluidsmodi vinden, met vooraf ingestelde audioprofielen voor Standard, Geoptimaliseerd en Versterken.
  • Pas specifieke instellingen aan. In de Expertinstellingen kun je de balans en de frequenties in de equalizer aanpassen en het voorkeursformaat van HDMI audio wijzigen. Selecteer het digitale audioformaat en wijzig de vertraging tussen audio- en videotracks, en zet de automatische volumenivellering aan en uit. 

Met geluid dat is afgestemd op jouw huis en je oren, hoor je films en muziek beter dan ooit. 

Bedankt, zal ik in de week wel eens uitproberen als ik bij hen ben.

 

Loopt het geluid/beeld dan nog wel synchroon, want hier lees ik dan soms dat hierdoor meer vertraging optreedt als je op surround op zet?

Reputatie 7
Badge +3

Loopt het geluid/beeld dan nog wel synchroon, want hier lees ik dan soms dat hierdoor meer vertraging optreedt als je op surround op zet?

Sinds ik de Internet Box (Bbox V4) heb , geen problemen meer gehad met het gekende probleem geluid en beeld niet synchroon met surround actief en is het geluidssignaal van de TV Box (V7 decoder) ook luider.

Reputatie 7
Badge +3

@Lucgeenen  ook dit nog 

 In de TV Box (decoder)

Druk op   ga naar het tandwieltje rechtsboven in het beeld op je TV Toestel. Vervolgens  via  menu  - instellingen - apparaat voorkeuren - geluid.  Daar het geluid op surround zetten.

Reputatie 1

@Lucgeenen  ook dit nog 

 In de TV Box (decoder)

Druk op   ga naar het tandwieltje rechtsboven in het beeld op je TV Toestel. Vervolgens  via  menu  - instellingen - apparaat voorkeuren - geluid.  Daar het geluid op surround zetten.

had geen effect gisteren als ik het me nog kan voorstellen.

Maar we onthouden het ;)

 

Ik heb hetzelfde probleem met een TV Decoder V7, het uitgang volume is veel te laag. Vandaag nog test gedaan:

  • Chromecast aangesloten op HDMI en muziekstream stubru gecast => volume normaal (VU meter van versterker gaat tot aan 0dB
  • TV decoder V7 aangesloten op dezelfde HDMI en exact dezelfde stream gecast nu naar de Android TV box => volume veel te zacht (zeker 12dB minder dan chromecast)

Volume TV decoder op max gezet, in menu onder HDMI op max gezet => geen oplossing

Geluid in apparaatinstellingen op surround gezet => geen oplossing

Aangesloten via optische uitgang => even stil, geen oplossing

Vermits de volledige processing van het geluid via HDMI digitaal is, is de enige oplossing een firmware update van Proximus.

Is het dan mss omdat je met een andere software versie zit op je V7 dan bij sommigen die met een v7 melden dat op surrond hun geluidsniveau dan wel veel hoger is!

Heb vandaag nog een reset gedaan, dan heb je normaal de laatste versie (bij mij PXM-SW-3.92.0).

Ik heb TV decoder aangesloten op een Yamaha versterker:

  • Wanneer ik geluid op GEEN surround zet, komt de audio binnen op de verstreker in PCM, vervolgens doet deze de surround decoding en heb je ook echt surround geluid.
  • Wanneer ik geluid op surround zet (automatisch) komt het binnen in Dolby Digital +, maar de bron (gewone TV posten) zijn enkel in stereo => versterker doet geen surround decoding vermits het DD+ is en je hebt gewoon stereo geluid!

Ik meet geen enkel verschil in output volume tussen de 2.

 

Maar kan het dan juist om die reden net zijn dat er zijn die deze laatste versie niet hebben en dat dit bij hen dan anders is als wat jij waarneemt , enfin ik zoek gewoon een eventuele reden waarom er zijn die bij surround instelling wel een groter geluidsniveau waarnemen?

@Jan B.  

  • TV decoder V7 aangesloten op dezelfde HDMI en exact dezelfde stream gecast nu naar de Android TV box => volume veel te zacht (zeker 12dB minder dan chromecast)

Een bedenking, we zijn hier bezig over de versie PXM-SW-3.92.0 maar speelt de App versie hier eigenlijk in je test dan niet mee?

De V7 is eigenlijk een Android 9 Pie met daarop een schil specifiek gemaakt voor Proximus. link: Proximus V7 Decoder - Android TV Guide (androidtv-guide.com).

De versie PXM-SW … is de versie van de schil gemaakt door technicolor. Probleem gaat zeker niet in Android OS zitten en ook niet in apps er bovenop. Deze gebruiken gewoon de Android APIs.

 

@Jan B. Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Reputatie 4
Badge +2

Ik wil nog even terugkomen op het feit dat het geluidsniveau lager is bij een V7 decoder.

Dit stoort mij niet meer, ben het gewoon geworden.

Ik stel echter vast dat bij opnames het geluidsniveau hoger is dan bij Live TV.

Heb vandaag nog een reset gedaan, dan heb je normaal de laatste versie (bij mij PXM-SW-3.92.0).

Ik heb TV decoder aangesloten op een Yamaha versterker:

  • Wanneer ik geluid op GEEN surround zet, komt de audio binnen op de verstreker in PCM, vervolgens doet deze de surround decoding en heb je ook echt surround geluid.
  • Wanneer ik geluid op surround zet (automatisch) komt het binnen in Dolby Digital +, maar de bron (gewone TV posten) zijn enkel in stereo => versterker doet geen surround decoding vermits het DD+ is en je hebt gewoon stereo geluid!

Ik meet geen enkel verschil in output volume tussen de 2.

 

Dag Jan, 

Ik heb enkele dagen nu de V7 met software PXM-SW-5.5.6.2 ook gekoppeld aan mijn Yamaha versterker ( type RX780)

Daarvoor had ik de V5 decorder van Proximus. ( PCM op de versterker - geluid was ok)

Globaal gezien is het geluidsvolume spijtig minder dan de V5 decorder en stel vast dat het geluid wat meer achterin zit als vroeger. Moet meer versterken.

Zoals je ook vaststelt is bij het aanklikken van Surround er niet echt Surround ( stand DD+).Bij stereo PCM wel. Echter is er bij mij wel een geluidsverschil tussen beide. Surround is hoger en komt iets meer naar voor het geluid. Gewoon stereo zit achterin.

Enkele vragen:

  • Bij mij staat YPAO ingeschakeld, maar adaptive DRC niet. Dit laatste is  dat het dynamisch bereik automatisch aangepast bij het verhogen/verlagen van het volume op de versterker. Het is bedoelt om op lagere volumes dynamischer geluid te hebben. Bij Apple TV ( Youtube, Streams, Disney Plus) heb ik meer dynamisch bereik op hogere volumes als het uitgeschakeld staat waardoor ik het niet inschakel. Hoe staat die bij jou ingesteld? 
  • Heb jij de input trim op de versterker verhoogt voor dit kanaal?

Met vriendelijke groeten

Tom

 

 

Reageer