Beantwoord

Geluid erg zacht v7

  • 11 August 2020
  • 44 reacties
  • 4831 Bekeken


Toon eerste bericht

44 reacties

Ik heb hetzelfde probleem met een TV Decoder V7, het uitgang volume is veel te laag. Vandaag nog test gedaan:

  • Chromecast aangesloten op HDMI en muziekstream stubru gecast => volume normaal (VU meter van versterker gaat tot aan 0dB
  • TV decoder V7 aangesloten op dezelfde HDMI en exact dezelfde stream gecast nu naar de Android TV box => volume veel te zacht (zeker 12dB minder dan chromecast)

Volume TV decoder op max gezet, in menu onder HDMI op max gezet => geen oplossing

Geluid in apparaatinstellingen op surround gezet => geen oplossing

Aangesloten via optische uitgang => even stil, geen oplossing

Vermits de volledige processing van het geluid via HDMI digitaal is, is de enige oplossing een firmware update van Proximus.

Is het dan mss omdat je met een andere software versie zit op je V7 dan bij sommigen die met een v7 melden dat op surrond hun geluidsniveau dan wel veel hoger is!

Heb vandaag nog een reset gedaan, dan heb je normaal de laatste versie (bij mij PXM-SW-3.92.0).

Ik heb TV decoder aangesloten op een Yamaha versterker:

  • Wanneer ik geluid op GEEN surround zet, komt de audio binnen op de verstreker in PCM, vervolgens doet deze de surround decoding en heb je ook echt surround geluid.
  • Wanneer ik geluid op surround zet (automatisch) komt het binnen in Dolby Digital +, maar de bron (gewone TV posten) zijn enkel in stereo => versterker doet geen surround decoding vermits het DD+ is en je hebt gewoon stereo geluid!

Ik meet geen enkel verschil in output volume tussen de 2.

 

Maar kan het dan juist om die reden net zijn dat er zijn die deze laatste versie niet hebben en dat dit bij hen dan anders is als wat jij waarneemt , enfin ik zoek gewoon een eventuele reden waarom er zijn die bij surround instelling wel een groter geluidsniveau waarnemen?

@Jan B.  

  • TV decoder V7 aangesloten op dezelfde HDMI en exact dezelfde stream gecast nu naar de Android TV box => volume veel te zacht (zeker 12dB minder dan chromecast)

Een bedenking, we zijn hier bezig over de versie PXM-SW-3.92.0 maar speelt de App versie hier eigenlijk in je test dan niet mee?

De V7 is eigenlijk een Android 9 Pie met daarop een schil specifiek gemaakt voor Proximus. link: Proximus V7 Decoder - Android TV Guide (androidtv-guide.com).

De versie PXM-SW … is de versie van de schil gemaakt door technicolor. Probleem gaat zeker niet in Android OS zitten en ook niet in apps er bovenop. Deze gebruiken gewoon de Android APIs.

 

@Jan B. Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Bedankt voor het antwoord!

Net even gedaan, maar deze staat blijkbaar al op het maximum. :relaxed:

 

inderdaad mss kan een software update dit oplossen?

Heb de sub en min volume- eerst gedaan, en dan terug sub en volume+ en dit heeft toch al iets geholpen. Staat nu op volume 20, enkele zenders wel terug naar volume 15. Dus denk dat dit het deels al heeft opgelost :ok_hand:

 
Reputatie 7
Badge +4

@Doxie Is bij u de decoder rechtstreeks aangesloten op de tv, of zit er ook vb nog een surround tussen voor het geluid ?

@Doxie Is bij u de decoder rechtstreeks aangesloten op de tv, of zit er ook vb nog een surround tussen voor het geluid ?

Er zit nog een surround tussen. 

Dus aangesloten op een receiver.

Reputatie 7
Badge +4

Je kan dan best de surround aansluiten op de TV via ARC en ook de decoder verbinden met de TV via HDMI. Op die manier ondervind je de minste problemen met het geluid.

Badge +4

Hier ook geprobeerd , maar we moeten de volume veel hoger zetten dan vroeger, een bepaald programma die we volgen stond normaal altijd rond de 25 en nu staat de volume al op 42 , dus ze mogen dat gerust wat verhogen.

Het is fenomeen dat ze zeker kennen aangezien het al door andere V7 bezitters gemeld werd, in het begin als de v5C uitgekomen is was dit ook dat het geluid op de TV merkelijk hoger moest gezet worden, dus de geschiedenis herhaalt zich :wink:

Ik heb de decoder sinds een paar dagen. Gaat naar een Sony tv en dan via audiokabels naar een McIntosh C53 voorversterker. De pre-amp is gekoppeld aan een McIntosh MC461 power amplifier (eindversterker) van 2 x 450 Watt aan 2 - 16 Ohm. Het is duidelijk dat de voorversterker onvoldoende mV krijgt van de decoder / tv. Zelfs bij maximum volume op de voorversterker slaan de twee volume meters niet verder uit dan -10 dB. Dit correspondeert met de twee grote vu-meters op de eindversterker die dan in plaats van 2 x 450 Watt niet meer dan 2 x 45 Watt aangeven aan geleverd vermogen. Nu zijn 45 RMS HiFi in de gemiddelde huiskamer meer dan voldoende, maar de Tannoy luidsprekers hier vragen beduidend meer vermogen om goed te klinken, zover mogelijk met tv-geluid… Even nagedacht, en ik heb al een phono-voorversterker aan de voorversterker gekoppeld, dus maar een extra voor-voorversterker aan de voor-versterker gekoppeld om het een en ander op te krikken. Voor 100 à 250 euro heb je al een leuk apparaatje, transistor of zelfs buizen. Voor de geluidskwaliteit hoeft het niet meer te kosten.  

Het is inderdaad een gekend probleem dat nog moet opgelost worden voor de v7.
Klinkt het geluid dan nog even naturel via een phono versterker want de geluidskarakteristiek is eigenlijk anders?

Het is inderdaad een gekend probleem dat nog moet opgelost worden voor de v7.
Klinkt het geluid dan nog even naturel via een phono versterker want de geluidskarakteristiek is eigenlijk anders?

Dag Martin, 

De McIntosh MP 1100 phono voorversterker is eigenlijk een digitale kast met veel meer mogelijkheden dan alleen recht toe recht aan het geluid van een phono-element versterken, ihb MC. Je kunt het geluidsbeeld totaal veranderen, krassen weg werken of juist niet, en digitale files rippen voor je computer (niet alleen van fonoplaten, maar van alles, dus ook bijvoorbeeld muziekvideo’s in het proximus aanbod, het komt analoog binnen en wordt hoogwaardig digitaal verwerkt). Het apparaat heeft drie phono-ingangen en 2 line-in ingangen voor andere apparaten dan platenspelers, bijvoorbeeld cassettedecks, bandrecorders, walkmans, enz. Dus het geluid kun je zelf regelen. Maar op de eerste plaats is het bedoelt als een phono-voorversterker, het is dan ook geen goedkoop ding. Achteraf heb ik de MP 1100 toch niet hoeven te gebruiken voor de V7 decoder. De McIntosh C53 voorversterker heeft namelijk de keuze uit gebalanceerde en niet-gebalanceerde ingangen. Met een van die twee mogelijkheden kun je het ingangsniveau van de geluidsbron regelen. Dus wat de decoder betreft staat die nu op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld de platenspeler, cd-speler. Die mogelijkheid is er om bij hoge geluidsvolumes niet voor onaangename verrassingen te staan als je ineens van bron wisselt en alles ineens héél hard staat en sommige mensen schrikken. Via de output regelaar van de voorversterker gaat het geluid nu gewoon naar de eindversterker en alles prima. De eindversterker is overigens een MC 462, geen 461. Verder valt het geluid van de decoder alleszins mee, zeker bij Netflix. 

 

@Audiophile bedankt voor je verdere uitleg.

Reageer